Gå til innhold

Harddisk lager klikkelyd og vil ikke starte, kan jeg hente ut data?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg våknet i dag og la merke til at en av de eksterne harddiskene mine lagde konstant klikkelyd. Jeg slo av harddisken og ventet i ca. 1 time før jeg prøvde å slå den på igjen, men den bare klikker og vil ikke starte (sånn høres det ut: http://www.vocaroo.com/i/s0DsQ1GTeCac). Jeg har en gammel backup, men det er fortsatt mye som går tapt hvis jeg ikke klarer å ordne dette.

Jeg har googlet meg litt rundt, men det litt for mye forskjellig informasjon, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gå etter. Så jeg tenkte at det var bedre å spørre her.

Er det noen metode jeg kan bruke som lar meg hente ut data fra harddisken uten å måtte bruke en donor disk?

Hvis ikke, må donor disken være ny?

Kan det være at disken er fullstendig ødelagt og ikke kan brukes på noen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok anta at disken er fullstendig død, og det er kun backup som gjelder.

Om innholdet er kritisk, skal du ikke gjøre noe som helst forsøk på å berge dataene selv, da dette mest sansynligvis ender med at det blir enda mer vanskelig å berge innholdet.

Om innholdet ikke er veldig kritisk, så kan du jo alltids prøve med fryseboks-trikset, men det er høyst uklart om dette vil ha noen effekt på denne disken.

Lenke til kommentar

Sist jeg selv hadde tilsvarende problem med disk som klikker og ikke samarbeider var det fysisk feil på disken. Fra klikkingen startet ble disken verre og verre inntil ingenting kunne leses. Jeg begynte tidlig med å kopiere ut data, men det stoppet vel opp etter 15-20%. Lå an til et solid tap altså, men ville også teste med råkopiering, lesing av data på laveste nivå. Fikk da hentet ut 20% til ca, men da får man jobben med å rename siden rådata ikke får vanlige filnavn. 

Med all sannsynlighet er disken din fullstendig gåen. Jo fortere du får startet å hente ut data, så mer kan du redde. Ellers forsvinner alt uten fysisk større inngripen. Ja, det er mulig å hente ut platene og montere disse i egen leseenhet, som Ibas gjør. Men det er kostbart hos dem.

Lenke til kommentar

Om disken er kaputski bananas likevel så kan du jo vurdere om det er verdt pengene å kjøpe en maken disk for så å bytte plater, og sjekke om du får det til å funke. Den nye disken vil uansett måtte bli offerdisk, siden du ikke kan forvente at den lever noe særlig lenge etter å ha blitt tuklet med.

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Om disken er kaputski bananas likevel så kan du jo vurdere om det er verdt pengene å kjøpe en maken disk for så å bytte plater, og sjekke om du får det til å funke. Den nye disken vil uansett måtte bli offerdisk, siden du ikke kan forvente at den lever noe særlig lenge etter å ha blitt tuklet med.

Bytte plater selv er bare galskap. Det er omtrent ingen klaring mellom lesearm og plate med data på. Og endres denne avstanden blir resultatet like dårlig eller verre enn det allerede er.

Avstanden det er snakk om er tusendeler, altså del en millimeter inn i tusen like deler.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar.

Jeg har ikke noe høye forventninger om å redde disken (eller innholdet), men jeg vil prøve det jeg kan.

Bytte plater selv er bare galskap. Det er omtrent ingen klaring mellom lesearm og plate med data på. Og endres denne avstanden blir resultatet like dårlig eller verre enn det allerede er.

Avstanden det er snakk om er tusendeler, altså del en millimeter inn i tusen like deler.

Det finnes metoder man kan bruke for å holde de i samme avstand. Slik som han gjør i denne videoen: https://youtu.be/J9P4UadRdNA?t=1274

Jeg fant en billig disk på eBay, så jeg kommer til å prøve det. Disken er ødelagt likevel, så jeg taper ikke noe særlig på det.

Lenke til kommentar

Har du noengang byttet plater selv, eller har du hørt om noen som tok bussen sammen med mora di i 1973 på vei til bingoen som mente at er en god ide ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt så hysteriske folk var her inne da. Skulle jo tro man hadde fornærmet en moderne feminist slik som enkelte skriver. Fyren sitter med en disk som ikke funker slik det er, i praksis like nyttig som en bunke spon. Om han så har lyst til å ha moroa med å kjøpe en til og prøve om det funker, og er villig til å ta den økonomiske utgiften det er, så er det  vel greit det vel? Folk har jo startet på mer håpløse prosjekter enn dette før.

Har du noengang byttet plater selv, eller har du hørt om noen som tok bussen sammen med mora di i 1973 på vei til bingoen som mente at er en god ide ?

Nei tenk, jeg kom på det helt selv. Er stor gutt, ser du. Går med langbukser og greier.

Hadde jeg hatt en harddisk i en slik situasjon og penger å fyre på, så hadde jeg prøvd det selv. Hvorfor ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt så hysteriske folk var her inne da. Skulle jo tro man hadde fornærmet en moderne feminist slik som enkelte skriver. Fyren sitter med en disk som ikke funker slik det er, i praksis like nyttig som en bunke spon. Om han så har lyst til å ha moroa med å kjøpe en til og prøve om det funker, og er villig til å ta den økonomiske utgiften det er, så er det  vel greit det vel? Folk har jo startet på mer håpløse prosjekter enn dette før.

Nei tenk, jeg kom på det helt selv. Er stor gutt, ser du. Går med langbukser og greier.

Hadde jeg hatt en harddisk i en slik situasjon og penger å fyre på, så hadde jeg prøvd det selv. Hvorfor ikke?

Mest sannsynlig for at du ikke vet hva du snakker om, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at toleransen mellom lesehode og plate er lik nok null. Jeg vet også at sjansen for å få ut meningsfulle data fra en disk som ikke virker er omtrent like stor. TS har valget mellom å sende disken til proffer som tar halve månedslønnen, bruke et par hundrelapper på å skru litt for morro skyld, eller vrake disken uten videre. De to siste alternativene medfører omtrent samme sjanse for å få ut nyttige data, men å skru litt selv er morsommere.

Blir dere kanskje fornøyd om jeg skriver en disclaimer i første posten min om at jeg ikke er sertifisert harddisk-doktor, og at alle inngrep bør gjøres av din lokale godkjente lege? Det er en harddisk, ikke hjernen til TS' førstefødte.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at toleransen mellom lesehode og plate er lik nok null. Jeg vet også at sjansen for å få ut meningsfulle data fra en disk som ikke virker er omtrent like stor. TS har valget mellom å sende disken til proffer som tar halve månedslønnen, bruke et par hundrelapper på å skru litt for morro skyld, eller vrake disken uten videre. De to siste alternativene medfører omtrent samme sjanse for å få ut nyttige data, men å skru litt selv er morsommere.Blir dere kanskje fornøyd om jeg skriver en disclaimer i første posten min om at jeg ikke er sertifisert harddisk-doktor, og at alle inngrep bør gjøres av din lokale godkjente lege? Det er en harddisk, ikke hjernen til TS' førstefødte.

Dårligere råd er dårlige råd uansett. Men om man liker å kaste bort både tid og penger på noe som har en suksessrate på 0.0001% er det selvsagt "lov".

Lenke til kommentar

Jeg har selv prøvd å demontere defekte disker, ikke for å reparere de, men rett og slett for å ta utfordringa med å fjerne platene. Dette har jeg gjort selv så jeg kan fortelle hvorfor det aldri kommer til å fungere for en privatperson:

• De fleste disker er satt sammen på en slik måte at både skivene og lesehodet må ha blitt montert inn i "kassen" (den klumpen som du kaller harddisk).
  • Lesehodet på disken er sammensatt av typisk 6 "pickuper", to for hver plate - altså en pickup pr overfate. Disse ligger i en avstand fra overflatene som er så liten at det er nærmest ufattelig. Enhver bevegelse mellompickup og overflate som ikke er direkte i fartsretning (forhold til pickup) vil forårsake en en skrapelyd så grusom at det er vanskelig å beskrive - det er lyden av overflaten på disken hvor belegget skrapes av.
  • Når lesehodet er i hvilestilling så ligger fremdeles pickup i kontakt med overflatene på disken. Diskens pickup kan ikke på noen som helst måte flyttes til en posisjon som muliggjør demontering av enkeltvise plater.

Derfor er min konklusjon - så fremt det er snakk om en moderne harddisk (gamle disker fra 90-tallet og eldre kan ha andre egenskaper, men har ikke plukket så gamle disker fra hverandre), dvs ikke eldre enn ca 1999 - som følger:

Du har ikke sjans i havet å fikse disken sjøl :shrug:

Om jeg hadde kunnet, ville jeg satset hele landets oljefond på at du ikke klarer å bytte platene internt i harddisken hjemme hos deg selv på gutterommet, på egen hånd, og ende opp med med at samme harddisk fungerer som ny etterpå :dremel:

Lenke til kommentar

Etter nærmere vurdering har jeg bestemt å ikke prøve på dette selv. Jeg er ikke noe ekspert på disse type ting, men det har som regel gått bra når jeg tidligere har prøvd på DIY prosjekter ved å følge instruksjonsvideoer o.l. Etter å ha sett på flere videoer om hvordan man gjør en "platter swap" tenkte jeg at så lenge det i hvert fall er en 5% sjanse så kan jeg vel prøve. Siste videoen jeg så var av ACS Data Recovery som gjør en platter swap på en Seagate Barracuda 7200.10: https://www.youtube.com/watch?v=GZx-tU1_gOw. Han sier at det er en veldig liten sjanse for at det virker, men han klarer det selv på den måten og selve metoden er ikke så komplisert. Senere i videoen spesifiserer han at denne metoden med tape osv. ikke vil virke på Seagate Barracuda 7200.11/12. Jeg har 7200.11..

Hadde egentlig lyst å fikse dette selv, men gidder ikke hvis det omtrent er umulig å få til.

PS. Fant en annen som hadde samme problem: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2460340/fixed-seagate-1tb-barracuda-fails-start-spins-clicks-spins.html

I took the 'dead' Seagate barracuda 7200.12 1TB and put it in the oven, I set the oven to its lowest heat setting ( showing just below 50 Celsius ) and left in the over for 30 mins. After 30 mins i removed the disk. It was hand hot , guessing it was at least 50 Celsius. I attached to a laptop as a USB drive using my SATA to USB adapter, the disk spun up, made normal disk accessing noises and appeared in windows as an external drive and I could access the data.

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar

Det høres jo i det minste billigere ut enn å kjøpe en offerdisk, og det vil gi langt færre hysterikere vann på mølla.

http://www.seagate.com/docs/pdf/marketing/po_barracuda_7200_11.pdf

Denne saken oppgir 0-60 grader som "safe operating temperature" på disken din, så det burde ikke være skadelig.

Kan være verdt å huske på at termostatene på vanlige stekeovner ikke akkurat er kalibrert av justervesenet, så for sikkerhets skyld kan det være greit å legge inn et steketermometer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...