trezor Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 (endret) Har fiber fra Get i huset. Hjemmesentralen (Genexis) er i dag satt i bridge-mode. Den fungerer da som et modem. Videre har jeg koblet til en Asus ruter (RT-AC3200) som deler ut trådløst nett til huset. Jeg har satt opp gjestenett som leieboerne mine bruker. Dette er, så vidt jeg har skjønt, en trygg måte å dele båndbredde, uten å bekymre seg for sensitive private ting på familien sine enheter. Nå har den ene leieboeren klaget på dårlige trådløse signal, og ønsket å sette opp en egen ruter. Han har en ethernetkabel som i dag sender tv-signaler opp fra get-boksen. Denne ville han heller ha internett i, for så å koble på egen ruter. Han trengte ikke tv-signal, da han bare streamet uansett. Jeg snakket derfor med Get og lokal fiberleverandør. Spurte om de kunne endre signalene i porten i hjemmesentralen som går opp til leieboer, slik at det ble internettsignal. De mente at det ikke gikk å koble til enda en ruter til hjemmesentralen, da det var min eksisterende ruter som nå delte ip-adresser. Hva er det enkleste (og rimeligste) alternativet mitt her? Er det mulig å kjøpe en liten switch som jeg først kobler til hjemmesentralen, og siden kobler både min egen og leieboers ruter til switchen? Dette vil være en enkel løsning siden det allerede går kabel fra hjemmesentral og opp i hybelen. Eventuelt andre mer praktiske og lure løsninger? Endret 13. juli 2017 av trezor Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Asus-ruteren har da utganger for kablet nett også. Kan du ikke bare koble den som går opp til leieboeren inn på en av portene her? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Koble en kabel fra en av LAN-portene på din RT-AC3200 til leieboerens WAN-port på sin egen ruter. Da har han "sitt eget nett" uten tilgang til dine ting. Dersom han kobler inn i sin LAN-port derimot så blir hans ruter en "utvidelse" av din og da er det ikke privat lenger. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Er det mulig å kjøpe en liten switch som jeg først kobler til hjemmesentralen, og siden kobler både min egen og leieboers ruter til switchen? Dette vil være en enkel løsning siden det allerede går kabel fra hjemmesentral og opp i hybelen. Eventuelt andre mer praktiske og lure løsninger? Jeg tror at en Ubiquiti Edgerouter X kan settes opp til å gjøre det du ønsker. Den koster ikke stort mer enn en "dum" switch, men denne kan programmeres til å "rute" signaler fra ulike porter i forskjellige retninger. (Bare ikke spør meg hvordan ... Jeg har ikke kommet dit ennå.) Men dette forutsetter vel kanskje at både din ruter og leieboerens ruter kan bli tildelt hver sin IP-adresse fra Get (via modemet), og jeg vet ikke om Get støtter tildeling av mer enn 1 IP-adresse til hver abonnent.... Lenke til kommentar
trezor Skrevet 13. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2017 Koble en kabel fra en av LAN-portene på din RT-AC3200 til leieboerens WAN-port på sin egen ruter. Da har han "sitt eget nett" uten tilgang til dine ting. Dersom han kobler inn i sin LAN-port derimot så blir hans ruter en "utvidelse" av din og da er det ikke privat lenger. Ok. Med andre ord så kan han, dersom han absolutt vil, snoke rundt i våre saker? Regner med at folk flest ikke gjør det, men jeg vil aldri kunne være sikker, så lenge ruteren står i hybelen hans. Lenke til kommentar
trezor Skrevet 13. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2017 Asus-ruteren har da utganger for kablet nett også. Kan du ikke bare koble den som går opp til leieboeren inn på en av portene her? Er han ikke tilknyttet mitt nettverk med denne fremgangsmåten? Lenke til kommentar
trezor Skrevet 13. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2017 Er det mulig å kjøpe en liten switch som jeg først kobler til hjemmesentralen, og siden kobler både min egen og leieboers ruter til switchen? Dette vil være en enkel løsning siden det allerede går kabel fra hjemmesentral og opp i hybelen. Eventuelt andre mer praktiske og lure løsninger? Jeg tror at en Ubiquiti Edgerouter X kan settes opp til å gjøre det du ønsker. Den koster ikke stort mer enn en "dum" switch, men denne kan programmeres til å "rute" signaler fra ulike porter i forskjellige retninger. (Bare ikke spør meg hvordan ... Jeg har ikke kommet dit ennå.) Men dette forutsetter vel kanskje at både din ruter og leieboerens ruter kan bli tildelt hver sin IP-adresse fra Get (via modemet), og jeg vet ikke om Get støtter tildeling av mer enn 1 IP-adresse til hver abonnent.... De tildeler dessverre bare en ip-adresse fikk jeg beskjed om... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 ASUS routeren kan settes opp med faste interne IPer Etter at det er gjort så er det bare å begrense tilgangen på den eller de IPene som leieboer bruker Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 De tildeler dessverre bare en ip-adresse fikk jeg beskjed om... Jeg er litt utenfor komfortsonen nå, men jeg tror kanskje EdgeRouter X kan ta router-jobben som din Asus gjør i dag, og da er det EdgeRouter som vil bli tildelt den (fra Get) tildelte IP-adressen. Hvis EdgeRouter kan settes opp slik at din Asus og leieboerens router får hvert sitt subnett, så burde det gå an å isolere de to nettverkene fra hverandre. (Det er mulig det er det Dubious snakker om i sitt innlegg.) Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Asus-ruteren har da utganger for kablet nett også. Kan du ikke bare koble den som går opp til leieboeren inn på en av portene her? Er han ikke tilknyttet mitt nettverk med denne fremgangsmåten? Jo, selvsagt. Det gikk litt fort i svingene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå