Gå til innhold

Nå skal Facebook stappe mer reklame inn i Messenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håpløst!

 

For en stund tilbake bestemte Facebook seg for å tvinge alle til å bruke to separate apper på mobil: Facebook og Messenger. Da trodde jeg at de skulle rendyrke Messenger som en ren meldingsapp, men neida  :nei:  Litt etter litt gjør de Messenger mer og mer rotete ved å kopiere diverse Snapchat-funksjoner.

 

Her har jeg postet en sammenlikning av screenshot av Messenger Lite (8 samtaler er synlige samtidig) vs. vanlig Messenger (5 samtaler).

 

Selv ønsker jeg å kunne se flest mulig samtaler på hovedskjermen uten masse unødvendig scrolling opp og ned. Er det ikke det en meldingsapp tross alt er til?? Med den nye reklamen kommer det til å bli mye mer uoversiktlig.

post-435627-0-92995000-1500119662_thumb.jpg

post-435627-0-38848100-1500119668_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt som er gratis i bruk vil normalt bli mer og mer reklameinfisert etter en viss tid, når man har fått mange brukere.

Det er også overraskende mange som ikke er på Facebook.

Forøvrig er sms+ litt spennende, dersom dette er og blir en operatørtjeneste alle etterhvert vil ha automatisk, så kan man få nytt liv i en reklamefri meldingstjeneste.

Lenke til kommentar

Selv har jeg måtte benytte bøttevis med forskjellige tjenester på tvers av plattformer. For det meste fordi jeg er «techguru» og derfor må tilpasse meg hva diverse familiemedlemmmer osv måtte foretrekke av kommunikasjonsmetoder.

 

Har derfor vært innom alt fra WhatsApp, Facebook Messenger, IM+, Skype, Skype for Business/Lync, Telegram, Google Talk, Google Hangouts, Google Allo, iMessage, Snapchat og det er sikkert fler som jeg ikke kommer på i farta..

 

Hovedproblemet som flere nevner her er jo først og fremst å få folk flest over på en og samme tjeneste. Det er egentlig viktigere å ha alle viktige kontakter på samme plattform enn det er å tenke funksjonalitet på den gitte plattformen. Det er jo her Facebook Messenger vinner frem da nært sagt alle har en Facebookbruker så inngangen til Facebook Messenger faller veldig naturlig for de fleste.

 

Sånn var det jo nesten med Skype i sin tid også, nesten alle hadde en Skypebruker og de fleste har jo en Microsoftkonto. Men Microsoft klarte jo å fullstendig rævkjøre Skype noe som gjorde tjenesten fryktelig upålitelig i en lang periode hvor notifikasjoner og alt mulig var helt fullstendig bingo og de fleste har beveget seg bort ifra Skype. Det hjalp jo heller ikke at klienten til macOS slukte systemressurser, samtalekvaliteten ikke moderniserte seg så den kunne matche Mumble og Teamspeak med Opus Codec og at tjenester som Discord kom på banen. Applikasjonene på samtlige plattformer føltes også fryktelig gammeldags og lite morderne i bruk og de introduserte plutselig reklame i klienten.. Lync/Skype for Business er jo enda verre...

 

 

Av de forskjellige så er det tre som skiller seg ut positivt. Det er nye Google Allo, Telegram og iMessage. De har alle solide og moderne apper, de tilbyr kryptering (selv Allo gikk bort ifra dette som standard...), de har et fungerende varslingssystem, appene ser bra ut og tilbyr alt av funksjonalitet som dagens brukere forventer av slike apper.

 

iMessage har den store fordelen av at det integrer helt naturlig og sømløst med SMS/MMS ved behov. Det er den eneste løsningen som lar meg kommunisere utelukkende via en eneste app da jeg alltid kan falle tilbake på SMS/MMS helt sømløst uten å foreta meg noe som helst. Men da med begrenset funksjonalitet.

 

Det store minuset er at iMessagefunksjonaliteten kun er tilgjengelig på Apple sine plattformer. Google Allo og Telegram på sin side fungerer helt separat fra SMS og MMS. Allo har ingen app for desktop, mens Telegram er helt fantastisk og har apper for alt mulig + en god webutgave. Og tjenesten i seg selv fungerer helt prima, bare synd den ikke kan integrere mot SMS og MMS.

 

 

Facebook Messenger er helt Ok. Men føles veldig bloated og rotete. Bruker tidvis mye strøm og sliter veldig med å vise meldinger og gi varslinger når du er på treg/dårlig oppkobling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har jo Slack da og de som bruker det er veldig fornøyd og Slack har også app..

 

Jeg har prøvd å få 8 stykker i min organisasjon over på Slack. Det er et mareritt. De stritter imot. Selvsagt er Slack bedre til gruppechat og samarbeid. Men den er ti ganger mer tungvint enn Facebook, og alle er på Facebook.

Lenke til kommentar

Godt at Discord finnes i dette tilfellet

Har ikke alt den samme funksjonaliteten og er ikke like bra på mobil (enda). På desktop (som den ble laget for) er den super. Og til vanlige samtaler er den vel noe av det beste som finnes. Spesielt om du faktisk bruker litt mer av "avanserte" innstillinger (som egentlig burde vært standard i alle slike programmer). Når du går fra Skype til discord så er det som natt og dag... Spesielt stemmeaktiveringsterskel og støykansellering. Det å ha alltid online "rom" er jo og en klar fordel over å lage grupper å ringe.

 

Problemet hvis du skal bruke det til jobb f.eks er null videosamtale. Og Skype har jo faktisk en egen Skype for buisness som er mer stabil enn vanlig (altså MS bryr seg ikke om vanlig Skype, men bruker bare alt på å holde business versjonen oppe).

 

Men største problemet er jo at du ikke bare kan gå opp til dem å spørre hva Discord-navnet deres er liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...