Gå til innhold

Ulyd/vibrasjon på ny sykkel


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte en ny sykkel, Giant hos XXL til 10000. Type tilnærmet landeveisykkel med flatt styre.

 

https://www.xxl.no/giant-fastroad-slr-1-roadbike-17-hybridsykkel/p/1132233_1_style

 

Det har vært diverse ulyder. Først var det en veldig markant ulyd. Flere på butikken testa den og hørte det, den var tydelig. De justerte og holdt på mens jeg var der, men ingenting hjalp. Så hadde de den inne i over to uker uten at jeg hørte noe, jeg skrev en mail og sa at hvis de ikke finner ut av det vil helst ha pengene tilbake eller en helt ny sykkel. Helst ikke en sykkel tilbake som de ikke er sikre på. Da fikk jeg tekstmelding med en gang om at sykkel "var ferdig".

 

Tok den ut og testa, hørte flere ulyder. Ikke den samme tydelige, men litt smårusk og en tydelig kverning på tyngste gir i stor fart. Den sykkelansatte (som antagelig er den mest erfarne på verkstedet på den butikken) forsøkte den og mente han ikke hørte noe. Han sa jeg skulle teste den noen dager. Det gjorde jeg men den kvernende lyden fortsetter. Føler en liten vibrasjon i føttende. Han kunne ikke forklare hva som skulle være gjort for å fikse den. Han hadde skrudd den helt fra hverandre og på igjen. Den var sendt inn til importøren, men jeg forstod også som de heller ikke hadde funnet noe eller gjort noe konkret.

 

Når jeg ser på det giret så ser jeg jo at kjedet går ekstremt tett på girskifteren foran. Skulle jeg tippe ville jeg tro at det er den som ikke lager så mye ulyd når en trår helt rolig, men når en får stor fart og trår jevnt på blir det såpass moment at friksjonen gjør seg utslag.

 

20 gir, to foran. Det vil si det er altså hele 10 gir bak. En slik fordeling har jeg ikke hatt før, som regel tre foran og litt færre enn 10 (7,8 eller 9) bak. Kan det være slik at her blir finbalansen så vanskelig at den fort vil slite på letteste og tyngste, den klarer ikke å dekke girene uten å gi noe friksjon i ytterkantene?

 

Eller er det noe kulelager eller liknende som er mer sannsynlig?

 

Nå har han gått over til å bli mer sur og tvilende til at det er noe galt (mest sannsynlig pga frustrasjon over å ikke klare fikse den). Han er selv ganske diger og neppe i stand til å sykle jevnt på i stor hastighet slik jeg sier at det er der en merker vibrasjoner i tråkket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det begynner å subbe lenge før den "ytterste" diagonalen. Dvs både lett gir foran + tungt bak eller tungt foran + lett bak...begge deler kan man bare å glemme å forsøke engang. Allerede litt over halvveis på skalaen begynner den å hakke. Så her snakker vi om tyngste gir både foran og bak, og i stor fart (mye moment). Antagelig er det noe ulyd på andre gir også, bare at med lav fart så får ikke friksjonen så mye å si.

 

Derfor får det meg til å tenke at dette er veldig finstemt og det skal veldig lite til før det blir litt ulyd, mao. slettes ikke usannsynlig at det er problemet i utgangspunktet. Vet ikke hvorfor dette er konstruert slik, kanskje at giret skal være veldig responsivt. Kjedet skal ligge veldig tett på skifteren for at den skal reagere raskt når en ber om nye gir. Prisen er at det nesten ikke er mulig å justere skifteren riktig og unngå friksjon. Det blir bare gjetning fra min side. Aldri vært borti at det ikke er mulig å sykle f.eks. både laveste bak + letteste foran selv om en da utfordrer spekteret. Hvis systemet ikke takler en slik kombinasjon er det vel ikke noen vits i så mange gir.

Lenke til kommentar

Tiagra. Ja, det er jo skruer til å kunne justere giret på de fleste måter. De gangene jeg har forsøkt selv har det gått dårlig, så jeg har holdt meg unna.

 

Men uansett, dette er jo en ny sykkel som det skal være mulig å levere ship shape. Sykla den nå, blir mer sikker på at problemet skylles kjedet som skaper friksjon. Det er ikke mange av de 20 girene en faktisk kan brukes. Så jeg tror jeg er inne på noe med det vinduet girskifteren tillater kan ikke dekke spekteret av gir.

Lenke til kommentar

Det er to skruer på girskifteren fremme, H for high og L for low.

H kan du skru på for å justere posisjon til veksleren i høyeste gir.
L for laveste gir.

Hvis kjedet subber inntil veksleren i høyeste gir må du justere på H-skruen, du ser hvilken vei veksleren beveger seg så du merker fort om du skrur riktig eller feil.

 

I tillegg kan du stramme eller slakke vaieren (hvis det ikke er elektronisk), dette er relevant hvis kjedet subber under girskifte eller sliter med å hoppe på gir.
Hvis kjedet faller av tannhjul er H eller L skrudd for mye på (skru tilbake)

Det er ubegripelig at ikke butikken klarer å fikse dette.
Importøren har kanskje fått uriktig feilbeskrivelse fra butikken og har kanskje derfor ikke oppdaget problemet.


Når du nevner vibrasjoner og risting tenker jeg at det kan være noe med hjulene, er de helt runde?
Er det kast i de fra side til side?

Det kan og være vekten i de ikke er helt balansert. Hvis du holder hjulet i hendene og snurrer det rundt skal det stoppe der det stopper, det skal ikke stanse og så snurre tilbake i motsatt retning - det betyr at de har et punkt som er litt tyngre og derfor naturlig faller eller "lander" nederst.

Det er vanlig at dekkene ikke er helt perfekt rund og at det er litt kast i de, og litt ujevn vekt, men det skal være minimalt iallefall på dyrere sykler.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt uvanlig at sykler med landeveisgir lider av at drivsystemet knaser, durer og bråker litt når det er nytt. Min landeveissykkel med Ultegra led av dette også (den bråkte faktiskt høylytt), men nå har jeg fått slitt litt på drevene foran så jeg hører ikke mye nå. Mest sansynlig har det noe med kjedevinkler, kjedelengder og pluss at det er mye "kjøtt" på tennene, slik at ikke kjeden glipper så lett av, som skaper oscillasjoner.

 

Fenomenet du opplever er ikke noe "farlig" og vil fosrvinne helt eller delvis etter litt bruk.

 

http://chain-guide.com/basics/2-2-1-chordal-action.html

Endret av Chip Salte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...