Redaksjonen. Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Ny nedtur for Airbus.Nye politihelikoptre kommer fra samme familie som de nye redningshelikoptrene Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Kan man gjøre noe annet enn å le? Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 "Ifølge direktoratet er det besluttet at helikoptrene også skal kunne benyttes som ildstøtteplattform (ISP) for skarpskyttere." Har norsk politi noen gang i hele politiets historie hatt behov for luftbårne skarpskyttere? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg QS4MO8J3 Skrevet 13. juli 2017 Populært innlegg Del Skrevet 13. juli 2017 Har norsk politi noen gang i hele politiets historie hatt behov for luftbårne skarpskyttere? 15 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 (endret) I andre land hadde man fått en hel flåte helikoptre for denne summen. Antagelig minst 8 helikoptre.Men i Norge, antageligvis en av de tryggeste plassene å være polti i verden, er det viktigere å bruke skattepenger på "ballistisk beskyttelse" aka skuddsikre helikoptre enn det er å gjøre jobben sin. Slik at rambopolitiet i Oslo kan leke som de er et SWAT team mens resten av landet ikke får hjelp om det trengs. Endret 13. juli 2017 av likferd 1 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Bare et par enkle og kanskje dumme spørsmål: 1) Er Roberto Macchiavello i Leonardo Helicopters, med ansvaret for International Government Sales i Nord-Europa, strengt nøytral når han beskriver helikopteret? 2) Hvordan er støynivået i forhold til EC 135, som politiet bruker nå? Et sted (http://www.leonardocompany.com/documents/63265270/80301303/body_BdS_Leonardo_ENG_080517.pdf) hevder riktignok Leonardo at de aktive rotorene reduserer støy med 6 dB (desibel), men i forhold til hva? Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Lenke til kommentar
pered Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Bare et par enkle og kanskje dumme spørsmål: 1) Er Roberto Macchiavello i Leonardo Helicopters, med ansvaret for International Government Sales i Nord-Europa, strengt nøytral når han beskriver helikopteret? 2) Hvordan er støynivået i forhold til EC 135, som politiet bruker nå? Et sted (http://www.leonardocompany.com/documents/63265270/80301303/body_BdS_Leonardo_ENG_080517.pdf) hevder riktignok Leonardo at de aktive rotorene reduserer støy med 6 dB (desibel), men i forhold til hva? Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Hei, jeg skal prøve å svare: Vi kan nok være helt sikre på at Macchiavello er langt fra nøytral i sin beskrivelse av helikopteret. Han lever av å selge disse maskinene, så alt han sier må leses i den konteksten. For å besvare spørsmål to har jeg nå på morgenkvisten kikket nærmere på typesertifiseringene. Det er nok ikke spesielt gode nyheter for dem som bor nær områdene hvor politihelikoptrene skal operere, for det ser ut som at AW169 støyer mer enn dagens EC135T2+ (og den andre kandidaten i denne konkurransen, H145T3, for den saks skyld). Dette har jeg tenkt å se nærmere på etter hvert, så takk for tipset! Mvh Per ED, TU 3 Lenke til kommentar
iceLord73 Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Bare et par enkle og kanskje dumme spørsmål: 1) Er Roberto Macchiavello i Leonardo Helicopters, med ansvaret for International Government Sales i Nord-Europa, strengt nøytral når han beskriver helikopteret? 2) Hvordan er støynivået i forhold til EC 135, som politiet bruker nå? Et sted (http://www.leonardocompany.com/documents/63265270/80301303/body_BdS_Leonardo_ENG_080517.pdf) hevder riktignok Leonardo at de aktive rotorene reduserer støy med 6 dB (desibel), men i forhold til hva? Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Jeg bor rett ved Ullevål sykehus, og hører godt ambulansehelikopteret. Jeg krever ikke at de skal slutte å fly fordi jeg vet at de redder liv, selv om det støyer. Det er en del av det å bo i en storby. 2 Lenke til kommentar
Freeset Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 I andre land hadde man fått en hel flåte helikoptre for denne summen. Antagelig minst 8 helikoptre. Men i Norge, antageligvis en av de tryggeste plassene å være polti i verden, er det viktigere å bruke skattepenger på "ballistisk beskyttelse" aka skuddsikre helikoptre enn det er å gjøre jobben sin. Slik at rambopolitiet i Oslo kan leke som de er et SWAT team mens resten av landet ikke får hjelp om det trengs. Litt usikker på hvor du hiver gallen din, men jeg vil kommentere, uten faglig eller google i bakhånd. I andre land koster nok helikoptre annet, og kanskje summen er 8. Men det du skulle ha lagt vekt på, hva vil en annen type helikopter ha kostet i Norge, og hvor mange kan vi få for den prisen. Så skal du spørre, hvor kan jeg benytte de? Jeg tror at ett helikopter i Finnmark skal tåle mer kulde og juling enn i Oslo området... Ett i Bergen skal ha paraply???? Ett i Stavanger vind, ett i Kristiansand Sol? Vi kan ikke ha dekning med helikopter i indre og ytre deler av Norge der 2 stk bor? Det er ingen hemmelighet at det er større behov for politihelikopter i byer og tettbygdstrøk, men i fjellheimen og kysten trenger vi flere redningshelikopter. Og har du sjekket flytimer på eksisterende helikopter? ikke alle oppdrag er "swat", men også redning. Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Bare et par enkle og kanskje dumme spørsmål: 1) Er Roberto Macchiavello i Leonardo Helicopters, med ansvaret for International Government Sales i Nord-Europa, strengt nøytral når han beskriver helikopteret? 2) Hvordan er støynivået i forhold til EC 135, som politiet bruker nå? Et sted (http://www.leonardocompany.com/documents/63265270/80301303/body_BdS_Leonardo_ENG_080517.pdf) hevder riktignok Leonardo at de aktive rotorene reduserer støy med 6 dB (desibel), men i forhold til hva? Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Jeg bor rett ved Ullevål sykehus, og hører godt ambulansehelikopteret. Jeg krever ikke at de skal slutte å fly fordi jeg vet at de redder liv, selv om det støyer. Det er en del av det å bo i en storby. Selvsagt, og ingen forlanger at politiet skal slutte å bruke helikoptere. Men når de nye AW169 ved overflyvning vil støye 5 dB mer – dvs. at ett AW169 støyer mer enn tre av de gamle EC135 – så er det i det minste grunn til å stille noen spørsmål (se https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/TCDSN%20EASA.R.009%20Issue5.pdf og https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/EASA-TCDS-R010-BK117-Issue%206%20150407_0.pdf). Selv om de nye helikoptrene har ca. 50 % høyere ytelse, burde en vel vente noe bedre. Det burde jo ha skjedd noe siden de gamle EC135 ble utviklet, særlig når Leonardo Helicopters' talsmann, Roberto Macchiavello, skryter av hvor støysvake de er. Det kan også hende politiet trenger et nærmere fem tonns helikopter som kan ta med ti mann til noen oppdrag. Men kan ikke de aller fleste politioppdrag gjøres med noe vesentlig mindre, slik at de f.eks. burde ha kjøpt to store og to små, istedenfor tre store? For meg, som riktignok er blank amatør, høres det ikke så veldig rasjonelt å bruke et digert helikopter for å detektere branner, finne ettersøkte personer osv. Eller har de tenkt å bruke droner til slike oppdrag? Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy Lenke til kommentar
.berZerk Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 I andre land hadde man fått en hel flåte helikoptre for denne summen. Antagelig minst 8 helikoptre. Men i Norge, antageligvis en av de tryggeste plassene å være polti i verden, er det viktigere å bruke skattepenger på "ballistisk beskyttelse" aka skuddsikre helikoptre enn det er å gjøre jobben sin. Slik at rambopolitiet i Oslo kan leke som de er et SWAT team mens resten av landet ikke får hjelp om det trengs. Ett i Bergen skal ha paraply???? Tror du at et helikopter hadde hatt problemer med regn? Jeg synes det er åpenbart at Norges nest største by burde hatt et politihelikopter. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 I andre land hadde man fått en hel flåte helikoptre for denne summen. Antagelig minst 8 helikoptre. Men i Norge, antageligvis en av de tryggeste plassene å være polti i verden, er det viktigere å bruke skattepenger på "ballistisk beskyttelse" aka skuddsikre helikoptre enn det er å gjøre jobben sin. Slik at rambopolitiet i Oslo kan leke som de er et SWAT team mens resten av landet ikke får hjelp om det trengs. Det er jo du som ønsker å leke Rambo. Bare løpe inn i geværilden uten beskyttelse og ta ned slemmingene med bare hendene eller kanskje en liten kniv. I virkeligheten er det viktig med godt verneutstyr fordi en død politimann er en ubrukelig politimann. Jo bedre rustet politimannen er til å overleve angrep, desto kortere tid vil det gå før trusselen er nøytralisert. Gå tilbake til å nistirre på amerikanske action-serier, du. Hvorfor skulle Beredskapstroppen "leke SWAT team"-forresten? De er jo et reelt SWAT-team. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå