Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flyttemelding blir stoppet pga dokumentasjon

Sevmaister

Anbefalte innlegg

Heisann,

Sendte inn en flyttemelding til folkeregistret i begynnelsen av juni om flytting til en kjellerleilighet i min hjemkommune. Jeg jobber turnus i Nord-Norge for og skal da reise hjem hver friperiode. Siden jeg skrev på flyttemeldingen at min arbeidskommune ble i nord fikk jeg etter 10 dager svar fra Skatt Sør at jeg måtte vedlegge mer dokumentasjon i forhold til flyttingen.

Dokumentasjon på bolig på hjemstedet, dokumentasjon på boligen der jeg jobber og dokumentasjon på reise (flybiletter osv...). Sendte inn dette for drøyt to uker siden og fikk svar nå om at de krevde ytterligere informasjon om boligen på hjemstedet og at de ønsker at jeg fyller ut et pendlerskjema for å se på min hviletid "Vi ber deg fylle ut vedlagte skjema for pendling slik at vi får en oversikt over døgnhvilen din." Boligen på hjemstedet leier jeg av et eldre ektepar i familie, skattetaten krever en godkjent plantegning av kjellerleiligheten hjemme, dette er noe jeg tviler på huseieren har.

Jeg ønsker ikke å søke om noen statlig pendlerordning da jeg får dette gjennom jobben, så det jeg trodde skulle bli en enkel prosess med å flytte noen meter i hjemkommunen har nå dratt ut snart i 3 mnd.

Det jeg lurer på er om skatteetaten ønsker at jeg skal få bostedsadresse i nord-norge i forhold til skatt og hva de ønsker med at jeg fyller ut pendlerskjemaet. Hva jeg evt må passe på når jeg fyller ut, kan absolutt ikke få folkeregistrert adresse i nord norge da dette vil gjøre så jeg taper utrolig mye penger fra nåværende arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skrev du på hvor du jobber?

Då eg flytte til ein nabokommune for nokre år sia, fylte eg ikkje ut feltet i flytjemeldinga der eg skulle oppgje arbeidsgjevar, for eg var arbeidslaus på det tidspunktet (mellom to jobbar, det var jo derfor eg flytte).

Då fekk eg telefon frå folkeregisteret: "Arbeider ikkje du i fylkeskommunen?" "Nei, nå har eg ikkje arbeid". "Men du har gjort det og skal vel seinare?" "Tja, vi får nå sjå" (Eg kunne jobbe sjølvstendig, ta jobb i eit privat firma eller, og det var jo saka, ta ny jobb i det offentlege. men eg såg ingen grunn til å kringkaste mine planar. Status presens skjønar eg at staten har krav på å få kjenne til, men ikkje mine planar) .

Då kjem det frå mannen på folkeregisteret: "Då skriv eg fylkeskommunen". Tablå!

Lenke til kommentar

Helt latterlig, staten bør ikke ha noe de skulle ha sagt når det kommer til hvor innbyggerne flytter, noen ganger bør byråkratene minnes på at de er folkets tjenere og ikke voktere.

Staten hindrer deg ikke i å flytte, men bryr seg med hva du registrerer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker å benytte meg avdekke reglen i forskrift om folkeregistret

Den som tar til å pendle fra en kommune der han har vært registrert bosatt i minst tre år når pendlingen tar til, til en bolig i en annen kommune, kan kreve å forbli registrert som bosatt i den første kommunen, dersom:

boligen på det opprinnelige bostedet har minst dobbelt så stort boareal som den andre boligen,

Lenke til kommentar

Helt latterlig, staten bør ikke ha noe de skulle ha sagt når det kommer til hvor innbyggerne flytter, noen ganger bør byråkratene minnes på at de er folkets tjenere og ikke voktere.

De må vite hvor du flytter og hvor du bor av mange ulike årsaker.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

De må vite hvor du flytter og hvor du bor av mange ulike årsaker.

Så de får buret deg inn hvis de vil ha tak i deg sikkert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...