Redaksjonen. Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 En milepæl i utviklingen av fremtidens transportsystem, ifølge Hyperloop One.Her testkjører de Hyperloop Lenke til kommentar
Bror T Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Ble meget skuffet da jeg første gang hørte om Elon Musks planer om Hyperloopen. Først trodde jeg det var vacuumet som skulle trekke toget fremover, og synes det var genialt. Men så kom det altså frem at det var et "vanlig" maglev tog i et rør med lavt trykk... Så da lagde vi vår egen hyperloop, der toget drives frem av vacuumet, eller rettere overtrykket på baksiden, Med tilstrekkelig stor flate gir dette et voldsomt push, og vi nådde mye høyere hastighet enn Musk gjorde. I vår test var alt selvsagt scalert ned, men funket som bare det. Her svever toget på en luftpute, og suger bort luften foran seg som danner et trekk foran og/eller et push bak som trekker/pusher toget fremover i røret. Ingen magneter nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Men da må jo det genereres ett nytt vakum for hver gang toget skal flyttes, høres ut som en treg og lite effektiv overføring av energi om du spør meg. 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Normalt sett kaller man vel det en støvsuger? Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 (endret) Dette var ekstremt lite imponerende. Endret 13. juli 2017 av DJ FROSK 3 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Men da må jo det genereres ett nytt vakum for hver gang toget skal flyttes, høres ut som en treg og lite effektiv overføring av energi om du spør meg. Ved å ha et slusesystem kan man vel unngå det? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Ved å ha et slusesystem kan man vel unngå det? Ja slik Hyperloop i utgangspunktet er tenkt er nok et slusesystem løsningen, men ved å bruke vakumet til å forflytte togene slik Bror T foreslo slipper en jo inn igjen luft for å pushe toget fremover, og da mister en jo vakumet som må genereres på nytt før toget igjen kan flyttes. Kom muligens ikke klart nok frem at det var det jeg svarte på. 1 Lenke til kommentar
Bror T Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Ved å ha et slusesystem kan man vel unngå det?Ja slik Hyperloop i utgangspunktet er tenkt er nok et slusesystem løsningen, men ved å bruke vakumet til å forflytte togene slik Bror T foreslo slipper en jo inn igjen luft for å pushe toget fremover, og da mister en jo vakumet som må genereres på nytt før toget igjen kan flyttes. Kom muligens ikke klart nok frem at det var det jeg svarte på. I mitt tilfelle er det en fleksibel tetting rundt toget mot ytterrøret toget beveger seg i. Luften suges inn foran og gjennom toget under gulvet. Noe av den benyttes til luftputen. På baksiden der luften kommer ut, blir det et overtrykk som skyver toget fremover. Pushflaten til toget er hele flaten på tunnelrøret. Jo mer luft en greier å suge inn jo fortere går toget. Ikke noe av luften som suges inn foran går tilbake på fremsiden av toget. Det forflytter seg mellom et "lokalt" undertrykk foran, og et "lokalt" overtrykk bakfra. Omtrent som en flyvinge, som løfter seg på et "lokalt" undertrykk over vingen, og dermed et ovetrykk på undersiden. 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Betyr det at hele røret ventileres når toget går gjennom, og må evakueres igjen etterpå? Tar ikke det enormt med energi og tid? 1 Lenke til kommentar
Msunde Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Nær-vakuum! nær-vakuum! Hele teknologien har kommet så langt fordi de aldri har hatt som mål å skape vakuum i røret. Det minste hull ville være katastrofalt. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Nær-vakuum! nær-vakuum! Hele teknologien har kommet så langt fordi de aldri har hatt som mål å skape vakuum i røret. Det minste hull ville være katastrofalt. 1/1000 av atmosfæren ved havnivå er så godt som vakuum. Til sammenligning er trykket der passasjefly oppholder seg ca 25-30% av trykket ved havnivå. 1 Lenke til kommentar
Msunde Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Ble meget skuffet da jeg første gang hørte om Elon Musks planer om Hyperloopen. Først trodde jeg det var vacuumet som skulle trekke toget fremover, og synes det var genialt. Men så kom det altså frem at det var et "vanlig" maglev tog i et rør med lavt trykk... Så da lagde vi vår egen hyperloop, der toget drives frem av vacuumet, eller rettere overtrykket på baksiden, Med tilstrekkelig stor flate gir dette et voldsomt push, og vi nådde mye høyere hastighet enn Musk gjorde. I vår test var alt selvsagt scalert ned, men funket som bare det. Her svever toget på en luftpute, og suger bort luften foran seg som danner et trekk foran og/eller et push bak som trekker/pusher toget fremover i røret. Ingen magneter nødvendig. Vakuum ble ikke en gang vurdert i whitepaper fordi det bare skal mikrohulll til for å stoppe hele systemet Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Vakuum er et relativt begrep uansett. Kommer bare an på hva du vil bruke det til. Tørking, avgassing, plasma, elektronstråler og tog med lav luftmotstand har helt forskjellige krav, men alle gjøres i en eller annen form for vakuumkammer. 1 mbar er godt forbi grovvakuum, det er ikke akkurat støvsugere det er snakk om her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå