Gå til innhold

Feminisme: Ikke så bra for kvinner likevel?

26 stemmer

1. 1. Hvem er feminismen bra for?

• Kun kvinner
      3
    • Kun menn
      0
    • Både kvinner og menn
      5
    • Ikke kvinner, ikke menn
      18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Feminisme betyr egentlig bare like muligheter, og det er bra for alle. Men som ofte er tilfelle både misforstås og misbrukes konseptet av idioter i begge leire.

Like muligheter til hva? Jeg støtter selvfølgelig like muligheter til høyere utdanning osv, men feminismen tok det ut på den dype enden av vannet ganske så fort på 70 tallet med kvoteringer, og kvoteringer er ikke like muligheter. Det er spesielle rettigheter. Og selv suffogrettene sloss ikke for like muligheter for alle, de ekskluderte blandt annet svarte.

Ja, selv folk som levde på rundt århundreskiftet var rasister, wow.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Feminisme betyr egentlig bare like muligheter, og det er bra for alle. Men som ofte er tilfelle både misforstås og misbrukes konseptet av idioter i begge leire.

Like muligheter til hva? Jeg støtter selvfølgelig like muligheter til høyere utdanning osv, men feminismen tok det ut på den dype enden av vannet ganske så fort på 70 tallet med kvoteringer, og kvoteringer er ikke like muligheter. Det er spesielle rettigheter. Og selv suffogrettene sloss ikke for like muligheter for alle, de ekskluderte blandt annet svarte.

Ja, selv folk som levde på rundt århundreskiftet var rasister, wow.

AtW

Suffogrettene har en for høy stjerne i historiebøkene til å være terrorister og rasister, men det er ingen overaskelse nei. Det som derimot er glemt er en bevegelse på den samme tiden i England som også sloss for stemmerett (for alle), men disse ble enten skutt på åpen gate, fengslet eller deportert til Australia eller NZ. Disse var menn.

Lenke til kommentar

Ikke alle har det samme utgangspunktet hvis de erfarer diskriminering/forskjellbehandling. Det betyr at "like muligheter" ikke eksisterer uten noe måte å kompensere for diskriminering/forskjellsbehandlingen slik at alle da har ekte "like muligheter" og de som erfarer lite eller ingen diskriminering/forskjellbehandling ikke blir "privilegerte".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke alle har det samme utgangspunktet hvis de erfarer diskriminering/forskjellbehandling. Det betyr at "like muligheter" ikke eksisterer uten noe måte å kompensere for diskriminering/forskjellsbehandlingen slik at alle da har ekte "like muligheter" og de som erfarer lite eller ingen diskriminering/forskjellbehandling ikke blir "privilegerte".

Hvilke er de priviligerte og hvilke er de diskriminerte?

Lenke til kommentar

Hvilke er de priviligerte og hvilke er de diskriminerte?
Hva sier forskningen rundt kjønndiskriminering?
Lenke til kommentar

“Likestilling” har vært en enveiskjørt gate for kvinner og selve loven* ble ettertykkelig avslørt da den viste seg å være til hinder for å få flere mannlige til psykolgistudiet noe man så et faglig behov for og hadde egentlig ikke med likestilling å gjøre.

Jenter har jo fått kjønnspoeng i opptil 150 studieretninger (tallet pr idag vites ikke).

*En del av formuleringen er “kvinner særskilt”

PS: Jeg syns det tjener mannlige studenter til ære at noen vegrer seg mot å særbehandles, de vil konkurrere om studieplassene på like vilkår (men som det ikke har vært når det gjelder kvinner).

Endret av GeirHH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva sier forskningen rundt kjønndiskriminering?

Ok, jeg ser feilen ved mitt spørsmål og jeg prøver igjen: Hvilke er etter din mening de priviligerte og hvilke er de diskriminerte. Og vennligst begrunn svaret ditt.
I usa er forskningen klart, men jeg har lest bare en forskningrapport rundt diskriminering i Norge, så det er derfor jeg spør deg hva forskningen sier i Norge. Jeg antar du har lest flere rapporter enn jeg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...