Gå til innhold

Stjernekikkert - What to do

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå skaffet meg en Skywatcher 705 fordi jeg ut av intet fikk lyst til å bygge litt på interessen min for verdensrommet. Vet at skywatcheren ikke er noe fancy maskineri, men ønsket ikke å bruke 20 000 bare for å være nysgjerrig for hva som foregår der oppe...

Nå har jeg satt den opp på balkongen og lurer på hva i alle dager jeg skal gjøre. Hva skal jeg se etter osv?

Takknemmelig for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville startet med månen og planetene. Det er riktignok ikke den optimale tiden av året siden nettene er lange og lyse, og dessuten er det ikke så mange planeter som er i gunstig posisjon akkurat nå.

Månen - her kan du se en del overflatedetaljer som kratre og fjell. Det beste er antakelig å se på månen når den ikke er full, og se akkurat på skille-linjen mellom lys og mørke. Der vil det være skygger om gjør detaljene tydeligere.

Venus - her bør du greit kunne se at den har faser akkurat som månen. Akkurat nå kan du se noe i nærheten av halv-Venus. Venus bør du kunne se om du kommer deg tidlig opp om morgenen; en time elle to før sol-oppgang.

Jupiter - her skal du i hvert fall klare å se inntil fire måner, og du skal også ha håp om å kunne se litt av båndmønsteret på overflaten. Dessverre er ikke Jupiter over horisonten mens det er mørkt for tiden.

Saturn - her bør du klare å se ringene rundt planeten. Dessverre er ikke Saturn over horisonten mens det er er mørkt for tiden.

Mer inspirasjon kan du finne for eksempel her: http://www.deepskywatch.com/Articles/what-can-i-see-through-telescope.html

Lenke til kommentar

Solen må du ikke finne på å se på uten spesialfilter foran teleskopet. Da er øyet ditt ødelagt raskere enn du rekke å blunke. Faktisk kan til og med teleskopet ødelegges av å rette det mot solen uten beskyttelse, men det skjer ikke umiddelbart.

På nattehimmelen er det ingen objekter som er lyssterke nok til at du trenger å ta noen forholdsregler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville startet med månen og planetene. Det er riktignok ikke den optimale tiden av året siden nettene er lange og lyse, og dessuten er det ikke så mange planeter som er i gunstig posisjon akkurat nå.

Månen - her kan du se en del overflatedetaljer som kratre og fjell. Det beste er antakelig å se på månen når den ikke er full, og se akkurat på skille-linjen mellom lys og mørke. Der vil det være skygger om gjør detaljene tydeligere.

Venus - her bør du greit kunne se at den har faser akkurat som månen. Akkurat nå kan du se noe i nærheten av halv-Venus. Venus bør du kunne se om du kommer deg tidlig opp om morgenen; en time elle to før sol-oppgang.

Jupiter - her skal du i hvert fall klare å se inntil fire måner, og du skal også ha håp om å kunne se litt av båndmønsteret på overflaten. Dessverre er ikke Jupiter over horisonten mens det er mørkt for tiden.

Saturn - her bør du klare å se ringene rundt planeten. Dessverre er ikke Saturn over horisonten mens det er er mørkt for tiden.

Mer inspirasjon kan du finne for eksempel her: http://www.deepskywatch.com/Articles/what-can-i-see-through-telescope.html

Tusen takk! Fint med oppsummering av hver planet. Må vell vente til det blir mørkere om kveldene ja, men gleder meg til å se hva jeg kan se av de forskjellige planetene

Lenke til kommentar

Med mindre du bur så avsidesliggande til at den einaste lysforurensninga er dine eigne utelys så bør du også vurdere å sette opp kikkerten på ein litt avsidesliggande plass slik at du får best mulig forutsettning for å sjå detaljane på nattehimmelen.

Har forstått at det er viktig ja. Hvor langt unna vil du tro at jeg uhindret kan bruke kikkerten uforstyrret fra gatelysene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med mindre du bur så avsidesliggande til at den einaste lysforurensninga er dine eigne utelys så bør du også vurdere å sette opp kikkerten på ein litt avsidesliggande plass slik at du får best mulig forutsettning for å sjå detaljane på nattehimmelen.

Har forstått at det er viktig ja. Hvor langt unna vil du tro at jeg uhindret kan bruke kikkerten uforstyrret fra gatelysene?

https://www.lightpollutionmap.info/

Ta deg en titt her. Dette kartet viser hvor og mengde av lysforurensning. Ut i fra det jeg ser her, vil jeg tro at man må en halvtime med bil ut fra storbyen og en kilometer bort fra gatelys. 

Videre så vil jo også skylag, eller kondens i det heletatt, være med på å reflektere lys fra bakken. Dette har du kanskje merket ved at skyer over byen blir oransje, midt på natten. Dersom det da ikke er skyfri himmel, må man enda lengre unna. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...