AnonymDiskusjon Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Hei! Jeg skal overføre er større beløp (omlag 400K) til mine foreldre. Dette er i teorien et privat lån som skal tilbakebetales, men det er ingen dokumenter knyttet opp mot det. Vil dette ha noen negative konsekvenser skattemessig for enten meg (sender) eller mine foreldre (mottager)? Tusen takk for hjelp! Anonymous poster hash: fc388...e68 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2017 Og en liten ting til! Jeg er også uføretrygdet. Vil det at jeg overfører et større beløpe fra min formue (sparekonto) påvirke min uføretrygd på noe vis? Anonymous poster hash: fc388...e68 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Nei, men beløpet må oppgis i din skattemelding som formue (privat fordring på andre), og i dine foreldres skattemelding som gjeld (privat gjeld til andre). Eventuelle renter må oppgis som hhv. inntekt og fradrag. Lån påvirker ikke uføretrygd. 3 Lenke til kommentar
karljohan92 Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) Lur link: http://forum.doktoronline.no/topic/402201-påvirker-formuen-uføretrygden/ Endret 12. juli 2017 av karljohan92 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2017 Et annet beløp (ikke like stort, men likevel av betydning) skal overføres som gave til min bror. Det er ikke skatt på å overføre pengegaver heller? Og at jeg overfører/gir et større beløp til et familiemedlem har heller ingen innvirkning på uføretrygd heller da vil jeg anta? Tusen takk Anonymous poster hash: fc388...e68 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Nei, pengegaver beskattes ikke (så lenge de rent faktisk er pengegaver, og ikke i realiteten betaling for arbeid eller tjeneste). 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2017 Og å gi pengegaver påvirker heller ikke uføretrygd? Anonymous poster hash: fc388...e68 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 Å gi pengegaver påvirker aldri uføretrygd. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå