Gå til innhold

Hvorfor stemme?

Anbefalte innlegg

Men det du foreslår er ikke et alternativ til demokrati, som var det jeg etterspurte.

Det er et alternativ til "ubegrenset flertallsstyre"-demokrati (slik vi har idag).

Jeg forstår ikke. Hva er den praktiske forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det du foreslår er ikke et alternativ til demokrati, som var det jeg etterspurte.

Det er et alternativ til "ubegrenset flertallsstyre"-demokrati (slik vi har idag).

Jeg forstår ikke. Hva er den praktiske forskjellen?

At høyesterett vil avvise umoralske lover, altså lover som krenker individet. F.eks. vil et forbud mot prostitusjon ikke bli godkjent fordi prostitusjon er "forbrytelse" uten offer. Forstår du nå? :)

Endret av Markedsfundamentalisten
Lenke til kommentar

At høyesterett vil avvise umoralske lover, altså lover som krenker individet. F.eks. vil et forbud mot prostitusjon ikke bli godkjent fordi prostitusjon er "forbrytelse" uten offer. Forstår du nå? :)

Jeg tror det. Demokratiet bestemmer landets lover, men de lovene som krenker individet blir automatisk avvist og kan aldri innføres. Korrekt? 

Lenke til kommentar

Jeg tror det. Demokratiet bestemmer landets lover, men de lovene som krenker individet blir automatisk avvist og kan aldri innføres. Korrekt?

Jepp! You got it :)

Lenke til kommentar

Men alle lover krenker jo individet på en eller annen måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men alle lover krenker jo individet på en eller annen måte.

F.eks. forbud mot tyveri krenker individet? Hvordan?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det krenker individets rett til å ta ting.

Det er ingen rett, og det trumfes uansett av individets rett til ikke å bli frastjålet. 

Endret av blinc
Lenke til kommentar

Det krenker individets rett til å ta ting.

Det er ingen rett, og det trumfes uansett av individets rett til ikke å bli frastjålet. 

"Rett" er ingen konkret, objektiv størrelse som eksisterer ute i universet, men en sosial konstruksjon. Mitt poeng er at Markedsfundamentalismen sin avgrensning av demokratiet raskt vil støte på problemer. Man kan feks. argumentere for at en person ikke har noe mer rett på et objekt enn annet, bare fordi vedkommende kjøpte det med papirpenger, en annen sosial konstruksjon. 

Endret av Gamasj
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan feks. argumentere for at en person ikke har noe mer rett på et objekt enn annet, bare fordi vedkommende kjøpte det med papirpenger, en annen sosial konstruksjon.

De inngikk en avtale om at tingen skulle skifte eier.

Ikke tyven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...