Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjemme-nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg er på et "LAN-PARTY" og vi har satt opp et nettverk mellom pcene.

Alle ser pc'ene til hverandre og kommer inn på pc'ene til hverandre, bortsett frå meg.. :thumbdown: Jeg kommer inn på alle pc'ene til de andre, men de andre får ikke tilgang til pcen min. Det er det som er problemet..

Jeg har skudd av brannmuren og alle kjører XP.. Problemet oppstod først etter formatering.. :scared:

HASTER!

Endret av montesa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt tidligere, del en mappe og opprett en gjeste bruker.

Når det er sagt vil jeg heller annbefale dere å bruke Dc++ eller lignende til deling. Om det blir flere lan blir dere grundig lei av å måtte fikse slikt som dette hver eneste gang. En annbefalt hub er PtokaX, den er veldig enkel å sette opp. En client er Dc++. (er vel lov å si hub sowftware, men ikke adresser?)

Lenke til kommentar

Får du tilgang på delte mapper fra din egen pc?

(prøv å skriv inn \\[din ip adresse] (fx \\192.168.1.5) i explorer på din maskin. Får du ikke opp mappene er de ikke delt! Sjekk da at fildeling er skrudd på (både for maskina generelt og for hver mappe). Funker dette prøv det samme fra en annen maskin. (Bruk av ip er mye mer stablit enn hostnavn.) Evt hvilken feilmeling får du?)

Din ip adresse finner du ved

Start->run->"cmd"->[OK]

"ipconfig" [Enter]

Lenke til kommentar

(prøv å skriv inn \\[din ip adresse] (fx \\192.168.1.5) i explorer på din maskin. Får du ikke opp mappene er de ikke delt! Sjekk da at fildeling er skrudd på (både for maskina generelt og for hver mappe). Funker dette prøv det samme fra en annen maskin. (Bruk av ip er mye mer stablit enn hostnavn.) Evt hvilken feilmeling får du?)

Start->run->"cmd"->[OK]

"ipconfig" [Enter]

Heisann... jeg er på samme LAN-party som montesa... Vi andre kan se PC'n hans, men får fölgende feilmelding når vi pröver å komme inn på PC'n hans:

" //Kjetil er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.

Ingen tilgang. "

Hva er galt? (som han sa selv tildligere: alle brannmurer er av og han kan selv se og få tilgang til oss andre i nettverket.)

Lenke til kommentar

Hadde samme problem ein gang, men eg klarte aa fikse det til slutt. har du forandra paa nokre instillenger etter du formaterte hardisken. Du har sikkert skrud av ein fildelingsinstilling av eit slag... hadde problemet i Longhorn 4015 etter eg skrude av noko....

Lenke til kommentar

mener du at du har skrudd av tillegs brannmurene eller xp sin egen brannmur? disable den ogsaa... prov aa dele en mappe paa gjestebruker, som sagt ovenfor, eller skru av passordet for "din" konto...

prov om dette ikke funker.... aa pinge hverandre...fryktelig goy :devil:

du gjor folgende...

start-> kjor/run-> cmd -> ping "ipaddresse"

en annen mulighet er jo aa bruke "net send" kommandoen... fryktelig toft aa laere seg...saerlig paa heldagsprover foran datamaskinen....

Lenke til kommentar

Start->run->"cmd"->[OK]

"ipconfig" [Enter]

Heisann... jeg er på samme LAN-party som montesa... Vi andre kan se PC'n hans, men får fölgende feilmelding når vi pröver å komme inn på PC'n hans:

" //Kjetil er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.

Ingen tilgang. "

Hva er galt? (som han sa selv tildligere: alle brannmurer er av og han kan selv se og få tilgang til oss andre i nettverket.)

Gjentar:

1) bruk ip adresser, ikke maskinnavn!

2) prøv fra localhost

nytt:

Mulig feilkilde: han har skrudd av "simple file sharing". Simple er i seg selv noe dritt (deling som på win9x i steden for som NT), og bør være av. Men det virker som dere sliter med å sette opp brukernavn for delingene riktig, så da kan simple være veien utenom.

Lenke til kommentar

Høyre klikk på my computer-properties-coputer name,workgroup navnet må vere

likt som de andre.

Gå på tools-folder options-view, nederst kan du enable simple filesharing.

Høyre klikk på local area connection-properties,for min del har jeg:

client fo microsoft networks-file and printer sharing-internett protocol(Tcp/ip).

Hvis ikke må du installere de.

Under advanced i samme boksen skrur du av firewallen.

Lenke til kommentar
Høyre klikk på my computer-properties-coputer name,workgroup navnet må vere

likt som de andre.

Trenger ikke være i samme arbeidsgruppe om man bruker ip til adressering. (Trenger det som regel ikke ellers heller, bare man vet hva maskina heter.)

man kan finne hverandre uten at de er i samme arbeidsgruppe enten om det er DHPC eller fast IP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...