Gå til innhold

hv slags digital kamera skal jeg kjøpe?hjelp.

Anbefalte innlegg

hei folkens.

her sitter jeg på gjerdet og er fortvilet og veit ikke hva jeg skal kjøpe.

har spart litt penger å tenker meg nå å kjøpe et godt kamera så jeg kan være fornøyd med.lest frem og tilbake men alltid er det noe negativt med de jeg har tenkt å kjøpe så nå veit jeg ikke hva jeg skal gjøre. så kanskje noen her på nettet kan hjelpe meg til å få bestemt meg.

det står egentlig om tre stykker kameraer,og det er :

Sony Cyber-Shot DSC-F828

Canon EOS 300D

Canon EOS 10D

dette er tre stykker som jeg trur ligger ganske godt ann når det gjelder å bruke,kvalitet på bildene,og man har mange forskjellige funksjoner.

så derfor vil jeg spørre dere om hva vil jeg antagelig få mest ut av i forskjell på pris. kanskje sony sitt er så bra at det ikke vil lønne seg å legge så mye penger i et canon for det vil ikke forsvare prisen?

jeg er amatør men forhåpentlig så vil jeg lære mere etterhvert så derfor er jeg så uviss på hva jeg skal kjøpe meg.

håper på mange gode svar tilbake :D

Mvh

Dag t

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony kameraet er det jo knyttet stor forventning til. Det er jo ikke kommet enda (sterkt forsinket), og har derfor ikke blitt testet ennå. En ting kan man nok slå fast, og det er at det på grunn av mindre bildesensor, vil få noe mer støy på bildene enn det digitale speilrefleks vil få. På digitale speilrefleks har du jo også mulighet til å velge objektiv etter smak, og man kan få mye utrolig bra bare man har penger nok. Har man lite penger, vil nok standardobjektivet som følger med i kit-løsningen være like bra som Sony sitt objektiv. Speilrefleks er jo også kjent for å være kjappere enn mer kompakte kamera både på utløser, fokus og serietagning, selv om Sony vel skal ha en bra seriefunksjon?

Også er det en helt annen følelse med speilrefleks da... jeg ville gått for ett speilreflekskamera når jeg først skulle bruke masse penger. Mye større utvidelsesmuligheter når man føler behov for det.

Edit : Glemte en ting... 300D og 10D har samme bildekvalitet. 300D er basert på ett amatørhus, EOS 300, mens 10D er basert på ett mer solid og avansert hus, nemlig EOS 30. 10D har altså flere funksjoner, raskere serietagning og masse mer enn 300D har. Men en vanlig amatør, vil nok være fornøyd med 300D, spesielt ettersom bildekvaliteten skal være den samme på disse to.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

takk for hjelpen. da har jeg kommet litt lenger i mitt spørsmål.

men la oss si da at jeg kjøper meg et canon 10 d. hva slags objektiv skal jeg kjøpe som er en alrounder som kan brukes. for 300d så får du jo med et i pakken som er ganske bra til å bruke til det vanlige. så hva slags objektiv skal jeg da kjøpe til 10d? kanskje et dumt spørsmål,men jeg har ikke peil så det er bedre å høre hva dere mener.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt noe Canon-kamera før (så jeg startet med blanke ark), og da jeg på tirsdag bestilte Canon EOS-10D hos Komplett.no skulle de undersøke om de kunne skaffe objektivene jeg har bestilt. Hvis ikke kjøper jeg dem et annet sted, f.eks. FotoVideo.no.

Objektivene jeg bestilte er Canon EF20-35mm f/3,5-4,5 (4446,-) og Canon EF28-105mm f/4-5,5 (1995,-) etter en herre i FotoVideos anbefaling.

Håper dette hjalp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...