Gå til innhold

Kripos ber deg angi venner som deler "fake news" og "sinte innlegg"

18 stemmer

1. 1. Er det bra at politiet patruljerer diskusjoner og samtaler på Facebook?

• Ja
      5
    • Nei
      13

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller begynner dette å likne på Gestapo-tilstander? Sommerfugler og pene smil får det jo til å virke uskyldig, men er det det? Hvorfor skal politiet blandes inn når noen deler "fake news" og skriver sinte innlegg på Facebook? Jeg tror poenget her er intimidation. Folk som ikke er PK skal skremmes til taushet.  

19756807_1974763382549225_87435050636182

19961655_1976144479077782_36299648557572

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som vanlig med Fake News-Kattens innlegg må man google hva saken egentlig gjelder.

Og selv jeg som er ganske skeptisk til politiet i Norge, kan i grunnen ikke se noe galt med denne kampanjen. Er det så fælt om folk begynner å oppføre seg ordentlig i kommentarfeltene da?

Eneste problemet jeg ser for meg er at når disse stakkars ikke-PK trollene ikke lenger får utløp for sin selvpåførte digitale tourettes. Kanskje begynner å lage bomber og falske politi uniformer i stedet..

• Liker 6
Lenke til kommentar

Som vanlig med Fake News-Kattens innlegg må man google hva saken egentlig gjelder.

Og selv jeg som er ganske skeptisk til politiet i Norge, kan i grunnen ikke se noe galt med denne kampanjen. Er det så fælt om folk begynner å oppføre seg ordentlig i kommentarfeltene da?

Vel, i utgangspunktet kan man jo ønske seg at kommentarfeltene enkelte steder ryddes opp, samt at folk oppfører seg bedre på nettet.

Det høres ut som en god tanke, men dette er en "slippery slope".

Vi ønsker jo ytringsfrihet i dette landet, men det betyr ikke at man har en rett til å ytre seg.

Det bør dog være opp til eier av det enkelte kommentarfelt hvorvidt noe godtas eller ikke, ikke politiet, så fremt loven ikke brytes.

At politiet skal blande seg opp i hva folk skriver på nett, og ønsker at andre skal rapportere dette ved å "tagge" innlegg slik at politiet kan ta en titt på de, er forsåvidt greit så fremt det er snakk om hatefulle ytringer som er ulovlige.

Når politiet nå går ut med sin kampanje hvor det står med store bokstaver på plakaten ...

"Faktasjekk alltid det du skriver og deler"

....så er det laaangt over streken i forhold til hva politiet bør blande seg opp i.

Politiet har ingenting med om det skrives bare vås fra ende til annen på nettet, fake news eller hva man vil kalle det, så fremt det ikke også er ulovlige hatefulle ytringer.

Hvorvidt jeg ønsker å faktasjekke alt jeg skriver og deler, er helt opp til meg, og slik bør det være. Her er politiet helt på viddene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, i utgangspunktet kan man jo ønske seg at kommentarfeltene enkelte steder ryddes opp, samt at folk oppfører seg bedre på nettet.

Det høres ut som en god tanke, men dette er en "slippery slope".

Både ja og nei.

Vi har jo saker her i Norge der uskyldige personer har blitt uthengt som pedofile. Så det er desverre avogtil nødvendig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart politiets autoritet kan gi en litt uheldig kopling også. "Faktasjekk alltid det du skriver og deler" er da ellers et svært godt råd. Men når en politimann i uniform holder et skilt slik som dette, så er kan det nok gi assosiasjoner som gjør det nærliggende å tolke det mer som et pålegg, eller til og med påbud.

De burde kanskje nøye seg med å oppfordre til rapportering av lovbrudd. Og informere om hva som faktisk er lovbrudd. Moralpoliti er det nok av folk som påtar seg å være, ubetalt til og med.. :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller begynner dette å likne på Gestapo-tilstander? 

Det er ikke bare deg. Det er nok for de fleste enda ett slags demokrati , men retningen og grad av politisk idioti er helt klart grunn til bekymring.  Ingen kan overleve lenge på gjeld og forbud.

Folk undervurderer konsekvensen av Sentralisering, Monopolisering og Statlige institusjoner.

"Det er en Uhyrlig luksus"  - B. Dybwad Brochmann 

Endret av keelling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet har ingenting med om det skrives bare vås fra ende til annen på nettet, fake news eller hva man vil kalle det, så fremt det ikke også er ulovlige hatefulle ytringer.

Fake news har vel blitt forbudt nå? Var det ikke store bøter for det i Tyskland blant annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...