Gå til innhold

Denne elsykkelen har 1000 watts motor og tilhenger for storvilt


Anbefalte innlegg

At "supersyklister" fiser rundt i 50-60 km/t betyr ikke at det er trygt eller at det er en god unnskyldning for at andre syklister skal gjøre det samme. Mopeder og raskere motorsykler har egne krav til sikkerhet / typegodkjenning og ikke minst påbud om bruk av hjelm som har betydelig strengere krav enn en typisk sykkelhjelm (som ikke engang er påbudt å bruke). Derfor er det heller ikke fornuftig å assistere en syklist opp i høyere hastighet enn ~25 km/t, selv om det er mulig og lov å sykle raskere.

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lov å svare på sine egene spørsmål - er det en moped, så har den lov til alt en moped har lov til. Inklusive throttle. Men den har da ikke lenger lov til å oppholde seg der bare sykler og/eller gående kan være. 

 

Begge mine elsykler har/hadde 'walk-along' knapp som kjører motoren i gangfart. Mener kona sin også har det, men den har klassisk kinesisk 8FUN motor i nederlandsk innpakning. Skulle likevel hatt en knapp som røkket maksimalt i motoren fra stillestående, slik at jeg kom meg opp av dumpa og over treroten mens jeg ennå stabiliserer meg selv med ene foten oppetter trestammen. 

 

Har også sagt dette før her på forumet, men 1kW/160Nm krankmotor i kombinasjon med utvendig gir, derailleur og narrow chain er en ekstremt dårlig ide. Selv har jeg byttet til navgir til mine magre 80Nm. Det gjorde livet og vedlikeholdet som elsykkelpendler vesentlig lettere. Anbefales.

 

Hvor man kjører med en sykkel burde jo være begrenset av hastigheten man befinner seg i, og ikke hvordan man kom seg dit. Like farlig og møte en syklist i 60 km/t om han tråkka seg dit eller brukte motor.  

 

Hva er forskjellen på om en el-sykkel kutter ved 25km/t ,eller at man ser alle disse fancy racersykklene fliser rundt om i 50-60 km/t?

Hva er farligst?

En mann som f.eks er yrkessjåfør og kjører til daglig 50 000kg og 18 meter vogntog på jobb skal ikke få lov å bruke elmotoren på sin elsykkel som veier 30 kilo,over 25 km/t som pendler-kjøretøy til og fra jobb? Heilt på trynet for noen rare lover ang elsykkler i norge er min meining

Er racersykkel kan lovlig følge fartsgrensen på veien om den vil. Hvorfor skal ikke en elsykkel kunne gjøre det samme med litt tråhjelp?

Det er jo bare tøv. En sykkel med elmotor er jo bare ett hjelpemiddel. Nå blir det jo kansje lov med 1000 watt motor på elsykkel og moderne elsykkler er solid bygget og tåler fart minst like godt som vanlige racersykkler.

Min meining er at elmotoren på elsykkler må kunne være lov å bruke uansett hastighet innenfor vanlige fartsgrenser og ved å følge loven om å opptre aktsomt og hensynsfullt i trafikken.

Jeg tror årsaken rundt dette er med at tråsykler ikke har like mye utstyr som en godkjent moped. Ikke har de blinklys, bremselys, front og baklys som lyser like bra. Det er også mye strengere regler for bruk av sikkerhetsutstyr selv på en moped enn på en tråsykkel.

 

Men ja, jeg er enig med deg, om de vil gjøre en positiv miljøeffekt burde de oppfordre folk til dette og gjøre det til et faktisk brukbart transportmiddel istedenfor å gjøre det til et transportmiddel som blir ugunstig for mange som må pendle noe lenger enn innad i samme by.

Lenke til kommentar

25 km/t er i minste laget for elsykkel. Det betyr i praksis at hastigheten begrenses til 25 km/t på flatmark. Men det er ikke så mye mer enn 25 km/t som trengs, 35 km/t hjelper mye. Sykler triller uansett såpass, og mere til. Så jeg ser ikke helt hensikten med begrensingen.

Hvorfor er det akkurat storvilt som skal transporteres på denne doningen? Hva som helst opp til 150 kg gir mer mening.  Jeg kan ikke akkurat se for meg å kjøre en elg ut av skogen med denne. Det kan være vanskelig nok med jernhest. Er man først på bilvei så fungerer bil eller traktor helt fint ;)

Lenke til kommentar

 

Har også sagt dette før her på forumet, men 1kW/160Nm krankmotor i kombinasjon med utvendig gir, derailleur og narrow chain er en ekstremt dårlig ide. 

 

 

 

Men det er veldig morsomt :) Og ganske utbredt. Youtube flommer over av videoer med Bafang BBSHD. Det er masse info på div. forum. Luna Cycles selger mange ulike varianter. Hvilke problemer opplever du? De fleste elsykler i norske butikker bruker utvendige gir. Riktignok ikke motorer med 160 Nm da. Men ymse Bosch, Shimano, Panasonic og Bafang Max

Lenke til kommentar

30 kg er jo ikke mer enn 5 kg. over en standard el-sykkel!

 

Men for å få til det så kreves det dyrere materialer så jeg lurer på hvor mye denne vil koste. Jeg kan se for meg at det kan bli et fint marked for utleie av denne saken.

Lenke til kommentar

 

Så lenge man kjører etter forholdene er ikke 30, eller 40 om så, noe problem på gang- og sykkelveg når det er klar bane. Det er ingen egen fartsgrense der så lenge det ikke er skiltet.

 

Elsykler kan brukes i vegbanen også, og der hadde det vært tryggere om den kunne kjøre enda litt fortere enn 30.

Begrensningene settes ikke ut fra hva som er problematisk når det er klar bane.

Poenget med el-sykler er ikke å gjøre de til motorsykler, men å assistere tråkkingen og gjøre sykling mer attraktivt. Vil man kjøre raskere må man over på vei.

 

De som ikke klarer å variere farten etter forholdene/folkemengden burde absolutt ikke sykle der uansett sykkel. Noen av oss har kontroll over kjøretøyet.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

 

 

Så lenge man kjører etter forholdene er ikke 30, eller 40 om så, noe problem på gang- og sykkelveg når det er klar bane. Det er ingen egen fartsgrense der så lenge det ikke er skiltet.

 

Elsykler kan brukes i vegbanen også, og der hadde det vært tryggere om den kunne kjøre enda litt fortere enn 30.

Begrensningene settes ikke ut fra hva som er problematisk når det er klar bane.

Poenget med el-sykler er ikke å gjøre de til motorsykler, men å assistere tråkkingen og gjøre sykling mer attraktivt. Vil man kjøre raskere må man over på vei.

 

Mopeder må kunne gå i 55km/t. Eller 60km/t. Gjeldende 45km/t er satt som et gjennomsnitt av allerede eksisterende lovgivning i europa og hører ingen steds hjemme. Enten får man akseptere 55km/t eller si rett ut at dette er et ikke-kjøretøy på 35km/t.

 

Ooog elsykler må kunne gå i 35km/t lovlig. Da er de nyttig. I 25km/t gnager de bare på nervene. Kan i så tilfelle leve med et forbud mot å sykle på fortau med elsykkel.

Enig, 45km/h er lifsfarlig, mange steder der det er trang vei men 50-60 sone er mopeder et problem, 55 hadde vært perfekt. da holder den følge med trafikken.

Mopeder krever tross alt hjem og opplæring, tråsykler kommer lett opp i 50 i nedoverbakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

De som er mopeder burde i det minste få lov å ha throttle da.

Starthjelp uten å tråkke er vel tillatt opp til 6 km/t.
Har ikke det på den jeg kjører :( Vil det være tillat på den 4000W'en som blir registrert som moped? I hele området den kjører?
 

Det er lov å svare på sine egene spørsmål - er det en moped, så har den lov til alt en moped har lov til. Inklusive throttle. Men den har da ikke lenger lov til å oppholde seg der bare sykler og/eller gående kan være. 

 

Begge mine elsykler har/hadde 'walk-along' knapp som kjører motoren i gangfart. Mener kona sin også har det, men den har klassisk kinesisk 8FUN motor i nederlandsk innpakning. Skulle likevel hatt en knapp som røkket maksimalt i motoren fra stillestående, slik at jeg kom meg opp av dumpa og over treroten mens jeg ennå stabiliserer meg selv med ene foten oppetter trestammen. 

 

Har også sagt dette før her på forumet, men 1kW/160Nm krankmotor i kombinasjon med utvendig gir, derailleur og narrow chain er en ekstremt dårlig ide. Selv har jeg byttet til navgir til mine magre 80Nm. Det gjorde livet og vedlikeholdet som elsykkelpendler vesentlig lettere. Anbefales.

Hei, det er helt riktig at drivlinjen er viktig når det er en såpass kraftig motor. På Bromoli syklene er det testet flere systemer. Det som har fungert best uten noen problemer er Shimano ACERA med 7 gir. ACERA er kjent som veldig robust og slitesterkt. Men, det skal sies at på vinteren og snøkjøring kan ising være et problem.

Lenke til kommentar

 

 

Og vi har utviklet et 30 amperetimers batteri med effekt på 1392 wattimer, som får plass i sykkelrammen, forteller Sveen.

Det hadde vært kjekt om TU hadde stoppet han midt i setningen og påpekt at det der sier oss ingenting om hverken batteriets (energi)kapasitet eller effekt. Kan dere forsøke å få skikkelige tall? Kapasitet i Wh og effekt i W.
Kapasitet måles i Ah, energi måles i Wh.

Hva er begrepet kapasitet hvis det ikke er energi? Hvilke praktiske opplysninger er det du mener vi skal få ut av antall Ah dersom spenningen er ukjent?

Lenke til kommentar

 

 

 

Og vi har utviklet et 30 amperetimers batteri med effekt på 1392 wattimer, som får plass i sykkelrammen, forteller Sveen.

Det hadde vært kjekt om TU hadde stoppet han midt i setningen og påpekt at det der sier oss ingenting om hverken batteriets (energi)kapasitet eller effekt. Kan dere forsøke å få skikkelige tall? Kapasitet i Wh og effekt i W.
Kapasitet måles i Ah, energi måles i Wh.
Hva er begrepet kapasitet hvis det ikke er energi? Hvilke praktiske opplysninger er det du mener vi skal få ut av antall Ah dersom spenningen er ukjent?

Volt * Amper = Watt

=> 1392 Wh / 30 Ah = 46.4 Volt

Et Li-Ion batteri har 3.6 eller 3.7 volt / batteri celle hvilket da gir 12.5 til 12.9 batterier i serie så her er det noen avrundinger i tallene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...