thelebrity68 Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Nye EU-regler kan åpne for kraftigere elsykler med nye bruksområder.Denne elsykkelen har 1000 watts motor og tilhenger for storvilt Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Nice. Håper de øker fartsgrensen for motordrift til 30-32 km/t også. 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Hvordan kan det være motorbrems med en krankmotor og frihjul i bakhjulet? Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Hvordan kan det være motorbrems med en krankmotor og frihjul i bakhjulet? regenererende brems kan legges inn hvorsomhelst i et nav. 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) De som er mopeder burde i det minste få lov å ha throttle da. Burde også vært det på vanlige elsykkler som capper på 5-6 km/t eller noe, da man ofte finner seg selv i situasjoner hvor det vil være ugunstig å tråkke igag en elsykkel som griper når den først oppdager tråkk. Hadde vært lettere med presisjons-navigasjon med en throttle. Endret 12. juli 2017 av Rudde 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Og vi har utviklet et 30 amperetimers batteri med effekt på 1392 wattimer, som får plass i sykkelrammen, forteller Sveen. Det hadde vært kjekt om TU hadde stoppet han midt i setningen og påpekt at det der sier oss ingenting om hverken batteriets (energi)kapasitet eller effekt. Kan dere forsøke å få skikkelige tall? Kapasitet i Wh og effekt i W. 5 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) Hvordan kan det være motorbrems med en krankmotor og frihjul i bakhjulet?regenererende brems kan legges inn hvorsomhelst i et nav. Kan love deg at det ikke er det i det navet der. Uanset ikke noe å hente på regenerering på sykkel. Det er sannsynligvis mer effektivt å utnytte tyngdekraften til å trille så langt som mulig. Endret 12. juli 2017 av Lynxman 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Og vi har utviklet et 30 amperetimers batteri med effekt på 1392 wattimer, som får plass i sykkelrammen, forteller Sveen.Det hadde vært kjekt om TU hadde stoppet han midt i setningen og påpekt at det der sier oss ingenting om hverken batteriets (energi)kapasitet eller effekt. Kan dere forsøke å få skikkelige tall? Kapasitet i Wh og effekt i W. Kapasitet måles i Ah, energi måles i Wh. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Jeg ser ingen annen nasjonal løsning enn å tillate en slik eventuell endring samt innføre Elsykkelavgift og bomstasjoner på sykkelveier. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) 30 kg er jo ikke mer enn 5 kg. over en standard el-sykkel! Og når den ekstra kraften brukes til å øke kjørelengde og dra-kraft, og ikke hastighet, ser jeg ikke noe grunn for at denne også burde gå under samme sykkel-regelverk som i dag. Endret 12. juli 2017 av Fri diskusjon og kunnskap 3 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) Dette er vel neppe utviklet av gründeren? Dette er vel noe grunderen har funnet på aliexpress og har gjort avtale om import om ting går hans vei? Fatbikes med bafang mid drive har vært i produksjon lenge i kina og det går som kanskje flere vet endel av de i Oslo allerede, og sikkert andre plasser også. Tenker det grunderen har gjort er å kombinere en "sekketralle" med fatbike og funnet en kinaprodusent som gir ham prisen han ønsker. Det er korrekt som han sier at mye av li ion/po produseres i kina. Viktig å huske er at det meste av fake batterier også kommer fra Kina. Det samme gjør QC rejects som ofte rebrandes med ny foliering etter at de har forsvunnet ut bakveien fra fabrikkene. Rebranding av batterier er et veldig stort problem, for ofte selges de som kjente merkevarer feks Hi C rate selv om de ikke duger. Eller de får en fancy navn med ordet "fire" også tar de kraftig i når de oppgir mah og A. Endret 12. juli 2017 av bojangles 8 Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) Nice. Håper de øker fartsgrensen for motordrift til 30-32 km/t også. Om du ønsker å sykle med motorassistanse fortere enn 25 km/t på gang og sykkelvei så må du (forhåpentligvis) drømme videre. Vil du ha noe raskere så gjelder samme begrensninger som moped / motorsykkel. De som er mopeder burde i det minste få lov å ha throttle da. Burde også vært det på vanlige elsykkler som capper på 5-6 km/t eller noe, da man ofte finner seg selv i situasjoner hvor det vil være ugunstig å tråkke igag en elsykkel som griper når den først oppdager tråkk. Hadde vært lettere med presisjons-navigasjon med en throttle. Starthjelp uten å tråkke er vel tillatt opp til 6 km/t. Endret 12. juli 2017 av Deimos_Anomaly 4 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) Nice. Håper de øker fartsgrensen for motordrift til 30-32 km/t også.Om du ønsker å sykle med motorassistanse fortere enn 25 km/t på gang og sykkelvei så må du (forhåpentligvis) drømme videre. Vil du ha noe raskere så gjelder samme begrensninger som moped / motorsykkel. De som er mopeder burde i det minste få lov å ha throttle da. Burde også vært det på vanlige elsykkler som capper på 5-6 km/t eller noe, da man ofte finner seg selv i situasjoner hvor det vil være ugunstig å tråkke igag en elsykkel som griper når den først oppdager tråkk. Hadde vært lettere med presisjons-navigasjon med en throttle. Starthjelp uten å tråkke er vel tillatt opp til 6 km/t. Så lenge man kjører etter forholdene er ikke 30, eller 40 om så, noe problem på gang- og sykkelveg når det er klar bane. Det er ingen egen fartsgrense der så lenge det ikke er skiltet. Elsykler kan brukes i vegbanen også, og der hadde det vært tryggere om den kunne kjøre enda litt fortere enn 30. Endret 12. juli 2017 av Lynxman 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 De som er mopeder burde i det minste få lov å ha throttle da. Burde også vært det på vanlige elsykkler som capper på 5-6 km/t eller noe, da man ofte finner seg selv i situasjoner hvor det vil være ugunstig å tråkke igag en elsykkel som griper når den først oppdager tråkk. Hadde vært lettere med presisjons-navigasjon med en throttle. Starthjelp uten å tråkke er vel tillatt opp til 6 km/t. Har ikke det på den jeg kjører Vil det være tillat på den 4000W'en som blir registrert som moped? I hele området den kjører? Lenke til kommentar
Cato Waldal Sveen Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Dette er vel neppe utviklet av gründeren? Dette er vel noe grunderen har funnet på aliexpress og har gjort avtale om import om ting går hans vei? Fatbikes med bafang mid drive har vært i produksjon lenge i kina og det går som kanskje flere vet endel av de i Oslo allerede, og sikkert andre plasser også. Tenker det grunderen har gjort er å kombinere en "sekketralle" med fatbike og funnet en kinaprodusent som gir ham prisen han ønsker. Det er korrekt som han sier at mye av li ion/po produseres i kina. Viktig å huske er at det meste av fake batterier også kommer fra Kina. Det samme gjør QC rejects som ofte rebrandes med ny foliering etter at de har forsvunnet ut bakveien fra fabrikkene. Rebranding av batterier er et veldig stort problem, for ofte selges de som kjente merkevarer feks Hi C rate selv om de ikke duger. Eller de får en fancy navn med ordet "fire" også tar de kraftig i når de oppgir mah og A. Hei, takk for din kommentar :-) Det artikkelen handler om er en ny type elsykkel med som krever typegodkjenning. Dette får man ikke kjøpt på Aliexpress. Cato Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) De som er mopeder burde i det minste få lov å ha throttle da.Starthjelp uten å tråkke er vel tillatt opp til 6 km/t. Har ikke det på den jeg kjører Vil det være tillat på den 4000W'en som blir registrert som moped? I hele området den kjører? Det er lov å svare på sine egene spørsmål - er det en moped, så har den lov til alt en moped har lov til. Inklusive throttle. Men den har da ikke lenger lov til å oppholde seg der bare sykler og/eller gående kan være. Begge mine elsykler har/hadde 'walk-along' knapp som kjører motoren i gangfart. Mener kona sin også har det, men den har klassisk kinesisk 8FUN motor i nederlandsk innpakning. Skulle likevel hatt en knapp som røkket maksimalt i motoren fra stillestående, slik at jeg kom meg opp av dumpa og over treroten mens jeg ennå stabiliserer meg selv med ene foten oppetter trestammen. Har også sagt dette før her på forumet, men 1kW/160Nm krankmotor i kombinasjon med utvendig gir, derailleur og narrow chain er en ekstremt dårlig ide. Selv har jeg byttet til navgir til mine magre 80Nm. Det gjorde livet og vedlikeholdet som elsykkelpendler vesentlig lettere. Anbefales. Endret 12. juli 2017 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Knut Kristiansen Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Forslag til navn: ELgsykkel. 4 Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) Så lenge man kjører etter forholdene er ikke 30, eller 40 om så, noe problem på gang- og sykkelveg når det er klar bane. Det er ingen egen fartsgrense der så lenge det ikke er skiltet. Elsykler kan brukes i vegbanen også, og der hadde det vært tryggere om den kunne kjøre enda litt fortere enn 30. Begrensningene settes ikke ut fra hva som er problematisk når det er klar bane. Poenget med el-sykler er ikke å gjøre de til motorsykler, men å assistere tråkkingen og gjøre sykling mer attraktivt. Vil man kjøre raskere må man over på vei. Endret 12. juli 2017 av Deimos_Anomaly 3 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) Så lenge man kjører etter forholdene er ikke 30, eller 40 om så, noe problem på gang- og sykkelveg når det er klar bane. Det er ingen egen fartsgrense der så lenge det ikke er skiltet. Elsykler kan brukes i vegbanen også, og der hadde det vært tryggere om den kunne kjøre enda litt fortere enn 30. Begrensningene settes ikke ut fra hva som er problematisk når det er klar bane. Poenget med el-sykler er ikke å gjøre de til motorsykler, men å assistere tråkkingen og gjøre sykling mer attraktivt. Vil man kjøre raskere må man over på vei. Mopeder må kunne gå i 55km/t. Eller 60km/t. Gjeldende 45km/t er satt som et gjennomsnitt av allerede eksisterende lovgivning i europa og hører ingen steds hjemme. Enten får man akseptere 55km/t eller si rett ut at dette er et ikke-kjøretøy på 35km/t. Ooog elsykler må kunne gå i 35km/t lovlig. Da er de nyttig. I 25km/t gnager de bare på nervene. Kan i så tilfelle leve med et forbud mot å sykle på fortau med elsykkel. Endret 12. juli 2017 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Hva er forskjellen på om en el-sykkel kutter ved 25km/t ,eller at man ser alle disse fancy racersykklene fliser rundt om i 50-60 km/t? Hva er farligst? En mann som f.eks er yrkessjåfør og kjører til daglig 50 000kg og 18 meter vogntog på jobb skal ikke få lov å bruke elmotoren på sin elsykkel som veier 30 kilo,over 25 km/t som pendler-kjøretøy til og fra jobb? Heilt på trynet for noen rare lover ang elsykkler i norge er min meining Er racersykkel kan lovlig følge fartsgrensen på veien om den vil. Hvorfor skal ikke en elsykkel kunne gjøre det samme med litt tråhjelp? Det er jo bare tøv. En sykkel med elmotor er jo bare ett hjelpemiddel. Nå blir det jo kansje lov med 1000 watt motor på elsykkel og moderne elsykkler er solid bygget og tåler fart minst like godt som vanlige racersykkler. Min meining er at elmotoren på elsykkler må kunne være lov å bruke uansett hastighet innenfor vanlige fartsgrenser og ved å følge loven om å opptre aktsomt og hensynsfullt i trafikken. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå