Gå til innhold

Leger uten grenser er taxi for migranter?

Anbefalte innlegg

Interessant. Jeg skal følge med på Olympic Commander fremover. (Ser ut som trackerne vil ha betalt for historiske data på skipene.)

Den er på vei fra Italia til Malta i dag. Så får vi se om den skal videre sydover etterhvert.

Fortsatt i havn på Malta. Det kan bli en langvarig etterforskning dette, om taxien ikke rører på seg.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant. Jeg skal følge med på Olympic Commander fremover. (Ser ut som trackerne vil ha betalt for historiske data på skipene.)

Den er på vei fra Italia til Malta i dag. Så får vi se om den skal videre sydover etterhvert.

Fortsatt i havn på Malta. Det kan bli en langvarig etterforskning dette, om taxien ikke rører på seg.

De har seilt fra Malta, siste posisjon for skipet ble mottatt Onsdag kl 10 på morningen, ser ut som de har seilt fra Malta for så og skru av AIS for å unngå sporing ettersom at den sist registrerte posisjonen er ganske nærme land. 

Hadde de seilt med AIS på hele tiden hadde jo jobben blitt veldig enkel for smuglerne, da hadde de mest sannsynlig seilt direkte mot Olympic Commander. 

Lenke til kommentar

De har seilt fra Malta, siste posisjon for skipet ble mottatt Onsdag kl 10 på morningen, ser ut som de har seilt fra Malta for så og skru av AIS for å unngå sporing ettersom at den sist registrerte posisjonen er ganske nærme land. 

Hadde de seilt med AIS på hele tiden hadde jo jobben blitt veldig enkel for smuglerne, da hadde de mest sannsynlig seilt direkte mot Olympic Commander. 

Det høres rimelig ut. Men rimer derimot dårlig med de kildene tidligere i tråden som angivelig hadde plottet redningsfartøyer i skytteltrafikk mellom Libya og Italia. Enten har de AIS på og kan trackes, eller så har de det ikke og da er videoene heller ikke noe bevis på at de norske skipene driver med slikt...

Det betyr selvsagt ikke at ingen gjør det, så er det sagt.

Lenke til kommentar

None shall pass... Vi bør ikke ta imot noen som ikke kommer fra vest. De liker ikke oss og verken tenker eller oppfører seg som oss. Hvorfor vil de være blant oss?

Jeg vil også spy ut meningen min; Alle som vil bo i norge, burde få lov til å bo i norge. Det samme burde også gjelde alle andre land på planeten.

Lenke til kommentar

[....] Enten har de AIS på og kan trackes, eller så har de det ikke og da er videoene heller ikke noe bevis på at de norske skipene driver med slikt...

De skip-tracker sidene er private entusiaster som setter opp AIS-mottaker på loftet og sender de videre til skip-tracker tjenesten. At ett skip ikke synes på disse kan også bety at det ikke er noen slik entusiast i nærheten. På Malta er det sikkert noen slike, i Tripoli antakelig ikke, og langt ute på havet (20 km, kanskje) vil ikke signalet nå nærmeste entusiast uansett. Leger uten grenser ogbtilsvarende vil jeg tippe streamer AIS data til disse tjenestene selv, hvis det er slik at disse kan følges "overalt"
Lenke til kommentar

De skip-tracker sidene er private entusiaster som setter opp AIS-mottaker på loftet og sender de videre til skip-tracker tjenesten. At ett skip ikke synes på disse kan også bety at det ikke er noen slik entusiast i nærheten. På Malta er det sikkert noen slike, i Tripoli antakelig ikke, og langt ute på havet (20 km, kanskje) vil ikke signalet nå nærmeste entusiast uansett. Leger uten grenser ogbtilsvarende vil jeg tippe streamer AIS data til disse tjenestene selv, hvis det er slik at disse kan følges "overalt"

En mulighet. Men nå viser min tilfeldig valgte tracker en del båter mellom Malta og Tripoli. Kanskje er den lenger sydøst, der synes å være et hull, eller ingen båter:

post-52698-0-78970000-1500651797_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg vil også spy ut meningen min; Alle som vil bo i norge, burde få lov til å bo i norge. Det samme burde også gjelde alle andre land på planeten.

Mange av de som ønsker å komme til Norge ønsker å komme hit for å få tilgang på å forbruke ressurser raskere. Det er allerede for mange som forbruker ressurser for raskt. Det er er sjanseløst å slippe inn noen som ikke allerede er på samme nivå.

Hver enkelt innbygger i Norge bør gå inn i seg selv og tenke over forbruk av ressurser. Man trenger ikke mangle noe men de fleste forbruker mer enn de trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min mening også. 

Mange av de som ønsker å komme til Norge ønsker å komme hit for å få tilgang på å forbruke ressurser raskere. Det er allerede for mange som forbruker ressurser for raskt. Det er er sjanseløst å slippe inn noen som ikke allerede er på samme nivå.

Det er rimelig egoistisk av de som har bygget sin velstand med de midler som var nødvendig å forvente at andre skal betale regningen ved at vi nekter dem å gjøre det samme. Den dagen jeg selv bor i stråhytte og spiser egenprodusert mat skal jeg mene noe om at andre vil ha tak over hodet og klær på kroppen...

Hver enkelt innbygger i Norge bør gå inn i seg selv og tenke over forbruk av ressurser. Man trenger ikke mangle noe men de fleste forbruker mer enn de trenger.

Selvsagt, og så mye man mener at man selv trenger bør man minimum unne andre. Ellers er det bare hykleri.

Lenke til kommentar

[....] Enten har de AIS på og kan trackes, eller så har de det ikke og da er videoene heller ikke noe bevis på at de norske skipene driver med slikt...

Om du går inn på Marinetraffic så vil du se at du kan spore skip og installasjoner midt ute i Nordsjøen, det er jo vanligvis dekning rundt oljefelt...

Lenke til kommentar

For drøye 200 år siden var det oppunder 1 milliard mennesker i verden. Det var ikke min idé å øke befolkninga hinsides.

Det er tre utveier fremover. Enten må alle ta fatt i rake og høygaffel og glemme en hverdag som krever energikilder utover det daglige sollys, eller så må folk slutte å reprodusere seg så mye som i dag. 1 barn per par holder de neste 2 generasjonene, så kan situasjonen revurderes. Eller så må befolkninga reduseres kraftig med andre tiltak. Dette kommer i tillegg til at folk må moderere forbruket sitt.

Det er ikke mulig å opprettholde dagens livsførsel, spesielt ikke med ei stadig økende befolkning og som søker lykken i den industrialiserte delen av verden hvor "alt" handler om forbruk og økonomisk vekst.

Den største lykken i verden får jeg når jeg danser barfot til spirituell musikk sammen med titusener av mennesker. Da spiller det ikke så stor rolle med State of the Art innenfor elektronikk, mote og gadgets (Vel, en del av de kvinnelige danserne utfører akrobatikk med ringer som har LED-lys osv.) Selv kjernen av musikken er over 20 år gammel.

Alle har rett til ei mening, men dere får argumentere for hvorfor folk skal komme vestover og delta i en livsførsel som ikke er mulig å opprettholde. Det er ikke i vår del av verden at befolkninga øker nevneverdig. Det funker ikke å fortsette å øke befolkninga i fattige land og flytte disse over til vår del av verden.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Befolkningen øker kun i et fåtall land i Asia. I Afrika eksploderer den. Og det til tross for stadige sykdommer vi kurerer som ebola og HIV, og stadige sultkatastrofer.

post-388664-0-16071400-1500705792_thumb.png

Vi kan ikke tillate befolkningsveksten i Afrika når de ikke klarer å fø seg selv, har stadige sykdomsutbrudd, og ikke engang klarer å vedlikeholde infrastruktur og instutisjoner som kolonimaktene etterlot seg.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke førstehåndserfaringer fra andre vestlige land, men jeg antar at lave fødselsrater i Norge godt på vei skyldes at man i Norge allerede mot slutten av barneskolen får høre om at sex er skittent. Folk flest ligger med tvilsomme folk som har kjønnssykdommer. Hvis man ligger med noen så er det kun et tidsspørsmål før man blir en del av statistikken og tenk om man gjør noen gravid og må betale sure kroner i 20 år og vel så det.

Siden den fattige befolkninga i verden øker med >80 millioner per år virker det som om de ikke gir tematikken en tanke. Det er ikke synd på folk som ikke tar ansvar. Er det mulig å være så uvitende?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kostnader kan også spille inn. Det koster 3-4 millioner kroner å ha 3 barn. Kanskje mer siden enkelte bor hjemme lenger enn før eller trenger økonomisk hjelp til å ta høyere utdanning eller komme inn på boligmarkedet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...