Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjerte-problemer? Forlange sjekk?

Anbefalte innlegg

Ellers vil jeg støtte meg litt til dere som utpeker ting som "paranoia". Trådstarter er selvsagt særdeles opptatt av dette temaet. Det er ikke noe galt i seg selv. Og han/hun må selvsagt selv finne ut om det er angst/helseangst eller bare ren nysgjerrighet som råder.

Det er bare du som kan leve ditt liv  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis du vil krisemaksimere kan vi godt gjøre det. La oss ta verste tilfelle av de tallene du kommer med (som jeg ikke vet hvor du henter fra). 200 000 i alderen 20-24 år. 25 døde av hjertetrøbbel. Det gir en dødsprosent på 0,0125 %. Vurder selv om det er verdt bekymringen.

Du leverte jo tallene selv. Ser du ikke det?

post-30484-0-86656000-1500304601.jpg

I den posten svarte jeg med coby sine tall som grunnlag. Og i følge den tabellen så er det 360 000, om man teller med begge kjønn. Som altså ikke er 200 000.

Lenke til kommentar

Blir litt perpleks av enkelte ting du poster. Skal man alltid anta at du stikker fingeren i været på det som presenteres av deg da?

Nei, men når jeg skriver at jeg gjør det, i innlegget du siterer, så kan du regne med det ?

Jeg forstår jo det. Er bare interessert i å vite hva tallet sånn ca ligger på. For meg er det en viss forskjell på 8 og 25, selvom det høres rart ut

Stikk fingeren i været, å si det er 100 personer mellom 20 og 24 år som dør av hjertesykdom hvert år.

Det finnes altså i underkant av en million mennesker i Norge i den aldersgruppen, som betyr at risikoen er rundt 0.1 promille.

Poenget var altså at risikoen er forsvinnende liten, ikke at tallene er eksakte, det er derfor jeg spesifikt skrev "Stikk fingeren i været" ?

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

I den posten svarte jeg med coby sine tall som grunnlag. Og i følge den tabellen så er det 360 000, om man teller med begge kjønn. Som altså ikke er 200 000.

Man får forsøke å stole på den statistikken som presenteres. Selv om statistikk i bruk hos politikere kan lyve. Så vil jeg tro at det er mye god statistikk rundt omkring.

Jeg reagerte bare på den voldsomme oppjusteringen av dette barnekullet med 4-5 års spredning. Nå er det oppklart da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Problemet var at jeg tok litt fra begge deler, samt at jeg kikka feil og ikke så tabellen men kaka. Jeg trodde kaka sa 13,4% (eller hva det nå enn var) befolkning mellom 20-24 år (noe den ikke sa), og med 6 mill befolkning så blir det 800 000. Det er der feilen ligger, og det var min feil.

Statistikk lyver ikke i seg selv, men man må jo forstå hva som ligger i de tallene man presenterer. Samt at man må presentere riktige tall, noe jeg i dette tilfellet ikke gjorde. Politikere kan misbruke statistikk fordi det er veldig mange som enten ikke har kunnskapen eller bryr seg om hva tallene faktisk betyr.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers vil jeg støtte meg litt til dere som utpeker ting som "paranoia". Trådstarter er selvsagt særdeles opptatt av dette temaet. Det er ikke noe galt i seg selv. Og han/hun må selvsagt selv finne ut om det er angst/helseangst eller bare ren nysgjerrighet som råder.

Det er bare du som kan leve ditt liv  :wee:

Litt på sporet igjen.

Selv stoler jeg ikke 100 % på leger. Det har litt å gjøre med at jeg har noen år på nakken og har sett, hørt og opplevd ting rundt meg som har preget mitt syn på leger til å være feilbarlige  :)

Som jeg skrev i en helt annen diskusjonstråd, så vil jeg selvsagt oppsøke leger for det, og å forsøke å lytte til de råd som kommer derfra. Og jeg vil ta informasjon som flyter på internett med sunn skepsis, men det er også utrolig mye nyttig informasjon der som fastlegene aldri kommer til å noensinne klare å sette seg inn i.

Det er mye som legestanden behersker utrolig bra, men så er vi også bare i krybben av legevitenskapens utvikling, det tror jeg på og slik tenker jeg om det  :dremel:

Det er ikke særlig lenge siden at det ble oppdaget en helt ny kroppsdel på mennesket i en prosentandel av befolkningen. De som obduserte lik for å lære mer om knær må rett og slett ha obdusert feil menneske, eller simpelthen ha oversett det nyoppdagete ligamentet de fant i kneet.

https://www.google.no/search?q=new+discovery+knee+ligament

Vitenskapsfolk trodde rett og slett at mennesket var fullt ut obdusert og forstått (på et simplere plan). Men det viste seg å ikke stemme helt  :wee:

Og her snakker man rett og slett om fysiske ting man kan ta og føle på!

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg liker leger som er i stand til å tenke utenfor den boksen som de lekte i på legestudiene. Ellers er det mye som legene absolutt kan hjelp en med.

Men de liker piller litt drøyt mye synes jeg. Det finnes ikke en pille til hver situasjon, og selv de pillene som er i bruk har sin snevre effekt (respektivt til hva slags pille, til hva slags "case")

Lenke til kommentar

Ja, hvis du vil krisemaksimere kan vi godt gjøre det. La oss ta verste tilfelle av de tallene du kommer med (som jeg ikke vet hvor du henter fra). 200 000 i alderen 20-24 år. 25 døde av hjertetrøbbel. Det gir en dødsprosent på 0,0125 %. Vurder selv om det er verdt bekymringen.

Du leverte jo tallene selv. Ser du ikke det?

Hahaha nå var det mange svar her.

Men kan da ikke bare være 185k folk i den alderen? Må være feil. Det er jo 800k i alderen 20-29.....

Lenke til kommentar

Du får legge sammen disse gjennomsnittlige omtrentlige 160 tusen bolkene av menn og så av kvinner så ser du at du fort overstiger 4 millioner innbyggere. Så statistikken presentert der er med overveiende stor sannsynlighet "helt" riktig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, spør en lege. Min bror ble født med hull i hjertet (men det grodde jo selvfølgelig), og han er midt i 30-åra. Har ikke plaget han ett sekund såvidt meg bekjent. Og dersom du har en medfødt hjertefeil så er det igjen legen du må forholde deg til. Da en "feil" ikke alltid er helt lik en annen fei

Finnes det statistikk på hvor mange av de som blir født med en hjertefeil, som dør av det? Er det over 80%?

Lenke til kommentar

I en amerikansk studie ble flere enn 800 voksne pasienter under 65 år eller deres pårørende intervjuet etter en plutselig uventet hjertestans. Informasjon ble også hentet inn fra journalene. Målet var å se hvilke symptomer pasientene hadde de siste fire ukene før uventet hjertestans og om tidlig kontakt med nødnummer kunne øke sjansene for overlevelse.

Halvparten av pasientene hadde hatt symptomer. Av disse hadde to av tre brystsmerter og/eller tungpustethet. Hos 93  % forekom symptomene minst én gang det siste døgnet før hjertestans.

Kan vel ikke stemme?

Lenke til kommentar

Er du klar over hvilken drittmat amerikanerne stapper i seg? Det kan jo ikke akkurat sies å være et sunt kosthold. Så hvorfor skulle ikke amerikanerne ha et forsprang på nordmenn hva måtte gjelde det symptommessige?

Lenke til kommentar

Er du klar over hvilken drittmat amerikanerne stapper i seg? Det kan jo ikke akkurat sies å være et sunt kosthold. Så hvorfor skulle ikke amerikanerne ha et forsprang på nordmenn hva måtte gjelde det symptommessige?

Nordmenn er da ikke så sunne de heller.

Men du, er denne siden legit? http://statistikkbank.fhi.no/dar/ Trykk på hjertesykdommer og alderen 20-24 år. Stå bare 8 dødsfall? Kan vel ikke være så få?

Lenke til kommentar

Vi overtar matvanene. Men vi har vel foreløpig litt bedre reguleringer. Vår matvaremerking er vel ihvertfall sånn noenlunde i orden. I USA så vil de jo helst feilinformere folk dersom de (matvareindustrien) får tillatelsene til det fra amerikanske myndigheter.

Sjekk bare hvor sinnsykt mange forskjellige navn for noe så simpelt som sukker og dets derivater som finnes på matvaredeklarasjonene i USA.

Så lenge ingen protesterer høylytt nok mot lobbyen, så vil jo amerikanerne spise seg ihjel. De har allerede noen tiår forsprang hva gjelder junkfood og burgerkjedeavhengighet. Så avvenningskuren er nok knallhard.

De blir også foret mye annet enn sukker. Ost er jo comfort-food deluxe.

Mac'n'cheese anyone?

Ost på alt som finnes av ferdigmat. Til og med i salater så skal det absolutt stappes oppi noen osteterninger.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vi overtar matvanene. Men vi har vel foreløpig litt bedre reguleringer. Vår matvaremerking er vel ihvertfall sånn noenlunde i orden. I USA så vil de jo helst feilinformere folk dersom de (matvareindustrien) får tillatelsene til det fra amerikanske myndigheter.

Sjekk bare hvor sinnsykt mange forskjellige navn for noe så simpelt som sukker og dets derivater som finnes på matvaredeklarasjonene i USA.

Så lenge ingen protesterer høylytt nok mot lobbyen, så vil jo amerikanerne spise seg ihjel. De har allerede noen tiår forsprang hva gjelder junkfood og burgerkjedeavhengighet. Så avvenningskuren er nok knallhard.

De blir også foret mye annet enn sukker. Ost er jo comfort-food deluxe.

Mac'n'cheese anyone?

Ost på alt som finnes av ferdigmat. Til og med i salater så skal det absolutt stappes oppi noen osteterninger.

Ingenting av det du nevner har noenting med hjertestopp å gjøre.

Lenke til kommentar

Så blokkerte blodårer stopper ikke hjertet? Eller er det bare hjertestopp dersom det skjer før slike ting til slutt stopper hjertet?

Altså når unge 35 får hjertestopp så er dt svært sjeldent noe med livsstil å gjøre. Er som oftest medfødt hjertefeil eller en vanvittig overdose.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...