aklla Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Du burde fokusere mer på din irrasjonelle og overdrevne frykt enn det du frykter. Vil anbefalle at du tar opp frykten for hjerteproblemer med f.eks fastlegen din 3 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Som jeg sa, vi kan godt si at tallet er 25, og vi snakker fortsatt om mikroskopiske forhold. Selv "worst case scenario" er ikke så "worst case" allikevel. Hvordan kan du si det? Hvor mange 20-24 åringer finnes det her til lands? Om befolkningen er 6 millioner I følge denne siden så er den gruppen på 13,4% av befolkningen per 2010-2015. Det vil si at ved 6 millioner innbyggere har vi 804 000 innbyggere i alderen 20-24 år. Av disse dør 25 stk, i verste tilfelle. Vi snakker om ubetydelige tall, statistisk sett. Endret 16. juli 2017 av Larzen_91 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Hyperventilering fører til følt tungpusthet som bare blir verre desto mer du stresser og engster deg -- og angsten for at noe er galt får deg til å hyperventilere oftere, og symptomene; tungpustethet, ujevn hjerterytme, prikking / nålestik i fingre, armer (og bein), svimmelhet, intens følelse av at noe er alvorlig galt (panikk, ut av ingenting), forsterker frykten.Du kan også besvime av det, fordi blodet blir for basisk, og DA blir du selvsagt dødsredd når du våkner, fordi du mistet følelsen i kroppen, følte hjertet slå ujevnt, og mistet kontroll over kroppen din, og mistet bevisstheten.Uten å vite at det var kroppen som ikke er i stand til å føle oksygenmetningen i blodet, så virker det noe helt jævlig som om det var problemer med hjertet eller lungene som slo deg ut....du burde gå til legen igjen, og si at du er engstelig for at noe er galt -- og at angsten plager deg veldig.Hyperventilering kan bli helt totalt jævlig hvis ikke du får diagnosert angst tidlig nok, og havner på legevakt fordi du besvimer av det. Endret 16. juli 2017 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
coby Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Som jeg sa, vi kan godt si at tallet er 25, og vi snakker fortsatt om mikroskopiske forhold. Selv "worst case scenario" er ikke så "worst case" allikevel. Hvordan kan du si det? Hvor mange 20-24 åringer finnes det her til lands? Om befolkningen er 6 millioner I følge denne siden så er den gruppen på 13,4% av befolkningen per 2010-2015. Det vil si at ved 6 millioner innbyggere har vi 804 000 innbyggere i alderen 20-24 år. Av disse dør 25 stk, i verste tilfelle. Vi snakker om ubetydelige tall, statistisk sett. Såpass ja. Men hva menes med: Figur 1 viser aldersfordelingen blant pasienter med hjertestans fordelt i 5-års kohorter? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Jeg forstår jo det. Er bare interessert i å vite hva tallet sånn ca ligger på. For meg er det en viss forskjell på 8 og 25, selvom det høres rart ut Stikk fingeren i været, å si det er 100 personer mellom 20 og 24 år som dør av hjertesykdom hvert år. Det finnes altså i underkant av en million mennesker i Norge i den aldersgruppen, som betyr at risikoen er rundt 0.1 promille. Du begynner å nærme deg sannsynligheten for å bli truffet av lyn eller en meteoritt (0.004‰) Lenke til kommentar
coby Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Jeg forstår jo det. Er bare interessert i å vite hva tallet sånn ca ligger på. For meg er det en viss forskjell på 8 og 25, selvom det høres rart ut Stikk fingeren i været, å si det er 100 personer mellom 20 og 24 år som dør av hjertesykdom hvert år. Det finnes altså i underkant av en million mennesker i Norge i den aldersgruppen, som betyr at risikoen er rundt 0.1 promille. Du begynner å nærme deg sannsynligheten for å bli truffet av lyn eller en meteoritt (0.004‰) Underkant av en million 20-24 åringer? http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa120/kap1.pdf, side 2. Her står det at det er 600k, 20-29 åringer.... Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 (endret) Underkant av en million 20-24 åringer? http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa120/kap1.pdf, side 2. Her står det at det er 600k, 20-29 åringer.... La oss anta at det har blitt noen flere i løpet av de siste snart åtte årene. Det spiller jo ingen rolle om det er 1 promille eller 1.1 promille, sannsynligheten for å rammes er fantasmagorisk liten. Det er omtrent like sannsynlig at du drukner i badekaret eller får livstruende skader ved bruk av et toalett. Du har en irrasjonell frykt som er psykologisk betinget. Endret 16. juli 2017 av adeneo Lenke til kommentar
coby Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Underkant av en million 20-24 åringer? http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa120/kap1.pdf, side 2. Her står det at det er 600k, 20-29 åringer.... La oss anta at det har blitt noen flere i løpet av de siste snart åtte årene. Det spiller jo ingen rolle om det 1 promille eller 1.1 promille, sannsynligheten for å rammes er fantasmagorisk liten. Nei, men det er en vesentlig forskjell på 900k 20-24 åringer, som du nevner, når fakta er at det såvidt finnes 200k, 20-24 åringer i landet.. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Ja, hvis du vil krisemaksimere kan vi godt gjøre det. La oss ta verste tilfelle av de tallene du kommer med (som jeg ikke vet hvor du henter fra). 200 000 i alderen 20-24 år. 25 døde av hjertetrøbbel. Det gir en dødsprosent på 0,0125 %. Vurder selv om det er verdt bekymringen. Lenke til kommentar
coby Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Ja, hvis du vil krisemaksimere kan vi godt gjøre det. La oss ta verste tilfelle av de tallene du kommer med (som jeg ikke vet hvor du henter fra). 200 000 i alderen 20-24 år. 25 døde av hjertetrøbbel. Det gir en dødsprosent på 0,0125 %. Vurder selv om det er verdt bekymringen. http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa120/kap1.pdf Nederst på side 2 der. Dette er dog år 2010 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Joda, sikkert. Gidder ikke lese statistikk så sent. Men jeg ga deg prosenten i verste tilfelle. Så får du vurdere i forhold til det. Jeg tror som det pekes på ovenfor at du kan bruke energien din bedre på å bearbeide angsten du har for et problem som egentlig ikke er noe problem. Lenke til kommentar
coby Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Joda, sikkert. Gidder ikke lese statistikk så sent. Men jeg ga deg prosenten i verste tilfelle. Så får du vurdere i forhold til det. Jeg tror som det pekes på ovenfor at du kan bruke energien din bedre på å bearbeide angsten du har for et problem som egentlig ikke er noe problem. Men medfødt hjertefeil, er det alltid alvorlig? Kan man lissom gå med det i 60-70 år uten at det er livsfarlig? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Det vet jeg ikke, spør en lege. Min bror ble født med hull i hjertet (men det grodde jo selvfølgelig), og han er midt i 30-åra. Har ikke plaget han ett sekund såvidt meg bekjent. Og dersom du har en medfødt hjertefeil så er det igjen legen du må forholde deg til. Da en "feil" ikke alltid er helt lik en annen feil. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Her står det plutselig 25 som har fått hjertestopp i alderen 20-24. Oi oi, 25 av rundt 1 000 000 mennesker i den aldersgruppen. Risikoen er tydeligvis skyhøy, best å passe seg ! Har du brukt en null for mye? Tror det står av rundt 100.000 mennesker. Det står også noe om redningsprosenten, og deretter litt om at en del flere dør under sykehusopphold, til tross for at de klarer å holde dem i live noen døgn ekstra før de "reiser". Sitat: Forekomst av pasienter som har umiddelbar vellykket gjenopplivning etter hjertestans i Norge er 15 per 100.000 per år i 2015. I vårt register utgjør dette 32 % av alle som har blitt behandlet for hjertestans, uansett antatt årsak eller første registrerte rytme. Det betyr at 730 pasienter overlever lenge nok til å bli lagt inn på sykehus. I løpet av sykehusoppholdet er det flere som dør, og rapportert overlevelse 30 dager etter hjertestans er 7 per 100.000 innbyggere som tilsvarer 15 % av de hvor ambulansepersonell starter eller kontinuerer behandling. Detaljer om forskjellene mellom helseforetak finnes i Tabell a6 i appendiks. helseforetakene fra 8/100 000 på Sørlandet sykehus til 21/100 000 på Nordlandssykehuset. Vellykket gjenopplivning etter hjertestans forstått som gjenopprettet egensirkulasjon etter registrets definisjon er en nasjonal kvalitetsindikator [13]. I den nasjonale kvalitetsindikatoren og i figur 8 angis gjenopprettet egensirkulasjon som prosent av alle pasientene hvor ambulansepersonell har startet eller kontinuert behandling Dette er viktige statistikker, som det også er viktig å være så objektiv som man klarer rundt. 5.2 Metode for beregning av dekningsgrad Det finnes ingen nasjonale data på forekomst av hjertestans. Antatt forekomst i Norge varierer fra 2500 og oppover, avhengig av hvilken kilde som benyttes [23, 24]. Registerets hovedutfordring knyttet til dekningsgrad er at det er vanskelig å si noe sikkert om totalt antall pasienter, ettersom hjertestans utenfor sykehus som ikke overlever til innleggelse, ikke registreres i Norsk pasientregister (NPR). Mer enn halvparten av de som får hjertestans kommer ikke til sykehus, de dør og havner i dødsårsaksregisteret som ikke er noe godt utgangspunkt for beregning av dekningsgrad siden dødsårsak kodes etter tilgrunnliggende sykdom og ikke dødsmåte. Det vil i prinsippet si at det per i dag ikke er mulig å beregne dekningsgrad på individnivå. Registeret bruker internasjonale studier og nasjonale hjertestansregistre i Europa for å sammenligne antall rapporterte hendelser per 100.000 innbyggere [6-8]. Leser dere i det hele tatt statistikken dere referer til? Jeg forstår jo det. Er bare interessert i å vite hva tallet sånn ca ligger på. For meg er det en viss forskjell på 8 og 25, selvom det høres rart ut Stikk fingeren i været, å si det er 100 personer mellom 20 og 24 år som dør av hjertesykdom hvert år. Det finnes altså i underkant av en million mennesker i Norge i den aldersgruppen, som betyr at risikoen er rundt 0.1 promille. Du begynner å nærme deg sannsynligheten for å bli truffet av lyn eller en meteoritt (0.004‰) Endret 17. juli 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Som jeg sa, vi kan godt si at tallet er 25, og vi snakker fortsatt om mikroskopiske forhold. Selv "worst case scenario" er ikke så "worst case" allikevel. Hvordan kan du si det? Hvor mange 20-24 åringer finnes det her til lands? Om befolkningen er 6 millioner I følge denne siden så er den gruppen på 13,4% av befolkningen per 2010-2015. Det vil si at ved 6 millioner innbyggere har vi 804 000 innbyggere i alderen 20-24 år. Av disse dør 25 stk, i verste tilfelle. Vi snakker om ubetydelige tall, statistisk sett. Jeg forstår ikke hvordan to forskjellige brukere av diskusjonen kan rote så mye med tall. Og da har jeg tatt skjermdump av den lenken du la ved. Sjekk tallene på ny: Endret 17. juli 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Hyperventilering fører til følt tungpusthet som bare blir verre desto mer du stresser og engster deg -- og angsten for at noe er galt får deg til å hyperventilere oftere, og symptomene; tungpustethet, ujevn hjerterytme, prikking / nålestik i fingre, armer (og bein), svimmelhet, intens følelse av at noe er alvorlig galt (panikk, ut av ingenting), forsterker frykten. Du kan også besvime av det, fordi blodet blir for basisk, og DA blir du selvsagt dødsredd når du våkner, fordi du mistet følelsen i kroppen, følte hjertet slå ujevnt, og mistet kontroll over kroppen din, og mistet bevisstheten. Uten å vite at det var kroppen som ikke er i stand til å føle oksygenmetningen i blodet, så virker det noe helt jævlig som om det var problemer med hjertet eller lungene som slo deg ut. ...du burde gå til legen igjen, og si at du er engstelig for at noe er galt -- og at angsten plager deg veldig. Hyperventilering kan bli helt totalt jævlig hvis ikke du får diagnosert angst tidlig nok, og havner på legevakt fordi du besvimer av det. Enig Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Ja, jeg må ha vært trøtt og blingsete når jeg skrev det der gitt.. Går gladelig tilbake på det, takk for oppvakthet. Da er tallet litt under halvparten av det jeg sa, noe som betyr at den virkelige prosenten av folk som dør av dette kan litt mer enn dobles. Fortsatt ubetydelige antall tilfeller. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Har du brukt en null for mye? Tror det står av rundt 100.000 mennesker. Jeg stakk fingeren i været å gjettet. Likevel, med 5 258 317 mennesker i Noreg, så ville det være pussig om det kun var 100 000 mellom 20 og 24 år. SSB hevder det er 937 710 mennesker mellom 0 og 14 år, 668 322 mellom 15 og 24 år, samt 1 809 693 mellom 25 og 49 år. Med andre ord, tall for akkurat 20-24 står ikke i tabellen til SSB, men det er sannsynligvis langt flere enn 100 000. Edit: nå ble det lagt inn en tabell ovenfor som viser tall, de er sannsynligvis riktig (360 088). Siste året SSB registrerte detaljerte dødsårsaker var 2012, og det året døde 1 person mellom 15 og 24 år av hjerteinfarkt, samt 1 person av akutt hjertesvikt. Jeg laget en tabell med dødsfall fra alle typer herte- og karsykdommer for de seks årene mellom 2007 og 2012, og det er forsvinnende få mellom 15 og 24 år som dør av dette. I følge SSB er det i gjennomsnitt 8.5 dødsfall årlig, av alle typer hjerte- og karsykdommer, inkludert akutt hjertesvikt, i den aldergruppen. Den mørkeblå søylen er altså totalen for alle "sykdommer i sirkulasjonsorganene" Igjen, sjansen er betydelig større for å bli lottomillionær eller å falle ned fra et fjell ! Endret 17. juli 2017 av adeneo Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Ja, hvis du vil krisemaksimere kan vi godt gjøre det. La oss ta verste tilfelle av de tallene du kommer med (som jeg ikke vet hvor du henter fra). 200 000 i alderen 20-24 år. 25 døde av hjertetrøbbel. Det gir en dødsprosent på 0,0125 %. Vurder selv om det er verdt bekymringen. Du leverte jo tallene selv. Ser du ikke det? Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 (endret) Ja, jeg må ha vært trøtt og blingsete når jeg skrev det der gitt.. Går gladelig tilbake på det, takk for oppvakthet. Da er tallet litt under halvparten av det jeg sa, noe som betyr at den virkelige prosenten av folk som dør av dette kan litt mer enn dobles. Fortsatt ubetydelige antall tilfeller. Ok, fin den. Da har jeg bidratt som forumets "tannpirker". Godt å få renset opp litt Jeg stakk fingeren i været å gjettet. Blir litt perpleks av enkelte ting du poster. Skal man alltid anta at du stikker fingeren i været på det som presenteres av deg da? Endret 17. juli 2017 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg