aklla Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Det er vel ca 0 personer som ikke trener hardt, da det er veldig hard trening over lang tid som evt. utløser slike feil som ikke har blitt oppdaget. Det er altså kombinasjonen medfødt, uppdaget og symptomløs hjertefeil og ekstrem hard trening over lang tid som er kan få dødlig utfall. Den ene prosenten er jo de som blir oppdaget, de som ikke blir oppdaget er 0,00015% En prosent er neppe 100% nøyaktig, så om man vil si at 1,00015% blir født med hjertefeil, men "bare" 1% blir oppdaget kan man jo det uten at det tilfører noe Eller har du kilder som sier at noen under 30 dør uten forvarsel og uten kjente hjertefeil og uten veldig stor belastning over lang tid? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2017 Hva godt eller fornuftig kommer der ut av å bekymre seg? Det er uansett utenfor min kontroll om noe skjer. Hvorfor gjør du ikke EKG eller CT av hjertet for å sjekke deg, om du er utsatt? CT er ikke så tilgjengelig, du må ha spesiell henvisning, og innom kardiolog aller først, før det bestilles CT av kardiologen. EKG kan allmennlegene ta veldig kjappt, enkelt og billig. Allmennleger både feiltolker sine egne EKG og sender til spesialister for videre utredning, men de redder også noen liv med denne type undersøkelser. Det er ikke alt som dukker opp på EKG som er farlig for deg, men det kan også være ting som ikke sees på EKG vil jeg tro. Anonymous poster hash: 604f5...3d5 Lenke til kommentar
coby Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Det er vel ca 0 personer som ikke trener hardt, da det er veldig hard trening over lang tid som evt. utløser slike feil som ikke har blitt oppdaget. Det er altså kombinasjonen medfødt, uppdaget og symptomløs hjertefeil og ekstrem hard trening over lang tid som er kan få dødlig utfall. Den ene prosenten er jo de som blir oppdaget, de som ikke blir oppdaget er 0,00015% En prosent er neppe 100% nøyaktig, så om man vil si at 1,00015% blir født med hjertefeil, men "bare" 1% blir oppdaget kan man jo det uten at det tilfører noe Eller har du kilder som sier at noen under 30 dør uten forvarsel og uten kjente hjertefeil og uten veldig stor belastning over lang tid? Nei, det må på ingen måte være hard trening over tid. Her er noen eksempler: http://www.smp.no/100Sport/fotball/15-aring-dode-etter-hjertestans-88238b.html https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20375931 http://www.dailybreeze.com/article/ZZ/20100322/NEWS/100328518 Her har jeg bare søkt opp cardiac arrest. Lenke til kommentar
coby Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 http://gulfnews.com/news/uae/emergencies/28-year-old-healthy-man-dies-in-sleep-due-to-sudden-cardiac-arrest-1.1223687 Det er slike tilfeller som gjør at mange folk blir hypokondrere. Altså at en helt frisk mann, uten noe symptomer, helt brått skal få hjertestopp, uten å verken ha trent eller slik. Kan ikke skjønne hvordan det går ann. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Og ingen av de regnes som veldig aktive? 3 av de døde under hva som ser ut som car veldig hard aktivitet, den siste er beskrevet som veldig aktiv. Ingen av de hadde ett vanlig aktivitetsnivået. Det finne jo sikkert eksempler om man tar jordens 7 milliarder personer. Jeg vil heller anbefalle psykolog enn hjertesjekk. 1 Lenke til kommentar
coby Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Og ingen av de regnes som veldig aktive? 3 av de døde under hva som ser ut som car veldig hard aktivitet, den siste er beskrevet som veldig aktiv. Ingen av de hadde ett vanlig aktivitetsnivået. Det finne jo sikkert eksempler om man tar jordens 7 milliarder personer. Jeg vil heller anbefalle psykolog enn hjertesjekk. Hva er for deg veldig aktivt? Er det å trene 4 ganger i uka veldig aktivt? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2017 75% av de som får brått hjertestopp har ingen årsak. Altså legene finner ingen årsak på hvorfor de fikk det. Kan ramme hvem som helst, uavhgenig av genetikk osv. Anonymous poster hash: 0f7b7...2c9 Lenke til kommentar
coby Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 http://statistikkbank.fhi.no/dar/ Er denne statistikken ekte? 8 personer som har blitt drept av hjerteproblemer, alderen 20-24?? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Har ingen grunn til å tro at statistikken er falsk i hvert fall. Og ja, 8 personer i den aldersgruppen som døde av hjerteproblemer (som en generell og bred kategori, hvis du ser på akutt hjerteinfarkt var tallet bare 1 i 2015 og 2012, 0 i de andre årene oppført). Til sammenligning døde 125 personer i trafikken i 2015, som anses som rekordlavt. Og en trafikkulykke er blind på ofrenes alder, sjansen for hjerteproblemer øker jo naturlig med alderen. Med andre ord så betyr det at det er, i lys av statistikken, irrasjonelt å bekymre seg over hjerteproblemer i ung alder. Det er mange andre ting man kan "bekymre" seg for i livet før man kommer til akkurat det. 1 Lenke til kommentar
coby Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Har ingen grunn til å tro at statistikken er falsk i hvert fall. Og ja, 8 personer i den aldersgruppen som døde av hjerteproblemer (som en generell og bred kategori, hvis du ser på akutt hjerteinfarkt var tallet bare 1 i 2015 og 2012, 0 i de andre årene oppført). Til sammenligning døde 125 personer i trafikken i 2015, som anses som rekordlavt. Og en trafikkulykke er blind på ofrenes alder, sjansen for hjerteproblemer øker jo naturlig med alderen. Med andre ord så betyr det at det er, i lys av statistikken, irrasjonelt å bekymre seg over hjerteproblemer i ung alder. Det er mange andre ting man kan "bekymre" seg for i livet før man kommer til akkurat det. Okii. https://www.kvalitetsregistre.no/sites/default/files/8_arsrapport_2015_hjertestans.pdf Men sjekk denne siden, side 13. Her står det plutselig 25 som har fått hjertestopp i alderen 20-24. Under står det: Figur 1 viser aldersfordelingen blant pasienter med hjertestans fordelt i 5-års kohorter, hva det nå enn skal bety. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Godt mulig, har ikke stort behov for å se så veldig mye mer statistikk på området. Mitt poeng med mitt forrige innlegg er at det er meget irrasjonelt for en ung person å bekymre seg veldig over hjerteproblemer. Spesielt om det er en frykt du lar i mer eller mindre grad styre livet ditt. Ja, du finner tall som sier at unge folk dør på grunn av hjerteproblemer. Og ja, man skal ikke bare bekymre seg over det som topper statistikkene. Men man må gjøre en vurdering over hva som det er realistisk å eventuelt bekymre seg over. Hjertefeil i ung alder er ikke en realistisk "trussel" i ditt liv. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Her står det plutselig 25 som har fått hjertestopp i alderen 20-24. Oi oi, 25 av rundt 1 000 000 mennesker i den aldersgruppen. Risikoen er tydeligvis skyhøy, best å passe seg ! 2 Lenke til kommentar
coby Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Godt mulig, har ikke stort behov for å se så veldig mye mer statistikk på området. Mitt poeng med mitt forrige innlegg er at det er meget irrasjonelt for en ung person å bekymre seg veldig over hjerteproblemer. Spesielt om det er en frykt du lar i mer eller mindre grad styre livet ditt. Ja, du finner tall som sier at unge folk dør på grunn av hjerteproblemer. Og ja, man skal ikke bare bekymre seg over det som topper statistikkene. Men man må gjøre en vurdering over hva som det er realistisk å eventuelt bekymre seg over. Hjertefeil i ung alder er ikke en realistisk "trussel" i ditt liv. Joda, er bare lysten på å se hvor sjeldent vi snakker. Om det er 8 tilfeller pr år, så er det jo svært sjeldent. Er det derimot 25 tilfeller, som den andre statistikken viser, så er det ikke så veldig sjeldent. Lenke til kommentar
coby Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Her står det plutselig 25 som har fått hjertestopp i alderen 20-24. Oi oi, 25 av rundt 1 000 000 mennesker i den aldersgruppen. Risikoen er tydeligvis skyhøy, best å passe seg ! Men er det 25 som har fått eller ikke? Hvorfor står det, Figur 1 viser aldersfordelingen blant pasienter med hjertestans fordelt i 5-års kohorter, under der? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Jo, det er fortsatt latterlig sjelden. Du kan til og med doble det til 50. Fortsatt sjelden. Lenke til kommentar
coby Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Jo, det er fortsatt latterlig sjelden. Du kan til og med doble det til 50. Fortsatt sjelden. Mulig den statistikken viser de som har fått hjertestans, altså 25 personer, mens 8 har blitt drept av det. Eller nei det går ikke iom at 9/10 personer blir drept av det. Faen jeg forstår ikke Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Som sagt, du kan godt doble eller mangedoble det høyeste tallet du finner. Det er fortsatt en irralsjonell frykt. Du har mye større grunn til å bekymre deg for f.eks. en dødelig trafikkulykke. Kanskje ikke helt sammenlignbart, da man ofte har noe innvirkning på utfallet om man er obs på egen adferd. Men uansett, det er langt vanligere å dø i trafikken enn å dø av hjerteproblemer i ung alder. 1 Lenke til kommentar
coby Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Som sagt, du kan godt doble eller mangedoble det høyeste tallet du finner. Det er fortsatt en irralsjonell frykt. Du har mye større grunn til å bekymre deg for f.eks. en dødelig trafikkulykke. Kanskje ikke helt sammenlignbart, da man ofte har noe innvirkning på utfallet om man er obs på egen adferd. Men uansett, det er langt vanligere å dø i trafikken enn å dø av hjerteproblemer i ung alder. Jeg forstår jo det. Er bare interessert i å vite hva tallet sånn ca ligger på. For meg er det en viss forskjell på 8 og 25, selvom det høres rart ut Håper noen kan finne ut av det! Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Som jeg sa, vi kan godt si at tallet er 25, og vi snakker fortsatt om mikroskopiske forhold. Selv "worst case scenario" er ikke så "worst case" allikevel. Lenke til kommentar
coby Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Som jeg sa, vi kan godt si at tallet er 25, og vi snakker fortsatt om mikroskopiske forhold. Selv "worst case scenario" er ikke så "worst case" allikevel. Hvordan kan du si det? Hvor mange 20-24 åringer finnes det her til lands? Om befolkningen er 6 millioner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg