Kovalevskaja Skrevet 12. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2017 Hei. vet ikke om dette er riktig tråd, men prøver meg. Har en ekstra langhelg pga. lite jobbvakter den uka, og ønsker å utnytte den tida før skolestart til en lang sykkeltur. Tenkte da å ta turen til Lysebotn (endelige destinasjon Stavanger, for å ta toget hjem, men vil innom Lysebotn). Planen er å bruke ca 2-3 dager. Noen som har erfaring med denne strekningen/området og har noen tips? Eller som har planlagt sykkelruter vha. google maps før, er de rutene til å stole på, eller er det en bedre måte å planlegge en rute på? Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 12. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2017 Jeg tok en test av å lage en rute Oslo-Lysebotn-Stavanger (sykling også fra Lysebotn til Stavanger) på sykkel i Google Maps nå, det blir en fin langtur på 52 mil med 7300 høydemeter. Da ser jeg at ruta legges på E18 og E134 fra Oslo til Høydalsmo og på E39 fra Ålgård til Stavanger. Altså tar ruteplanleggeren ikke hensyn til at enkelte strekninger er motorvei. Med andre ord ville jeg brukt ruta fra Maps som en veiledning og sett litt mer i detalj på de forskjellige strekningene (spesielt de med stor trafikk) for å se om det finnes eldre og mindre veier som du heller kan sykle på. Du bør også se etter alternative veier rundt eventuelle tunneler. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 12. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2017 Fra Lysebotn går det også ferje om sommeren til Lauvvik link Og kombi-rutebåt til Stavanger, med flere stopp underveis link Kan være noe å vurdere hvis du vil få med deg lysefjorden fra bunnen og ut. Ellers har det opp gjennom årene vært flere lokale sykkelritt fra Lysebotn til ulike steder på Nord-Jæren. Du kan f.eks ta en titt på ruta fra Lysebotn-Bryne http://lysebotn-bryne.no/rittinfo/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2017 På websiden til https://ridewithgps.com så kan man velge å ikke legge ruten på motorvei. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 27. august 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. august 2017 Noen som har syklet noe i Tinn kommune (/Telemark) ? Tenkte å sykle fra Rjukan til 'by'-i Østfold kommende helg, og prøver å sette opp en rute. Google maps velger ca samme vei om en velger bil som om en velger sykkel, så føler det er litt suspekt. (Forøvrig, på en 20 mils tur, burde en ha med en liten sekk, eller er det å bryte med alt av regler? Skal starte ganske tidlig, og ser for meg å måtte bruke ben- og armvarmere, så om jeg så skal kle av meg blir det litt knapt med plass i trøyelommene.. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 27. august 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. august 2017 Og noen som har tips til ruter i området rundt Rjukan? Vurderer opp til Gaustatoppen når jeg først er der, men redd det blir litt tungt å ha i bena neste dag (satser forøvrig ikke på noe altfor fort noen av dagene, så..) Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 27. august 2017 Rapporter Del Skrevet 27. august 2017 Noen som har syklet noe i Tinn kommune (/Telemark) ? Tenkte å sykle fra Rjukan til 'by'-i Østfold kommende helg, og prøver å sette opp en rute. Google maps velger ca samme vei om en velger bil som om en velger sykkel, så føler det er litt suspekt. (Forøvrig, på en 20 mils tur, burde en ha med en liten sekk, eller er det å bryte med alt av regler? Skal starte ganske tidlig, og ser for meg å måtte bruke ben- og armvarmere, så om jeg så skal kle av meg blir det litt knapt med plass i trøyelommene.. Kan dessverre ikke hjelpe deg med det første spørsmålet, men når det gjelder det andre så vil jeg si at sunn fornuft trumfer alt av "regler" andre syklister har funnet på. Hvis du ikke vil stoppe underveis for å handle mat og drikke så blir det fullstappet i trøyelommene med mat, drikke og klær, så en liten sekk, gjerne litt flat, kan være veldig praktisk. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 27. august 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. august 2017 Noen som har syklet noe i Tinn kommune (/Telemark) ? Tenkte å sykle fra Rjukan til 'by'-i Østfold kommende helg, og prøver å sette opp en rute. Google maps velger ca samme vei om en velger bil som om en velger sykkel, så føler det er litt suspekt. (Forøvrig, på en 20 mils tur, burde en ha med en liten sekk, eller er det å bryte med alt av regler? Skal starte ganske tidlig, og ser for meg å måtte bruke ben- og armvarmere, så om jeg så skal kle av meg blir det litt knapt med plass i trøyelommene.. Kan dessverre ikke hjelpe deg med det første spørsmålet, men når det gjelder det andre så vil jeg si at sunn fornuft trumfer alt av "regler" andre syklister har funnet på. Hvis du ikke vil stoppe underveis for å handle mat og drikke så blir det fullstappet i trøyelommene med mat, drikke og klær, så en liten sekk, gjerne litt flat, kan være veldig praktisk. Takk for svar! Blir nok greit med en liten sekk, ja. Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 6. september 2017 Rapporter Del Skrevet 6. september 2017 Litt sent ute her kanskje men... Jeg husker veien ned langs Tinnsjå til Notodden gikk i en fykende fart. Muligens fordi jeg hadde medvind, "rett" utetemperatur, og noe endorfiner flytende rundt pga. trøtthet. Mørkt begynte det å bli også. Veldig fin vei å sykle på. E134 over til Kongsberg er også rimelig grei til tross for at man må over heia, men stigningen er ganske jevn så det er lett å tilpasse seg. Bolkesjøveien (37) er vel egentlig den beste. Jeg antar at du tok en av disse veiene over til Kongsberg og deretter videre sørover til Horten Ved en annen anledning syklet jeg østsiden av Heddalsvannet ned til Nordagutu. Denne er også rimelig greit. Men.... jeg gjorde den feilen at jeg tok Valebøveien, altså østsiden av Nørsjø. Fæl vei! Jeg slet virkelig i de kilometerlange 12% bakkene der. Det ble ikke noe lettere med oppakning heller. Har ikke syklet vestsiden Norsjø enda, men jeg antar at den veien er ganske grufsin også. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 20. oktober 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2017 (endret) . Endret 7. februar 2018 av Kovalevskaja Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 20. oktober 2017 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2017 (endret) Jeg hadde ingen problemer på 134, men jeg forsøkte å legge an tidspunket litt så jeg ikke havnet midt i ettermiddagstrafikken. De fleste bilister tok det også med ro. Antar at det er en del fartskontroller over der. Synd med girvaieren din. Det man kan gjøre i en slik situasjon, er å først binde opp vaieren eller fjerne den helt, skru inn "H" skruen på bakgiret inn til kjeden ligger ca midt på kassetten, og bruke fremgiret litt mer aktivt. Dette fungerer ganske bra i en nødsituasjon. Er ikke "H" skruen lang nok til å dytte bakgiret litt godt inn på kassetten, kjøper man en litt lengre 4mm skrue ved første anledning. Jeg har alltid en 4x20mm skrue liggende i seteveska mi for slike situasjoner.. Endret 20. oktober 2017 av Chip Salte Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 21. oktober 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2017 Jeg hadde ingen problemer på 134, men jeg forsøkte å legge an tidspunket litt så jeg ikke havnet midt i ettermiddagstrafikken. De fleste bilister tok det også med ro. Antar at det er en del fartskontroller over der. Synd med girvaieren din. Det man kan gjøre i en slik situasjon, er å først binde opp vaieren eller fjerne den helt, skru inn "H" skruen på bakgiret inn til kjeden ligger ca midt på kassetten, og bruke fremgiret litt mer aktivt. Dette fungerer ganske bra i en nødsituasjon. Er ikke "H" skruen lang nok til å dytte bakgiret litt godt inn på kassetten, kjøper man en litt lengre 4mm skrue ved første anledning. Jeg har alltid en 4x20mm skrue liggende i seteveska mi for slike situasjoner.. Tusen takk for tipset! Om jeg bare hadde visst det.. Er helt fantastisk dårlig på alt som har med reperasjon av sykkel å gjøre (skjønte egentlig ikke heelt hva som hadde skjedd før jeg spurte noen). Men har innsett at det er ganske viktig å kunne hvis en skal på lengre turer. Nå har framgiret mitt gått også.. Men det er heldigvis en ganske enkel operasjon. (det har vært knekt lenge, men tror det av en eller annen grunn flyttet seg utover. hørte en skarp lyd, og nå skraper stifteren borti kranken, vil ikke gå fra storeskive til lilleskive. men skal prøve å skru litt i dag). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå