tjwesterby Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Hei,Har flyttet inn i ett rekkehus hvor det er GET Fiber. Hjertet av dette systemet er en Huawei HG8245 modem/router, som har problemer med å dekke huset med trådløst nett. Derfor er det en ny router på vei som skal rydde opp i dette. Jeg snakket med GET og de sier de bare fjernstyrerer Huawei boksen og setter den til Bridge så skal det være ok. Men, her kommer utfordringen:I dagens system har jeg i Huawei boksen, koblet en switch. Denne switchen gir nettverkssignaler til alle vegguttak i huset via kabler som ligger i rør i veggene. Hvis jeg setter Huawei boksen til bridge, så gir vel ikke denne ut noen IP lenger og dermed mister jeg kablet nettverk i alle rom? Jeg ønsker primært å plassere den nye routeren sentralt i huset, feks i 2.etg, men det virker som det kan være en utfordring sånn som jeg ser det for meg i hodet, for den switchen burde vel da vært koblet i den nye routeren for å fortsatt kunne gi ut nettverkssignaler?Håper jeg har misforstått noe, eller bare tenker feil evt TJ Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 La Huawei routeren stå som den er. Sett opp den nye routeren som aksesspunkt (slå av routingfunksjonaliteten på den) og plasser den slik at du får ønsket dekning. Lenke til kommentar
tjwesterby Skrevet 12. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2017 La Huawei routeren stå som den er. Sett opp den nye routeren som aksesspunkt (slå av routingfunksjonaliteten på den) og plasser den slik at du får ønsket dekning. Det er selvfølgelig en mulighet, men skulle gjerne brukt den nye routeren for å styre port-forwarding, fast-ip osv til alle enhetene da dette er relativt tungvint å gjøre på Huaweien i dag, men det du skisserer er absolutt en mulig løsning.. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Da blir mitt forslag at du setter den nye routeren ved siden av den gamle, og ser om den gir bedre trådløs dekning. Om det ikke holder, så kjøper du et aksesspunkt og plasserer der du hadde tenkt å sette routeren i utgangspunktet. Lenke til kommentar
process Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Hei, Har flyttet inn i ett rekkehus hvor det er GET Fiber. Hjertet av dette systemet er en Huawei HG8245 modem/router, som har problemer med å dekke huset med trådløst nett. Derfor er det en ny router på vei som skal rydde opp i dette. Jeg snakket med GET og de sier de bare fjernstyrerer Huawei boksen og setter den til Bridge så skal det være ok. Men, her kommer utfordringen: I dagens system har jeg i Huawei boksen, koblet en switch. Denne switchen gir nettverkssignaler til alle vegguttak i huset via kabler som ligger i rør i veggene. Hvis jeg setter Huawei boksen til bridge, så gir vel ikke denne ut noen IP lenger og dermed mister jeg kablet nettverk i alle rom? Jeg ønsker primært å plassere den nye routeren sentralt i huset, feks i 2.etg, men det virker som det kan være en utfordring sånn som jeg ser det for meg i hodet, for den switchen burde vel da vært koblet i den nye routeren for å fortsatt kunne gi ut nettverkssignaler? Håper jeg har misforstått noe, eller bare tenker feil evt TJ Du forstår det rett. En løsning kan være en separat router (uten wifi) som du setter mellom Huawei og switch og så benytte rene AP der du måtte ønske. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Har dom satt hela Huaweiboxen i bridge eller är det bara en av portarna? I mitt fall är det bara en av portarna så för min del behöver jag bara sätta en router i dhcp på den porten som är i bridge och sätta fast ip på den, feks 192.168.0.2 (om huawei har 192.168.0.1) Sånn sett har jag två Wan. Huawei ger dhcp på resten av portarna så det blir ingen krash och bägge ser varandra i nätverk. Lenke til kommentar
tjwesterby Skrevet 13. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2017 Jeg er usikker på om de setter "hele boksen" i Bridge. Jeg skal sjekke med de. Routeren ankommer i dag, så jeg rekker ikke dette før jeg drar på ferie tror jeg, men skal få sett på det asap. Tror løsningen til @mackanz er den beste, dersom det fungerer slik Alternativet er selvfølgelig at jeg setter routeren opp der nåværende boks står på loftet og sjekker dekning rundt i huset. Takk for gode innspill! TJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå