Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon

Lakus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gøy - først funker ikke de selvlagde coilene i foggeren mer, så mens jeg venter på en ny RTA fra Fasttech bruker jeg en ego+Aspire BDC - som nå fant ut at gjengedelen/510koblingen skulle knekke av.

Nå er alt jeg har en kjassen 510 carto. (vel, skuffa hjemme er jo full av gamle tanker, hoder og veker, men ikke på jobb).

Lenke til kommentar

Flere tanker.

Ja, det var det jeg fikk inntrykk av, men så ble jeg litt usikker på hvor

praktisk det er å gå fra en tank til en annen, samt hvor mange deler

du trenger + tank, for å gå fra en til en annen. med tanke på at veken

trekker til seg væsken. Du trenger kanskje forbrenner hode + tank?

blant det dyreste er vel kanskje forbrenneren/luftjusteringen som du

forhåpentligvis ikke trenger å ta av når du bytter tanker? litt vanskelig

å se for seg når jeg ikke har utstyret selv :p

Endret av tobben?
Lenke til kommentar

Men seriøst. Du har ikke røyket men vurderer å begynne å dampe? hæ? Flott, husk å si i fra til myndighetene om at dette faktisk forekommer så får de blod på tann! :D Fra spøk til alvor, Jeg er ny innen damping, men kjøpte et emow mega starter kit på nosmoke.no. Meget bra må jeg si, gir mere damp en en bøtte gir,hehe, det var også meget lett å bygge coilene selv!

Nosmoke.no har faktisk en ganske ok innføring i dampere. Emow mega

starter kit ser ut som en ganske bra pakke. Men et par ting som jeg lurer

på, mange klager på at brennhodene/coilene blir utbrent motbydelig fort,

snakk om 2-3 dager framfor eventuelt en par uker med de forrige. Noe

du har erfaring med? Batterier skal vist også være dårlig? skulle trodd

at det holder lenge siden det er 1600 mah?

Så stusser jeg litt på det med juice forbruk, bruker dual coil oppsettet

uvanlig mye juice? ideelt sett vil jeg bruke minst mulig tid på vedlikehold

og ikke bøttevis med penger på e-juice :p

Og hva er den mest lettvinte metoden for å bytte mellom forskjellige

smaker/juicer?

Har kun egen erfaring, og for å være ærlig så demonterer jeg coil annenhver dag og renser så mitt bruk er kansje ikke representativt. Men har du vurdert å bygge de selv? Alt du bytter er en metaltråd og litt bommul, instruksjon ligger på internett..... Jeg brukte en e-cab intil nylig og brukte en coil siden rett rundt juletider,hehe.

Ellers virker det som om det har meget mye å si hva slags juice du damper på hvor lenge coilen holder.... Men et godt tips, demonter coilen, svi av tråden, skyll "bommulen" og sett sammen igjenn.... Da varer i allefall coilen 2-3 måneder.... Og 20-50 kr på 2-3 måneder i coil er ikke så gal pris.... Advarsel: Du kan bli "hekta" på å begynne å modifisere,hehe. DET gjøres på egen advarsel,hehe

SPM: Disse batteriene, bør man lade de ut mellom hver gang eller bør man smålade de hele tiden...? Kyndige svar er dere greie, ikke jeg har erfart osv...

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Har kun egen erfaring, og for å være ærlig så demonterer jeg coil annenhver dag og renser så mitt bruk er kansje ikke representativt. Men har du vurdert å bygge de selv? Alt du bytter er en metaltråd og litt bommul, instruksjon ligger på internett..... Jeg brukte en e-cab intil nylig og brukte en coil siden rett rundt juletider,hehe.

Ellers virker det som om det har meget mye å si hva slags juice du damper på hvor lenge coilen holder.... Men et godt tips, demonter coilen, svi av tråden, skyll "bommulen" og sett sammen igjenn.... Da varer i allefall coilen 2-3 måneder.... Og 20-50 kr på 2-3 måneder i coil er ikke så gal pris.... Advarsel: Du kan bli "hekta" på å begynne å modifisere,hehe. DET gjøres på egen advarsel,hehe

Takk for tipset, jeg syntes det virket latterlig at man skulle kaste

coilene etter litt bruk å sette i nye, hvorfor kan de ikke vaskes?

for noe sløsing.

Men det å demontere de annenhver dag har jeg nok ikke noe

særlig lyst til, en gang i uken hadde vært mer overkommelig

i og med at jeg ikke trenger å ha vask/vedlikehold i bakhodet

oppimot hver eneste gang jeg bruker den. Det + å lade hver/

annenhver dag, virker som om det blir så mye å styre med

og ta hensyn til hver gang du skal bruke den. Periodevis

vedlikehold/fiksing virker mer fristende.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, jeg syntes det virket latterlig at man skulle kaste

coilene etter litt bruk å sette i nye, hvorfor kan de ikke vaskes?

for noe sløsing.

Men det å demontere de annenhver dag har jeg nok ikke noe

særlig lyst til, en gang i uken hadde vært mer overkommelig

i og med at jeg ikke trenger å ha vask/vedlikehold i bakhodet

oppimot hver eneste gang jeg bruker den. Det + å lade hver/

annenhver dag, virker som om det blir så mye å styre med

og ta hensyn til hver gang du skal bruke den. Periodevis

vedlikehold/fiksing virker mer fristende.

Hva slags e-damper har du? Jeg har kun prøvet 2, kangers og c3 til joyetech, men der virket dette. Vask ukentlig burde aboslutt gi lengere levetid, jeg demoterer jo mye oftere en jeg trenger, men det blir fort en "tvangstanke",hehe, men enda bedre å ta det et skritt lengere å bytte bommul... :D

Uannsett er det kun tråden og veka som går i stykker på en coil, det andre kan sikkert brukes 1k ganger uten prob. Tråden kan brukes mange ganger, det eneste som skjer at at ohm går gradvis ned

Edit: Er det noen som har laget sin egen e damper? Det eneste man trenger er tross alt strøm,hehe. Coilen også, tanker er vel hakket verret, med mindre man lager en eller annen for for driptipp eller hva det nå heter

Jeg holder på å lese meg opp på nikotin, og det har tydeligvis fått et ufortjent dårlig rykte,hehe!

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Hva slags e-damper har du? Jeg har kun prøvet 2, kangers og c3 til joyetech, men der virket dette. Vask ukentlig burde aboslutt gi lengere levetid, jeg demoterer jo mye oftere en jeg trenger, men det blir fort en "tvangstanke",hehe, men enda bedre å ta det et skritt lengere å bytte bommul... :D

Uannsett er det kun tråden og veka som går i stykker på en coil, det andre kan sikkert brukes 1k ganger uten prob. Tråden kan brukes mange ganger, det eneste som skjer at at ohm går gradvis ned

Jeg holder på å lese meg opp på nikotin, og det har tydeligvis fått et ufortjent dårlig rykte,hehe!

Jeg er vel igrunn en dampe jomfru som prøver å finne ut av hvordan

jeg skal gå fram med det første kjøpet. tenker på Emow mega, men

som sagt litt usikker på noe kritikk av coilene, sterk damp/smak

reduksjon etter bare par dager, juice forbruket og dårlig batteri.. er

ihvertfall gjentatt kritikk som jeg har sett, sannhetgraden aner jeg

ingenting om.

Det meste knyttet til nikotin er vel avhengigheten. Og det at Nikotinet

gjør at blodårene trekker seg sammen, som fører til økt puls og høyere

blodtrykk. Som antagelig vis fører til økt risiko for hjerteinfarkt,

hjerte/karsykdommer.

Endret av tobben?
Lenke til kommentar

Flere tanker.

Du trenger en tank med minst et fordamperhode, og burde ha noen fordamperhoder i reserve. Har du kun en tank så må du bytte fordamperhode hver gang du skal bytte smak og styrke på tanken.
Lenke til kommentar

Flere tanker.

Du trenger en tank med minst et fordamperhode, og burde ha noen fordamperhoder i reserve. Har du kun en tank så må du bytte fordamperhode hver gang du skal bytte smak og styrke på tanken.
Trenger da strengt tatt ikke bytte hode ved opp/nedgang i styrke på samme juice, det går seg jo til etter 10-12 drag.
Lenke til kommentar

SPM: Disse batteriene, bør man lade de ut mellom hver gang eller bør man smålade de hele tiden...? Kyndige svar er dere greie, ikke jeg har erfart osv..

Smålading! Den batteriteknologien vi bruker i dag har ikke godt av å bli utladet.

Lenke til kommentar

Wow... bbkode fungerer jo ikke idet hele tatt.

kom over denne: http://www.theguardian.com/society/2015/feb/04/e-cigarettes-toxic-chemicals-research-finds-lung-damage

Kilde: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0116861

Noen som har noe input?

""Nicotine has many immunosuppressive effects, including impaired antibacterial defenses""

""Approximately 75% of E-cig vapor is comprised of propylene glycol and/or glycerol. Inhalation exposure to propylene glycol, which is also found in theatrical fog machines, has been shown to elicit detrimental effects on lung function. Employees who work in close proximity to fog machines have impaired adjusted FEV1 and FVC levels compared to employees working further away and acute exposure to propylene glycol for 1 minute results in significantly reduced FEV1/FVC""

""Cigarette smoke contains 10^14 free radicals per puff [13], and is a potent source of oxidative stress. Many free radicals are produced during combustion of tobacco, and since E-cigs do not contain any combustion products, it has been assumed that E-cigs will have very low levels of free radicals. We determined that E-cig vapor contains 7x10^11 free radicals per puff and elicits a significant increase in oxidative stress. While this concentration is several orders of magnitude lower than in cigarette smoke, it is nonetheless a substantial number of free radicals that could be potentially toxic to cells. This concentration is surprising due to the fact that E-cig vapor does not contain any combustion products. It is possible that the heat and/or current generated during vaporization could induce formation of radicals, and indeed, the battery output voltage has been shown to play a role in generation of other toxic chemicals""

Nå er det kanskje ikke så rart at de fikk irriterte luftveier når de måtte leve i dampen i 1.5 time to ganger om dagen. Det er også interessant at en så ENORM forskjell i frie radikaler fortsatt blir ansett som en betydelig risiko, jeg visste at røyk er helsefarlig og at røykere blir eksponert for en enorm mengde stråling. Men dæven.. verre enn jeg trodde.

Basert på denne artikkelen, selvom det kanskje ikke fyller lungene med tjære, kan det definitivt gå utover helsa.

Endret av tobben?
Lenke til kommentar

Nå er det litt forskjell på dampen fra en ecig og en tåkemaskin.

poenget var vel det at de som jobber nær tåkemaskiner hadde en viss effekt på kroppen,

samme effekten som skjer ved vaping. Men en ting fører ikke nødvendigvis til en annen.

Tåkemaskinen i seg selv er vel ikke et direkte argument, men de er vel igrunn bygd på

akkurat det samme prinsippet?

Men dette som ble sagt i eksperimentet er sikkert relevant for tåkemaskin vs vape

"" the battery output voltage has been shown to play a role in generation of other toxic chemicals""

Uansett, tåkemaskin har ingen betydning for eksperimentet. Det var bare noe som ble

nevnt smått. Jeg kopierte en par resultater med åpenbare implikasjoner fra slutt seksjonen

uten så mye teknisk vissvass. Men det jeg kopierte representerer vel egentlig ikke forsøket

eller det de fant. Overskriften til forsøket gjør vel en bedre jobb med å representere seg selv :p

""Exposure to Electronic Cigarettes Impairs Pulmonary Anti-Bacterial and Anti-Viral Defenses in a Mouse Model""

Endret av tobben?
Lenke til kommentar

Noen som har noen anbefalinger for vask av tanker, og gjerne fordamperhoder? Og som ikke innebærer innkjøp av div. utstyr?

Jeg pleier bare å skylle godt i varmt vann og bruker qtips for å få ut små "smuler". Funker fint det. Så enten luftørker jeg dem eller kjører på med hårføner på full guffe :)
Lenke til kommentar

ok, jeg har satt sammen noe som jeg tror er en ganske grei pakke.

Aspire Nautilus: http://www.nosmoke.no/aspire-nautilus.html

Kanger Evod VV Batteri, 1600mAh: http://www.nosmoke.no/kanger-evod-vv-batteri-1600mah.html

USB Ladekabel til eGo batterier: http://www.nosmoke.no/usb-ladekabel-til-ego-batterier.html

2x Aspire Nautilus BVC Fordamperhode

550kr + frakt

Hva tror dere? veldig usikker på Nautilus vs emow. Men rent utsende

messig foretrekker jeg nautilus. på en annen side virker emow batteriet

bedre for 40kr mindre. Forhåpentligvis passer batteriet greit med nautilusen.

Aspire nautilus premium pakken koster 540kr, men den kommer med

nautilus mini og 1000 mah batteriet, tror dette er bedre.

Men jeg er litt skråsikker på all den usikkerheten rundt det keramikk

baserte forbrenner hode på nautilusen. Det virker heller ikke som om

de er noe særlig å vaske, så det å kjøpe brennerhode hver 1-2 uke

er ikke veldig gunstig.. avgjørelser avgjørelser....

Endret av tobben?
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha batterier med ego-lader, så må du ha minst to batterier hvis du ikke vil skru av laderen fra batteriet hele tiden.

Bytte hode må du gjøre hvert 1-2 uke uansett.

Ja, det blir nok litt irriterende å skru av og på tank/batteri hver gang jeg

skal lade, men jeg tror jeg overlever. og det med å bytte hode, ja. Først

hadde jeg tenkt til å prøve å vaske de. Men nå som jeg har sett hvordan

de kan se ut på innsiden etter en par ukers bruk, nja. Det er nok greit

å bytte de ut :p

Alternativt erstatte coil/bomull, men det er visst ganske vanskelig på

BVC coilen. Jeg er ikke helt sikker på den keramikk filleren, det filteret

som sitter oppå stopper ikke akkurat små partikler som eventuelt kan

løsne, det skal vel i prinsippet gå greit sålenge den er fuktig, men du

vet aldri. Aspire har svart, men det virker som om det er mye P.R og

de har egentlig ikke adressert det som folk er redde for.

http://i.imgur.com/IeAoaSs.jpg

Er det noen flere juicer du vil anbefale enn fair city lime sparkle? kanskje

noe rimelig som blir solgt innenlands? fra en skikkelig produsent/selger.

Endret av tobben?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...