Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon

Lakus

Anbefalte innlegg

Jeg pleide å røyke Marlboro lights/gold på slutten. Juicer som er 18 og høyere får jeg vondt i hode av, så jeg holder meg på rundt 10-12. Nå skal det sies at når jeg for eksempel bruker en dual coil cartomizer(1.5ohms på rundt 3,8 volt +) så får jeg i meg mye mer pr trekk - så utstyret man vaper på har jo også noe å si, dessuten frekvensen man liker å vape på. Jeg tar meg gjerne et puff flere ganger i timen, men jeg sitter ikke å vaper konstant.

Endret av Green_Monster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en slik? Hva er forskjellen?

En sånn ja. Ohm-verdien er forskjellen.

Jo høyere ohm-verdi jo høyere volt vil du bli nødt til å bruke for å få masse damp. En lavere ohm-verdi lar deg da bruke lavere volt for å få den samme mengden damp. De batteriene du har blitt linket til - og som er typiske batterier for førstegangskjøpere - fungerer derfor best med en lav ohm-verdi fordi de har en relativt lav volt på et sted mellom 3.2-3.5v. Du ikke ha 2ohm cartomizere på batteriene du har blitt linket til, men de vil produsere mer damp med 2ohm enn f.eks 3ohm.

Om du vil bestille noen ekstra cartomizere osv og totalsummen blir over £21 pund (200kr) er det best å bestille i to omganger slik at du får to pakker hvor hver er under £21. Det er billigere å gjøre det på denne måten enn å bestille over tollgrensen (som er 200kr/21pund) og den blir stoppet i tollen. Da blir det iallefall en hundrelapp dyrere med en gang. Norges lover :/

Kan noen gi meg en styrkeguide på e-juicen? Hvor mange mg tilsvarer en vanlig sigg, på en måte.

Jeg kan ikke gi deg noe konkret svar da nikotin i en sigg og nikotin i en esigg opptas i kroppen på forskjellige måter. Av det nikotininnholdet som er i en sigg tror jeg man får i seg ca 1mg per sigg, avhengig av merke. Altså 1mg per sigg. I en 10ml flaske med 16mg juice er det 160mg med nikotin. 16mg per ml.

I løpet av en dag får jeg med andre ord i meg ca 24-30mg siden jeg bruker ca 2-3ml 16mg juice på den tiden. Om vi oversetter det direkte til antall sigg ser det ut som 24-30 sigg på per dag. Men siden opptaket av nikotin i kroppen gjennom damp er mye lavere enn gjennom tørr røyk får jeg likevel ikke i meg alle de 24-30mg med nikotin. Det reelle tallet er jeg ikke sikker på, men det er betydelig lavere enn 24-30. Om jeg kan dra et tall ut av rævva vil jeg tippe rundt 10-15mg blir opptatt i kroppen.

For en gjennomsnittlig røyker burde et sted mellom 16 og 24mg fungere fint for å erstatte nikotinsuget. Føler du at du røyker mye eller er redd for at røyksuget ikke skal forsvinne så kjøp gjerne 24mg i starten. Føler du at du er en ganske moderat røyker kjøper du 16mg. Jeg røyket selv ca 15 hver dag og startet med 30ml 24mg juice. Det gjorde at jeg ikke fikk noe sug etter en røyk da jeg holdt nikotinavhengigheten etter ballene og under kontroll. Gikk så ned til 16mg etter ganske kort tid og nå kjøper jeg gjerne juice helt ned til 6mg.

Men alt dette blir individuelt. Jeg vet ikke hvordan kroppen din vil reagere på en annen nikotinmengde enn den er vandt med så det viktigste er å prøve selv. 16-24mg burde tilfredsstille de fleste sitt nikotinsug iallefall.

Endret av Lakus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en forkjærlighet for å pine kroppen min ved å kutte cold turkey de gangene jeg har holdt opp med sigaretter og snus, så denne gangen gjør jeg det rolig på 10-12 mg. Merker dog at jeg lett kan bli avhengig av dette. Gått gjennom noen milliliter i dag, for å si det sånn. Sitter bare og blåser damp rundt meg og leker i den, nyter følelsen av dampen mot huden (den er kaldere enn jeg trodde) og bare chiller med et stort glis om kjeften.

Minner meg litt om når jeg fyrer opp en bønne. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Er det noe seriøs forskning på dette?

Er det noen som har opplevd noen form for bivirkninger?

Jeg selv merker noen ganger at jeg blir helt ødlagt i halsen. Da jeg brukte clearomizer fikk jeg kraftige smerter i brystet og ryggen, men det forsvant igjen når jeg begynnte med min vanlige eGo-C.

Så det er tydlig at det gjør noe med hals og lunger.

Jeg er ganske sikker på at dette er langt mindre skadlig enn røyk. Men en viss helsefare er det. Hvis jeg blåser dampen mang nok gang på et papir, ser jeg at det setter seg der. Hvor blir dette av når man trekker det på lungene?

Lenke til kommentar

Jeg selv merker noen ganger at jeg blir helt ødlagt i halsen. Da jeg brukte clearomizer fikk jeg kraftige smerter i brystet og ryggen, men det forsvant igjen når jeg begynnte med min vanlige eGo-C.

Jeg er ganske sikker på at dette er langt mindre skadlig enn røyk. Men en viss helsefare er det. Hvis jeg blåser dampen mang nok gang på et papir, ser jeg at det setter seg der. Hvor blir dette av når man trekker det på lungene?

Ja, det er foretatt forskning på det i blant annet USA hvor det er fult lovlig med nikotinjuice og hele pakka.

Man kan reagere på en rekke ting ved e-cigaretter, men det kommer som regel av allergier eller lignende enn faktisk helsefare. Som enkelte kan merke at de reagerer på juicer med VG og derfor må røyke ren PG juicer. Det kan hende at du reagerte på en rekke ting i clearomizeren som f.eks plasten, juicen, veken, osv, det kommer også ann på HVOR du kjøper utstyret ditt fra. Har hørt at de billigere tingene man kan få kjøpt (som hos DX og sånt) kan være laget av helt andre ting enn litt dyrere ting er lagd av som kan være helsefarlig, osv. Hva er egentlig vitsen med å kjøpe ting på DX og sånt? Tingene er jo ekstremt billige uansett..

Lenke til kommentar

Håper forskningsleder ved Statens Institutt for Rusmiddelforskning er en solid nok kilde:

forskning.no > - Uvitenskapelig motstand mot e-sigaretter

Lenke til kommentar

Kjedelige greier. Jeg får ikke vape på jobb, må stå ute i kulda sammen med røykerne. :p

Du har tydeligvis ikke klart å forklare godt nok hva dette er. Vis til lenken jeg postet over, om de er normalt oppegående mennesker bør de ikke ha innsigelser på inne-bruk.

Derimot, hvis årsaken er "apperance" eller image, dersom du jobber med kunder, er saken annerledes. Men om ingen andre enn kolleger ser deg, burde det ikke by på problemer.

De røyk-hatende ansatte her på jobb priser seg overlykkelige over det nye inneklimaet etter at 2 av oss stor-røykere byttet ut inne-sigaretten med e-sigarett - selv om vi damper dobbelt så mye som vi røykte. Har nå dampet innendørs på jobb og hjemme i over et år, og det er ikke fnugg av lukt eller andre spor som setter seg.

Lenke til kommentar

Åh, de vet godt hva e-sigaretter er, takket være mitt iherdige mas om det i en måneds tid nå, hovedsaklig for å få de andre til å slutte med røyk også. Jeg fikk egentlig aldri noen god grunn til hvorfor jeg ikke kan sitte inne og blåse ananasdamp ut over rommet. Kanskje fordi det er det rommet med størst trafikk bortsett fra lobbyen. Alle går gjennom her, eller stopper her, i løpet av dagen. Tidvis også kunder. :p

Lenke til kommentar

Hvis jeg sitter å damper med lillesøs i nærheten (hun er 20 btw) så sitter hun å sniffer i seg dampen som kommer ut.. ''Det lukter så gooodt''

Skulle ønske minstesøss reagerte sånn. Hun bare vifter bort dampen når hun kommer inn på rommet mitt og sier at hun ikke liker lukten av ananas. :p

e: Hun er derimot mer interessert i lukten av scooteren min, vel, hovedsaklig eksosen. Hun elsker den lukta. o_O

For øvrig fått mange merkelige blikk etter at jeg gikk en tur til butikken og tilbake. Spesielt da svartemarja kjørte forbi. Begge politimennene inni glodde mer på meg enn på veien da de kjørte forbi. Ser for meg at dette kan skape trafikkfarlige situasjoner på små steder i gokk. :p

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

For øvrig fått mange merkelige blikk etter at jeg gikk en tur til butikken og tilbake. Spesielt da svartemarja kjørte forbi. Begge politimennene inni glodde mer på meg enn på veien da de kjørte forbi. Ser for meg at dette kan skape trafikkfarlige situasjoner på små steder i gokk. :p

Jeg vil da tro at politimenn har en tendens til å stoppe folk som går sånn på gata? Hvis de ikke veit helt hva det er, så tror de sikkert at det er en blueglow crystalmeth master pipe du går å sutter på.

Noen som har en bra historie? Trenger ikke være med politimenn.

Endret av Ajesto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Jeg vil da tro at politimenn har en tendens til å stoppe folk som går sånn på gata? Hvis de ikke veit helt hva det er, så tror de sikkert at det er en blueglow crystalmeth master pipe du går å sutter på.

Noen som har en bra historie? Trenger ikke være med politimenn.

Jeg fikk ikke gå på bussen med esiggen min. Sjåføren argumenterte for at han hadde luftanlegg, og at det kunne være en fare for de andre pasasjerene. Ja lovte å ikke røyke det på bussen, men det hjalp ikke :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...