Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon


Lakus

Anbefalte innlegg

Nå ble jeg forvirret igjen. Er volt og watt det samme?? Og hvor passer amp inn i det hele?? Vil det si at volten på batteriet ikke er korrekt siden den går helt opp til 6?? Hva trengs av utstyr for å oppnå ''the sweet spot''??

Volt = Spenningen (U)

Ohm = Er motstanden ®

Ampere = strømstyrken (I)

og Watt er effekten (P)

Så for å finne ut hvor mye effekt (Watt) du får må du først regne ut Ampere (U/R=I)

Og så U*I=P. Jo høyere P er, jo mer strøm bruker du, og det vil bli varmere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette startet som et enkelt spørsmål om hva som er fordelene og ulempene med 6v kontra 3v. Svarene du har fått var kanskje litt mer utfyllende enn du trodde? :p

 

Når det kommer til utstyr som trengs så har du allerede alt du trenger. Du når fint sweetspot med for eksempel et vanlig Ego batteri og en 1,5ohm cartomizer. De vanlige Ego batteriene er 3.2v.

 

3.2v x 3.2v / 1,5ohm = ca 6,8 watt. Godt innenfor det som kalles "sweetspot".

3.2v / 1,5ohm = 2,1 Amp, som er under grensen til Ego batterier og helt greit.

 

Eller for å ta det som du selv nevnte i stad, en Ego med variabel volt på 4v og med en 2ohm carto.

 

4v x 4v / 2ohm = 8 watt. I den varme enden av "sweetspot".

4v / 2ohm = 2 Amp, som også er under Ego-grensa og helt greit.

 

Om du derimot får lyst til å sette en 1,5ohm cartomizer på 4,2v vil ikke dette gå da den vil gå over 2.5Amp-grensa og batteriet vil styre ned volten automatisk.

 

4,2v x 4,2v / 1,5ohm = 11,76 watt. Svidd juice sannsynligvis. Heldigvis styrer batteriet ned volten av seg selv.

4,2 / 1,5ohm = 2,8Amp. Her stanger du borti grensen og batteriet nedjusterer volten til den ikke lenger treffer grensen.

 

Dual coils er ikke moro på batterier med en grense på 2.5 Ampere. 1,5ohm Dual Coils vil f.eks ikke gå høyere enn 3,7v.

 

3.7v x 3.7v / 3ohm = 4,5 watt til hver coil.

3,7v / 1,5ohm = 2.46 Amp. Her stanger du borti grensen og batteriet nekter å gi noe mer.

 

Det jeg skal frem til er egentlig mye lettere enn alt dette får det til å se ut som: Watt er hvor mye varme atomizeren produserer og er et resultat av volt og ohm. Ampere er hvor mye strøm som går med til å lage denne varmen. Jo høyere volt, jo mer varme og mer batteribruk, samt sjansen for svidd juice.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før og sier det igjen.

Jo høyere Ohm, jo høyere Volt.

Enkelt og greit.

Prøv dere fram til dere finner deres sweet spot.

Smaker det svidd, så skru ned volten litt igjen bare.

Ingen grunn til å gjøre det vanskelig og la detta virke invikla for de som har lyst til å teste en god e-sigg..

Utregninger og sånn kan vi som er over middels interessert i detta kose oss med. :)

 

En Dual Coil på 2 Ohm er egentlig 2 coiler på 4 Ohm.

Her trenger man skikkelig utstyr for å få fullt utbytte..

Gleder meg til jeg får Cobra'n min og kan leike litt med å lage singel coil, dual coil og U-Coil med de motstandene jeg selv vil ha. :)

Lenke til kommentar

Jeg sier det samme som deg, men med informasjon om hvordan og hvorfor det er sånn i tillegg, om det skulle være interresant. Kan godt hende noen som leser dette er som meg og lurer på hva som skjer på innsiden av disse tingene.

 

Jo høyere volt, jo mer varme og mer batteribruk, samt sjansen for svidd juice.

 

EDIT: Gleder meg til Variabel Watt blir normen fremfor Variabel Volt. Blir sannsynligvis mindre stress for nye folk.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Jeg sier det samme som deg, men med informasjon om hvordan og hvorfor det er sånn i tillegg, om det skulle være interresant. Kan godt hende noen som leser dette er som meg og lurer på hva som skjer på innsiden av disse tingene.

 

Jo høyere volt, jo mer varme og mer batteribruk, samt sjansen for svidd juice.

 

EDIT: Gleder meg til Variabel Watt blir normen fremfor Variabel Volt. Blir sannsynligvis mindre stress for nye folk.

 

Hvordan skal det funke hvis jeg bruker utstyr med forskjellig ohm?

 

Edit: Veeeent, hvid man måler ohmn... (facepalm)

Endret av egen9
Lenke til kommentar

Jeg sier det samme som deg, men med informasjon om hvordan og hvorfor det er sånn i tillegg, om det skulle være interresant. Kan godt hende noen som leser dette er som meg og lurer på hva som skjer på innsiden av disse tingene.

 

Jo høyere volt, jo mer varme og mer batteribruk, samt sjansen for svidd juice.

 

EDIT: Gleder meg til Variabel Watt blir normen fremfor Variabel Volt. Blir sannsynligvis mindre stress for nye folk.

Jeg er klar for variabel Watt selv jeg.

Men det jeg savner mest er at man kan velge å fortelle moden at det som står på av utstyr har enkel eller dobbelt coil via en meny innstilling.

Sånn at den behandler en 1.5 Ohm DCT som to 3 Ohms Coiler..

Lenke til kommentar

Jeg har stilt dette spm på ECF uten å få et tilfredsstillende svar, men det ser ut som dere har en klar mening -

 

Det ER altså forskjell på SC-ohm og DC-ohm, når det kommer til å drive dem? En 1,7 single-coil skal kjøres på mye lavere volt enn en 1,5(2x3) Dual-coil? Samtidig skal vel ikke en 1,5 DC kjøres på dobbel volt av en 3,0 SC?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det ER altså forskjell på SC-ohm og DC-ohm, når det kommer til å drive dem? En 1,7 single-coil skal kjøres på mye lavere volt enn en 1,5(2x3) Dual-coil? Samtidig skal vel ikke en 1,5 DC kjøres på dobbel volt av en 3,0 SC?

Ja, det er en stor forskjell på hva som skal til for å drive en DC og en SC. Og nei, en 1,5ohm DC trenger ikke dobbelt så høy volt som en 3.0 ohm SC, men den vil definitivt kreve mer :)

 

En SC på 1,7 ohm vil trenge 3,5v for og nå 7,2 watt; en wattverdi som er innenfor "sweetspot" og damp og smaksproduksjonen vil være veldig god. Dette resulterer i ca 2 Amp, som de fleste batterier klarer helt fint. Om du derimot setter en DC med samme ohm på den samme volten vil damp og smaksproduksjonen være veldig lav siden hver av coilene kun vil gi 3,6 watt. Ikke akkurat tilfredstillende med andre ord. For å få til det som DC'er liksom er ment til - stor damp og smaksproduksjon - må du med en 1,7ohm DC gjerne opp på minst 4.5v for å få 6 watt og oppover fra hver coil, og da snakker vi nesten 2,7 Amp som vil være over grensen av hva de mindre batteriene tåler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er dette noe bra? har noen 510 med tank men noen som har erfaring med denne?

Sikkert et greit reserve batteri, men vil anbefale et batteri med variabel volt som hovedbatteri. (VV)

En grei pris på dette settet da, men jeg veit ikke hvordan kvaliteten på batteriet eller Stardust's (CE4) fra ecigwizard er..

Jeg liker juicen dems, men smak er subjektivt.

Batteriet er bra, vermillion river er også godt, men sånne clearomizer som jeg har brukt på akkurat det batteriet passer aldri bra sammen.

Hva har vært problemet med CE4'n?

Hvis jeg ikke bruker tank så bruker jeg mest CE4 selv og har stort sett vært fornøyd.

Det hender de flooder, med er bare å ta et par harde trekk så fort man merker at den skal til å floode, så går juicen tilbake i tanken.

Lenke til kommentar

Hva har vært problemet med CE4'n?

Hvis jeg ikke bruker tank så bruker jeg mest CE4 selv og har stort sett vært fornøyd.

Det hender de flooder, med er bare å ta et par harde trekk så fort man merker at den skal til å floode, så går juicen tilbake i tanken.

 

Alle greiene som ligner det der som jeg har kjøpt fra diverse steder og fått av venner har lekket og/eller smakt brent ved tredje trekk. Skal prøve på min nye vv ego, se om det hjelper..

Lenke til kommentar

I dag har jeg fått en pakke med juice i posten, en pakke med juice ligger på postkontoret, og resten av godsakene ligger i Oslo og venter på å bli fortollet. Typisk min flaks. Er jo bestilt via Storbritannia, så det skulle jo gå greit gjennom med nikotinjuicen, men stress å finne og skrive ut faktura og alt det der, og så sende det til Oslo. Synes også de oppgav litt lite informasjon om hvor jeg skal sende det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...