Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon

Lakus

Anbefalte innlegg

Hovedsakelig fordi folk vil tro at du sitter og røyker og uansett hvor mye du prøver å forklare dem at det ikke er farlig, kan de likevel bli støtt og det blir masse drama osv.

Samt at noen generelt ikke liker e-sigaretter eller vanndamp.

Ser poenget ditt Smurf, men poenget mitt er at så lenge røykeloven ikke kan brukes kan man heller ikke nekte folk å dampe. Hva folk tror eller ikke liker er uvesentlig. Det finnes ingen lover som kan brukes, til og med helsemyndighetene sier at e-sig er fritatt fra røykeloven, og om man da blir nektet uten loven i hånd, er det diskriminering, og det er langt mer alvorlig enn om uopplyste folk ikke liker vanndamp eller tror at du sitter og røyker. Endret av balltuss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eiers rett? Finnes ingen lov mot vanndamp, og dersom de ikke tillater vanndamp kan de heller ikke tilby gjestene sine Te eller Kaffe da dette avgir vanndamp. På samme måte kan ingen nekte folk å snuse innendørs, og siden vanndamp ikke avgir noen farlige stoffer ( passiv røyking eksisterer ikke med e-sig ) kan jeg ikke se hvordan eller bak hvilken hjemmel noen kan nekte folk å dampe.

Det trengs ingen spesifikk hjemmel utenom eiers rett. De har lov å nekte det,enkelt og greit. Eier har lov å nekte hva som helst de ikke vil ha i lokalet. Dette er som sagt lovfestet, og ikke noe man kan kragle på. Eier av lokalet bestemmet, og det kan man ikke gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Det trengs ingen spesifikk hjemmel utenom eiers rett. De har lov å nekte det,enkelt og greit. Eier har lov å nekte hva som helst de ikke vil ha i lokalet. Dette er som sagt lovfestet, og ikke noe man kan kragle på. Eier av lokalet bestemmet, og det kan man ikke gjøre noe med.

Tror ikke det stemmer Amund. Det har til og med stått i VG om e-sigaretter, og at det er tillatt å bruke de innendørs og på offentlige plasser.
Lenke til kommentar

Jeg tror det går mer på at eieren faktisk bestemmer hva han vil ha der, ikke hvor vidt det er lovlig eller ikke.

På samme måte som du kan nekte noen å ta med seg to hunder inn i stua de for å la dem parre seg.

Eller hvis du er allergisk, nekte noen generelt å ta med seg dyr inn i huset ditt. Eller at en rektor / lærer kan nekte barn å spise peanøttsmør i klasserommet så lenge en av barna - som er hyperallergisk mot peanøtter - er til stede.

Lenke til kommentar

Jeg tror det går mer på at eieren faktisk bestemmer hva han vil ha der, ikke hvor vidt det er lovlig eller ikke.

På samme måte som du kan nekte noen å ta med seg to hunder inn i stua de for å la dem parre seg.

Eller hvis du er allergisk, nekte noen generelt å ta med seg dyr inn i huset ditt. Eller at en rektor / lærer kan nekte barn å spise peanøttsmør i klasserommet så lenge en av barna - som er hyperallergisk mot peanøtter - er til stede.

Ja, men her er det allergi og helsemessige faktorer i bilde som kan forsvare eventuell nekt, men med e-sigaretter eksisterer ikke denne problematikken.

Det eneste jeg kan komme på må jo være at om du har en juice som lukter vondt, men da kan du også nekte folk som lukter vondt, eller om du ikke liker parfymen eller deodoranten deres, og det er jo heller ikke lov.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan komme på må jo være at om du har en juice som lukter vondt, men da kan du også nekte folk som lukter vondt, eller om du ikke liker parfymen eller deodoranten deres, og det er jo heller ikke lov.

Jeg vet om flere steder hvor de ikke slipper inn folk med sjenerende lukt ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke det stemmer Amund. Det har til og med stått i VG om e-sigaretter, og at det er tillatt å bruke de innendørs og på offentlige plasser.

Jo det stemmer, det vet helt sikkert. Sorry,men eiers rett er sånn. Det er samme rett du kan slå i bordet med for å hindre noen å fyre opp en feit Cubaner i stua di :)

Lenke til kommentar

Ja, men her er det allergi og helsemessige faktorer i bilde som kan forsvare eventuell nekt, men med e-sigaretter eksisterer ikke denne problematikken.

Vel, man kan jo være allergisk mot PG, og for katter kan PG være mildt sagt dødelig.

Preika med ei venninne som har studert jus i en årrekke om dette, og hun sa at eier har rett til å bestemme hva som er lov / ikke lov i deres hjem / lokaler. Uavhengig av om det er lovlig ellers. Jeg antar at om noe er ulovlig så har ikke eier rett til å bestemme at det skal være lov i deres lokaler, men det er en annen sak, og bruk av e-sigaretter er jo ikke akkurat ulovlig.

Lenke til kommentar

Vel, man kan jo være allergisk mot PG, og for katter kan PG være mildt sagt dødelig.

Preika med ei venninne som har studert jus i en årrekke om dette, og hun sa at eier har rett til å bestemme hva som er lov / ikke lov i deres hjem / lokaler. Uavhengig av om det er lovlig ellers. Jeg antar at om noe er ulovlig så har ikke eier rett til å bestemme at det skal være lov i deres lokaler, men det er en annen sak, og bruk av e-sigaretter er jo ikke akkurat ulovlig.

Jo, men om man er allergisk mot PG, må man vel være den som drar ned og damper? Aspektet passiv røyking eksisterer ikke med e-sigaretter. Dessuten er jo så vidt jeg vet hunder og katter forbudt på kafeer. :)
Lenke til kommentar

Okay, kan ta en siste ting.

Eieren av lokalet kan nekte foreldre å ta med barnevognene inn, eventuelt nekte mødre å amme inne i lokalet.

Ja, tenkte på dette før i kveld. Det er sant. Jeg kan jo også fint nekte folk å drikke Te eller Cola Zero hjemme hos meg, men hvorfor skal jeg gjøre det? Jeg har rett til det. :)
Lenke til kommentar

Dessverre, venter fortsatt!

Det er mye som tyder på at Mist selger Hangsen juice med sine egne etiketter. Det står jo tom. "HS 100 ml." etc. Samtlige smaker Mist selger lager Hangsen.

De har også HS Premium range:

http://www.misteliquid.co.uk/e-liquid/hs-premium-range

Med samme navn som Hangsen sin:

http://www.hkhangsen.com/products-6.html

Dette skal være veldig bra juice og mest sannsynlig den vanligste 80/20 PG/VG mix.

Lenke til kommentar

Det er mye som tyder på at Mist selger Hangsen juice med sine egne etiketter. Det står jo tom. "HS 100 ml." etc. Samtlige smaker Mist selger lager Hangsen.

De har også HS Premium range:

http://www.misteliquid.co.uk/e-liquid/hs-premium-range

Med samme navn som Hangsen sin:

http://www.hkhangsen.com/products-6.html

Dette skal være veldig bra juice og mest sannsynlig den vanligste 80/20 PG/VG mix.

Hangsen har også mange rene VG juicer. De er en av verdens største leverandører av e-juice, så de har sikkert hele registeret. Har hatt et par av 100 % VG fra dem, og de er skikkelig gode :)
Lenke til kommentar

Må si jeg var imponert over eroll. Mye futt i en sånn liten sak, passer perfekt å ha med ut da jeg syns itaste mvp blir for stor/tung og vanlige ego batterier er for lang :p

Batteri har jeg hele tiden, og siden det bare har blitt et puff nå og da har jeg ennå ikke tømt tanken jeg fylte imorges :) Verstefall er jo bare å ha med en flaske juice. Denne likte jeg virkelig!

Endret av Nurk
Lenke til kommentar

Må si jeg var imponert over eroll. Mye futt i en sånn liten sak, passer perfekt å ha med ut da jeg syns itaste mvp blir for stor/tung og vanlige ego batterier er for lang :p

Batteri har jeg hele tiden, og siden det bare har blitt et puff nå og da har jeg ennå ikke tømt tanken jeg fylte imorges :) Verstefall er jo bare å ha med en flaske juice. Denne likte jeg virkelig!

Det er bra den funker :) E-Roll er ikke det en slik med ladeeske? Du legger den i eska til lading mellom dampingen? Jeg synes også at iTaste MVP er for brutal til å ta med på offentlige plasser. Den ser for suspekt ut, så den damper jeg bare hjemme med.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...