Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon


Lakus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst lurer jeg på om du bruker det selv, eller om du bare forsker på det.

Svar: Jeg har så vidt testet noen ulike typer e-sigaretter, men fordi min forutgående 'kompetanse' som røyker er relativt dårlig så har jeg svake forutsetninger for personlig synsing. Jeg forholder meg utelukkende til forskningen på feltet. En del kollegaer her på SIRUS har imidlertid brukt e-sigaretter, og erfaringene deres var noe delte. Noen var meget entusiastiske og mente e-sigarettene kunne erstatte ordinære sigaretter, mens andre påpekte produktmangler som dårlig batterikapasitet, lekkasje osv.

 

Og så lurer jeg på om du har merket noen endring i ståa når det kommer til e-sigaretter i disse dager kontra da du gjennomførte rapportene du skrev. Vet du noe om holdningene det offentlige har til det?

Svar: Utad viser fortsatt helsemyndighetene en ganske ensidig skepsis til e-sigaretter, men innad pågår det en interessant meningsbrytning initiert av nyere forskning som jo viser ganske lovende resultater og effekter. Som i andre land har norske helsemyndigheter problemer med å vite hvordan vi skal forholde oss til dette produktet. Undersøkelser går i retning av at e-sigarettene effektivt vil kunne redusere sigarettkonsumet og ha effekt for røykeslutt, det er avdekket få bieffekter ved korttidsbruk men grunnet produktets korte historie vet vi lite om eventuelle langtidseffekter, kjemiske innholdsanalyser viser at e-sigaretter inneholder meget lave nivåer av giftige og kreftfremkallende stoffer og røykerne liker e-sigaretter bedre enn andre nikotinerstatningsprodukter som plaster, tyggegummi og snus. Et viktig funn er at e-sigaretter virkelig appellerer til røykere, i motsetning til nikotinprodukter fra legemiddelindustrien som jo er designet for å være lite attraktive. E-sigaretter gir samme sensoriske opplevelse som ordinære sigaretter, og bruksritualet er ganske identisk. Samtidig viser undersøkelser at ikke-røykere oppviser svært liten interesse for produktet, slik at 'misbrukspotensialet' er lavt. E-sigaretter har absolutt et potensiale for å kunne utkonkurrere de livsfarlige sigarettene. De beste produktene evner å dosere nikotin som vanlige sigaretter, men fordi produktet ikke inneholder tobakk som forbrenner tas nikotinen opp i blodbanen på en langt mindre farlig måte.

På den annen side er det et potensiale for 'misbruk' i den forstand at også personer som ellers aldri ville begynt med nikotin kanskje vil rekrutteres blant brukerne. De nikotinholdige e-sigarettene opprettholder avhengigheten til nikotin, som i første rekke har økonomiske - og i mindre grad helsemessige - konsekvenser. Nikotin på dette dosenivå har liten skadevene. Mye av motstanden til e-sigarettene er dessuten emosjonell fordi det eksisterer en brukslikhet til vanlige sigaretter, og røyking aktiverer som kjent sterke følelser. Min erfaring er at den emosjonelle motstanden mot e-sigarettene er vanskelig å korrigere med forskningsbasert kunnskap.

Jeg har arbeidet med tobakksforskning i snart 25 år, men jeg har aldri tidligere sett tobakksindustrien, legemiddelindustrien og anti-tobakksbevegelsen forenes mot en felles fiende. På det internasjonale nikotinmarkedet truer E-sigarettene markedsandelene til tobakks- og legemiddelindustrien, og disse bedriver en intens kampanje for å forby e-sigaretter.

 

Er det noen grunn for oss brukere å frykte alle de direktivene som blir lagt frem om å forby e-sigaretter?

Svar: Nikotinholdige E-sigaretter er allerede forbudt å importere for kommersielt videresalg i Norge, men de kan kjøpes over internett. Problemet er at det finnes useriøse aktører i markedet som selger dårlige produkter uten noen innholdsdeklarasjon. Dagens regelverk (forbud) fører til at de gode produktene blander seg med de dårlige med det til følge at røykerne ikke vet hva de kjøper. Det er likevel liten tvil om at e-sigarettene er kommet for å bli. Salget øker dramatisk i for eksempel USA og England. Etter mitt skjønn bør helsemyndighetene snarest begynne arbeidet med å utforme et reguleringsregime for e-sigaretter som kan erstatte dagens forbud.

 

På en skala fra 1 til 10, hvor 1 er negativ og 10 er positiv, hvor positiv er du til e-sigaretter?

Svar: Forskningen om e-sigaretter er fortsatt meget ung, men lovende. På grunnlag av det vi i dag vet om e-sigaretter er jeg en betinget optimist - 7.

 

Hva mener du er det beste ved å bruke e-sigaretter i forhold til tobakksprodukter?

Svar: E-sigaretten er et klart skadereduserende alternativ til ordinære sigaretter, og kan være livreddende for uhelbredelige nikotinister.

 

De fleste e-sigaretter / PV-er i disse dager ligner langt fra det ikke-brukere tenker på når de tenker e-sigaretter. Tror du utformingen og utbredelsen av modifikasjoner, store batterier, rustfritt stål / krom på utstyret og lignende som gjør at den ikke lenger ligner på en litt større enn normalt plast-sigarett kan være med på å hjelpe de som er i mot e-sigaretter over til "den andre siden" da de ikke lenger ligner på sigaretter? Dette gjelder i all hovedsak de som er i mot dem fordi de ligner for mye på vanlige sigaretter (jeg antar dette også er de som reagerer på grunn av dampskyen), og ikke så mye i mot dem på grunn av de helsemessige årsakene.

Svar: Det er mulig, men samtidig vil da e-sigarettene miste mye av sin appell til røykerne. Vi har allerede i dag på markedet en nikotininhalator fra legemiddelindustrien. Så å si ingen røykere finner inhalatoren attraktiv. Vi må designe produkter som evner å dosere 'ren' nikotin samtidig som de i brukervennlighet og symbolinnhold kan konkurrere med de funksjonene sigarettene tilbyr. Vi må begynne å forstå forskjellen på sigarettavhengighet og nikotinavhengighet. Vi må akseptere at nikotinavhengighet ikke representerer noen stor helsemessig katastrofe.

 

Jeg har lest noen rapporter fra Storbritannia, USA og Italia de siste månedene som har kommet ut med helsegevinstene det å gå over fra tobakksprodukter til e-sigaretter har. Har de noe kredibilitet? Har forskningen på e-sigaretter holdt på lenge nok til at forskningsrapporter om temaet kan være troverdige og brukbare?

Svar: Som sagt - forskningen er ung, men den er publisert i renommerte vitenskapelige tidsskrift med fagfelle vurdering. Rett før påske var jeg på en forskerkonferanse om tobakk i Boston, og det er helt klart at forskningsmiljøet nå har inntatt en mer positiv innstilling til e-sigarettene. Kløften mellom anti-tobakksbevegelsen og forskningsmiljøet i dette spørsmålet blir bare større.

 

e: Fikk svar på spørsmålene dine, toth.

 

Så lenge tobakk / snus / Nicorette er lovlig i dette landet - synes DU ut fra din samlede kunnskap at elektriske sigaretter med nikotin burde være lovlig å kjøpe og selge i Norge? Da selvsagt med aldersgrense, og beregnet for røykeavvenning.

Hvorfor / hvorfor ikke?

Svar: I 1989 fikk vi en lov som forbød import av nye nikotinprodukter. Det er denne loven som det nå henvises til for å holde e-sigaretter ute fra markedet. Som ansatt i Statens tobakkskaderåd på den tiden, deltok jeg i forarbeidet for denne loven. På denne tiden hadde sigarettindustrien lansert en del nye typer sigaretter med lavere nivåer av tjære, nikotin og karbonmonoksyd, og disse ble markedsført som skadereduserende alternativer til 'full-strength' sigarettene - hvilket det snart viste seg at de ikke var. Det vi hadde i tankene med denne loven var å hindre industrien å komme med nye varianter av tobakksprodukter. Loven var aldri ment å ramme ikke-brennbare nikotinprodukter som kunne hjelpe røykere å slutte eller redusere konsumet, slik forskningen tyder på at e-sigaretter kan gjøre. Importører av e-sigaretter har søkt Helsedirektoratet om dispensasjon fra denne loven, men fått avslag med begrunnelse om at det ikke kan dokumenteres at e-sigaretter er mindre farlig enn nikotinprodukter som allerede er på markedet. Ventelig vil denne dokumentasjonen snart foreligge (litt avhengig av hvilke krav Helsedirektoratet setter til dokumentasjon), og det er kun et tidsspørsmål før denne type begrunnelse mister sin legitimitet. Jeg er ganske overbevist om at myndighetene før eller siden vil måtte erstatte dagens importforbud med et strengt regelverk som sikrer konsumentene produktkontroll. Det er et etisk dilemma å opprettholde et forbud som hindrer røykere overgang til skadereduserende nikotinalternativer.

WHO er med støtte fra bl.a. norske myndigheter i ferd med å utrede muligheten av å teknisk modifisere de brennbare sigarettene slik at de gradvis skal inneholde mindre nikotin, tjærestoffer, nitrosaminer, PH-verdi, smakstilsettinger etc. Selv med en vellykket nedregulering vil slike modifiserte sigaretter aldri komme ned mot det lave risikonivå som e-sigarettene ser ut til å ha. Det er derfor et paradoks at vi på myndighetssiden kan akseptere denne formen for skadereduksjon samtidig som vi forbyr e-sigaretter.

 

Selv om vi ikke vet alt om e-sigaretter ennå, tror du at det er et mindre skadelig alternativ for nikotinleveranse enn røyking?

Svar: Det er det ingen som helst tvil om. Det å anføre et føre-var-prinsipp - 'vi vet ikke alt derfor må vi forby det' - er i seg selv en risikabel praksis. Det kan lett resultere at vi helt unødvendig taper mange liv som kunne vært reddet dersom e-sigaretter hadde blitt gjort tilgjengelig.

 

Det beste er selvsagt alltid å slutte - men dersom en person ikke får til å kaste sigarett- / nikotinavhengigheten, hvilket eller hvilke midler ville du anbefalt høyest? Tobakk, snus, plaster, tyggegummi, inhalator eller e-sigarett?

Svar: De aller fleste røykere klarer å slutte helt uten assistanse fra andre nikotinpreparater. Min generelle oppfordring er å forsøke å slutte uten bruk av noen av disse metodene. Ved gjentatte mislykkede slutteforsøk uten assistanse, ville jeg anbefale uhelbredelige nikotinister å forsøke nikotinlegemidler (plaster, tyggis, inhalator), deretter e-sigaretter og eventuelt snus - i denne rekkefølgen.

Endret av Datasmurf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei

jeg satt å søkte på nettet etter e-sigaretter...min svigermor...som er storrøyker...og har røykt i ca 50 år....begynte å snakke om e-sigaretter med meg, at hun hadde lyst å prøve....

Men når jeg søker på nettet, så synes jeg det er vanskelig å vite hva jeg bør bestille og hvor... det var så mange innlegg her, at jeg orket ikke sitte hele dagen å lete etter det perfekte produktet til min svigermor....

var inne på http://www.e-sigaretten.no ....er det bra? såg det hadde vært omtalt på NRK... men så er det jo forskjellige startkit...og jeg som ikke røyker en gang... og aldri har sett på noe sånt....har ikke peiling...

Forstår jeg at alt er uten nikotin i norge?

Svigermor bør vel gjerne ha med nikotin i starten?

 

Håper noen kan hjelpe oss.

hvis det har noe å si... så røyker hun mallboro og petterøes3

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale din svigermor å bruke forhandlere fra England / Irland og Spania, men om hun skal kjøpe fra Norge, er keens.no et greit alternativt, og damping.no et veldig godt alternativ. Eliqcig.com er også brukbare, men siden er midlertidig stengt pga. alvorlig sykdom i nær familie.

 

Kjøp et eGo-kit og diverse forskjellige smaker, alt fra tobakkssmaker til fruktige smaker til søtt og surt og se hva hun liker. Juice med nikotin kjøpes enkelt fra ECigWizard, Liberty-Flights, UKELiquid, MistELiquid, Spain Cigars, BullieVape, Inawera m.fl.

 

 

Har forøvrig nå opprettet kontakt med Rune Becher ved FHI, for å høre om deres holdninger til e-sigg, og kanskje få svar på noen av de samme spørsmålene jeg sendte til Karl Erik Lund.

Etter det skal jeg prøve å opprette kontakt med Helsedepartementet om det samme. Satser på at min far kan sette meg i kontakt med noen der. Mamma var på et kurs i Trondhjem og et i Barcelona (begge om KOLS, lungekreft og røyking) hvor e-sigaretter ble nevnt. Skal høre med henne om hun har noen folk jeg kan prøve og kontakte om det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Målet er lokalavisa jeg jobber i først og fremst, og så håper jeg selvfølgelig på de større avisene rundt om i landet. I alle fall hvis det blir en god artikkel. Må snakke med redaktøren min så klart, men regner med det går seg til. I verste fall får jeg legge ut hele greia gratis på nett.

 

e: Der fikk jeg svar på Folkehelseinstituttets holdninger til e-sigg også gitt:

 

Hei

 

Jeg har tidligere gjort en toksikologisk vurdering av e-sigaretter for Helsedirektoratet (2008). Jeg har imidlertid i liten grad fulgt med på dette feltet etter den tid. Er derfor ikke sikker på om jeg er den rette til å svare på dine spørsmål. Generelt er det imidlertid slik at elektroniske sigaretten er oppgitt å inneholde og avgi kun nikotin og tilsettingsstoffer som fordamper. Siden e-sigaretten ikke er basert på forbrenning av tobakk, vil den ikke produsere kreftfremkallende stoffer som dannes ved slik forbrenning. For brukere av denne type sigaretter med inhalering av kun nikotin, er risikoen for en rekke av de helseskader som sees ved røyking av tradisjonelle sigaretter sannsynligvis redusert. For å vurdere mulige uønskede helsevirkninger av e-sigaretten er det viktig å se på det som er dokumentert om mulige helseeffekter av nikotineksponering. Eksponering for nikotin i seg selv er assosiert med effekter som kan være potensielt helseskadelige. De forholdsregler og råd som angis for nikotinholdige preparater til bruk ved røykeavvenning vil derfor gjelde også ved bruk av e-sigaretter. Disse forholdsreglene tilsier blant annet at nikotinholdige preparater må brukes med forsiktighet ved alvorlig hjerte- eller karsykdom, og at enhver form for nikotintilførsel i forbindelse med graviditet og amming bør unngås. I tillegg vil det foreligge tilvenningsfare i og med at nikotin er meget sterkt avhengighetsskapende.

 

For røykere som ikke er i stand til å slutte å røyke, må man anta at en fullstendig overgang til e-sigaretten kan medføre en grad av risikoreduksjon. Så vidt jeg vet foreligger det imidlertid ikke uavhengige data som dokumenterer at røykere som gruppe går fullstendig over til e-sigaretten. Det vil derfor være svært usikkert om bruk av e-sigaretten samtidig med vanlig røyking innebærer noen form for redusert helserisiko. Videre vil bruk av kun e-sigaretter også innebære uønsket helserisiko for brukeren. Dersom denne helserisikoen brukes som argument mot markedsføring av e-sigaretter som røykeavvenningsprodukt, må dette avveies mot at vi i dagens situasjon har lovlige nikotinholdige produkter innenfor røykeavvenningssegmentet.

 

Som motargument mot bruk av e-sigaretter som røykeavvenningsprodukt må det anmerkes at produktet med stor sannsynlighet både vil opprettholde nikotinavhengigheten og særlig adferdsmønsteret rundt røyking. Folkehelseinstituttet er derfor betenkt over bruken av produktet som et røykeavvenningsprodukt. Meg bekjent foreligger det ingen uavhengige vitenskapelige data som dokumenterer at produktet har effekt som røykeavvenningsprodukt.

 

Vh

Rune Becher

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Veldig bra Datasmurf. Folkehelseinstituttet har en del å lære gitt.

 

 

In other news, fikk tre juicer fra El Toro i dag, Gueavara Virginia Prime og Puros.

Jeg er i himmelen, disse var fantastiske! Spesielt Puros, men de to andre også, helt sykt gode! :dribble::love: :love:

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar

Akkurat fått ei flaske med Halo: Belgian Cocoa. Smaker som skjokolade pålegg, men ble litt skuffa, trodde det skulle smake mer som kakao pulver.

 

Når det er sagt, så har jeg ingenting vondt å si om juicen. Fra 1 til 10, så gir jeg den en 7er, men ikke forvent at det skal smake som kakao :p

Lenke til kommentar

Ja, de har i grunn det.

 

Becher kunne egentlig ikke hjelpe meg, da han forsket mer på inneklima og slikt, men han gav meg et navn. Jeg må bare prøve og finne ut om hun fortsatt jobber med tobakk og lignende. Hun satt både i helse- og omsorgsdepartementet som avdelingsleder og seniorrådgiver, så jeg skal google litt mer og se om jeg finner noe om henne.

Lenke til kommentar

Hmm, T3-ene mine fyrer ikke noe særlig lenger. Nettopp rensa de og fylt på ny juice, og det er så vidt jeg får noe effekt fra dem. Uavhengig av hvilket batteri jeg bruker dem på. Veldig kjedelig når du får like lite effekt fra VAMO-en din med nyladede batterier som du får fra et gammelt 650 mAh-batteri.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Veldig bra Datasmurf. Folkehelseinstituttet har en del å lære gitt.

 

 

In other news, fikk tre juicer fra El Toro i dag, Gueavara Virginia Prime og Puros.

Jeg er i himmelen, disse var fantastiske! Spesielt Puros, men de to andre også, helt sykt gode! :dribble::love: :love:

Ja og de blir bare bedre. Guevara'n er enda bedre nå enn da jeg fikk den. Hjelper å stå mørkt og kaldt. :dribble: Men hvordan fikk du tak i Puros? Har vært utsolgt der meget lenge synes jeg. Var utsolgt da jeg bestilte Guevara'n også. Så så jeg på Facebook at de hadde fått inn Puros igjen, men det står fortsatt utsolgt der. :hmm: Skal bestille meg det så snart de har det inne :green:
Lenke til kommentar
Akkurat fått ei flaske med Halo: Belgian Cocoa. Smaker som skjokolade pålegg, men ble litt skuffa, trodde det skulle smake mer som kakao pulver. Når det er sagt, så har jeg ingenting vondt å si om juicen. Fra 1 til 10, så gir jeg den en 7er, men ikke forvent at det skal smake som kakao :p
Har bestilt Belgian Cocoa jeg også fra Mario i Spania. Ble den og en flaske til med Tribeca i og med at mange av Halo juicene hans er utsolgt nå. Til og med Longhorn :hm: . Alle de med menthol eller peppermint vil jeg ikke ha og det ser ut til at halvparten av juicene til Halo har enten mentol eller peppermint. De blir enda bedre når de har steepet en stund :dribble:
Lenke til kommentar

Har bestilt Belgian Cocoa jeg også fra Mario i Spania. Ble den og en flaske til med Tribeca i og med at mange av Halo juicene hans er utsolgt nå. Til og med Longhorn :hm: . Alle de med menthol eller peppermint vil jeg ikke ha og det ser ut til at halvparten av juicene til Halo har enten mentol eller peppermint. De blir enda bedre når de har steepet en stund :dribble:

 

Lenge lar du de stå å steepe? Har ikke vapa mer en 4ish måneder, å har ikke satt meg inn i steeping hehe.

Lenke til kommentar

Lenge lar du de stå å steepe? Har ikke vapa mer en 4ish måneder, å har ikke satt meg inn i steeping hehe.

Når du får juicen tar du av lokket og lar den stå i et mørkt skap et kaldt sted å lufte seg i 24 timer. Noen sier opp til 48 timer, men det får være grenser hvor lenge man klarer å vente he-he :) . Etter 24 timer er den klar til å begynne å dampe på. Da tar du det du skal ha, tar på lokket - rister kraftig i opp mot 30 sekunder, og setter den tilbake i skapet med lokket på. Hele tiden den står der - steeper den. Da kan du bare gå å forsyne deg når du skal ha, og sette flaska tilbake - så steeper den. :dribble: Man merker forskjell på smak og farge. Har juicer som var blanke som nå begynner å bli mer gyllen i fargen. :green: Endret av balltuss
Lenke til kommentar

Når du får juicen tar du av lokket og lar den stå i et mørkt skap et kaldt sted å lufte seg i 24 timer. Noen sier opp til 48 timer, men det får være grenser hvor lenge man klarer å vente he-he :) . Etter 24 timer er den klar til å begynne å dampe på. Da tar du det du skal ha, tar på lokket - rister kraftig i opp mot 30 sekunder, og setter den tilbake i skapet med lokket på. Hele tiden den står der - steeper den. Da kan du bare gå å forsyne deg når du skal ha, og sette flaska tilbake - så steeper den. :dribble: Man merker forskjell på smak og farge. Har juicer som var blanke som nå begynner å bli mer gyllen i fargen. :green:

 

Takker for svar! Skal la den stå over natta. Btw den pipetten(hakke peiling på åssen det staves) var....plagsom :p

Endret av mesteryoda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...