Gå til innhold

forbikjøring av flere biler


Shark1989

Anbefalte innlegg

Sannheit med modifikasjonar, det som står i trafikkreglane § 12 4 ledd er:

Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

...plikta til å vike til høgre, bremse ned eller om nødvendig stoppe gjeld kun for kjøyretøy som enten beveger seg sakte (type traktor), tek stor plass (type bred campingvogn), eller dersom vegen er uoversiktlig eller har motgåande trafikk.

Ikke enten/eller, men både og. (A eller B og C eller D.) Altså, kravet til å vike og senke farten gjelder kun hvis kjøretøyet (A) beveger seg sakte/ (B) tar stor plass OG veien samtidig er © uoversiktlig / (D) har møtende trafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Ofte jeg øker farten for å ikke slippe forbi selv, bare på trass, men bare når det er 2 eller flere felt i samme retning, som egentlig ikke bryter loven

Jeg har erfart nok ganger at folk skal forbi, men å kjøre fort skal de ikke (etter at de har kommet forbi), noe som store biler erfarer hver dag

 

"Bare på trass" kan koste liv. Folk med en slik innstilling har ingenting på veien å gjøre.

 

Dubious har vel bevist flere ganger her i bil-forumet at han ikke har så mye på veien å gjøre. Spesielt i dashcam-tråden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Ofte jeg øker farten for å ikke slippe forbi selv, bare på trass, men bare når det er 2 eller flere felt i samme retning, som egentlig ikke bryter loven

Jeg har erfart nok ganger at folk skal forbi, men å kjøre fort skal de ikke (etter at de har kommet forbi), noe som store biler erfarer hver dag

 

"Bare på trass" kan koste liv. Folk med en slik innstilling har ingenting på veien å gjøre.

 

Dubious har vel bevist flere ganger her i bil-forumet at han ikke har så mye på veien å gjøre. Spesielt i dashcam-tråden. 

 

Jeg er ihvertfall ærlig

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skule ta forbi kjøring av 3 biler som lå i 50-60km/t men når jeg kom til enden av bil 2 starta de og gi på og bilene lå bare 1 meter mellom hver andre sikkert lit mer men alt for liten plass og legge seg inn mellom og førte til at jeg måte gi meg på forbikjøringen og  så gikk det ned til 50-60 igjen (noe som var veldig irriterende) det var mange sletter og kjøre forbi men ikke av 3 biler. dette var på en veldig lang slette. men det jeg skal fram til er det lov og skape sånn Trafikkfare ?   

 

 

Både for den som kjører forbi og den som blir forbikjørt gjelder grunnreglen i vtrl. §3. Man skal kjøre hensynsfullt, aktsomt og varsomt slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes skade.

 

For forbikjøring gjelder også veitrafikkloven §12 som nevner dette temaet særskilt, her er det sakset fra tredje og fjerde ledd:

 

 

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Merk at en forbikjøring i seg selv gir ikke anledning til å kjøre fortere enn det forholdene på stedet og fartsgrensen tillater. Gjør man det så har man strengt talt forbrutt seg på vegtrafikklovgivningen. 

 

Slik du beskriver det så kan jeg vanskelig se forbikjøring av tre biler i seg selv er aktsomt, særlig om man skal følge fartsgrensen på stedet.

 

Den som blir forbikjørt skal ikke øke farten, det har du helt rett i. Men hvis det smeller i det du nærmer deg den siste bilen så vil du fort få 

problemer med å bevise skyld veden eventuell kollisjon.

 

Ellers vil jeg si at møteulykker og utforkjøring står for ca. 70% av alle dødsulykkene i vår trafikk. Tenk igjennom om det er verdt det neste gang. Jeg har selv vært på et ulykkessted der sjåføren i bilen som kjørte forbi mistet sin sønn i en ulykke med motgående kjøretøy, det føles bare så meningsløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...