Gå til innhold

forbikjøring av flere biler


Shark1989

Anbefalte innlegg

Jeg skule ta forbi kjøring av 3 biler som lå i 50-60km/t men når jeg kom til enden av bil 2 starta de og gi på og bilene lå bare 1 meter mellom hver andre sikkert lit mer men alt for liten plass og legge seg inn mellom og førte til at jeg måte gi meg på forbikjøringen og  så gikk det ned til 50-60 igjen (noe som var veldig irriterende) det var mange sletter og kjøre forbi men ikke av 3 biler. dette var på en veldig lang slette. men det jeg skal fram til er det lov og skape sånn Trafikkfare ?   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg leser innlegget så er det bil 2 som gir gass. Man skal sakke litt av når noen vil forbi.

 

Men da ville den ha kjørt i rompa på bil 3? Slik jeg leser det så kommer han på enden av bil 2 og da gir de gass (da leser jeg at alle tre gir gass).

 

Det opplyses ikke hvilken fartsgrense dette gjøres i, men jeg antar at det er 80 kmt på stedet. Uansett så ville jeg ha forsøkt å lagt meg ut, blinket med lysene for å signalisere tydelig at jeg skal forbi. Da skal de om mulig slakke av litt slik at forbikjøringen går fint for seg. Hvis de så gir gass igjen så er det vel heller ingen hensikt å kjøre forbi?

Lenke til kommentar

Hei alle.

 

Er ny på denne delen av forumet som virker å være meget interessant.  Forbikjøring:  Regelen sier at hvis du skal forbi en bil, har denne plikt å slippe deg forbi, om nødvendig stoppe.  Mange ting kan oppstå under en forbikjøring som gjør at du må øke farten.  Hvis din fart er over fartsgrensen for på denne måten unngå en ulykke, tror jeg ikke at du ville bli dømt i en rett.

 

En annen ting gjør meg frustrert.  DET ER INGEN VIKEPLIKT FOR DE SOM KOMMER FRA VENSTRE  i en rundkjøring`!

Lenke til kommentar

det er ikke lov å øke farten når du ser noen prøver å kjøre forbi, nei.

 

Men det er fortsatt veldig vanlig at folk gjør det, ubevisst.

 

Jeg har fulgt med på dette fenomenet i mange år og alltid tenkt over det når jeg sitter på med noen. Veldig mange øker farten og blir dratt med når noen kjører forbi. Selv cruise controllen bryter dem.

 

Jeg har irriterer meg MYE over dette når jeg kjører selv. Skal forbi noen som ligger i 60km/t, men siden de øker farten så holder jeg plutselig 100 km/t når forbikjøringen er over og det ble ganske hårete.

 

Jeg kjenner et par verdensmestere som holder på sånn bevisst. De takler ikke at noen kjører forbi uten at det blir drittslenging og kriging langs veien. De har bestemt at dette her går fort nok og du møter motstand, knyttneve, finger`n osv når du kjører forbi dem.

 

Alt dette er typiske tegn på en elendig sjafør.

 

At du ikke finner noen luke kan være fordi det er flere som har tenkt seg forbi. Når man ligger klar og venter så havner man ofte litt nærme bilen foran. Dette kan også være en grunn til at førstemann økte farten.

Lenke til kommentar

At du ikke finner noen luke kan være fordi det er flere som har tenkt seg forbi. Når man ligger klar og venter så havner man ofte litt nærme bilen foran. Dette kan også være en grunn til at førstemann økte farten.

Jeg er enig i det du skriver, men dette er en uting. Det er helt unødvendig å ligge helt i hekken på bilen foran når man ønsker å kjøre forbi, faktisk er det bedre å ha litt avstand slik at man kan aksellerere noe før forbikjøring påbegynnes.

Lenke til kommentar

Ofte jeg øker farten for å ikke slippe forbi selv, bare på trass, men bare når det er 2 eller flere felt i samme retning, som egentlig ikke bryter loven

Jeg har erfart nok ganger at folk skal forbi, men å kjøre fort skal de ikke (etter at de har kommet forbi), noe som store biler erfarer hver dag

Lenke til kommentar

Regelen sier at hvis du skal forbi en bil, har denne plikt å slippe deg forbi, om nødvendig stoppe.  

 

 

Sannheit med modifikasjonar, det som står i trafikkreglane § 12 4 ledd er:

 

 

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Som du ser så har den som blir forbikjørt ikkje lov til å auke farten. Men plikta til å vike til høgre, bremse ned eller om nødvendig stoppe gjeld kun for kjøyretøy som enten beveger seg sakte (type traktor), tek stor plass (type bred campingvogn), eller dersom vegen er uoversiktlig eller har motgåande trafikk.

 

Det er den som kjøyrer forbi som har ansvaret for å påsjå at forbikjøyringa kan gjennomførast på forsvarlig måte.

 

 

Når det er sagt så skal det sjølvsagt ikkje mykje til for at ein kan bli dømt etter aktsomheitsparagrafen om ein ikkje gjer sitt for å redusere farlige situasjonar som kan oppstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ofte jeg øker farten for å ikke slippe forbi selv, bare på trass, men bare når det er 2 eller flere felt i samme retning, som egentlig ikke bryter loven

Jeg har erfart nok ganger at folk skal forbi, men å kjøre fort skal de ikke (etter at de har kommet forbi), noe som store biler erfarer hver dag

 

"Bare på trass" kan koste liv. Folk med en slik innstilling har ingenting på veien å gjøre.

 

DU leste ikke alt jeg skrev

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

En annen ting gjør meg frustrert. DET ER INGEN VIKEPLIKT FOR DE SOM KOMMER FRA VENSTRE i en rundkjøring`!

Skulle til å kjefte på deg men :

"

Skiltet vikeplikt i rundkjøringer, jf. trafikkreglene § 7 og skiltforskriftene § 6

"Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen.

 

Det er viktig å poengtere at trafikk i rundkjøringen ikke må hindres eller forstyrres og at den som har vikeplikten tydelig viser dette ved i god tid sette ned farten eller stanse. På grunn av skiltingen har alle vikeplikt inn mot en rundkjøring. Alle er derfor pålagt å redusere farten inn mot en rundkjøring.

 

Hvem som krysser vikelinjen først er normalt av "

 

Så ja en har vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen i samme felt, men jeg ville neppe stått på min rett om hjulene mine kunne trille over linja en halvmeter før bilen som kom fra venstre.

Her gjelder det derimot uansett å ta hensyn og avspaserer farten sin før en kjører inn i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Ja, men denne vikeplikten er ikke i rundkjøring-  Det er ikke min mening å måle centimetere, men er du inni rundkjøringen før bil fra venstre, har denne bilen vikeplikt.  Husk, bilen fra venstre har også samme vikeplikt som deg!  Er det riktig at du har vikeplikt fra de som kommer fra din venstre side, når det kan være hundre meter med kø?  Er det tre biler i rundkjøringen, en kjører ut, en ny bil kommer inn, nok en utkjøring, og nok en ny bil inn.  Og der blir du stående!  Vi kan ikke sammenligne vikeplikt i  rundkjøring med de vanlige vikeplikt regler!

 

Hvis jeg har forstått det riktig, ble en bilist som mente det samme som meg, dømt i tingretten, det ble anket, og han ble også dømt i lagretten, men fikk medhold i høyesterett.  Vegkontoret var i "sjokk" etter denne dommen, noe som de absolutt ikke burde være-

Lenke til kommentar

Enig med han over hvis profilnavn antyder en viss interresse for skarpt stål :dremel:

 

Har det ikke vært slik at du har vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringen, så ville jo alle med gamle rustholker eller på andre måter uøkonomiske kjøretøy forsøke å torpedere andre biler inne i rundkjøringa for deretter å forsøke å påberope motparten all skyld, og dermed innkassering av forsikringspenger :nei:

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at de som allerede er inne i rundkjøringen har vikeplikt.  Kommer vi i rundkjøringen og du kjører over streken, noe som du kan gjøre selv om det er biler fremdeles i rundkjøringen, uten at du presser deg frem, da har bilen som kommer fra din venstre side som ennu ikke har passert streken VIKEPLIKT.  Men disse bilene bare kjører, og følger etter de andre. noe som de ikke har rett til.  For å dra det litt langt:  Kjør 1 cm over streken, selv når det er biler i rundkjøringen.  La oss si at det allerede er 3 biler i rundkjøringen, disse må du vike for, men fjerde bil som bare følger etter de tre, og denne er 1 cm foran rundkjøringen, da har denne STOPPEPLIKT.  Som jeg skrev tidligere, da skal vi selvsagt ikke begynne å telle centimeter.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...