Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte stabilisatorer bak selv?


aklla

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en mangel på foring på bilen min i dag, og har dermed bestilt https://www.skruvat.no/Stabilisatorsett-P207105.aspx i stedet for bare den slitte foringen, høres ut som en god plan det?

Verksteder oppga denne som slitt: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bakstilling/foringer/foring-veho-ps606a09-70877no

 

Men, er dette vanskelig å gjøre selv? Har litt erfaring med bil, men aldri gjort dette før..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk en mangel på foring på bilen min i dag, og har dermed bestilt https://www.skruvat.no/Stabilisatorsett-P207105.aspx i stedet for bare den slitte foringen, høres ut som en god plan det?

Verksteder oppga denne som slitt: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bakstilling/foringer/foring-veho-ps606a09-70877no

 

Men, er dette vanskelig å gjøre selv? Har litt erfaring med bil, men aldri gjort dette før..

 

 

ville ik verkstedet skrevet feil ved stabilisatorstag ? kan du skrive punktet du fikk?

Endret av Smultring77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke noe justering på noen av de boltene? Vil tro det er noe camber-justering? I så fall må du ha firehjulskontroll på bilen. I så fall ville jeg ha fått byttet det meste av deler i hjulopphenget, så sant intet er nylig byttet.  Personlig ville jeg vært forsiktig å gjøre dette uten å ha en god verkstedsmanual å lene deg til.

Skal du først kjøpe delene selv er "noname" deler fra Skruvat henimot ubrukelig, alt det jeg har prøvd av "noname" derfra har vært søppel, og kundeservice viser fint liten forståelse når du klager på deler som ikke er brukbare.
Du bør spandere på deg merkevare. Rexbo i Tyskland har Lemførder sett til rundt 2.300,- og Sidem (et merke jeg ikke kjenner til) til en drøy tusenlapp. Velger du DHL classic (ikke express!) så er det Posten Norge som tar seg av forsendelsen her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk en mangel på foring på bilen min i dag, og har dermed bestilt https://www.skruvat.no/Stabilisatorsett-P207105.aspx i stedet for bare den slitte foringen, høres ut som en god plan det?

Verksteder oppga denne som slitt: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bakstilling/foringer/foring-veho-ps606a09-70877no

Men, er dette vanskelig å gjøre selv? Har litt erfaring med bil, men aldri gjort dette før..

 

 

ville ik verkstedet skrevet feil ved stabilisatorstag ? kan du skrive punktet du fikk?

Punkt 5.3.4, for stor slitasje på kingbolt og/eller foringer eller i opphengskuler/ledd, begge sider, ytre, nedre, kule//foring i bakstilling.

Men de skrev ned delenummer på foringen som må byttes..

 

Skal du først kjøpe delene selv er "noname" deler fra Skruvat henimot ubrukelig, alt det jeg har prøvd av "noname" derfra har vært søppel, og kundeservice viser fint liten forståelse når du klager på deler som ikke er brukbare.

Du bør spandere på deg merkevare. Rexbo i Tyskland har Lemførder sett til rundt 2.300,- og Sidem (et merke jeg ikke kjenner til) til en drøy tusenlapp. Velger du DHL classic (ikke express!) så er det Posten Norge som tar seg av forsendelsen her i Norge.

Er de? Har bestilt lite fra skruvat før, men hadde inntrykk av at de var av "vanlig" kvalitet.

Fra rexbo må man vel legge på både frakt og moms slik at det fort blir 4k vil jeg tro

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk en mangel på foring på bilen min i dag, og har dermed bestilt https://www.skruvat.no/Stabilisatorsett-P207105.aspx i stedet for bare den slitte foringen, høres ut som en god plan det?

Verksteder oppga denne som slitt: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bakstilling/foringer/foring-veho-ps606a09-70877no

Men, er dette vanskelig å gjøre selv? Har litt erfaring med bil, men aldri gjort dette før..

 

ville ik verkstedet skrevet feil ved stabilisatorstag ? kan du skrive punktet du fikk?

Punkt 5.3.4, for stor slitasje på kingbolt og/eller foringer eller i opphengskuler/ledd, begge sider, ytre, nedre, kule//foring i bakstilling.

Men de skrev ned delenummer på foringen som må byttes..

 

Skal du først kjøpe delene selv er "noname" deler fra Skruvat henimot ubrukelig, alt det jeg har prøvd av "noname" derfra har vært søppel, og kundeservice viser fint liten forståelse når du klager på deler som ikke er brukbare.

Du bør spandere på deg merkevare. Rexbo i Tyskland har Lemførder sett til rundt 2.300,- og Sidem (et merke jeg ikke kjenner til) til en drøy tusenlapp. Velger du DHL classic (ikke express!) så er det Posten Norge som tar seg av forsendelsen her i Norge.

Er de? Har bestilt lite fra skruvat før, men hadde inntrykk av at de var av "vanlig" kvalitet.

Fra rexbo må man vel legge på både frakt og moms slik at det fort blir 4k vil jeg tro

 

 

Det er dessverre ganske mange som har angret seg på å handle de billigste delene fra Skruvat. Selvsagt kan det i noen tilfeller gå bra, men etter å ha (prøvd å) montere et tredvetalls "Noname"-deler fra Skruvat at det er så kjip kvalitet at det ikke lønner seg å montere de, med mindre du synes det er rasende festlig å bytte deler hver 10-20.000KM. De har ofte også merkevare, som de selv kaller "premium", det er mer av "vanlig" kvalitet.

Et regnestykke:

Sub-Total: 176,46 € Shipping: 18,79 € Total: 195,25 €

 

Er prisen hos Rexbo. Dette er inklusive tysk MVA, Mwst. Den er 19%. Trekk fra det på deleprisen. Tysk Mwst og evt frakttillegg (om det er særs store eller tunge deler) blir korrigert om du er logget inn med profil som er registrert korrekt med land og adresse.

Legg inn verdiene i postens kalkulator:

Vareverdi + fraktkostnad 1 537,38

Toll 0,00

Mva. 384,35

Postens tollbehandling 153,00

Totalt å betale  2 074,73.

 

Det er prisen levert til ditt postkontor. Min erfaring er at Rexbo er bedre på retur og garantier, sånn bortsett fra at en selv må betale for returen, i utgangspunktet. Det tar en uke til halvannen uke å få delene, om de er på lokallageret til Rexbo. Er det på fjernlager så står det angitt, som regel en 2-4 dager ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verksted manual er første steg å gå for å gjøre dette selv i garasjen, men er ikke så fryktelig vanskeligm. Utfordring er å komme til med evt spesial verktøy for å få presset ut gammel foring og inn med ny. Tolmodighet er en dyd når bilen ikke er på bukk.

Lenke til kommentar

Trenger en å presse foringer når en kjøper disse settene?

 

DHL express er ikke hinsides dyre, bare dyrere enn Posten. De VAR grisedyre, men har skjerpet seg litt. Men bor du utenfor en bykjerne skal de ha ekstra tillegg for det, noe posten ikke gjør. Jeg bor noen mil utenfor bykjernen, så for meg er det tregere å bruke DHL express siden de bare kjører et par ganger i uken til mitt område. Mitt inntrykk er at DHL og DHL express tar samme tiden å få til grensen til Norge, det er internt i Norge at tiden kan variere. Her jeg bor er posten relativt kjappe, kjapp nok for meg iallfall. Bor du veldig sentrumsnært så kan det være kjappest med express. Kostnaden varierer ganske mye mellom classic og express, alt etter dimensjoner og vekt, samt hvor i Norge du bor. Så lag deg en konto på rexbo og sjekk for ditt tilfelle.

 

Her er forresten en lenke til en liste over merker å se etter og merker å styre unna. Skruvat er så sjarmerende at de ikke vil skrive produsentnavnet, men jeg har funnet merker som Optimal, eller bare helt hvite esker uten noen form for identifikasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sendt epost til Skruvat og kanselert hele ordren.

Ellers fant jeg rabattkoder på rexbo, "20_OFF" på kjøp over 250 gir 20 i rabatt.

"10_OFF" gir 10i rabatt på kjøp over 150, sånn om du bestiller der jevnlig :)

 

De funker ut året.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det kom forresten på 1979kr i følge bekreftelsen (tok med bremseslanger og bremselyskontakt også), hvordan fikk du det til å bli 2074 inkl moms?

Det ble bare en drøy hundrelapp dyrere mtp. rabattkoden, men jeg kommer jo langt over det med moms...

Og hva er inkl i frakt?

Er ca 20€ med standard og ca 40€ for ekspress

Endret av aklla
Lenke til kommentar

2.074,- er totalprisen, med norsk MVA og postens gebyr. For det settet fra Lemførder, med frakt, men eks norsk MVA og postens gebyr, er 1.537,-, så kommer norsk MVA på 25% på dette, i tillegg gebyret til posten. Tilsammen 2.074,-  Det sier iallfall kalkulatoren min, men den er jo drevet av solceller og vi bor utenfor Bergen, så det er ikke godt å si :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nå ser jeg feilen. De har tatt vekk å vise priser med tysk Mwst når en ikke er innlogget. Dæsken dølte. Derfor ble mine utregninger noe feil :hm:  Jeg trakk fra 19% på produktprisen for så å legge til norsk MVA på det sammen med frakten, men det blir jo feil..

Jeg som ikke engang har drukket en voksenbrus engang.

Vel. Uanskvetten tviler jeg på du får det Lemførder-settet så mye rimeligere andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Satt akkurat å skrev om de 19% før jeg så det kom nye innlegg :)

Men har ikke så mye å si sånn strengt tatt, det er jo ikke snakk om så mye penger uansett hva det blir til.

 

Ellers klarte jeg å finne lenken selv ;)

 

Har egentlig lagt fra meg tanken om å gjøre det selv, kunne sikkert klart det, men er jo ett styr om jeg blir stående fast uten bil og må få falken til å frakten den til verksted om jeg ikke skulle få det til. Han på verkstedet sa jeg sikkert klarte å bytte foringen selv, men vet ikke om han vet hva han snakket om.

 

Jeg får sikkert ikke settet billigere andre steder, men jeg er strengt tatt ikke så nøye på det så lenge det holder. Det er tross alt ikke noe banebil heller.

Lenke til kommentar

Jeg har sett på guider, men virker både trangt og vansklig å komme til og få til selv uten bukk.

Jeg har også bestillt hele settet, altså er det 4 armer pr hjul som skal skiftes. Å bare bestille foringen tror jeg ville blitt mer jobb enn det er verdt. Jeg tar like greit alt i en runde enn å bytte en del her og der de neste årene. Men det er kanskje ikke så vanskelig?

Det er vel strengt tatt bare å skru av og skru på nytt der det gamle satt vil jeg tro.

 

rod-strut-wheel-suspension-lemfoerder-33

 

Jeg har gjerne for vane å stupe ut i slikt og jeg pleier jo å komme levende ut av det :)

Må se hva verkstedet får tid til og hva jeg har tid til, artig å skru litt selv, men må jo få det til også.

 

Om jeg gjør det selv må jeg nok ta en kontroll av at dekkene er i rett posisjon da chamber også blir skrudd på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...