Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp! Kjøper har trukket seg. Haster!


kom_igjen

Anbefalte innlegg

Kjøper har nå tatt kontakt:

 

"Inviterte til en smidig løsning.

Alternativet er at vi får med en bilmekaniker bestiller time på bukk ****** Auto på Vik og finner vi noe parkbulk,slitasje,overflaterust som ikke er opplyst betaler du Kostnadene knyttet til dette."

 

Det skal sies at han ikke har besiktiget bilen på forhånd, og den smidige løsninger hans var å betale for ny annonse på 500 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du gå med på det der når han har godkjent kjøpet? Jøye meg for en frekk type.

 

Bare skriv "Ikke interessert. Enten går handelen som avtalt ellers blir det vanlig rettergang. Du får selge bilen etter beste evne når du har kjøpt den. Mvh -navn-."

 

Jaja, eller noe i den duren ^^ Du bestemmer selv.

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du gå med på det der når han har godkjent kjøpet? Jøye meg for en frekk type.

 

Bare skriv "Ikke interessert. Enten går handelen som avtalt ellers blir det vanlig rettergang. Du får selge bilen etter beste evne når du har kjøpt den. Mvh -navn-."

Takk for en bra formulering. Det skal jeg jammen meg skrive!

Lenke til kommentar

Ja, jeg føler det samme som deg. Han prøvde hardt å få den ned til 63000 når han pruta på bilen, men vi ble enig om 65000. Bilen var akkurat kommet ut av verksted og er akkurat eugodkjent med nye hjul, og det har og kostet meg en del å ordne. Han har kjøpt den uten prøvekjøring og uten besiktigelse. Vi har inngått avtale om kjøp og overlevering, og han har fått finansiering. Jeg har vært dønn ærlig med han hele veien.

 

Jeg har til og med fått en mini-bulk i bilen nå de siste dagene jeg har sagt jeg skal betale for. Med annonsen jeg har lagt ut på nytt har jeg også oppdatert med nevnt bulk.

 

Nå var det en som ville ha den til 47000, hvis jeg sa at han kunne få den i kveld. Selv om jeg sa jeg var bundet av en avtale og ville avvente til i morgen, så la han press på å inngå en avtale med han i kveld. Hadde jeg inngått den avtalen ville jeg ikke vært noe bedre selv, så jeg takket nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg føler det samme som deg. Han prøvde hardt å få den ned til 63000 når han pruta på bilen, men vi ble enig om 65000. Bilen var akkurat kommet ut av verksted og er akkurat eugodkjent med nye hjul, og det har og kostet meg en del å ordne. Han har kjøpt den uten prøvekjøring og uten besiktigelse. Vi har inngått avtale om kjøp og overlevering, og han har fått finansiering. Jeg har vært dønn ærlig med han hele veien.

 

Jeg har til og med fått en mini-bulk i bilen nå de siste dagene jeg har sagt jeg skal betale for. Med annonsen jeg har lagt ut på nytt har jeg også oppdatert med nevnt bulk.

 

Nå var det en som ville ha den til 47000, hvis jeg sa at han kunne få den i kveld. Selv om jeg sa jeg var bundet av en avtale og ville avvente til i morgen, så la han press på å inngå en avtale med han i kveld. Hadde jeg inngått den avtalen ville jeg ikke vært noe bedre selv, så jeg takket nei.

Vel og bra, bare vær veldig forsiktig, og stålsett deg. Det kan godt hende han vil "være med" på å sjekke at dette blir gjort, og da begynner han kanskje å kreve både det ene og det andre, mase som rakkern. Du må bare stålsette deg. Kun den ene lille bulken skal repareres, ikke noe annet.

 

Det andre personen som ville bråkjøpe den i kveld, kan vel like gjerne hende er en godt bekjent av fyren. Hold deg til avtalen.

 

Men jeg har et interessant spørsmål: Hva om du får tilbud for -mer- enn han har bydd, si 75 000? Kan du bare bryte avtalen da, eller kan han gå til sak mot -deg-, plutselig?

Lenke til kommentar

Men jeg har et interessant spørsmål: Hva om du får tilbud for -mer- enn han har bydd, si 75 000? Kan du bare bryte avtalen da, eller kan han gå til sak mot -deg-, plutselig?

Såklart kan han gå til "sak" mot han. En avtale er en avtale. det gjelder begge parter.

 

Når begge parter har blitt enige om kjøp\salg så kan man ikke uten videre gå ut av avtalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje det en ikke vil bruke sommerferien på, men her er det bare å være prinsipiell og stå på kravene til siste vers i salmeboka; forstod du hadde tatt kontakt med advokat og fått vurdering der - så noen eksempler må statueres og dessverre er du i den situasjonen nå. Lykke til og håper du oppdaterer tråden med hva som skjer videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men jeg har et interessant spørsmål: Hva om du får tilbud for -mer- enn han har bydd, si 75 000? Kan du bare bryte avtalen da, eller kan han gå til sak mot -deg-, plutselig?

 

Her vil vell spørsmålet være kva status avtalen har akkurat no?

Det er mulig eg tek feil no, men slik som eg ser det så hadde kjøper og selger ein avtale om at bilen skulle bytte eigar for 65 000 kr.

Slik statusen er no så har kjøper trekt seg og etter min forståelse mista retten til å kjøpe bilen til avtalt pris, no er det eit spørsmål om erstatning for avtalebruddet der selger har ei ulovfesta plikt til å redusere erstatningsbyrden til opprinnelig kjøper.

 

Slik som eg ser det, men ta det med ei klype salt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nylig begynt som selger på Finn selv og jeg er overrasket over hvor mange det er som sier at de ønsker å kjøpe noe for så å bli umulige å få kontakt med - vi snakker om oppimot en tredje-/fjerdedel av henvendelsene. Det kan virke som mange kjøper på impuls for så å ombestemme seg når de har fått tenkt seg om. Nå selger jeg ting som maks er verdt noen hundrelapper så jeg gidder rett og slett ikke å gjøre en sak ut av det, men skulle jeg solgt noe dyrere ville jeg skrevet det veldig tydelig i annonsen at bud er bindende og at brutte avtaler vil bli anmeldt.

 

Uansett, jeg har ofte lurt på hvordan det ville gått om man faktisk rettsforfølger en brutt avtale så jeg er spent på utfallet i denne saken.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker dere alle for massiv støtte, dere aner ikke hva det betyr for meg akkurat nå!

 

Han fikk frist i dag kl 10 til å la høre fra seg, og siden han hørte fra seg men begynte å endre på avtalen, så skal han få ny frist til litt utpå dagen for endelig avgjørelse. Skal bare ta en telefon med forliksrådet om et element først.

 

I dag henter jeg den nye bilen min fra forhandler. Så nå sitter jeg med to lån, og to forsikringer. Det suger big time.

 

På spørsmål om jeg hadde tatt imot et bud på 75000, så er svaret nei, da jeg anser meg for å være midt i å finne en løsning på dette med original kjøper. Jeg ønsker å gi han en mulighet for å ordne opp for seg.

 

Jeg er forresten ei jente ;-)

Endret av kom_igjen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har utifra det du skriver en god sak rent juridisk. Jeg ville solgt bilen til nestemann på lista, og krevd opprinnelig kjøper for mellomlegget pluss andre tap du har som følge av kjøpers manglende oppfyllelse. Hvis ikke du får dette kan du sende inn saken til Forbrukerrådet, som igjen kan sende saken videre til Forbrukerklageutvalget hvis ikke dere blir enige i minnelighet.

 

Forbrukerklageutvalget treffer rettslig bindende vedtak utifra gjeldende lovverk, og behandlingen der er helt gratis. (Forliksrådet tar et rettsgebyr på rundt 1000 kr, som du normalt skal kunne få tilbake hvis du vinner men likevel). Forbrukerklageutvalget har også skriftlig behandling, slik at du ikke trenger å møte opp fysisk. Du trenger ikke advokat.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har sluttet å gjøre avtaler når jeg selger noe på Finn. Jeg skriver bare at førstemann som møter opp med pengene får gjenstanden. Folk i dag er ikke til å stole på. En avtale betyr ikke lenger noe i 2017.

Dette er ikke en hagesaks, men en bil.

 

 

Samme prinsipp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men ikke helt samme verdiene. En hagesaks møter du med en hundrings i hånden. Litt mer skal til for å få med seg en bil ...

 

Ja, krever ikke kontanter.

 

 

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...