Gå til innhold

Multicom lanserer «ultrabook» til under 2000 kroner – med Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg stilte Multicom noen spørsmål angående denne og fikk svar på mail:

 

1. Er det noe mikkmakk i BIOS som vanskeligjør installasjon av Linux? - Nei.

 

2. Er wireless-greiene fra Intel? - Ja, mener det.

 

3. Kan man bruke den ekstra SSDen som kan settes inn, som oppstartsdisk? - Ja. Obs!, disk har spesiell formfaktor. Og du må til med reinstallering/kloning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nei og nei, dette er som mini PCane frå 2008. Multicom får berre vente på kundar som klagar på at maskinene er treige og ikkje taklar Youtube. Dette er maskiner som burde ha gått på dynga for 5 år sidan.

 

Vi er et stykke lenger fremme enn førstegenerasjons Atom-prosessorer, så denne skal nok dekke Youtube, 1080p video og Facebook ganger 100.

Lenke til kommentar

 

 

"leveres med 2 års garanti" lover jo ikke godt.

Nei, og det er vel rett og slett ikke lov å markedsføre en garanti som ikke tilbyr noe bedre enn vanlig reklamasjonsrett i Norge.
Det stemmer, men det er fortsatt lov å reklamere med 2 års garanti, forutsatt at den dekker mer enn reklamasjonsretten. Husk også at ved bruk av reklamasjonsrett ligger bevisbyrden hos kunden, men i en garantisak så er det selger/produsent som må bevise at feilen evt. ikke dekkes for å komme seg unna. Så jo, enhver garanti har faktisk noe for seg, selv her i Norge med våre gode forbrukerrettigheter.

 

 

 

Bevisbyrden ligger hos kunden ved reklamasjon? Nytt for meg, hvor står det? Og hva er det med denne 2-årsgarantien som overgår den vanlige reklamasjonsretten? Tiden den gjelder kan det ihvertfall ikke være. Medmindre disse pc'ene ikke er ment å vare lengre enn to år da ...

Lenke til kommentar

Bevisbyrden ligger hos kunden ved reklamasjon? Nytt for meg, hvor står det? Og hva er det med denne 2-årsgarantien som overgår den vanlige reklamasjonsretten? Tiden den gjelder kan det ihvertfall ikke være. Medmindre disse pc'ene ikke er ment å vare lengre enn to år da ...

 

Bevisbyrde:

"Det klare utgangspunktet er at kjøper må bevise at det foreligger en mangel ved gjenstanden. Unntaket er i forbrukerkjøp de første 6 månedene etter kjøpet. Dersom mangel oppstår i denne perioden, legger man til grunn at mangelen var der på kjøpstidspunktet. Det finnes imidlertid unntak fra denne regelen også."

Kilde: https://advokatveiledning.no/artikler/bil_bat_bobil_camping_gjenstander/pastand_mot_pastand_hvem_har_bevisbyrden_/

Den artikkelen er skrevet for å gi en pekepinn på reglene, men i beste advokatstil ønsker de ikke at den brukes som referansepunkt (hva er da vitsen med å publisere en pekepinn?), da konkrete saker kan være komplekse.

Du kan jo bare Google, så finner du sikkert flere kilder du også, begrenset hvor mange jeg gidder å lete opp for deg og sitere her...

 

Garanti:

Som jeg allerede skrev så kan en produsent gi garanti som går ut over den lovbestemte reklamasjonen. Skjønner ikke hva som var så vanskelig å skjønne med det...? Men siden du åpenbart sliter med det så kan jeg nevne noen eksempler:

"EN GARANTI MÅ TILBY NOE MER ENN LOVEN ELLERS ULOVLIG ETTER MARKEDSFØRINGSLOVEN

Den må enten:

1. gi klagerett lenger enn fem år, eller

2. gi rett til å klage på feil som skyldes uriktig bruk, slitasje eller ytre påvirkninger, eller

3. pålegge selgeren en større bevisbyrde for hva som er årsak til feilen, eller

4. fastslå andre rettigheter som går lenger enn kjøpsloven."

Kilde, Forbrukeradvokaten: http://nbfold.nsp01cp.nhosp.no/getfile.php/Lokalforeningene/Oslo%20og%20Omegn%20BF/Filer/Forbrukeradvokaten.pdf

Lenke til kommentar

 

Garanti:

Som jeg allerede skrev så kan en produsent gi garanti som går ut over den lovbestemte reklamasjonen. Skjønner ikke hva som var så vanskelig å skjønne med det...?

 

 

Nei, hvorfor tror du det er vanskelig å skjønne? Spørsmålet du fikk var forøvrig  Og hva er det med denne 2-årsgarantien som overgår den vanlige reklamasjonsretten? Du lister jo selv opp fire punkter her, hvilke av disse punktene er det multicoms garanti gir? Punkt 1 kan vi eliminere.

 

Det står også mer om bevisbyrden her: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1192/1196

 

"Etter seks måneder er det ingen bevisbyrderegel som går spesielt utover selger, men selger har likevel normalt en bevisføringsplikt for at varen ikke har mangel utover seks måneders-fristen, jf. Rt. 1998 s. 774 (Videospillerdommen s. 778)"

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

 

Garanti:

Som jeg allerede skrev så kan en produsent gi garanti som går ut over den lovbestemte reklamasjonen. Skjønner ikke hva som var så vanskelig å skjønne med det...?

 

 

Nei, hvorfor tror du det er vanskelig å skjønne? Spørsmålet du fikk var forøvrig  Og hva er det med denne 2-årsgarantien som overgår den vanlige reklamasjonsretten? Du lister jo selv opp fire punkter her, hvilke av disse punktene er det multicoms garanti gir? Punkt 1 kan vi eliminere.

 

Det står også mer om bevisbyrden her: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1192/1196

 

"Etter seks måneder er det ingen bevisbyrderegel som går spesielt utover selger, men selger har likevel normalt en bevisføringsplikt for at varen ikke har mangel utover seks måneders-fristen, jf. Rt. 1998 s. 774 (Videospillerdommen s. 778)"

 

 

Det er du som insinuerte at denne garantien var ulovlig, da er det du som må underbygge hva den inneholder.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Garanti:

Som jeg allerede skrev så kan en produsent gi garanti som går ut over den lovbestemte reklamasjonen. Skjønner ikke hva som var så vanskelig å skjønne med det...?

 

 

Nei, hvorfor tror du det er vanskelig å skjønne? Spørsmålet du fikk var forøvrig  Og hva er det med denne 2-årsgarantien som overgår den vanlige reklamasjonsretten? Du lister jo selv opp fire punkter her, hvilke av disse punktene er det multicoms garanti gir? Punkt 1 kan vi eliminere.

 

Det står også mer om bevisbyrden her: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1192/1196

 

"Etter seks måneder er det ingen bevisbyrderegel som går spesielt utover selger, men selger har likevel normalt en bevisføringsplikt for at varen ikke har mangel utover seks måneders-fristen, jf. Rt. 1998 s. 774 (Videospillerdommen s. 778)"

 

 

Det er du som insinuerte at denne garantien var ulovlig, da er det du som må underbygge hva den inneholder.

 

AtW

 

 

Jeg "insinuerer" at minst ett av de fire punktene Surfern nevner må oppfylles for at garantien skal være lovlig, ikke at den ikke er det, mulig ikke det kom frem ordentlig. Å dokumentere at garantiordningen til Mutlicom er lovlig er en oppgave for Multicom, og det kan jo også være lurt å gjøre seg opp en mening om for den som vurderer å kjøpe noe av Multicom. Det er mange, både forbrukere og forhandlere, som ikke forstår forskjell på reklamasjonsrett og garanti.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Nei, og det er vel rett og slett ikke lov å markedsføre en garanti som ikke tilbyr noe bedre enn vanlig reklamasjonsrett i Norge.

 

Allerede her insinuerte du at Multicom markedsførte noe som var i strid med lovverket. Dette har du fortsatt å stille spørsmål ved, så da er det faktisk din oppgave å underbygge at det strider mot lovverket.

 

Multicoms oppgave er å opplyse om vilkårene sine, noe de helt sikkert gjør om man spør de.

 

At mange forbrukere ikke kjenner sine rettigheter – og begrensninger på disse, og ikke kan forskjellen på garanti og reklamasjon, eller forskjellen på Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven er en helt annen sak. Straks verre blir det om produsenter og forhandlere ikke kjenner regelverket.

Lenke til kommentar

 

Nei, og det er vel rett og slett ikke lov å markedsføre en garanti som ikke tilbyr noe bedre enn vanlig reklamasjonsrett i Norge.

Allerede her insinuerte du at Multicom markedsførte noe som var i strid med lovverket. Dette har du fortsatt å stille spørsmål ved, så da er det faktisk din oppgave å underbygge at det strider mot lovverket.

 

 

Nei, du klarer å misforstå selv etter at jeg har presisert, det er godt gjort. Men for all del, bare stå på. Jeg "insinuerer" at garantien må tilby et eller annet som går utover reklamasjonsretten. 

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

 

Nei, og det er vel rett og slett ikke lov å markedsføre en garanti som ikke tilbyr noe bedre enn vanlig reklamasjonsrett i Norge.

Allerede her insinuerte du at Multicom markedsførte noe som var i strid med lovverket. Dette har du fortsatt å stille spørsmål ved, så da er det faktisk din oppgave å underbygge at det strider mot lovverket.

 

 

Nei, du klarer å misforstå selv etter at jeg har presisert, det er godt gjort. Men for all del, bare stå på. Jeg "insinuerer" at garantien må tilby et eller annet som går utover reklamasjonsretten. 

Mulig det var det du mente, men det var ikke slik du formulerte deg. Ut fra dine svar her så tror jeg ikke du forstår hva insinuerer betyr, du klarer i hvert fall ikke å bruke det riktig.

 

All den tid Multicom skriver "2 års garanti" så må man forvente at fra en seriøs bedrift som har drevet på så lenge som de har, at dette er noe som går ut over det lovpålagte. Det var her du mer enn antydet at dette var ulovlig fra Multicom sin side. I din presisering så fortsetter du å så tvil om Multicoms garanti med følgende setning: «Å dokumentere at garantiordningen til Mutlicom er lovlig er en oppgave for Multicom, og det kan jo også være lurt å gjøre seg opp en mening om for den som vurderer å kjøpe noe av Multicom»

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, og det er vel rett og slett ikke lov å markedsføre en garanti som ikke tilbyr noe bedre enn vanlig reklamasjonsrett i Norge.

Allerede her insinuerte du at Multicom markedsførte noe som var i strid med lovverket. Dette har du fortsatt å stille spørsmål ved, så da er det faktisk din oppgave å underbygge at det strider mot lovverket.

 

 

Nei, du klarer å misforstå selv etter at jeg har presisert, det er godt gjort. Men for all del, bare stå på. Jeg "insinuerer" at garantien må tilby et eller annet som går utover reklamasjonsretten. 

Mulig det var det du mente, men det var ikke slik du formulerte deg. Ut fra dine svar her så tror jeg ikke du forstår hva insinuerer betyr, du klarer i hvert fall ikke å bruke det riktig.

 

All den tid Multicom skriver "2 års garanti" så må man forvente at fra en seriøs bedrift som har drevet på så lenge som de har, at dette er noe som går ut over det lovpålagte. Det var her du mer enn antydet at dette var ulovlig fra Multicom sin side. I din presisering så fortsetter du å så tvil om Multicoms garanti med følgende setning: «Å dokumentere at garantiordningen til Mutlicom er lovlig er en oppgave for Multicom, og det kan jo også være lurt å gjøre seg opp en mening om for den som vurderer å kjøpe noe av Multicom»

 

 

 

Jeg ser ingen grunn til at jeg "må forvente" at en bedrift har noe som helst på stell selv om de har holdt på så og så lenge. Det er jo bare sprøyt, det fins nok av tilfeller der det har oppstått tvister mellom forbruker og firmaer som ikke er nyopprettet, og hvor forbrukeren har fått medhold.

 

Det er ellers veldig enkelt å se i sitatet her hva jeg har skrevet, nemlig at garantier som ikke tilbyr noe mer enn reklamasjonsretten ikke er lovlig å markedsføre overfor forbrukere i Norge. Det gjelder Multicom også. Det følger da helt logisk at dersom Multicoms garanti tilbyr noe mer enn reklamasjonsretten så ER den fullstendig lovlig markedsført overfor forbruker. Alle andre "skjulte meninger" er det nok bare ditt noe overfølsomme "språk-øre" som har fått med seg. 

 

Noen fullt lovlige alternativer her er at garantien til Multicom er ment for bedriftskunder, eller at de har en eller annen form for på-dagen-service overfor forbruker, noe som ikke er uvanlig. Hvorvidt dette er tilfelle er det ikke min oppgave å dokumentere, men det kan være lurt å få på det rene for den som skal handle med Multicom. Garantivilkårene de opererer med kan man lese her: https://www.multicom.no/info.aspx?q=sk:36 Jeg merker meg at garanti og reklamasjonsrett brukes om hverandre. At reklamasjonsrett bortfaller dersom forsegling brytes er ikke alltid i tråd med reklamasjonsretten, man skal for eksempel selv kunne åpne en pc, også bærbar, og oppgradere den, dersom man ønsker. Om Multicoms policy bryter med reklamasjonsretten har jeg dermed ikke antydet noe om, i tilfelle språk-øret ditt skulle løpe løpsk igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis man får refundert prisen for lisensen, står man altså igjen med et forklaringsproblem, all den tid dette liksom ikke subsidieres av personvernsdata.

 

Edit:

 

nei og nei, dette er som mini PCane frå 2008. Multicom får berre vente på kundar som klagar på at maskinene er treige og ikkje taklar Youtube. Dette er maskiner som burde ha gått på dynga for 5 år sidan.

Vi er et stykke lenger fremme enn førstegenerasjons Atom-prosessorer, så denne skal nok dekke Youtube, 1080p video og Facebook ganger 100.

 

Treghet ut av eska og over tid er en egenskap Windows har med seg som skriver seg lenger tilbake i tid.

 

Laptop-markedet er i fall. Hvis MS og intel er med hele veien ned med eget system denne gangen, riktignok med samme vante kunstige begrensninger, så kanskje dette er begynnelsen på slutten.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

 

 

 

"leveres med 2 års garanti" lover jo ikke godt.

Nei, og det er vel rett og slett ikke lov å markedsføre en garanti som ikke tilbyr noe bedre enn vanlig reklamasjonsrett i Norge.
Det stemmer, men det er fortsatt lov å reklamere med 2 års garanti, forutsatt at den dekker mer enn reklamasjonsretten. Husk også at ved bruk av reklamasjonsrett ligger bevisbyrden hos kunden, men i en garantisak så er det selger/produsent som må bevise at feilen evt. ikke dekkes for å komme seg unna. Så jo, enhver garanti har faktisk noe for seg, selv her i Norge med våre gode forbrukerrettigheter.

 

 

 

Bevisbyrden ligger hos kunden ved reklamasjon? Nytt for meg, hvor står det? Og hva er det med denne 2-årsgarantien som overgår den vanlige reklamasjonsretten? Tiden den gjelder kan det ihvertfall ikke være. Medmindre disse pc'ene ikke er ment å vare lengre enn to år da ...

en ting jeg har hørt (er ikke helt sikker?) er at reklamasjonsrett ikke gjelder bedrifter, men det gjør garanti. hvis dette stemmer, er jo denne tiden noe de bør oppgi slik at bedrifter vet hvor lang garantien er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...