Niram Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Hei, Vi får ila sommeren levert fiber fra fiber1/altibox til vår enebolig på ca 150kvm fordelt på to etasjer. Jeg har så smått begynt å tenke på hvor jeg skal ta det inn i huset, kabling, plassering hjemmesentral osv. Andre etg består av loftstue, bad og husets tre soverom. Hjemmesentralen vil jeg ha på en bod tilknyttet hovedsoverom, med kabling på loft til alle soverom. Kabler man på utsiden av huset opp i andre etg hvor man trekker kabel inn til sentralen? Utfordringen blir å få kablet nett ned til stua hvor hoved-tv-en står. Kan en sånn powerline variant fungere greit? Jeg vil også trenge switch. Slik jeg har tenkt blir det ett nettverksuttak på feks hvert soverom, det betyr at jeg bør ha en switch på hvert soverom hvis flere enheter trenger nett? Ser dette fornuftig ut, eller er det noe jeg bør tenke annerledes på? Tv-en kan få nett trådløst, men TV-signalene fra altibox leveres med Ethernet så vidt jeg har skjønt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 (endret) Tror det er mest vanlig å bruke kjeller\ 1 etasje, da det blir mist mulig strekking. Kun borring fra utedelen inn i huset. Det er mulig å strekke opp en vegg, men blir ikke pent, er vel ikke særlig lurt å bøye fiberen så mye heller. Homeplug kan fungere men ikke regn med høy hastighet, beste å strekke TP kabel\fiber til hvert rom, bruk switch. Enkelte har egne serverrom med rock switcher: Er du opptatt av hastighet og kort rekkevide bruk 5 Ghz på de maskinene. Bruk 2.4 Ghz på internetradio\tv og andre små enheter som ikke trenger så mye båndbredde. Alle nye router f.eks Asus 88U eller Asus AC 3200 er nok bedre en altibox FMG sentralen på dekning og ytelse. Endret 11. juli 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Det er mulig å strekke opp en vegg, men blir ikke pent, er vel ikke særlig lurt å bøye fiberen så mye heller. Homeplug kan fungere men ikke regn med høy hastighet, beste å strekke TP kabel\fiber til hvert rom, bruk switch. Det blir da som å trekke en hvilken som helst annen ledning opp langs veggen. Lagt i en kanal som kan males i samme farge som vegg, så blir det ikke synlig engang. Homeplug ville jeg også droppet. Det lille jeg har testet det, så var det ubrukelig. Skal du ha ett uttak i hvert rom, så må du helt rett ha en svitsj der om du skal ha flere enheter på kabel. Alternativet blir som nevnt over, sentral fordeling og flere uttak i hvert rom. Husk at om du setter en svitsj i hvert rom, så vil de dele på kapasiteten fra det rommet og til hovedinntaket, mens med flere uttak, så vil hvert enkelt uttak få full kapasitet. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 11. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2017 Takk for svar dere! Hvor mye kapasitet har man typisk fra ett uttak da? Om jeg strekker 1 stk kabel til soverom og setter svitsjen der så de deler. Blir ikkeno ekstrembruk dette (typisk familie), men ønsker så klart å ha mest mulig fremtidsrettet. Typisk bruk vil være stasjonære pc-er, TV og spillkonsoller. Er vel forsåvidt PCene jeg er mest opptatt av at skal være kablet, trådløst funker jo også greit. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Nok med ein kabel pr rom også switch. Du får jo gigabit fart. Det kan også være lurt å tenke på eit mesh nettverk i stade for ein router. Mesh nettverk med ethernet backhaul gir bedre ytelse enn ein dyr router langt borte vekk. av oss kjem fibern inn via luftlinje, så å strekke den langs vegg er uproblematisk. Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) Synes du gjør det unødvendig komplisert for 150kvm på 2 etasjer. Hvorfor opptatt av at PC skal være kablet, gitt at du kan bruke 5ghz? Husk at TV via fiber stort sett vil kreve cat-kabling fra hovedruter til tv-boks. Endret 12. juli 2017 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
Niram Skrevet 16. august 2017 Forfatter Del Skrevet 16. august 2017 Gjennoppliver en smågammel tråd, men har noen flere tanker - Er det noen som vet med sikkerhet om man kan trekke fiberen rett inn i andre etasje sin gavlvegg og bruke en slags kabelkanal på utsiden? Hvor mange meter "oransje rør" er det normalt med? Isåfall får jeg hjemmesentralen der jeg vil ha den, i boden i andre etasje. - Derfra tenkte jeg å trekke ethernet-kabel fra hjemmesentral til router i loftstue (en vegg, ca 1,5m kabel). Dermed får jeg kablet nett i tv-benken i loftstua, samt at den forsyner resten av huset med WIFI. - Så til det største "problemet", stua i 1. etg med hoved-tven. Der tenkte jeg rett og slett en "homeplug-løsning". Altså 1 enhet i router/hjemmesentral (spiller det noen rolle?) og 1 enhet i dekoder nede. Hva tror dere om dette? Evt andre forslag? Beklager om jeg virker litt noob på området, aldri gjort noe slik før Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Har bare erfaring med CD, men fiber er antagelig den samme. Den er ganske stiv og robust, kan trekkes i rør eller legges hvor du vil utendørs. Tipper den klamres fast. Plastrøret stopper ved husveggen, det er bare brukt for å beskytte fiber i bakken. Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 - Er det noen som vet med sikkerhet om man kan trekke fiberen rett inn i andre etasje sin gavlvegg og bruke en slags kabelkanal på utsiden? Hvor mange meter "oransje rør" er det normalt med? Isåfall får jeg hjemmesentralen der jeg vil ha den, i boden i andre etasje. - Derfra tenkte jeg å trekke ethernet-kabel fra hjemmesentral til router i loftstue (en vegg, ca 1,5m kabel). Dermed får jeg kablet nett i tv-benken i loftstua, samt at den forsyner resten av huset med WIFI. - Så til det største "problemet", stua i 1. etg med hoved-tven. Der tenkte jeg rett og slett en "homeplug-løsning". Altså 1 enhet i router/hjemmesentral (spiller det noen rolle?) og 1 enhet i dekoder nede. Hva tror dere om dette? Evt andre forslag? Beklager om jeg virker litt noob på området, aldri gjort noe slik før Hei, jeg monterer altibox til daglig, og håper jeg kan gi noe svar. Godt mulig det blir gjort annerledes i ditt område, enn i området som jeg monterer i, men antagligvis ikke store forskjeller. Oransje røret blir avsluttet på husvegg, typisk litt opp på grunnmur eller lavt på bordkledningen om det ikke er mulig. Den går rett inn i en skjøteboks, hvor røret blir beskyttet av et kabelvern opp til denne boksen. Derfra strekker vi en annen type fiber kabel, som er mer egnet for åpen forleggelse, og helt fram til hjemmesentralen. Denne er hvit, og normalt 4,5mm tynn. Jeg bruker ikke å sette noen begrensninger på hvor langt jeg legger kabelen. Kunde får hjemmesentralen på ønsket plassering. Jeg bruker å anbefale enten sentralt i huset, for evt spredenett, eller i nærheten av en TV, så man slipper å kable ethernet kabel til den, og da bare plugger den medfølgende ethernet kabelen til tv dekoderen rett inn i hjemmesentral. Om det bare er 1,5m fra hjemmesentralen til tv benken på loftstue, ville jeg kun strekt en kabel til tv dekoderen fra hjemmesentralen, da denne har innebygget trådløst nett, og du vil uten problemer kunne koble deg på dette på loftet. Angående tv i første etasje, vil jeg fraråde en slik power line adapter, da dette er en dårlig og ustabil løsning, og bør kun brukes dersom det er siste utvei. Jeg ville strekt en ethernet kabel ned dit, og satt opp en et aksesspunkt her, som kan ta seg av wifi og tv i denne etasjen. Flere aksesspunkt har nok denne funksjonen, men anbefaler å sjekke ut altibox sin WiFi pluss, som da utvider nettverket til hjemmesentralen, og beholder det samme nettverksnavnet og passordet, samt har totalt 4 uttak (hvor et av uttakene benyttes som tilkobling fra hjemmesentral) Håper det ble litt mer forståelig. Kan også anbefale å diskutere dette med montør når h*n kommer for å montere fiber! Lykke til Mvh Relacom ansatt Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Evt kan du gjøre det motsatt, sette hjemmesentral ved hoved tv, og trekke en ethernet kabel opp til loftstue, og sette opp et aksesspunkt her, om du føler at det blir en bedre løsning. Spiller egentlig ikke noen stor rolle Lenke til kommentar
Niram Skrevet 2. september 2017 Forfatter Del Skrevet 2. september 2017 Tusen takk for fantastisk svar! Virkelig til stor hjelp!! Men forstod deg riktig med at det er greit å kable utvendig til kneloftet? Vi har 1 etg i mur, så tenkte å gå inn med fibern ca der kledningen starter. Har bestemt meg for hjemmesentral i 2 etg altså. Hm, fryktet nesten det med powerline. Men er ekstremt kronglete å kable Ethernet ned til tv-en, så hadde håpet å slippe. Men boksene må vel være kablet. Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Burde være greit å kable til kneloftet ja, sånn som det høres ut. Har ofte lagt fiber opp til kneloft, og gått ut derifra og ned til skjøteboks utvendig. Hvordan er det da feks å gå med kabel fra hjemmesentralen, opp på kneloft, og ned langs veggen utvendig i nærheten av tv i første etasje? Det blir sikkert lengre kabelstrekk, men det vil kanskje være en bedre løsning? En cat.5e kabel, forlagt på innerbord på bordkledning (sett at de står vertikalt) vil ikke vises så godt. Mulig å ta et strøk med maling over. Evt om du har forbindelse med loft og første etasje i skjultanlegg, så kan evt det benyttes, og legge åpent videre fra der. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 2. september 2017 Forfatter Del Skrevet 2. september 2017 Takk igjen. Forsåvidt vet jeg ikke helt hvor kabelen kommer inn mot tomta enda, så det kan jo spille en rolle her. Om den kommer på "feil" sted må jeg omtrent rundt halve huset før der jeg vil ha den inn. Det er en mulighet det du skisserer. Ligger muligens rør ned til stua fra kneloftet for coaxen. Nylig kjøpt huset så har ikke helt oversikt Kan det hvite røret legges utvendig, eller kun innvendig? Hvis jeg vil gå opp takrennenedløpet (slik coaxen gjør) fra bakkenivå, videre under gesimskasse bort til der den trekkes inn på kneloft og så inn på kottet der hjemmesentralen skal stå. Spørsmålet er vel mer hvordan det blir med den utvendige boksen i slike tilfeller. På muren i 1 etg eller ved der man borer hull for fiberen..? Kan evt få lagt ved noen bilder om det er noe poeng, men er på jobb nå Litt krøkkete å forklare uten bilder. Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Når du sier "Det hvite røret" rekner jeg med du tenker på den fiberkabelen som blir lagt fra skjøteboksen på husveggen. Denne kan legges både ute og inne, så fremt det er muligheter til å feste den, som er i de aller fleste tilfeller. Det burde være fult mulig å legge den der hvor coax går ja, kabelen blir stiftet fast i bordkledningen. Det vil nok spille en rolle på hvor fiberrøret kommer til hustomta, men fra din egen tomt, legger du den som du selv vil, så da vil du gjøre deg selv en tjeneste å ta den til en egnet plass, så det blir lettere når montør kommer på besøk. skal se om jeg finner noen eksempelbilder på arb. telefonen, men den ligger i firmabilen, så får se om jeg orker meg ut i kveld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå