Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaring med å slutte med Venaflixin (Effexor) ?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er G23 og har snart gått på 75mg Venaflixin i tre år. Jeg startet med Cipralex da jeg var 16 år pga angst, sluttet med de da jeg var 18-19 (cold turkey) og startet med Venaflixin da jeg var 20. Jeg slet veldig med angst da i forbindelse med studiestart og disse hjalp veldig på dette, og den generelle angsten min. Nå tre år senere føler jeg meg som en helt annen person, jeg er mye tøffere og mer selvsikker enn jeg var på den tiden, og jeg følger egentlig ikke at behovet er der lenger.

Den største grunnen til at jeg ønsker å slutte er at sexlivet mitt ble helt ødelagt. Har heldigvis hatt en samboer som har vært veldig tålmodig, men jeg savner et godt sexliv. Jeg føler nesten at penisen min har krympet siden jeg startet med disse. Jeg får den opp, men det virker ikke som at den blir like hard som tidligere og det er ikke uvanlig at den blir halvslapp et stykke ut i samleie. Sliter også med å komme, og det kan noen ganger ta en evighet, sensitiviteten er veldig redusert. Klassiske bivirkninger altså. Jeg har faktisk ikke vært hos legen siden jeg var der for å få disse pillene, men nå vurdere jeg sterkt å ta en tur for å diskutere muligheten til å slutte. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg er veldig redd for at jeg skal slite med angst igjen, men ønsker virkelig et godt sexliv og det er vel ingen som vet langtidsvirkningene av disse.

Anonymous poster hash: e8d50...f95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordel å snakke med legen først, men det er fullt mulig å kutte ut, men da gradvis kutting

F.eks 75 > 50 > 25 > 20 > 15 etc.

Har selv prøvd "cold turkey", men måtte gi opp og begynte på Effexor igjen

Cipralex er/var mye enklere å kutte ut

Noe av samme grunnen til at jeg kuttet ut også

Lenke til kommentar

Effexor er, etter hva jeg har lest når legen mente jeg skulle prøve det, nesten verre å slutte med enn heroin. Det er selvfølgelig folk som takler det bedre enn andre, men de fleste opplevde rimelig ille "bivirkninger". Det beste å gjøre er å trappe ned veldig sakte, de som sluttet uten særlig trøbbel brukte vel rundt et år.

Etter hva jeg husker så kommer Effexor i kapsler med små kuler og de som trappet ned forsiktig minsket dosen med en kule en gang eller to i uka.

Du finner masse info hvis du Goooogler litt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man kan jo også få andre tabletter som gjør det lettere å slutte med Effexor.

Om angsten kommer tilbake kan du få andre typer SSRI som IKKE raserer sexlivet. Det finnes noen få typer som ikke har denne bivirkningen. Alternativt bruke de gamle og gode angstdempende medisinene istedet.

Lenke til kommentar

Takk for svar, skal selvsagt til legen først. Dubious kom de problemene du tok de for tilbake igjen da du sluttet?

Sliter fortsatt med depresjoner, men Effexor gjorde det bare verre over tid på grunn av ødelagt sexliv

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg er heldigvis såpass heldig at jeg ikke sliter med depresjon, men er veldig redd for at angsten skal komme snikende tilbake. Ble sexlivet raskt "normalt" igjen etter at du sluttet? Kjenner du deg igjen i min beskrivelse av at penisen min har "krympet" etter at jeg startet med Effexor? Vil jeg i såfall kunne få tilbake størrelsen?

Lenke til kommentar

Sleit en del med ereksjon og evne til å fullføre samleie da jeg gikk på Effexor selv. Det gikk tilbake til normalen når jeg slutta.

Jeg bråslutta. Det kan ikke anbefales, men tror ikke helt på de som sammenligner det med heroin. Var en ukes tid eller noe med kaldsvetting, småkramper, lite søvn, svak kvalme og forverret angst. Selvsagt verst i starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...