Mato Skrevet 10. august 2017 Forfatter Del Skrevet 10. august 2017 -klipp- selv uten sperregrense vill mange små partier gjøre politikken mere komplisert/rotete/stagnert i hvor man vil/bør stemme. heldigvis for min del er alternativene altids høyre eller ap, og drømmen en super koalisjon mellom disse, vi ihvertfall ha gjennomslagskraft for hva en saker de skulle klare og bli enig om , og en ting er sikkert, differansen mellom de fleste partiene er ikke store i Norge Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. august 2017 Forfatter Del Skrevet 10. august 2017 Grunnen til at en stemme i Oslo ikke er "verdt" like mye som i Finmark er fordi man ønsker en stemme/et mandat fra alle landets fylker. Dette er svært viktig for distrikspolitikken. Selv om jeg ikke bor på bygda selv synes jeg det er viktig at man ikke legger alt utenfor storbyene brakk. Det er rent fjas. Det som er riktig for distrikspolitikken og demokratiet er å gi mer makt til fylkene og mindre makt til sentraldiktatet. Altså, fordele makten mer lokalt heller enn å sentralisere all makt. vell per i dag er det jo for mange ganske uklart hva fylkene er godt for og hva de i det hele tatt styrer med der, men samtidig må Norge redusere antall kommuner, 19 hadde vell vært et pent tall , kombinert med at de får mere sentral styring enn i dag tror jeg det kunne vært en bra løsning. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 vell per i dag er det jo for mange ganske uklart hva fylkene er godt for og hva de i det hele tatt styrer med der, men samtidig må Norge redusere antall kommuner, 19 hadde vell vært et pent tall , kombinert med at de får mere sentral styring enn i dag tror jeg det kunne vært en bra løsning. Fylkene er såpass store og har såpass forskjellige interesser at de burde være en viktig faktor i Norsk demokrati. Per idag er de dessverre ikke det. Jeg mener kommunene har en viktig rolle å spille i lokalpolitikken. Men det bør være demokratisk. Folket må få lov å bestemme om de skal betale for kulturhus eller bygge vei x eller y osv. Men kommunepolitikk bør være innenfor fylket og forme fylkespolitikken, såfrem kommunene kommer til enighet. Utover det bør selvsagt også fylkene være demokratisk, hvor folket selv velger retning og hovedprioritetene i fylkespolitikken. Jeg mener skattepenger ikke bør gå til toppen og så nedover, men gå til bunnen og refordeles oppover. Å ha en sperregrense aka fordelingsmandat er helt irrelevant hvis vi har lokalt og fylkesdemokrati. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 som topic sier . Bør vi ha en sperregrense for og forhindre små partier og komme inn på stortinget ? Nei. Vi bør oppheve sperregrenser og tillate små partier/stemmer å få rett til å snakke sin sak på stortinget de også, heller enn å flate ut demokratiet ved å innsnevre og gjøre større de største partiene. 0.6% av stemmene i et valg er det som egentlig kreves for å få en representant på Stortinget. 0.6% representerer omtrent 16.000 velgere (2013). Det er en gyldig stemme. Aksepterer vi ikke disse stemmene og gir de bort til andre partier blir mangfoldet av meninger på Stortinget innsnevret. Man sier også med dette at 16.000 stemmer er ugyldige meninger som ikke har noen rett til å utrykke seg i det Norske politiske system. Dette undertrykker også muligheten for nye partier å ha en mulighet til å få en stemme på Stortinget og til å vokse. Folk får ikke hørt andre meninger fordi de blir ugyldiggjort ved en sperregrense, noe som innsnevrer meningsmangfoldet blant folket også. Alt i alt er sperregrense en forferdelig uting og svært antidemokratisk av natur. Tror det er første gangen du har skrevet så mange linjer og jeg helt og holden kan stille meg bak alt det du skriver Amen! Lenke til kommentar
DrZegt Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 (endret) Burde det ikke være mulighet for å bli enig om en grense for hvor mange av stemmene som skal ha betydning om man ikke ønsker ordentlig demokrati? La oss si at vi ønsker at stemmene til 90% av befolkningen skal høres på stortinget. Så fyller vi på med partier i rekkefølge etter oppslutning til vi bryter 90%. Partiene som havner under får enten ikke utjevningsmandater eller så bare forkaster man stemmene (siden man nesten gjør det i praksis uansett). Da slipper man en situasjon der typen 5-6 partier får typen 2.5-3.99% oppslutning og vi ender opp med å forkaste rundt 20-25% av stemmene. Endret 12. august 2017 av DrZegt Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Hvorfor skal 10% bli ignorert? Lenke til kommentar
DrZegt Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Det er vel av samme grunnen til at vi har sperregrense nå. Det er vanskeligere for mange enn få partier å komme til enighet om noe. Jeg kan se at det kan gi mening, men er ikke for å forkaste stemmer i utgangspunktet. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Det er vel av samme grunnen til at vi har sperregrense nå. Det er vanskeligere for mange enn få partier å komme til enighet om noe. Jeg kan se at det kan gi mening, men er ikke for å forkaste stemmer i utgangspunktet. Det bør være vanskeligere og kreve mer demokrati, diskusjon osv. Da kan folket komme inn og avgjøre viktige saker. Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 som topic sier . Bør vi ha en sperregrense for og forhindre små partier og komme inn på stortinget ? per i dag har vi kun en sperregrense på utjevningsmandater og ikke noen nedre linje for å for representanter. Har alltid ment at småpartiene er irriterende og burde sperres ute. Men så har jeg stemt på FrP i 12 år. Dumme valg, dumme folk... Heldigvis blir man eldre, mer reflektert og meninger forandrer seg. Jeg vil ikke ha en amerikansk versjon med 2 partier og noen uavhengige. Da er det bedre med det vi har. Ved forrige valg stemte jeg på en av disse småpartiene. Hvorfor? For å trekke den kommende blå-blå regjeringen mot sentrum. Det hjalp ?? I dette valget stod jeg mellom SP og V, men kommer mest sannsynlig til å velge MDG. Hvorfor? Les partiprogrammet deres! Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 De som faktisk leser partiprogrammet til MdG finner nok flere årsaker til å stemme noe annet enn de finner grunner til å stemme på MdG 5 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 De som faktisk leser partiprogrammet til MdG finner nok flere årsaker til å stemme noe annet enn de finner grunner til å stemme på MdG Egentlig ikke noe forskjell fra de andre partiene, bare bedre. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. august 2017 Forfatter Del Skrevet 25. august 2017 som topic sier . Bør vi ha en sperregrense for og forhindre små partier og komme inn på stortinget ? per i dag har vi kun en sperregrense på utjevningsmandater og ikke noen nedre linje for å for representanter. Har alltid ment at småpartiene er irriterende og burde sperres ute. Men så har jeg stemt på FrP i 12 år. Dumme valg, dumme folk... Heldigvis blir man eldre, mer reflektert og meninger forandrer seg. Jeg vil ikke ha en amerikansk versjon med 2 partier og noen uavhengige. Da er det bedre med det vi har. Ved forrige valg stemte jeg på en av disse småpartiene. Hvorfor? For å trekke den kommende blå-blå regjeringen mot sentrum. Det hjalp I dette valget stod jeg mellom SP og V, men kommer mest sannsynlig til å velge MDG. Hvorfor? Les partiprogrammet deres! problemet med MDG er at de ikke har noe plan for hva vi skal leve av etter av vi avikler at som er miljøvennlig og de er på linje med RØDT eller kommunistpariet på frihet, de snakker om begrensinger av det åpenemarkeded på salg av varer for og bremse hvor mye vi handler. dog jeg har ikke lest en linje av partiprogrammet deres, men basere meg på hva jeg har sett av de i media, og vell de viser ikke personer som virker som de har en plan for noe som helst 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Er ikke enig med alt og det er mange raringer i jesusdandaler i det partiet. For meg virker det som de er det eneste partiet som vil starte å få Norge ut av oljeavhengigheten. Greit, de 15årene er like latterlig som månelandingen til jensemann, Paris avtalen og mange slike "krav", men når ble det dumt å legge noen mål? Mange brukere her på diskusjon.no vil like MDG's synspunkter på digitale rettigheter; - Oppheve Norges tilslutning til EUs datalagringsdirektiv, kreve slutt på Sveriges overvåking av norsk internett-trafikk gjennom FRA-loven og prioritere hensynet til personvern og borgerrettigheter i behandlingen av nye lover eller avtaler som berører digitale rettigheter. - Bruke åpne filformater og fri programvare i alle offentlige virksomheter. Når det offentlige uvikler egen programvare må denne frigjøres under en anerkjent fri programvare-lisens. - Forby Digital Rights Management (DRM), det vil si tekniske beskyttelsessystemer beregnet på å begrense bruksmulighetene til digital informasjon. For produkter der et forbud er utenfor norsk jurisdiksjon, vil vi pålegge tydelig merking av DRM. - Forby å sperre brukere ute fra full tilgang til funksjonaliteter på egen maskinvare, for eksempel smarttelefoner og nettbrett. Eiendomsretten tilsier at når du har kjøpt et produkt må du kunne bruke det slik du vil, uten å måtte "jailbreake" eller låse det opp på annet vis først. Mer: https://www.mdg.no/politikk/ Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Hvorfor har vi en fiktiv sperregrense når SV, Rødt og MDG havner under grensen ved hvert eneste valg, men når det nærmer seg neste valg kommer det meningsmålinger som påstår de ligger over sperregrensen. Skal norsk gallup og andre møkkaorganer bestemme hvem som er over sperregrensen når de er så blodrøde som det går an å bli? Nå snakkes det om at Venstre er under sperregrensen, men hvis de er under som er jævlig mye større enn de ovennevnte partiene så bør ihvertfall de andre småpartiene sperres mot å delta i valg!! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Når var SV under sperregrensa mener du? 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Hvorfor har vi en fiktiv sperregrense når SV, Rødt og MDG havner under grensen ved hvert eneste valg, men når det nærmer seg neste valg kommer det meningsmålinger som påstår de ligger over sperregrensen. Skal norsk gallup og andre møkkaorganer bestemme hvem som er over sperregrensen når de er så blodrøde som det går an å bli? Nå snakkes det om at Venstre er under sperregrensen, men hvis de er under som er jævlig mye større enn de ovennevnte partiene så bør ihvertfall de andre småpartiene sperres mot å delta i valg!! Det er vanskelig å forstå hva du mener, det som bestemmer om man er over eller under er størrelsen, og det er da ikke i partienes gunst om folk tror de er over sperregrensen og de ikke er det? AtW 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Hvorfor følges ikke sperregrensen slik at partier sperres er spørsmålet mitt. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Sperregrensen er for utjevningsmandater, ikke for vanlige mandater. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Fordi sperregrensen gjeler utjevningsmandater, ikke alle mandater. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Meningmålinger trenger heller ikke være representative. Mulig unge i større grad enn andre tar telefonen når gallupfolket ringer, slik at mengden MdG/Rødt-velgere er urealistisk høyt. Kan fort være det samme som gjorde at vi i Liberalistene bikket prosenten på TV2 med god margin, men havnet godt under til slutt. Disse sakene er kun veiledende, og ikke eksakt vitenskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå