AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Er drikken ayahuasca farlig? Og er den lovlig? Hørte noen anbefale den på reise i Sør-Amerika. Anonymous poster hash: fc81c...37d Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Ayahuasca kan være farlig, ja. Spesielt for folk som har, eller er disponert for, hjerteproblemer. I Norge er Ayahuasca forbudt. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hadde du slått opp Ayahuasca i den Norske Wikipediaen hadde du funnet følgende: "Stoffene i drikken er ulovlige i Norge. De står oppført på Narkotikalisten." og slår du opp i virkestoffet DMT/Dimetyltryptamin finner du følgende: "DMT står oppført i den norske narkotikalisten, jf. Konvensjonen om psykotrope stoffer, 1971, med klassifikasjonen Schedule I." Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Stoler ikke på Wiki, men stoler på at det er forbudt. Da er det bare å holde seg langt unna. Anonymous poster hash: fc81c...37d Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Rusmidler er i de aller fleste tilfeller ulovlig og farlig. Anonymous poster hash: 927c1...3c9 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Rusmidler er i de aller fleste tilfeller ulovlig og farlig. Anonymous poster hash: 927c1...3c9 Hva er det som ikke er farlig i dag? Det er farlig å leve fordi man kan og vil dø en dag uansett. Min oldemor som ble 96 år tok seg en liten dram hver kveld før sengetid for å roe ned. Kanskje hun ville blitt 97 år visst hun sto over kveldsdrinken? Hvem vet? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Hva er det som ikke er farlig i dag? Det er farlig å leve fordi man kan og vil dø en dag uansett. Min oldemor som ble 96 år tok seg en liten dram hver kveld før sengetid for å roe ned. Kanskje hun ville blitt 97 år visst hun sto over kveldsdrinken? Hvem vet? Alkohol er litt spesielt i det at mange tar "en liten dram", mens andre tar en helflaske, eller vel så det. Hvis man skal ruse seg på f.eks. cannabis så tar man så mye som gjør en ruset, en tar ikke feks 20% av en "brukerdose"... Anonymous poster hash: 927c1...3c9 Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg vil si at selv om det ikke er farlig, selv om utdaterte lover sier det. Så må du ha en mentalitet som tåler det. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Ikke ta DMT. Anonymous poster hash: 04cd8...3d8 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg vil si at selv om det ikke er farlig, selv om utdaterte lover sier det. Så må du ha en mentalitet som tåler det. Dette gjelder alle Psykedelika. Selv noe så uskyldig som hasj kan utvikle psykose hos enkelte. Prøvde hasj som 16-17 åring, men fikk heldigvis så angst av det at jeg ikke prøvde det igjen. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hvis du er redd for en badtrip, så får du en badtrip. har jeg hørt. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hvis du er redd for en badtrip, så får du en badtrip. har jeg hørt. Det stemmer nok sikkert. Det er vel sånn med all psykedelika? Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Yes, og det er derfor jeg har kun gått opp til giggle dose med sopp. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 (endret) Er drikken ayahuasca farlig? Og er den lovlig? Hørte noen anbefale den på reise i Sør-Amerika. Anonymous poster hash: fc81c...37d Ja, det er blitt rapportert flere dødsfall. Nei, ikke lovlig i Norge. Flere turister i sør-Amerika har dødd etter å ha inntatt stoffet. Vi vet veldig lite om hvordan ayahuasca fungerer og hva slags effekter det har på kroppen, så jeg ville heller ha valgt psychedelia det finnes mer data om, litt "tryggere" stoffer. Endret 10. juli 2017 av Uderzo Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Er drikken ayahuasca farlig? Og er den lovlig? Hørte noen anbefale den på reise i Sør-Amerika. Anonymous poster hash: fc81c...37d Ja, det er blitt rapportert flere dødsfall. Nei, ikke lovlig i Norge. Flere turister i sør-Amerika har dødd etter å ha inntatt stoffet. Vi vet veldig lite om hvordan ayahuasca fungerer og hva slags effekter det har på kroppen, så jeg ville heller ha valgt psychedelia det finnes mer data om, litt "tryggere" stoffer. Vil nå tro at det er flere som dør av alkohol hvert år enn det er av at folk prøver Ayahuasca. Sliter man med psykiske lidelser så bør man holde seg unna, men det gjelder andre rusmidler også. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Er drikken ayahuasca farlig? Og er den lovlig? Hørte noen anbefale den på reise i Sør-Amerika. Anonymous poster hash: fc81c...37d Ja, det er blitt rapportert flere dødsfall. Nei, ikke lovlig i Norge. Flere turister i sør-Amerika har dødd etter å ha inntatt stoffet. Vi vet veldig lite om hvordan ayahuasca fungerer og hva slags effekter det har på kroppen, så jeg ville heller ha valgt psychedelia det finnes mer data om, litt "tryggere" stoffer. Vil nå tro at det er flere som dør av alkohol hvert år enn det er av at folk prøver Ayahuasca. Sliter man med psykiske lidelser så bør man holde seg unna, men det gjelder andre rusmidler også. Ja, men denne tråden handler ikke om alkohol. Noe annet ville ha vært rart siden en stor prosent av verdensbefolkningen drikker alkohol, og ulykkestatistikken(vold, kjøring i påvirket tilstand osv.) kommer på toppen av rene overdose dødsfall. Det stemmer, rusmidler har som regel ikke en positiv effekt på psykiske lidelser, og de enkelte tilfellene hvor psychedelia tilsynelatende har hjulpet noen, er ikke nok for meg til å anbefale noen å prøve det. Synd at det ikke forskes mer på det, slik at det kanskje kan tas i bruk i en eller annen form for å hjelpe folk med alvorlige depresjoner etc. Det uregulerte markedet er ikke noe jeg hadde satset på ihvertfall. Det er gambling spør du meg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2017 Dette handler ikke om rusmiddeldebatt alkohol vs. "narkotika", men jeg sporer av likevel. Alkohol er blant de mest skadelige rusmidlene. Men når det gjelder alkohol er det doserelatert. Det er et hav av forskjell mellom "en liten dram" (eller "en pils") og drikke seg dritings hver dag. Så jeg mener det blir veldig unyansert å sette de ulike rusmidlene opp mot hverandre på denne måten. Og det gjelder sikkert ikke bare alkohol, uten at jeg skal påstå det ene eller det andre her. Når det gjelder medisinsk forskning på psykedelika så forskes det på behandling mot ting som PTSD og avhengighet av stoffer som alkohol og opiater. Ingenting er bedre enn forskning! Anonymous poster hash: 927c1...3c9 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 (endret) Ayahuasca er farlig med tanke på at man på innta en såkalt MAOI (Monoamine oxidase inhibitor). Denne setter noen enzymer i kroppen ut av spill for å innta DMT gjennom matveien. Man kan i verste fall dø av å spise f.eks rødt kjøtt i løpet av de kommende dagene. Under kontrollerte forhold med rutinerte "Shamaner" på en egen resort i utlandet, vil jeg tro det er mindre farlig. Ville heller røyka DMT i krystallform. Trenger ikke MAOI eller noe som helst. Trippen varer i maks 15 min og kan være veldig intens, men generelt ufarlig. Endret 13. juli 2017 av DJ FROSK Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2017 Eg lurar også på om ayahuasca er ulovleg, og Gugel sende meg til denne tråden. Såvidt eg kan tolka narkotikaforskriften og legemiddelloven er verkestoffet DMT forbode, men planter som inneheld det er ikkje automatisk ulovlege. Dette er ein konsekvens av Konvensjonen om psykotrope stoffer 21. februar 1971. (Wikipedia har meir om internasjonal rett.) Men visse plantar er direkte forbode (t. d. cannabis). Det nokre som hevdar at ayahuasca er ulovleg, men eg har ikkje sett konkrete lovreferansar for det. Eg er ingen jurist, så eg tør ikkje påstå noko, berre stella spørsmål. Om det er lovleg, lever ayahuasca i alle fall farleg: staten kan når som helst finna på å forby det, slik t. d. Frankirke har gjort, og Danmark visstnok vurderer. Er ayahuasca farleg? Ja, det er definitivt kontraindikasjonar. Det er godt kjent at det er svært farleg å kombinera MAO-hemmarar med SSRI, så folk som tygger farmasnop bør passa på. Det gjeld også andre legemiddel, men i meir varierande grad. På den andre sida er MAO-hemmarane av den reversible typen. I gamle dagar visste ein ikkje om skilnaden, men no veit vi at reversible MAO-hemmarar har langt kortare verketid. Raudt kjøt og blåmuggost burde vera uproblematisk dagen derpå. Dei som driv med det til vanleg foreslår ingen spesiell diett (men serverer naturlegvis ikkje mat kl. 3 om natta, når økta er over). Ein bør undersøkja godt, som med alt anna som har effekt. Men samstundes må det vera hundretusenvis som har teke det (opp gjennom tidene og no når det er trendy) og overlevd, så det er ikkje rein gift heller. Alle har sin eigen terskel for risk/reward. Kjenn på din. Om du har vurdert helserisikofaktorane og vil gå for det, pass på at du tek det i ein god setting, utan ytre stress og med psykososial støtte. Folk som prøver det åleine på kammerset har lite igjen for det. Som DJ Frosk seier, er rutinerte rettleiarar viktig. Er dei proffe, gjev dei grupperettleiing morgonen etter for å hjelpa med å tolka opplevinga og ta lærdomen med inn i dagleglivet. Dei aller mest proffe har lege tilgjengeleg for å svara på spørsmål om interaksjonar med andre legemiddel. Anonymous poster hash: 7d1b1...24d Anonymous poster hash: 7d1b1...24d Anonymous poster hash: 7d1b1...24d Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå