TheKims Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hei. Kjøpte en brukt Sym Jet for en uke siden. Jeg fylte tanken med det jeg trodde var ren bensin, men fant ut senere at det var blandet olje i bensina. Da hadde jeg allerede fylt opp oljetanken som var skåle tom, så den har fått dobbeldose med olje(forrige eier brukte ikke oljetanken). Jeg kjørte så ca 1 mil før jeg merket at den begynte å gå dårligere enn hva den gjorde tidligere, så jeg lurer egentlig på om den kan ha tatt skade av det? Jeg har tømt oljetanken å blir å fylle olje rett i bensina heretter. Den bakker(går på tomgang) helt fint å det går fortsatt ann å kjøre med den, men som sagt går den mye dårligere enn før. Tennpluggen må sikkert byttes/rengjøres. Er det noe annet jeg bør gjøre før jeg kjører med den igjen? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Å bakke er å rygge (kjøre baklengs) med båt her jeg kommer fra og alle andre steder jeg har vært. Fyll bensin med korrekt oljeinnblanding, så går det seg til. Tror ikke du behøver å bytte tennplugg, sjekk hvordan den ser ut etter noen mil med rett drivstoff. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Å bakke er å rygge (kjøre baklengs) med båt her jeg kommer fra og alle andre steder jeg har vært. Fyll bensin med korrekt oljeinnblanding, så går det seg til. Tror ikke du behøver å bytte tennplugg, sjekk hvordan den ser ut etter noen mil med rett drivstoff. Her nordpå betyr å bakke at det at den står å går på tomgang Kan jo skru ut tennpluggen å se om den er sotete. Jeg vet ikke hvilken type olje som var blandet i bensina jeg fylte på, så håper nå den ikke har tatt noe skade av det? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Det værste som kan skje er at tennpluggen ryker. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Å kjøre med litt strammere oljeblanding, som f.eks dobbel dose, pleier egentlig ikke gi så store utslag på effekten men det ryker å lukter litt mer. Jeg mistenker at du kanskje har fylt noe gammal dårlig bensin også? Det kan være litt lett å entre tennpluggen skeivt på dem og stålet i topplokket er ganske mykt, pass på så du ikke grøter til gjengene. Jeg brukte alltid oljetanken og opplevde ingen problemer med det. Hatt en Sym Jet50 før. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Kan forgasseren ta skade? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Kan forgasseren ta skade? Bare hvis det blir stående lenge. Og da er det ikke verre enn å rense forgasseren skikkelig. Bensinen fordamper og olja blir liggende igjen som en seig gugge som tetter dyser og passasjer. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2017 (endret) Fylte på ny bensin i dag etter å ha tømt ut den gamle bensina. Kjørte ca 1 mil å scooteren gikk som den skulle, men da jeg skulle starte hjem igjen gikk den dårligere. Så virker som at den går som den skal når motoren er kald, men ikke når den er varm. Tenkte kanskje det kunne være stempelringer som begynner å bli slitne, men da hadde man vel merket det på kald motor? Den går i 60-65 på sletta med kald motor, mens på tilbaketuren i dag fikk jeg 45-50 å den slet mere opp bakker enn den bruker å gjøre. Endret 15. juli 2017 av TheKims Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Kan tyde på at den får for mye bensin. Den går riktig når den er kald (når den trenger mer bensin) men går dårligere når den er varm (når den trenger mindre bensin). Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2017 Kan tyde på at den får for mye bensin. Den går riktig når den er kald (når den trenger mer bensin) men går dårligere når den er varm (når den trenger mindre bensin). Ok. Holder det at jeg stiller på nåla i forgasseren, eller må det ny dyse til tror du? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Nåla i forgasseren gjelder for ca. 50% gass. Går den dårligere med full gass er det dysa som må skiftes. Med forbehold at det kan være andre ting. Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Fylte på ny bensin i dag etter å ha tømt ut den gamle bensina. Kjørte ca 1 mil å scooteren gikk som den skulle, men da jeg skulle starte hjem igjen gikk den dårligere. Så virker som at den går som den skal når motoren er kald, men ikke når den er varm. Tenkte kanskje det kunne være stempelringer som begynner å bli slitne, men da hadde man vel merket det på kald motor? Den går i 60-65 på sletta med kald motor, mens på tilbaketuren i dag fikk jeg 45-50 å den slet mere opp bakker enn den bruker å gjøre. Sjekk tennpluggen, kanskje du trenger en som tåler høyere varme. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Jeg ville byttet plugg dersom jeg var deg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Jeg ville sjekket den først. Er den veldig mørk kan det også tyde på for mye bensin. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2017 (endret) Prøvd å bytte plugg, men ingen forskjell. Den vil ikke gå opp i turtall etter ca 50-60% gasspådrag. Lurer på om den muligens får for lite bensin når den er varm? Choken som er på knallerten har ikke jeg vært borti før, så lurer litt på om det kan være den som tuller? Finnes det noen triks for at den skal stå på hele tiden? Det er vel en form for automat choke på den regner jeg med. Heldigvis bare 14 dager igjen til bilen min er på veien igjen Endret 15. juli 2017 av TheKims Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Hadde den fått for lite bensin når den er varm skulle den gått enda dårligere når den er kald. Hvis den har automatchoke så kan det være den som henger seg opp. Ikke uvanlig. Er som regel bare én skrue for å løsne den og dra den ut. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2017 (endret) Hadde den fått for lite bensin når den er varm skulle den gått enda dårligere når den er kald. Hvis den har automatchoke så kan det være den som henger seg opp. Ikke uvanlig. Er som regel bare én skrue for å løsne den og dra den ut. Tenker at den kanskje får nok bensin når choken står på, å kanskje den da vil få nok bensin når den er varm også visst choken fortsatt står på. Nå hadde knallerten stått 4-5 timer, å den gikk godt nesten hele veien hjem. De siste 100 metrene begynte den å gå litt dårligere igjen. Får teste litt ut i morgen om det lar seg gjøre på et vis å ha choken på hele tiden. Endret 15. juli 2017 av TheKims Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Du skal aldri måtte kjøre med choken på. Den er kun til kaldstart. Hvis du må ha den på så er det noe galt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. juli 2017 Del Skrevet 16. juli 2017 Husker min skar seg. Sikkert fordi oljetilførselen fra tanken var tett. Det tryggeste er nok å tilsette olje i bensinen. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2017 Mistenker at det har vært tett fra oljetanken her også. Får skru av sylinderet en dag å se hvordan det ser ut der. Prisen på nytt sylinder og stempel var ikke så ille 600 DKK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå