AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hei. Vet ikke hvilke forum denne skulle skrives i. Har søkt om kommunal bolig og lurer på når jeg får det? Får jeg det i bydelen jeg bor i? Hvor mange roms får jeg skal bo der alene. Er kommunal bolige fine? Håper jeg får svar på alle spørsmålene Anonymous poster hash: d2f27...c3d Lenke til kommentar
H80 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Det er ikke sikkert du får kommunal bolig. Hvis du får det, og skal bo der alene, får du sikkert en toroms. Jeg synes ikke kommunale boliger er fine, men det kan hende du synes det. Det er mye bedre enn å bo i telt i en flykningleir. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Det er over 400 kommuner i landet. Du sier ikke noe om hvilken kommune det gjelder og følgelig er det umulig for oss å svare på hvordan de kommunale boligene i akkurat din kommune er. Spør heller kommunen du bor i om dette, så får du nok de svarene du søker. Generelt får man tildelt boliger fra kommunen ut i fra behov. Er du alene får du et soverom, har du barn får du flere soverom. Har du ingen problemer som tilsier at du ikke kan leie bolig på det private markedet vil normalt andre som faktisk har vanskeligheter bli prioritert før deg vanligvis. 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Hvor mye koster kommunale boliger? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/leie-bolig/kommunal-bolig/ Husleien er basert på det som til enhver tid er lavest av gjengs leie og markedsleie. Dette varierer med størrelse og beliggenhet. Kommunale leietakere kan søke statlig bostøtte og kommunal bostøtte. Dette kan gi deg lavere boutgifter. Antakelig må du betale halvparten av lønnen, antakelig får man bostøtte fra nav til å dekke opp resten. Husk på dette antakelig er billigst standard som mulig muligens tilsvarende hybel. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Antakelig må du betale halvparten av lønnen, antakelig får man bostøtte fra nav til å dekke opp resten. Husk på dette antakelig er billigst standard som mulig muligens tilsvarende hybel. Dette er bare tull. Du betaler fastsatt husleie uavhengig av inntekt. Ved lav inntekt kan du søke om bostøtte. Standarden varierer fra lav til meget god. Som hovedregel vil du som enslig bli tildelt en 2-roms leilighet. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Om du får kommunal bolig, kvar boligen ligger, kor stor den er, og kva standar den har vil variere alt etter som. Fyrst og fremst så blir det gjort ei vurdering på om du trenger kommunal bolig, deretter så ser tildelingskontoret på kva boligar som er tilgjengelige. Har du eit desperat behov for bolig og det kun er den nyoppussa fireromsleiligheita i sentrum som er ledig så får du den, men det seier seg sjølv at det prioriteres å tilby store boligar til store familier. Standaren på kommunale boligar kan også variere mykje. Ein god del kommunale boligar har forholdsvis lav standard som kun blir pussa opp på billegaste måte når det er påtvingandes behov for det, dette er typisk boligar som blir tilbudt personar med utfordringar knytta til rus og psykiatri. Alle i kommunale boligar skal bu trygt og godt, men personar som ikkje nødvendigvis klarer å ta vare på boligen (les hærverk) får ein bolig som toler litt meir i fyrste omgang. Barnefamiliar får oftare større boligar av god standard i familievennlige områder. Så du må påregne at din søknad blir sortert der tildelingskontoret prøver å skaffe deg ein bolig som passar best mulig til ditt behov utan at det går utover andre søkarar. Som i alle andre søknadar så vil ein god begrunnelse ha stor betydning. Har du ønsker om å få fortsette å bu i samme område så bør du skrive det i søknaden. For mange vil det være omvendt, at dei helst vil bu ein anna plass i kommunen slik at dei er lengst unna det uromomentet som gjer at dei trenger kommunal bolig, enten det er snakk om rusmiljøet, ein sur ektemann/kone, osv. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Hei. 1. Har søkt om kommunal bolig og lurer på når jeg får det? 2. Får jeg det i bydelen jeg bor i? 3. Hvor mange roms får jeg skal bo der alene. 4. Er kommunal bolige fine? Håper jeg får svar på alle spørsmålene Anonymous poster hash: d2f27...c3d 1. Det avhenger av hvor lang ventetid det er, hvor mange det er i kø. Hvis det står dårlig til med antall boliger og de som bor der ikke kan "gå videre" så vil det kunne ta flere år avhengig av ditt behov. Er det en kommune med masse boliger som står tomme så får du vel svar i løpet av dagen... 2. Antagelig ikke. Du får det som blir ledig og hvis du takker nei pga. beligenhet så må du stå på ventelista igjen. Det er vel bare å krysse fingrene og håpe at tilfeldighetene er på din side. 3. Så liten leilighet som mulig. Har du spesielle behov så vil du få noe som er tilpasset de behovene. 4. Fine og fine fru blom. Er leilighetene i Moss fine? Svaret er ja og nei. Noen er fine andre er stygge. Hva man synes er fint er subjektivt. De få kommunale boligene jeg har sett har holdt nøktern/gammel standard, men vært bra boliger generellt sett. Jeg hadde ikke hatt noe imot å bo i dem selv om de var litt "utdaterte". Svaret på 1-2-3-4 er; Ingen på forumet kan vite det Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Har vært flere saker i avisene opp gjennom tidene om folk som har stått i årevis i kø Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 (endret) Hvor mye koster kommunale boliger? Vi har 426 kommuner i Norge og tilgangen varierer veldig mye, både i tid og standard. Så du kan få ørtenhundre svar.. http://kommunal-rapport.no/kommunestruktur/2017/01/na-har-vi-426-kommuner-i-norge Endret 11. juli 2017 av Jarmo 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Hva er egentlig hensikten med kommunal bolig om de betaler samme leie som på det åpne markedet? Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Man slipper gjerne ikke inn på privatmarkedet med veldig lav Lønn/trygd... 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Moderatormelding Vi setter pris på om debatten holder en hyggelig tone og diskuterer sak fremfor person. 2 innlegg ble fjernet.Tilbakemelding tas på PM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå