Gå til innhold

Hvordan stiller du deg til Vektere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Lurte litt på hvordan folk på forumet her ser på Vektere. Har sett at det er noen tråder fra ganske lang tid tilbake og der må det sies at de fleste var ganske lunkne til hele konseptet "Vekter". Oppfattelsen av den gjennomsnittelige Vekter var også ganske dyster lesning. Virker som de fleste mente at samtlige er halvbola lavpanner som ikke kom inn på Politihøgskolen.

Generelt er vekterne langt mer å foretrekke fremfor Politiet i alle situasjoner.

 

De er adsjillig forsiktigere med voldsutøvelse nettopp fordi de vil bli stilt til ansvar på like fote med alle andre, (untatt Politi og Militære), som utøver vold mot andre.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Så et klipp på vgtv der en vekter ble utsatt for uprovosert vold hvor han la idioten i bakken og fikk masse tyn fra forbipasserende som ikke hadde sett foranledningen. Han virka som en veldig flink og reflektert kar, og av den grunn ser jeg på vektere med stor respekt. Gitt at alle oppfører seg som han, selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så et klipp på vgtv der en vekter ble utsatt for uprovosert vold hvor han la idioten i bakken og fikk masse tyn fra forbipasserende som ikke hadde sett foranledningen. Han virka som en veldig flink og reflektert kar, og av den grunn ser jeg på vektere med stor respekt. Gitt at alle oppfører seg som han, selvsagt.

Helt vanlig problem. Ofte opplever vi publikum som er verre enn gjerningsmannen selv. Noen oppfordrer faktisk gjerningsmannen til å slå tilbake. Meget frustrerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gang, mens jeg og makker basket med en som hadde spyttet meg i ansiktet(ÆSJ!!) og slått makker i nesa- stod det en eldre herremann og ropte høyt at han krevde å få vite hvorfor vi behandlet denne mannen sånn... For det første: Vent LITT? Er opptatt! For det andre: Vi har faktisk taushetsplikt på vegne av han vi basker med.

Vedkommende kom til og med bort og avbrøt meg mens jeg avga forklaring til Politiet. Det var tydeligvis viktigere at han fikk svar enn at Politiet fikk det... Har heldigvis sluppet å oppleve at noen fysisk blander seg inn.

Lenke til kommentar

Vell jeg er politi og i jobbsammenheng har vi med vekter å gjøre nå og da. 

Vektere er som folk ellers - forskjellig i både hvor seriøst de tar yrket sitt, hvor mye de kan om arbeidsutførelsen, hvilke arbeidsoppgaver de har, hvor mye erfaring de har osv. Det er alt for mange faktorer som gjør at man ikke kan si at "de er sånn". Det er mange som ikke skjønner at et yrke består av svært mange personligheter. Man ville aldri sagt at "elektrikere er sånn", men det har man en tendens til å gjøre med yrker som eksempelvis vektere, politi, advokater, leger.

Vektere bedriver polisiær virksomhet innenfor det private. Det er en aktør som betaler penger for et produkt og det produktet er polisiær virksomhet. Innenfor spekteret av oppgaver er alt fra å påse hvem som kommer inn på et utested til å overse om noen stjeler produkter fra forretninger. Jeg synes ærlig det er merkelig at trådstarter stiller spørsmålet som om vektere er en ensartet gruppe mennesketyper som utfører en og samme arbeidsoppgave. 

Det jeg generelt kan si er at jeg opplever vektere som flinke til det som jeg forventer at de skal være flinke i. Dersom et kjøpesenter betaler flere millioner kroner i året for at firmaet skal passe på butikkene, vell så forventer jeg at de gjør nettopp det. Vi som politi har ikke sjanse å følge opp det spesifikke stedet i like stor grad som ett enkelt økonimibasert firma kan klare, slik at for meg opplever jeg det som et positivt tiltak i forhold til å bekjempe kriminalitet. De jeg har møtt strekker seg ofte langt for å levere ut bevismateriale, de ringer når det er relevant å tilkalle politiet osv. 

Vekter som yrke er vel heller ikke noe som krever at du må gjennom mye utdanning. Strengt tatt er det vel noen dagers kurs som gjør at du kan bruke tittelen. Det er ikke tittelen som gjør deg flink, det er mer din interesse for din arbeidsoppgave - det er mitt inntrykk. Tittelen sier veldig lite. 

En hendelse i media gjør ikke at man kan definere hvordan mennesker som har yrket er. Folk må slutte med det. Selv om en eletrkiker kobler noe feil i Oslo, så har ikke jeg grunnlag for å si at elektrikeren Ola i Tromsø er en idiot som kobler ting feil eller si at "elektrikere kobler ofte ting feil". Det blir helt totalt meningsløst. Media er dessuten et produkt som skal selge aviser og tjener annonseinntekter basert på besøkstall og antall klikk. 

Endret av Tom&Jerry
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill, Tom&Jerry! Når det gjelder måten jeg tok opp spørsmålet på, så er ikke det fordi jeg selv mener vi er ensartede osv. Det er fordi det virker som om det er slik "hvermannsen" oppfatter oss. Det virker på meg som om bransjens omdømme har vært preget av den klassiske stereotypen der vektere er maktsyke halvtomsinger som ikke kom inn på PHS og at det gjelder alle vektere. Men det stemmer jo ikke og det var det som var poenget mitt.

Så nettopp fordi bransjen har gjort mye for å bedre sitt omdømme de siste 10-15 årene, så stilte jeg spørsmålet for å se om det har hjulpet noe.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Takk for innspill, Tom&Jerry! Når det gjelder måten jeg tok opp spørsmålet på, så er ikke det fordi jeg selv mener vi er ensartede osv. Det er fordi det virker som om det er slik "hvermannsen" oppfatter oss. Det virker på meg som om bransjens omdømme har vært preget av den klassiske stereotypen der vektere er maktsyke halvtomsinger som ikke kom inn på PHS og at det gjelder alle vektere. Men det stemmer jo ikke og det var det som var poenget mitt.

Så nettopp fordi bransjen har gjort mye for å bedre sitt omdømme de siste 10-15 årene, så stilte jeg spørsmålet for å se om det har hjulpet noe.

Personlig tror jeg det finnes en andel vektere som nok ønsker å jobbe som politi, det må man kunne forvente når dere utfører oppgaver som er polisiære og som noen ganger kan minne om deler av det som er ansett som en typisk "politi-oppgave". Jeg mener ikke at det er noe negativt laddet i det - det blir det samme som at jeg ofte tenker at en viss andel flyverter nok skulle ønske de var flygere. Jeg har ofte snakket med yngre vektere som har søkt politihøgskolen og når jeg gikk på politihøgskolen var det mange som hadde jobbet innenfor vekterbransjen.

 

Ofte havner man i yrker ved en tilfeldighet. Man søkte på jobben og fikk den, man utvikler seg i den og forblir i den. Det er flere grunner til at man blir i et yrke, ikke bare at man "ikke kom videre". Det kan godt være man trives i arbeidsmiljøet, med oppgavene, man er økonomisk bundet osv. 

 

Jeg har aldri snakket med noen i politiet som omtaler vektere i negativ forstand. De blir mer ansett som en "hjelpende hånd" :) Så det kan du jo ta med deg videre.

 

Lenke til kommentar

 

Takk for innspill, Tom&Jerry! Når det gjelder måten jeg tok opp spørsmålet på, så er ikke det fordi jeg selv mener vi er ensartede osv. Det er fordi det virker som om det er slik "hvermannsen" oppfatter oss. Det virker på meg som om bransjens omdømme har vært preget av den klassiske stereotypen der vektere er maktsyke halvtomsinger som ikke kom inn på PHS og at det gjelder alle vektere. Men det stemmer jo ikke og det var det som var poenget mitt.

Så nettopp fordi bransjen har gjort mye for å bedre sitt omdømme de siste 10-15 årene, så stilte jeg spørsmålet for å se om det har hjulpet noe.

Personlig tror jeg det finnes en andel vektere som nok ønsker å jobbe som politi, det må man kunne forvente når dere utfører oppgaver som er polisiære og som noen ganger kan minne om deler av det som er ansett som en typisk "politi-oppgave". Jeg mener ikke at det er noe negativt laddet i det - det blir det samme som at jeg ofte tenker at en viss andel flyverter nok skulle ønske de var flygere. Jeg har ofte snakket med yngre vektere som har søkt politihøgskolen og når jeg gikk på politihøgskolen var det mange som hadde jobbet innenfor vekterbransjen.

 

Ofte havner man i yrker ved en tilfeldighet. Man søkte på jobben og fikk den, man utvikler seg i den og forblir i den. Det er flere grunner til at man blir i et yrke, ikke bare at man "ikke kom videre". Det kan godt være man trives i arbeidsmiljøet, med oppgavene, man er økonomisk bundet osv.

 

Jeg har aldri snakket med noen i politiet som omtaler vektere i negativ forstand. De blir mer ansett som en "hjelpende hånd" :) Så det kan du jo ta med deg videre.

Er helt enig med deg og takk. Jeg skal ta det med meg videre :) Dette er også det inntrykket jeg har av hvordan Politiet ser på oss, ut ifra det samarbeidet jeg har hatt med Politiet i diverse saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...