Gå til innhold

Hvordan stiller du deg til Vektere?


Anbefalte innlegg

 

Hvor lang forventer man at utdanningen burde være? Den er jo ikke kort bare for å være kort. Den er kort fordi det er den tiden det tar og lære seg det som er bestemt av myndighetene at man skal kunne. MEN litt oppfriskning fra tid til annen for å holde seg oppdatert på relevant jus ville klart vært fordelaktig.

 

Og hvor mye skal egentlig en vekter kunne? De har jo ikke noen ekstra myndighet eller lignende som krever lang utdanning. Det er begrenset hvor mye det er nødvendig å lære seg for å utføre den jobben. Og de som trenger ekstra opplæring pga tjenesten sin får jo det.

Du mener med andre ord at det er helt umulig at diverse aktører som leverer vektertjenester kan har presset på for å korte ned denne utdanninga?

Det er riktig. Det er bransjen selv som har presset på for å ØKE utdanningen. Tidligere var den mye kortere, så økte de den og nå utvides den ytterligere, samt at resertifisering hvert 4. år blir innført.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvor lang forventer man at utdanningen burde være? Den er jo ikke kort bare for å være kort. Den er kort fordi det er den tiden det tar og lære seg det som er bestemt av myndighetene at man skal kunne. MEN litt oppfriskning fra tid til annen for å holde seg oppdatert på relevant jus ville klart vært fordelaktig.

 

Og hvor mye skal egentlig en vekter kunne? De har jo ikke noen ekstra myndighet eller lignende som krever lang utdanning. Det er begrenset hvor mye det er nødvendig å lære seg for å utføre den jobben. Og de som trenger ekstra opplæring pga tjenesten sin får jo det.

Du mener med andre ord at det er helt umulig at diverse aktører som leverer vektertjenester kan har presset på for å korte ned denne utdanninga?
Det er riktig. Det er bransjen selv som har presset på for å ØKE utdanningen. Tidligere var den mye kortere, så økte de den og nå utvides den ytterligere, samt at resertifisering hvert 4. år blir innført.

Bransjen har langt igjen å gå. Ganske nylig foreslo regjeringen å legge ned fagbrevutdanningen for vektere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Lurte litt på hvordan folk på forumet her ser på Vektere. Har sett at det er noen tråder fra ganske lang tid tilbake og der må det sies at de fleste var ganske lunkne til hele konseptet "Vekter". Oppfattelsen av den gjennomsnittelige Vekter var også ganske dyster lesning. Virker som de fleste mente at samtlige er halvbola lavpanner som ikke kom inn på Politihøgskolen.

 

Så hvordan stiller dagens diskusjon.no seg til Vektere? Har inntrykket bedret seg(Vaktbransjen har jobbet knallhardt de siste 10-15 årene med å rydde opp og rette opp omdømmet), eller mener fortsatt en stor andel av dere at vi Vektere i hovedsak er møkkafolk?

 

Ansvaret for å gi et godt inntrykk ligger på dere selv og ingen andre. Gjør ditt beste for å skape et godt inntrykk du og du vil se mindre misnøye mot deg og dine kolleger. Husk at dere ikke er politimenn og ikke har lov til å foreta pågripelser av ikke-voldelige personer. En med uvalidert bilett som ikke rører deg og dytter deg vekk men går sin vei er en ikke-voldelig person og det er opp til politiet å avgjøre om slike skal pågripes.

Lenke til kommentar

 

Hei. Lurte litt på hvordan folk på forumet her ser på Vektere. Har sett at det er noen tråder fra ganske lang tid tilbake og der må det sies at de fleste var ganske lunkne til hele konseptet "Vekter". Oppfattelsen av den gjennomsnittelige Vekter var også ganske dyster lesning. Virker som de fleste mente at samtlige er halvbola lavpanner som ikke kom inn på Politihøgskolen.

 

Så hvordan stiller dagens diskusjon.no seg til Vektere? Har inntrykket bedret seg(Vaktbransjen har jobbet knallhardt de siste 10-15 årene med å rydde opp og rette opp omdømmet), eller mener fortsatt en stor andel av dere at vi Vektere i hovedsak er møkkafolk?

Ansvaret for å gi et godt inntrykk ligger på dere selv og ingen andre. Gjør ditt beste for å skape et godt inntrykk du og du vil se mindre misnøye mot deg og dine kolleger. Husk at dere ikke er politimenn og ikke har lov til å foreta pågripelser av ikke-voldelige personer. En med uvalidert bilett som ikke rører deg og dytter deg vekk men går sin vei er en ikke-voldelig person og det er opp til politiet å avgjøre om slike skal pågripes.

Første del av kommentar: Helt enig. Vi er selv ansvarlige foe vårt omdømmet. Og nettopp fordi bransjen de siste 15 årene har gjort store forbedringer på en rekke områder, stilte jeg spørsmålet for å se om det arbeidet har ført til en bedring av omdømmet. For bransjen ER mye mer seriøs enn for 15 år siden. Og den stereotypiske vekteren som en maktsyk og ikke kom inn på Politihøgskolen finnes så og si ikke lenger. Det eksisterer selvsagt unntak, men de er nettopp det.

 

Angående pågripelser, så er påstanden din feil. Vi vet godt at vi ikke er Politi, men ENHVER borger(herunder også vektere) har rett til å pågripe dersom mistenkte treffes på fersk gjerning eller ferske spor, den kriminelle handlingen har strafferamme på mer enn 6 måneder, det er fare for undragelse av straff, samt enkelte andre vilkår. Merk her at om man blir stoppet for noe straffbart så er man pågrepet selv om det ikke blir brukt makt. Bare en verbal beskjed om at man er pågrepet og må vente på Politiet holder. Men man har også lov til å bruke makt dersom det er nødvendig, forsvarlig og forholdsmessig. Den straffbare handlingen behøver IKKE å ha vært utøvet med vold for at man skal ha rett til å pågripe, det holder at strafferammen er over 6 måneder. Videre, dersom en person påtruffet på fersk gjerning nekter å avstå fra den straffbare handlingen, kan denne pågripes uten hensyn til strafferamme.

 

Men ja, en person uten validert billett, som IKKE selv bruker makt for å unnslippe, gir ingen hjemmel til pågripelse. Men om dette var med sikte til saken vi har diskutert i tråden om vektere og maktbruk, så ble vedkommende her altså IKKE pågrepet pga manglende validering. Han ble pågrepet fordi han truet ansatte og brukte vold mot vekterne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Stiller meg positivt til vektere. De som stiller seg negativt til vektere derimot...

 

Her har vi et godt eksempel på at de som er negative til vektere kan være...ja... 

https://www.vgtv.no/video/147565/blir-angrepet-midt-i-intervjuet

 

Problemet med vektere i slike situasjoner er at politiet ofte bruker lang tid på å møte opp. Jeg var selv vitne til en fyr som ble holdt nede på den måten, da var det desember og vått/kaldt på bakken i tillegg. han ble holdt slik i sikkert 30-40 minutter før politiet kom. Da er det ikke rart at man prøver å komme seg løs, samtidig er det ikke rart at forsøk på å komme seg løs eskalerer situasjonen og maktbruken til vekteren.

 

Da virker det fort som overdreven voldsbruk, samtidig så ville situasjonene vært ute av verden om bare politiet kom raskt på plass.

Lenke til kommentar

Både og.

 

Jeg gikk mye ut på Grunerløkka før vektere kom på utestedene, og da var aldri bråk..i åresvis så jeg aldri noe som helst.

 

Når vekterne kom, kom også bråket.

 

Flere ganger kunne jeg være ute med en jente og om hun gjorde en liten snublefot eller noe som kan skje når en har tatt noen øl, bam plutselig en kar i en diger svart jakke og boots som skal ta en prat.

 

Jeg synes ikke det er spesielt hyggelig å skulle ta en øl, og føle at det står noen og observerer meg hele tiden.

 

Skal jeg være helt ærlig, så hater jeg det intenst og blir utilpass.

 

Av utseende er jeg selv stor med endel arr, men jeg er 100% lovlydig og ekstremt nøye på hvordan  jeg oppfører meg. Det er ganske kjipt å skulle bli mistenkeliggjort sekundet jeg går inn på en bar for å ta en deilig kald pils.

 

 

Det var en fantastisk tid den gangen Løkka ikke hadde dørvakter, du kunne avtale med vennene dine å møtes 21.00 på Ryes og det var aldri noe problemer.

Nå kan jeg ikke huske sist jeg ikke så en vekter ta tak i en gjest, ødelegge kvelden til gjesten og føre dem ut....at gjesten har brukt penger og har en øl i hånden de har kjøpt spiller tilsynelatende ingen rolle?.

 

Jeg lurer på hva forbrukerrådet ville sagt om det hele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både og.

 

Jeg gikk mye ut på Grunerløkka før vektere kom på utestedene, og da var aldri bråk..i åresvis så jeg aldri noe som helst.

 

Når vekterne kom, kom også bråket.

 

Flere ganger kunne jeg være ute med en jente og om hun gjorde en liten snublefot eller noe som kan skje når en har tatt noen øl, bam plutselig en kar i en diger svart jakke og boots som skal ta en prat.

 

Jeg synes ikke det er spesielt hyggelig å skulle ta en øl, og føle at det står noen og observerer meg hele tiden.

 

Skal jeg være helt ærlig, så hater jeg det intenst og blir utilpass.

 

Av utseende er jeg selv stor med endel arr, men jeg er 100% lovlydig og ekstremt nøye på hvordan jeg oppfører meg. Det er ganske kjipt å skulle bli mistenkeliggjort sekundet jeg går inn på en bar for å ta en deilig kald pils.

 

 

Det var en fantastisk tid den gangen Løkka ikke hadde dørvakter, du kunne avtale med vennene dine å møtes 21.00 på Ryes og det var aldri noe problemer.

Nå kan jeg ikke huske sist jeg ikke så en vekter ta tak i en gjest, ødelegge kvelden til gjesten og føre dem ut....at gjesten har brukt penger og har en øl i hånden de har kjøpt spiller tilsynelatende ingen rolle?.

 

Jeg lurer på hva forbrukerrådet ville sagt om det hele.

Uten å si noe om resten av posten din, så kan jeg svare på det med gjesten som blir ført ut. Sjenkeloven i Norge er svært streng og det er forbudt for utestedene å ha overstadig berusede mennesker i lokalene sine. Utestedene plikter derfor å bortvise vedkommende, noe som da blir vaktas jobb. Kommer det kontroll og det er overstadig berusede mennesker der som vakta ikke bortviser, risikerer utestedet å miste sjenkebevilgningen som igjen fører til at de må stenge.

 

Vil også legge til at vektere og sikkerhetsbransjen er innmari mye mer enn dørvakter og sentervektere. De aller fleste vektere utføre sikkerhetsoppgaver du aldri vil se noe til, men som likevel er uvurderlig for vaktselskapets kunder. Vaktene i døra og vekterne på senter utgjør bare en svært liten andel av landets vektere.

Lenke til kommentar

Og ja jeg forstår at det må være vektere på barene i sentrum og youngstorget.

 

Men Grunerløkka-barene hadde alltid en flott "student" atmosfære i mange mange fine år før de ble pålagt vakter.

Nå skal ikke jeg si noe på dette, da jeg aldri har jobbet der eller oppholdt meg der. Men jeg har jobbet i døra andre steder og kan bekrefte at uten vakter ville stedene blitt tvunget til å stenge rimelig kjapt pga klientellet.

Lenke til kommentar

 

Og ja jeg forstår at det må være vektere på barene i sentrum og youngstorget.

 

Men Grunerløkka-barene hadde alltid en flott "student" atmosfære i mange mange fine år før de ble pålagt vakter.

Nå skal ikke jeg si noe på dette, da jeg aldri har jobbet der eller oppholdt meg der. Men jeg har jobbet i døra andre steder og kan bekrefte at uten vakter ville stedene blitt tvunget til å stenge rimelig kjapt pga klientellet.

 

 

Der er jeg veldig uenig, jeg har gått mye og går mye ut i Oslo og det var lite bråk før vekterne kom.

 

Det var ingen utfordring for pøblene å velge utesteder/barer uten vakter.

 

Jeg savner det definivt, det var en flott tid. 

 

Men igjen jeg forstår at rølpegjengene på soilliplass og national må påpasses, men løkka var aldri slik.

Lenke til kommentar

Og favorittstedet mitt har nå en større kvinnelig vekter som av en merkelig grunn alltid skal føre de peneste jentene ut, snuble litt i høye hæler...ut! Se på henne litt feil...ut! Komme tilfeldigvis borti henne fordi hun tar opp ENORMT med plass...ut! Kjøpt drink til 150kr og er helt edru? spiller ingen rolle..ut! 

Skulle likt å ha sett et par av disse vekterne få noen saftige bøter for måten de behandler betalende kunder på. Fyfaen.

 

Om det var så strengt kontrollert som du sier så ville vel aldri Stravinsky eller Tors hammer kunne hatt åpen en eneste helg? Der var det jo ville vesten hver helg i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får vi være uenige. Jeg kan bare uttale meg om det jeg har sett og opplevd på jobb i "min" by.

 

Men det er klart at "utelivdelen" av vaktbransjen fortsatt har en vei å gå, selv om den har blitt betydelig mer seriøs i det siste. Noe av forklaringene bak holdningene til enkelte dørvakter ligger nok i utdanningen. Vekterutdanningen er mye lenger enn ordensvaktutdanningen og har mye mer fokus på gode verdier og holdninger. Nå er for øvrig regelverket her i endring og disse utdanningene glir mer over i hverandre. Flere og flere Politidistrikter krever nå både ordensvaktkurs og vekterkurs trinn 1, 2 og 3 før man får ordensvaktbeviset. I tillegg skal både vekterutdanningen og ordensvaktutdanningen nå utvides, med en resertifiseringsordning der de må resertifiseres hvert 4. år. Så etter alt å dømme vil holdninger hos både vektere og ordensvakter bare bedres enda mer i årene fremover.

Lenke til kommentar

I tillegg skal både vekterutdanningen og ordensvaktutdanningen nå utvides, med en resertifiseringsordning der de må resertifiseres hvert 4. år. Så etter alt å dømme vil holdninger hos både vektere og ordensvakter bare bedres enda mer i årene fremover.

 

Skulle vært noe sånt for samtlige borgere.. Kursing og oppfriskning i folkeskikk og hvordan man oppfører seg ute blandt andre mennesker, med obligatorisk eksamen hvert 4. år :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Aldri hatt problemer med hverken vektere eller Politi, ser derimot at det ofte er de samme tomskallene som har problemer med disse yrkesgruppene...

Jeg kan bekrefte at de vi har problemer med i veldig stor grad er "kjenningen" både av oss og av Politiet.

 

Det stemmer veldig bra, jeg kjenner både vektere og Politi som sier akkurat det samme.

 

Livet er jo bare en rekke valg, og er man så tett at kun tar dårlige valg, så har de en lei tendens å eskalere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...