Gå til innhold

Hvordan stiller du deg til Vektere?


Anbefalte innlegg

 

Angående sikkerhetskontrollen på flyplasser, så er disse reglene en følge av internasjonalt luftfartslovverk, så her har ikke vekteren adgang til å bruke skjønn. Og egentlig vil du ikke at de skal det heller.

 

Er jo politi å få tak i rimelig kjappt, som regel på en flyplass likevel, så vekter behøver bare å holde igjen person dersom denne absolutt vil inn i lukket område, eller la politi ta opp jakten dersom vedkommende vrir seg unna og stikker sin vei. Og politi har ihvertfall rett myndighet til å ta seg av vanskelige personer.

 

En vekter på en flyplass, dersom de er i undertall, må jo forsøke å få unna arbeidsmengden for det koster penger å hindre en flyavgang også.

 

En vekter er fremdeles kun en vanlig person, selv om den jobber på en flyplass vel? Kjenner dere til vektere i Norge som har lov til å bære våpen (f.eks. pistol) slik som de kan i f.eks. enkelte andre land? Typisk for pengetransport ihvertfall..

 

For politiet i Norge så var det ihvertfall veldig strengt før ran og terror inntraff. Og våpenet skal vel ikke bæres uten at det er spesielle forventede "alarmnivåer". Så jeg forventer å aldri ville få se en vekter som bærer pistol i Norge. Hva VIP ansette mennesker har av følge kjenner jeg ikke regler for. Men, norsk VIP blir vel alltid håndtert av politiet?

En vekter på flyplass er akkurat som andre vektere ja. Bortsett fra at de i sikkerhetskontrollen har eksta kursing i forhold til dette. Det er forresten eiers rett som gir vekteren mulighet til å sette vilkår for de som vil passere sikkerhetskontrollen. Eiers rett er noe alle vektere opererer med. Hva gjelder hissige personer, så stemmer det at dette er en Politioppgave. Men "hvermannsen", herunder vekter, har også lov til å steppe inn etter hvisse hjemler.

 

Ang. bevæpning: Ingen vektere i Norge har lov til å bære noen form for våpen. Man hadde intill 2011, mulighet til p søke disp. og dermed få bære batong, men dette er ikke lenger mulig. Frem til da hadde også vekterne i Norges Bank revolver på seg til enhver tid, men det er det også slutt på. Så nei, du vil sansynligvis ikke oppleve å se en vekter med pistol i Norge. I Sverige derimot, er dette mulig. Dog skjeldent.

 

For at Politiet skal få bære våpen er det ikke så mye som skal til. Dersom en situasjon vurderes som mulig livstruende får de bevæpningsordre. Eksempel på dette er om noen er truende med kniv.

 

Mtp VIP i Norge, så er det mange vaktselskaper som driver såkalt ledsagertjeneste. Men i og med at disse er vektere er disse ikke bevæpnet på noen måte. Jobben deres er å få VIP bort fra situasjonen. Det er kun noen få personer i Norge som får livvakter fra Politiet. Det er kongefamilien. De beskyttes av Den Kongelige Politieskorte.

Og det er enkelte høytstående politikere. De beskyttes av PST's livvakttjeneste. Både Den Kongelige Politieskorte og PST's livvakttjeneste er permanent bevæpnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner til at vekterutdanninga er delt opp i trinn, men det er fortsatt lite. Særlig med tanke på at trinn 1 på 21 timer er tilstrekkelig for å kunne jobbe som vekter de fleste steder i eit halvt år før man må ta resten av trinna.

Nuvel... De resterende skal tas -innen- 6 måneder. Trinn 2 er jo som sagt praksis, så da må man jo nesten jobbe når man går gjennom det.

 

Men som sagt så utvides nå vekteropplæringen. Ordensvaktopplæringen skal også utvides og begge må gjennom repetisjon av pensum i forbindelse med resertifisering hvert 4. år.

Lenke til kommentar

Hvor lang forventer man at utdanningen burde være? Den er jo ikke kort bare for å være kort. Den er kort fordi det er den tiden det tar og lære seg det som er bestemt av myndighetene at man skal kunne. MEN litt oppfriskning fra tid til annen for å holde seg oppdatert på relevant jus ville klart vært fordelaktig.

 

Og hvor mye skal egentlig en vekter kunne? De har jo ikke noen ekstra myndighet eller lignende som krever lang utdanning. Det er begrenset hvor mye det er nødvendig å lære seg for å utføre den jobben. Og de som trenger ekstra opplæring pga tjenesten sin får jo det.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av bransjen er at den er en cowboybransje som er i fasen med å bli seriøs. En venninne av meg som holder kurs knyttet til juridiske rammer for vektere mv. opplever at det ikke er noen innlæringseffekt hos nye vektere - de lytter ivrig til det som blir sagt, så kommer de tilbake senere og har blitt tillært at "døh, denna jussen er det ikke så farlig med, vi gjør det slik her hos oss fordi jobben må bli gjort" eller lignende.

 

"Hvor mye skal egentlig en vekter kunne?"

 

En vanlig borger bruker ikke mye av sin tid i grensen mellom det lovlige og det ulovlige. Det gjør heller ikke en politimann. Det gjør derimot en vekter. Det sier seg selv at det er viktigere for en vekter å ha god kunnskap om f.eks. de straffeprosessuelle reglene for sivil pågripelse enn det er for en vanlig borger. Sistnevnte har kanskje en håndfull sivile pågripelser i løpet av levetiden. Førstnevnte har det som en del av stillingsbeskrivelsen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av bransjen er at den er en cowboybransje som er i fasen med å bli seriøs. En venninne av meg som holder kurs knyttet til juridiske rammer for vektere mv. opplever at det ikke er noen innlæringseffekt hos nye vektere - de lytter ivrig til det som blir sagt, så kommer de tilbake senere og har blitt tillært at "døh, denna jussen er det ikke så farlig med, vi gjør det slik her hos oss fordi jobben må bli gjort" eller lignende.

 

"Hvor mye skal egentlig en vekter kunne?"

 

En vanlig borger bruker ikke mye av sin tid i grensen mellom det lovlige og det ulovlige. Det gjør heller ikke en politimann. Det gjør derimot en vekter. Det sier seg selv at det er viktigere for en vekter å ha god kunnskap om f.eks. de straffeprosessuelle reglene for sivil pågripelse enn det er for en vanlig borger. Sistnevnte har kanskje en håndfull sivile pågripelser i løpet av levetiden. Førstnevnte har det som en del av stillingsbeskrivelsen.

Er for så vidt enig med deg, Krikkert. Det var ikke meningen å virke cocky mtp utdanningen. Ikke misforstå meg, jeg også ønsker mer utdanning enn det som er akkurat nå. Spørsmålet mitt var kanskje litt dårlig formulert.

Prøver å omformulere: Hvor mye mer enn i dag bør pensum inneholde og hvor lang ser folk for seg at denne utdanningen skal være før man mener utdanningen er tilstrekkelig?

Poenget mitt var bare at mange roper ut om mer utdanning til vektere når det en vekter må kunne faktisk er dekket av den opplæringen de i dag får. Samt ekstra opplæring utifra hvilken tjeneste de utfører. Da er det viktigere med faglig oppfølging og internkontroll i bedriften, slik at kunnskapen blir sittende.

 

Nå blir jo som sagt opplæringen til både vektere og ordensvakter utvidet og jeg mener på ingen måte at det er negativt. Det er jo bare bra. Samt at alle nå skal resertifiseres hvert 4. år, som også er supert.

 

Jeg er ikke enig i at bransjen er i "fasen med å bli seriøs". Bransjen har egentlig vært seriøs i lang tid, men den har vært preget av enkelte useriøse aktører, samt at myndighetenes kontroll med disse har vært for dårlig. Noe som igjen har ført til et ganske frynsete omdømme. Men nå de siste 10 årene har bransjen fått luket ut en del useriøse aktører og enkeltinndivider innad og fremstår dermed nå som på vei til å bli seriøs. Beskrivelsen venninen din kommer med kan muligens stemme enkelte steder, men jeg kjenner den ikke igjen fra noen av objektene jeg har jobbet på og det representerer ikke den generelle holdningen blant vektere i området jeg bor og jobber i.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke problemet folk har i forhold til vektere. De fleste er studenter eller folk som prøver å få endene til å møtes i påvente av andre ting å gjøre. Det er absolutt et minimum som er i yrket for å oppnå en annen form for tilfredsstillelse.

 

Bransjen har jobbet knallhardt de siste årene med å forbedre sin kompetanse,og faget blir stadig mer relevant i samfunnet. Regjeringen sitt svar på dette blir sannsynligvis å legge ned fagbrevordningen fra høsten 2018, og skriver herved fra seg all mulighet til å klage over manglende kompetanse, neste gang en vekter driter seg ut, og media får snusen i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke problemet folk har i forhold til vektere. De fleste er studenter eller folk som prøver å få endene til å møtes i påvente av andre ting å gjøre. Det er absolutt et minimum som er i yrket for å oppnå en annen form for tilfredsstillelse.

 

Bransjen har jobbet knallhardt de siste årene med å forbedre sin kompetanse,og faget blir stadig mer relevant i samfunnet. Regjeringen sitt svar på dette blir sannsynligvis å legge ned fagbrevordningen fra høsten 2018, og skriver herved fra seg all mulighet til å klage over manglende kompetanse, neste gang en vekter driter seg ut, og media får snusen i det.

Akkurat som telefonselgere, dørselgere og abonnementselgere på i stands på gaten.

 

Og akkurat som disse, så oppstår problemet når deres arbeid blandes med din fritid, uønsket.

 

Politiet har en autoritet og samfunnsoppgave.

Vektere er på oppdrag fra private, for å beskytte deres interesser.

 

Vektere gir null trygghetsfølelse, og er -- som du nevner -- stort sett mennesker på gjennomreise, som ble vektere gjennom NAV eller på grunn av at de manglet andre muligheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skjønner egentlig ikke problemet folk har i forhold til vektere. De fleste er studenter eller folk som prøver å få endene til å møtes i påvente av andre ting å gjøre. Det er absolutt et minimum som er i yrket for å oppnå en annen form for tilfredsstillelse.

 

Bransjen har jobbet knallhardt de siste årene med å forbedre sin kompetanse,og faget blir stadig mer relevant i samfunnet. Regjeringen sitt svar på dette blir sannsynligvis å legge ned fagbrevordningen fra høsten 2018, og skriver herved fra seg all mulighet til å klage over manglende kompetanse, neste gang en vekter driter seg ut, og media får snusen i det.

Akkurat som telefonselgere, dørselgere og abonnementselgere på i stands på gaten.

 

Og akkurat som disse, så oppstår problemet når deres arbeid blandes med din fritid, uønsket.

 

Politiet har en autoritet og samfunnsoppgave.

Vektere er på oppdrag fra private, for å beskytte deres interesser.

 

Vektere gir null trygghetsfølelse, og er -- som du nevner -- stort sett mennesker på gjennomreise, som ble vektere gjennom NAV eller på grunn av at de manglet andre muligheter.

Det finnes mange vektere som er ansatt i offentlig sektor, selv om arbeidsoppgavene mer eller mindre er de samme.

 

Bare fordi de gir deg null trygghesfølelse, så taler du ikke for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skjønner egentlig ikke problemet folk har i forhold til vektere. De fleste er studenter eller folk som prøver å få endene til å møtes i påvente av andre ting å gjøre. Det er absolutt et minimum som er i yrket for å oppnå en annen form for tilfredsstillelse.

 

Bransjen har jobbet knallhardt de siste årene med å forbedre sin kompetanse,og faget blir stadig mer relevant i samfunnet. Regjeringen sitt svar på dette blir sannsynligvis å legge ned fagbrevordningen fra høsten 2018, og skriver herved fra seg all mulighet til å klage over manglende kompetanse, neste gang en vekter driter seg ut, og media får snusen i det.

Akkurat som telefonselgere, dørselgere og abonnementselgere på i stands på gaten.

 

Og akkurat som disse, så oppstår problemet når deres arbeid blandes med din fritid, uønsket.

 

Politiet har en autoritet og samfunnsoppgave.

Vektere er på oppdrag fra private, for å beskytte deres interesser.

 

Vektere gir null trygghetsfølelse, og er -- som du nevner -- stort sett mennesker på gjennomreise, som ble vektere gjennom NAV eller på grunn av at de manglet andre muligheter.

De ferreste er vektere pga Nav...

 

Ja, de passer på private interesser. Men om du er på et kjøpesenter, så er det i senterets "private interesse" at du og dine har det trygt. Trenger du da hjelp vil vekteren hjelpe deg.

Endret av Sithric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det finnes mange vektere som er ansatt i offentlig sektor, selv om arbeidsoppgavene mer eller mindre er de samme.

 

Bare fordi de gir deg null trygghesfølelse, så taler du ikke for andre.

 

 

Vel.

Jeg må ta trikk to stopp for å rekke en buss et par ganger i uken for å rekke barnehage.

 

Jeg er ferdig på jobb 1600 -- og må ta en trikk som går 1610 eller 1615, for å rekke en buss som går 1620 -- to stopp lengre borte -- for å rekke barnehage som stenger 1630, hvor min sønn har "arbeidet" i 9 timer.

 

Vekterene har ikke alltid forståelse for at jeg skal av stoppet etter eller to stopp etter at de kommer på trikken -- og det er nye vektere nesten hver gang de har kontroll, så de lærer seg ikke atferdsmønsteret mitt.

 

Jeg trener mye styrke og kampsport, og reiser alltid i komplisert treningstøy fordi jeg alltid er på vei til eller fra trening, og har flere ganger fått tilbakemelding om at jeg SER truende ut.

 

Nuvell.

Som trebarnsfar med jobb, syv+ treningsøkter i uken, så har jeg lite tid til forstyrrelser.

Flere ganger så har vektere vist liten forståelse for at jeg faktisk bare skal ta trikken to stopp -- fordi det tar 15 minutter å gå denne distansen, 15 minutter jeg ikke har, de dagene jeg ikke løper, og må ha fri fra løping fordi jeg trenger restitiusjon fra nettopp løping og kickboxing.

Et par ganger ville de ha meg med ett ekstra stopp, som gjør at jeg ikke rekker bussen jeg må ta for å rekke barnehagen.

Et par ganger fulgte de meg av trikken, og ville se gyldig billett etter at jeg hadde forlatt trikken.

En gang var min Xperia XZ tom for batteri, og de hadde -- selvsagt -- ikke MINI-USB lader, fordi alle fremdeles bruker MIKRO-USB eller iPhone. Jeg slapp med en "advarsel".

 

Før eller siden vil det komme en konflikt, da det hovedsakelig er ungdommer som er livredde meg -- og det å gå av på riktig stopp for å rekke å hente sønnen min trumfer definitivt deres helse, all den tid jeg har billett, og ikke har tålmodighet til unødvendig støy.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Når du skisserer de lavpanna brautete vekterne tror jeg at jeg aldri har opplevd en slik. Dørvakter derimot...

 

Jeg mener det er viktig å skille vektere og ordensvakter. Ordensvakter er ikke pålagt å ta de samme kursene som vektere må ta. Av vektere er det i hovedsak seriøse selskaper som Nokas og Securitas som dominerer markedsandelen her til lands. Utelivet har flere små, useriøse aktører som foretrekker å ansette "store bamser" i døra. Gjerne det mange beskriver som Oslo`s underverden. 

Lenke til kommentar

 

Når du skisserer de lavpanna brautete vekterne tror jeg at jeg aldri har opplevd en slik. Dørvakter derimot...

Jeg mener det er viktig å skille vektere og ordensvakter. Ordensvakter er ikke pålagt å ta de samme kursene som vektere må ta. Av vektere er det i hovedsak seriøse selskaper som Nokas og Securitas som dominerer markedsandelen her til lands. Utelivet har flere små, useriøse aktører som foretrekker å ansette "store bamser" i døra. Gjerne det mange beskriver som Oslo`s underverden.

Må få legge til at også her har det skjedd en betydelig endring. Flere og flere Politidistrikter krever nå BÅDE vekterkurs og ordensvaktkurs for å få ordensvaktbeviset. Samt at flere og flere av selskapene her også blir mer og mer seriøse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvor lang forventer man at utdanningen burde være? Den er jo ikke kort bare for å være kort. Den er kort fordi det er den tiden det tar og lære seg det som er bestemt av myndighetene at man skal kunne. MEN litt oppfriskning fra tid til annen for å holde seg oppdatert på relevant jus ville klart vært fordelaktig.

 

Og hvor mye skal egentlig en vekter kunne? De har jo ikke noen ekstra myndighet eller lignende som krever lang utdanning. Det er begrenset hvor mye det er nødvendig å lære seg for å utføre den jobben. Og de som trenger ekstra opplæring pga tjenesten sin får jo det.

 

Du mener med andre ord at det er helt umulig at diverse aktører som leverer vektertjenester kan har presset på for å korte ned denne utdanninga? 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Vekterene har ikke alltid forståelse for at jeg skal av stoppet etter eller to stopp etter at de kommer på trikken -- og det er nye vektere nesten hver gang de har kontroll, så de lærer seg ikke atferdsmønsteret mitt.

Mulig jeg misforstår noe, men er det ikke bare å vise billetten, så går de videre? Så lenge du kan fremvise billett, så er det da likegyldig om du skal 1 eller 20 stopp.

 

Et par ganger fulgte de meg av trikken, og ville se gyldig billett etter at jeg hadde forlatt trikken.

Er vel også ganske normalt, for å forhindre at snikere går av trikken når de ser vektere går på.

 

En gang var min Xperia XZ tom for batteri, og de hadde -- selvsagt -- ikke MINI-USB lader, fordi alle fremdeles bruker MIKRO-USB eller iPhone. Jeg slapp med en "advarsel".

Regner med du mener USB C, da mini-USB er en eldre type plugg som jeg ikke en gang vet om er brukt på mobiltelefoner. Uansett så er det en hver sitt ansvar at mobiltelefonen er ladet så man kan fremvise billett (ha gjerne nødlader med deg). Er det en utfordring i det daglige, så skaffer man seg fysisk billett (reisekort).

 

Før eller siden vil det komme en konflikt, da det hovedsakelig er ungdommer som er livredde meg -- og det å gå av på riktig stopp for å rekke å hente sønnen min trumfer definitivt deres helse, all den tid jeg har billett, og ikke har tålmodighet til unødvendig støy.

Så fordi du skal hente sønnen din, så er du villig til å slå ned en vekter? Da har du plutselig større problemer enn at sønnen din blir hentet litt for sent. Uansett skjønner jeg ikke hvordan det kan være så vanskelig å kunne gå av på riktig stopp så lenge du kan fremvise gyldig billett?

 

De gangene jeg har blitt kontrollert (noe som skjer ytterst sjelden), har de tatt et raskt blikk på telefonen, og så gått videre. Det tar kun et par sekunder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...