Gå til innhold

Hvordan stiller du deg til Vektere?


Anbefalte innlegg

Hei. Lurte litt på hvordan folk på forumet her ser på Vektere. Har sett at det er noen tråder fra ganske lang tid tilbake og der må det sies at de fleste var ganske lunkne til hele konseptet "Vekter". Oppfattelsen av den gjennomsnittelige Vekter var også ganske dyster lesning. Virker som de fleste mente at samtlige er halvbola lavpanner som ikke kom inn på Politihøgskolen.

 

Så hvordan stiller dagens diskusjon.no seg til Vektere? Har inntrykket bedret seg(Vaktbransjen har jobbet knallhardt de siste 10-15 årene med å rydde opp og rette opp omdømmet), eller mener fortsatt en stor andel av dere at vi Vektere i hovedsak er møkkafolk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste jeg har vært borti har vært flinke. Når jeg jobbet på et utested for noen år siden så var det alltid prating først så sant det ikke var folk som var så drita at de bare måtte bli sendt hjem i taxi. De få gangene jeg er ute så virker det som de har oversikten og det er ikke akkurat bolere. Nå bor jeg i en passe liten by så det er nok anerledes i byer som f.eks. Oslo.

 

Vektere = :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Er du egentlig vekter, TS? Hvis du i det hele tatt vurderer det dithen at du eller dine kollegaer er møkkafolk bør du vurdere yrkesvalget ditt. Men siden du spør: jeg møter bare profesjonelle og dyktige vektere.

Lenke til kommentar

Er du egentlig vekter, TS? Hvis du i det hele tatt vurderer det dithen at du eller dine kollegaer er møkkafolk bør du vurdere yrkesvalget ditt. Men siden du spør: jeg møter bare profesjonelle og dyktige vektere.

Jepp, er Vekter. Har vært det i snart 5 år. Vurderer det på ingen måte dithen at jeg eller mine kollegaer er møkkafolk, men jeg har et inntrykk av at en god del gjør det, eller hvertfall gjorde det.

Og takk for svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Joda husker noen skrekkhistorier fra Stovner Senter på 70-tallet. Huff! Tipper at store vekterfirmaer har publikumskontakt som en viktig del av internopplæringen, sånn at dere lærer mye bra om å håndtere konflikter, dvs. å unngå dem hvis mulig. De som driver kontroll på buss i Oslo er svært proffe i hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg anerkjenner ikke autoriteten til vektere såpass at jeg gir de stor forbokstav i sin jobbtittel i hvert fall.

 

Jeg har hverken dårlige eller gode erfaringer med vektere da jeg egentlig ikke behøver å forholde meg til de på noe vis. Eller, til en viss grad på et kjøpesenter jeg jobber på i ny og ne. Men da møter jeg de ikke mens de er i aksjon og jeg er "on the receiving end". De slår meg som helt alminnelige og ålreite folk som jobber for livets opphold, som alle oss andre. Og som Taurean sier så finner man gode og dårlige epler i enhver kurv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg anerkjenner ikke autoriteten til vektere såpass at jeg gir de stor forbokstav i sin jobbtittel i hvert fall.

 

Jeg har hverken dårlige eller gode erfaringer med vektere da jeg egentlig ikke behøver å forholde meg til de på noe vis. Eller, til en viss grad på et kjøpesenter jeg jobber på i ny og ne. Men da møter jeg de ikke mens de er i aksjon og jeg er "on the receiving end". De slår meg som helt alminnelige og ålreite folk som jobber for livets opphold, som alle oss andre. Og som Taurean sier så finner man gode og dårlige epler i enhver kurv.

Forbokstaven har ikkr noe med autoritet å gjøre. En yrkestittel er et egennavn og egennavn har stor forbokstav. Skriver Snekker, Taktekker, Rørlegger og Politibetjent på samme vis :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda husker noen skrekkhistorier fra Stovner Senter på 70-tallet. Huff! Tipper at store vekterfirmaer har publikumskontakt som en viktig del av internopplæringen, sånn at dere lærer mye bra om å håndtere konflikter, dvs. å unngå dem hvis mulig. De som driver kontroll på buss i Oslo er svært proffe i hvertfall.

Ja, bransjen har stor fokus på at man skal de-eskalere verbalt/med kroppspråk så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

For min del så heng nok ein del av fordommane igjen sjølv om eg både kjenner og har jobba saman med flinke vektere.

 

Trur det har samanheng med at det som kjem fram i media stort sett er oppslag om vektarar som heilt tydelig verken kunne å håndtere folk eller hadde nok kunnskap om sin eigen rolle og myndigheit.

Enkelte vektarar er litt vell fokusert på å fungere som eit privatpoliti på vegne av oppdragsgivaren. F.eks. har eg høyrt om ein vektere som legger svært mykje press på sin arbeidsgiver for å få sin tjeneste definert som ein tjeneste der ein kan ha håndjern i beltet, og tilsvarande press for å få ta håndjernkurset.

I mine auger så tyder dette på liten rolleforståelse då håndjern åleine sjeldan gir vektaren nevneverdig tryggheit. Hissige personar bør bortvisast og gis anledning til å gå (så får det bli politiets oppgåve å plukke dei opp seinare), og dersom det fyrst kjem til eit slagsmål så kan vektarane vanligvis kontrollere situasjonen med å sitte på vedkommande (ein må uansett være minst to for å påføre håndjerna dersom bråkemakaren ikkje sammarbeider).

Når håndjerna i tillegg blir hengt åpenbart på beltet som ei sheriffstjerne til tross for at politiet anbefaler å ikkje bære håndjerna synlige sidan det kan føre til auka konfliktnivå, så tydar det på at enkelte gjerne vil sloss litt med kjeltringar på jobben, ikkje mekle mellom partane for å løyse konflikter utan voldsbruk.

 

 

I tillegg så er det sjølvsagt også slik at når folk flest møter på vektarar så er det ofte sett på som ei plage. Sjølv udramatiske ting som når ein vekter høflig spør om å få sjå på varene dine når tjuverialarmen på ein butikk har løyst seg ut pga at den butikken du var på tidligare ikkje avmagnetiserte varen, så kjennes dette som unødvendig stress for den som veit at dei ikkje har stjålet noke og dei må stå der og sammarbeide til vektaren har funnet ut kva nokon andre har gjort feil.

 

Eller når ein møter vektaren på flyplassen som nektar deg å ta med ei tannkremtube og ein tannkost i innerlomma når du reiser lett før du har lagt den samme tannkremtuba i ein gjennomsiktig pose. Det er greit nok at reglane og arbeidsinstruksen er slik, men det aukar ikkje akkurat tilliten til yrkesgruppa når dei står der og håndhever sikkerheitsreglar som åpenbart ikkje utgjer ein sikkerheitsmessig forskjell. Ei tannkremtube på 90 ml består fortsatt av ufarlig tannkrem i volum mindre enn 100 ml sjølv om du puttar den i ein literspose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@The Avatar

 

Håndjernsbruk blir ikke sett positivt på av politiet. Det kan straffe seg for vekteren å ha tatt i bruk håndjern. Dessuten så er ikke de beinpipene i håndleddene alltid så sterke som man forventer. Noen basketak, og du sitter kanskje med noen beinbrudd som du må redegjøre for.

 

Det eneste forskjellen mellom en vekter og en vanlig person er uniformen. En vekter kan selvsagt redegjøre for en situasjon, men uniformen er kun for syns skyld, og den kan ha en psykologisk effekt.

 

Til og med politi som faktisk har myndigheter passer seg for hvordan de opptrer blant publikum.

Lenke til kommentar

@The Avatar

 

Håndjernsbruk blir ikke sett positivt på av politiet. Det kan straffe seg for vekteren å ha tatt i bruk håndjern. Dessuten så er ikke de beinpipene i håndleddene alltid så sterke som man forventer. Noen basketak, og du sitter kanskje med noen beinbrudd som du må redegjøre for.

 

Det eneste forskjellen mellom en vekter og en vanlig person er uniformen. En vekter kan selvsagt redegjøre for en situasjon, men uniformen er kun for syns skyld, og den kan ha en psykologisk effekt.

 

Til og med politi som faktisk har myndigheter passer seg for hvordan de opptrer blant publikum.

 

Er klar over det, men eg har desverre sett enkelte vektere som tydeligvis ikke er like reflekterte over skadepotensial og etterspel etter bruk av håndjern. Derav mitt inntrykk av at enkelte vektarar vil ha håndjern fordi det er "tøft" og ikkje fordi det er eit nytt arbeidsverktøy til den oppgåva som skal utførast.

 

 

Meinte ikkje å framstå som så negativ til vektere i innlegget mitt, men sjølv om eg er positiv til vektarar og har full respekt for både jobben dei utfører og myndigheita dei har på sine områder så har eg dessverre fortsatt litt fordommar mot yrkesgruppa.

Dette til tross for at eg har fyrstehåndserfaring med at dei fleste vektarar er flinke.

 

 

Sjølv om vektarbransjen har tilpassa seg med både betre opplæring og meir fokus på korleis ein vektar skal oppføre seg dei siste åra, så er nok vektarbransjen fortsatt litt belasta med negativ omtale som fyrst og fremst blir fronta av dei sakane der det har gått virkelig gale. Alt frå hendelsar med unødvendig vold til vektarselskap som har vært innblanda i dødsbrannar ved at alarmen ikkje blei meldt vidare i tide.

 

Personleg så synes eg at ein skulle innført enda meir utdanning i vektaryrket, eg trur at vektarar hadde fått enda meir respekt for jobben sin om det krevde litt meir enn eit todagars kurs for å bli vekter.

Samanlikna med politiet som har tre års høgskuleutdanning og minimum 20 års aldersgrense for å komme inn, så blir det ikkje nok formell utdanning på vektarar til å hindre at lokale ukulturar får feste seg hos unge vektarar.

Vaktvirksomheitslova burde også bli endra slik at politiattesten må godkjennast av eit sentralt organ, og ikkje lenger blir opp til kvar enkelt virksomheitsleder å vurdere kva som er akseptabel vandel og kva vandel som ikkje kan godtakast. Dagens ordning gjer at f.eks. ein voldsdom ikkje nødvendigvis er til hinder for å få jobb som vektar så lenge du finn eit selskap som aksepterer voldsdommar.

Lenke til kommentar

For min del så heng nok ein del av fordommane igjen sjølv om eg både kjenner og har jobba saman med flinke vektere.

 

Trur det har samanheng med at det som kjem fram i media stort sett er oppslag om vektarar som heilt tydelig verken kunne å håndtere folk eller hadde nok kunnskap om sin eigen rolle og myndigheit.

Enkelte vektarar er litt vell fokusert på å fungere som eit privatpoliti på vegne av oppdragsgivaren. F.eks. har eg høyrt om ein vektere som legger svært mykje press på sin arbeidsgiver for å få sin tjeneste definert som ein tjeneste der ein kan ha håndjern i beltet, og tilsvarande press for å få ta håndjernkurset.

I mine auger så tyder dette på liten rolleforståelse då håndjern åleine sjeldan gir vektaren nevneverdig tryggheit. Hissige personar bør bortvisast og gis anledning til å gå (så får det bli politiets oppgåve å plukke dei opp seinare), og dersom det fyrst kjem til eit slagsmål så kan vektarane vanligvis kontrollere situasjonen med å sitte på vedkommande (ein må uansett være minst to for å påføre håndjerna dersom bråkemakaren ikkje sammarbeider).

Når håndjerna i tillegg blir hengt åpenbart på beltet som ei sheriffstjerne til tross for at politiet anbefaler å ikkje bære håndjerna synlige sidan det kan føre til auka konfliktnivå, så tydar det på at enkelte gjerne vil sloss litt med kjeltringar på jobben, ikkje mekle mellom partane for å løyse konflikter utan voldsbruk.

 

 

I tillegg så er det sjølvsagt også slik at når folk flest møter på vektarar så er det ofte sett på som ei plage. Sjølv udramatiske ting som når ein vekter høflig spør om å få sjå på varene dine når tjuverialarmen på ein butikk har løyst seg ut pga at den butikken du var på tidligare ikkje avmagnetiserte varen, så kjennes dette som unødvendig stress for den som veit at dei ikkje har stjålet noke og dei må stå der og sammarbeide til vektaren har funnet ut kva nokon andre har gjort feil.

 

Eller når ein møter vektaren på flyplassen som nektar deg å ta med ei tannkremtube og ein tannkost i innerlomma når du reiser lett før du har lagt den samme tannkremtuba i ein gjennomsiktig pose. Det er greit nok at reglane og arbeidsinstruksen er slik, men det aukar ikkje akkurat tilliten til yrkesgruppa når dei står der og håndhever sikkerheitsreglar som åpenbart ikkje utgjer ein sikkerheitsmessig forskjell. Ei tannkremtube på 90 ml består fortsatt av ufarlig tannkrem i volum mindre enn 100 ml sjølv om du puttar den i ein literspose.

Mange av disse profilerte sakene er ofte tatt langt ut av kontekst. I de aller fleste av dem har vekterne faktisk handlet fullstendig innenfor både instruks og lovverk. Vektere har ikke noen utvidet myndighet, men loven gir "hvermannsen" hjemmel til maktbruk i visse tilfeller, også utover nødverge og det er disse vekterne ofte benytter seg av. Og maktbruk ser aldri pent ut, uansett hva sammenhengen er.

 

Hva gjelder tilgangen på håndjern, så er dette et HMS spørsmål. Å sitte på en person som ikke vil overgi seg frem til Politiet kommer kan være livsfarlig både for vekteren og vedkommende. Å sette håndjern på vedkommende vil da sørge for at h*n ikke får gjort skade på seg selv eller vekteren, samt at vekteren da kan bruke mindre makt for å holde kontroll. Ergo er det tryggere for alle. For min egen del er det derfor jeg har båret det enkelte steder(alltid med godkjenning) og da alltid i en lukket taske/i lårlomma i henholdt til selskapets intruks. "Håndjernskurset" skjønner jeg godt at mange vil ha. Det er et svært godt kurs med masse fokus på å SLIPPE å bruke håndjern. Kurset heter for øvrig Konflikthåndteringskurs. Det er ingen lov som sier at man kun kan sette på håndjern dersom man er 2 vektere på vedkommende. Det er derimot en instruks hos de fleste vaktselskapene, men jeg har aldri vært borti at noen får pepper hverken fra arbeidsgiver eller Politi dersom de i nødverge har satt håndjern på noen mens de er alene. De fleste steder(også steder med håndjerngodkjenning) går jo vekteren alene. Er helt enig i at håndjern ikke skal være synlig. Selvsagt finnes det en og annen som ikke burde være vekter og helst vil løse konflikter med makt, men disse er i mindretall og varer ikke lenge i jobben.

For de fleste vektere kommer ikke ønsket om å få bære håndjern fra et ønske om å bruke makt, men fra et ønske om å kunne gjøre trygghetskapende tiltak de få gangene det er nødvendig.

 

"Hissige personer bør bortvisas og gis anleding til å gå"

Ja, det er nettopp det som er praksis. Problemet er når vedkommende nekter og velger å bruke vold mot vekteren. Har selv opplevd slikt.

 

Er selvsagt kjipt at enkelte som ikke har gjort noe galt må bli stående mens det avklares, men går alarmen så er det vel også i vedkommendes interesse at h*n utelukkes som tyv? Dessuten pleier slikt å bli avklart med betjeningen uten at vekteren engang får beskjed om at alarmen har gått. Det er i utgangspunktet bare når vedkommende stikker av eller nekter å samarbeide med betjeningen at vekteren blir tilkalt.

 

Angående sikkerhetskontrollen på flyplasser, så er disse reglene en følge av internasjonalt luftfartslovverk, så her har ikke vekteren adgang til å bruke skjønn. Og egentlig vil du ikke at de skal det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Angående sikkerhetskontrollen på flyplasser, så er disse reglene en følge av internasjonalt luftfartslovverk, så her har ikke vekteren adgang til å bruke skjønn. Og egentlig vil du ikke at de skal det heller.

 

 

Er jo politi å få tak i rimelig kjappt, som regel på en flyplass likevel, så vekter behøver bare å holde igjen person dersom denne absolutt vil inn i lukket område, eller la politi ta opp jakten dersom vedkommende vrir seg unna og stikker sin vei. Og politi har ihvertfall rett myndighet til å ta seg av vanskelige personer.

 

En vekter på en flyplass, dersom de er i undertall, må jo forsøke å få unna arbeidsmengden for det koster penger å hindre en flyavgang også.

 

En vekter er fremdeles kun en vanlig person, selv om den jobber på en flyplass vel? Kjenner dere til vektere i Norge som har lov til å bære våpen (f.eks. pistol) slik som de kan i f.eks. enkelte andre land? Typisk for pengetransport ihvertfall..

 

For politiet i Norge så var det ihvertfall veldig strengt før ran og terror inntraff. Og våpenet skal vel ikke bæres uten at det er spesielle forventede "alarmnivåer". Så jeg forventer å aldri ville få se en vekter som bærer pistol i Norge. Hva VIP ansette mennesker har av følge kjenner jeg ikke regler for. Men, norsk VIP blir vel alltid håndtert av politiet?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

@The Avatar

 

Håndjernsbruk blir ikke sett positivt på av politiet. Det kan straffe seg for vekteren å ha tatt i bruk håndjern. Dessuten så er ikke de beinpipene i håndleddene alltid så sterke som man forventer. Noen basketak, og du sitter kanskje med noen beinbrudd som du må redegjøre for.

 

Det eneste forskjellen mellom en vekter og en vanlig person er uniformen. En vekter kan selvsagt redegjøre for en situasjon, men uniformen er kun for syns skyld, og den kan ha en psykologisk effekt.

 

Til og med politi som faktisk har myndigheter passer seg for hvordan de opptrer blant publikum.

Er klar over det, men eg har desverre sett enkelte vektere som tydeligvis ikke er like reflekterte over skadepotensial og etterspel etter bruk av håndjern. Derav mitt inntrykk av at enkelte vektarar vil ha håndjern fordi det er "tøft" og ikkje fordi det er eit nytt arbeidsverktøy til den oppgåva som skal utførast.

 

 

Meinte ikkje å framstå som så negativ til vektere i innlegget mitt, men sjølv om eg er positiv til vektarar og har full respekt for både jobben dei utfører og myndigheita dei har på sine områder så har eg dessverre fortsatt litt fordommar mot yrkesgruppa.

Dette til tross for at eg har fyrstehåndserfaring med at dei fleste vektarar er flinke.

 

 

Sjølv om vektarbransjen har tilpassa seg med både betre opplæring og meir fokus på korleis ein vektar skal oppføre seg dei siste åra, så er nok vektarbransjen fortsatt litt belasta med negativ omtale som fyrst og fremst blir fronta av dei sakane der det har gått virkelig gale. Alt frå hendelsar med unødvendig vold til vektarselskap som har vært innblanda i dødsbrannar ved at alarmen ikkje blei meldt vidare i tide.

 

Personleg så synes eg at ein skulle innført enda meir utdanning i vektaryrket, eg trur at vektarar hadde fått enda meir respekt for jobben sin om det krevde litt meir enn eit todagars kurs for å bli vekter.

Samanlikna med politiet som har tre års høgskuleutdanning og minimum 20 års aldersgrense for å komme inn, så blir det ikkje nok formell utdanning på vektarar til å hindre at lokale ukulturar får feste seg hos unge vektarar.

Vaktvirksomheitslova burde også bli endra slik at politiattesten må godkjennast av eit sentralt organ, og ikkje lenger blir opp til kvar enkelt virksomheitsleder å vurdere kva som er akseptabel vandel og kva vandel som ikkje kan godtakast. Dagens ordning gjer at f.eks. ein voldsdom ikkje nødvendigvis er til hinder for å få jobb som vektar så lenge du finn eit selskap som aksepterer voldsdommar.

Det er godt over 10 år siden vekterkurset var på 2 dager. I dag består det av 3 trinn.

Trinn 1 er 3 dager med teori.

Trinn 2 er 30 timer med praksis.

Trinn 3 er 8 dager med teori.

I tillegg er dette nå utvidet ytterligere, det bare har ikke tredd i kraft enda. Det vil da også kreves resertifisering hvert 4. år.

 

Hva gjelder et sentralt godkjenningorgan, så hadde dette vært vel og bra, men det hadde ikke funka praksis. Ventetiden for hver enkelt hadde blitt så lang at vaktselskapene ikke hadde fått ansatt de de trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...