Gå til innhold

Forsvaret: - Vi er ikke i stand til å forsvare Norge

Anbefalte innlegg

Vi kunne ikke ha forsvart landet lenge selv om vi brukte 1.000 milliarder. Det var en artikkel for litt siden, orker ikke lete etter den, der det ble sagt at Norges forsvar er ment for å vinne litt tid frem til våre allierte kan mobilisere styrkene sine og hjelpe oss.

Alt er heller ikke automatisert så for å kunne forsvare Norge mot Russland så måtte omtrent halvparten av befolkningen vært soldater :p

En atombombe hadde kanskje hjulpet litt. Avskrekkingseffekt. Men det er jo politikerne imot. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen teorier?

Kanskje forsvaret har blitt for femininisert? Gjelder ikke bare Norge.

CSZpQsZWoAAD-XP.jpg

Kommandanten for Rakka-invasjonen heter Cihan Sheikh Ahmed og er en kvinne. Hun har kjempet mot en terrorhær som er mer ekstrem enn den russiske og beseiret dem i fire år. Hun er en av hovedgrunnene til at kvinner nå får felterfaring i blant annet den amerikanske hæren. Skjerp deg, vi lever ikke i middelalderen!

Feminimisering handler ikke nødvendigvis om kvinner. Ahmed er veldig macho til å være kvinne. Mye mer macho enn Hareide for eksempel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det forsvaret vi hvert år kaster bort omtrent 50 milliarder på er knapt i stand til å forsvare en liten småby her i landet.

Stort sett består det av halvfeite gamle menn som sitter bak et skrivebord og hever 7 sifret lønn hvert år på å trykke på noen taster og flytte noen papirer. Hvis Putin virkelig vil kan han bare overkjøre dette lilleputtlandet og sette det under sitt eget styre.

Forsvaret består stort sett ikke av halvfeite gamle menn som sitter bak et skrivebord og hever 7 sifret lønn hvert år for å trykke på noen taster og flytte noen papirer. :)

Hilsen ansatt i Forsvaret.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg velger å tenke stort. Vi er en del av FN og NATO-alliansen. Den består av 29 medlemsland. Hvis Russland angriper oss, så vil de bli banket ned i støvlene av de andre 28 landene. Vi må kanskje tåle litt russisk indoktrinering, siden de nok vil ta noen byer først... men jeg tror de er klar over at de er underdanige resten av verden. De må lære seg å spille pent før eller siden, slutte med denne krigshissinga si. Putin vet at de taper hvis de prøver seg.

Samme taktikk som Nord-Korea. Bare prøver å skremme og spille tøff. Men de vil tape. Russland er bare 150 millioner mennesker. Bare USA er 300 millioner. Så har man alle andre medlemsland i tillegg.

Vi har ingenting å frykte, freden er sikret.

https://no.wikipedia.org/wiki/NATO

https://no.wikipedia.org/wiki/De_forente_nasjoner#Medlemsland

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er artikkel:

Forsvarssjefen i gradert rapport: Forsvaret kan ikke forsvare landet

I en krise eller krig vil Forsvaret bryte sammen etter kort tid, mener forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/forsvarssjefen-i-gradert-rapport-forsvaret-kan-ikke-forsvare-landet/a/24093167/

Ikke at dette overrasker meg! Dette har vrt en kjent sak i årevis. Jeg har mine klare visjoner for et forsvar for landet og dette patetiske lekeforsvaret Norge har i dag er ikke en gang en utydelig parodi av en blek skygge av det jeg ser for meg!!!

Kan like godt legge ned hele forsvaret. Da sparer man i hvert fall penger. Eventuelt ruste kraftig opp og faktisk ha et forsvar. Med denne mellomtingen får man jo det verste av begge verdener. Masse utgifter og ikke noe forsvar.

Sukk. Så du skal ikke en gang late som om du vet hva Nato er? Les en bok!
Lenke til kommentar

* For de som måtte ha lyst til å spørre når min onkel ble noen autoritet: Han var oberstløytnant og hadde vært offiser under det allierte angrepet på Arnhem Bridge, militærhistoriker og forfatter av bøker om emnet. Om han hadde rett kan selvsagt allikevel diskuteres...

Nå ble jeg litt interessert. Hadde din onkel et googlbart navn?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen teorier?

Kanskje forsvaret har blitt for femininisert? Gjelder ikke bare Norge.

CSZpQsZWoAAD-XP.jpg

Kommandanten for Rakka-invasjonen heter Cihan Sheikh Ahmed og er en kvinne. Hun har kjempet mot en terrorhær som er mer ekstrem enn den russiske og beseiret dem i fire år. Hun er en av hovedgrunnene til at kvinner nå får felterfaring i blant annet den amerikanske hæren. Skjerp deg, vi lever ikke i middelalderen!

Kanskje ikke middelalderen, men vi lever i Norge. Skulle likt å sett Ine Marie Eriksen Søreide kjempe for landet... Eller hvilken som helst annen politiker. Er ikke de fleste pasifister og militærnektere? Ikke rart forsvaret nedbygges.

Og: at Cihan S Ahmed er en av hovedgrunnene til at amerikanske kvinner får felterfaring er selvfølgelig bare tull da amerikanske kvinner har vært i felten i over et halvt århundre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skriver du slike ting Downhill? Fremstår bare tåpelig. Du skjønner garantert at amerikanske kvinner ikke er frontsoldater. Det finnes mange amerikanske kvinnelige soldater, men de er ikke frontsoldater. Denne ordningen ble forandret på veldig nylig (i fjor). Rent og slett kunnskapsløst innlegg. 

Når det kommer til selve problemstilligen, så er det litt krisemaksimering. Altså hvor mange personer har Norge i sikkerhetstjenestene?

25 000 soldater og vernepliktige

45 000 i heimevernet

20 000 politimenn

Dette er 90 000 i sikkerhetstjenestene i fredstid. Ved krig blir tallet nesten fordoblet. I tillegg vil det også ble en god frivillige som ønsker å kjempe for landet. Vanskelig å si hva man egentlig kan gjøre hvis dette antallet ikke er nok for en befolkning på 5.4 millioner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg velger å tenke stort. Vi er en del av FN og NATO-alliansen. Den består av 29 medlemsland. Hvis Russland angriper oss, så vil de bli banket ned i støvlene av de andre 28 landene. Vi må kanskje tåle litt russisk indoktrinering, siden de nok vil ta noen byer først... men jeg tror de er klar over at de er underdanige resten av verden. De må lære seg å spille pent før eller siden, slutte med denne krigshissinga si. Putin vet at de taper hvis de prøver seg.

Samme taktikk som Nord-Korea. Bare prøver å skremme og spille tøff. Men de vil tape. Russland er bare 150 millioner mennesker. Bare USA er 300 millioner. Så har man alle andre medlemsland i tillegg.

Hva hvis USA angriper oss?

Lenke til kommentar

Hvordan blir hverdagen i Norge etter en eventuell russisk invasjon?

Har tenkt på den, da må vi sverge troskap til Putin og gjøre akkurat sånn som de gjør i Russland i dag. Og den russiske mafiaen styrer alt. Du har det korrupte russiske politiet på den éne siden, og den russiske mafiaen på den andre. Skal du ut og drive business, må du sikkert betale minst 25% av total fortjéneste til begge.

Vi kan glemme den frie verden vi lever i i dag, med trygd, utdanningsmuligheter/variasjon og alt som hører med demokratisk styresett.

Hva hvis USA angriper oss?

Da kommer alle de andre landene til å gå til krig mot USA og verden blir kastet inn i en ny verdenskrig. Alle mot alle ^^ Da er det bare å velge side og håpe det beste. Men de står jo for demokrati, hvorfor skal de ha noen interesse av å gå til krig mot andre medlemsland som de har antageligvis de beste handelsavtalene med...

Lenke til kommentar

Det beste forsvaret Norge noengang har hatt er nok sannsynligvis under Tyskland. Da hadde vi både massevis av fort og lignende bygget opp, samt mye soldater i landet. Når russerne kom i nord så bare brente de ned Finmark. Så om vi bare legger ned fort og forfestningslinjer med mye stasjonert artilleri og brenner alt før russerne kommer, så kommer det til å ta dem litt mer tid å komme gjennom. Hvis vi ikke er villig til å ødelegge Nord-Norge, så har vi lite til ingenting å stille opp med.

Og hvis de gjør slik som over her at de angriper andre steder i landet så er det bare å gi opp med en gang. Vi har jo faktisk bare forsvar mot Russland via land, vi har ikke noe noe annet sted. Så jo det når tyskerne kom. Vi er sjanseløse mot slike typer angrep. Hele Stavanger regionen ble jo faktisk tatt av tropper som kom via fallskjerm. 

Ellers har jeg hørt finnene kan en ting eller to om å holde russerne unna en stund :)

Det beste vi kan gjøre om USA/Tyskland/England/Russland/hvem som helst gjø en invasjon av typen Tyskland gjorde er å brenne offentlige data, dele ut alt av våpen og verdier til folk slik at de kan ta dem med opp i skog og fjell og starte motstandsbevegelse. Så kan vi starte guerilla krig. Norges geografi gjør landet umulig å forsvare mot en større makt, men veldig egnet for motstandsbevegelser. 

Ellers finnes det land som har tilnærmet gitt opp. Både Nederland og Belgia har ikke en eneste stridsvogn. 

Lenke til kommentar

Ingen overraskelser her. Vi har stilt om ifra invasjonsforsvar under den kalde krigen til internasjonale oppdrag og antiterror. Det vil ikke være enkelt å snu tilbake igjen.

Finland f.eks har beholdt invasjonsforsvarsmodellen og bruker èn tredjedel av pengene vi gjør på å kunne mobilisere over tre ganger så mange mann.

Vi bruker penger hovedsakelig på marine og luftforsvar. Finland på hæren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...