Gå til innhold

Hva er fordelen med "bassreflekshull" på baksiden av høyttalerne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bassport på baksiden handler som regel om estetikk og praktiske hensyn. Så lenge du ikke plasserer høyttaleren så nærme bakveggen at avstanden blir mindre enn diameteren på bassporten har dette ingenting å si. Om du plasserer høyttaleren nærmere enn dette påvirker du tuningen på porten og du endrer høyttalerens respons i bassområdet. Dette kan gi mer bass - og det kan gi mindre bass om du endrer på kanselleringsfrekvensen opp i et område der høyttaleren skal ha output i bassen.

Nja . En høytalerdesigner som ikke drikker på jobb vil nok plassere porter basert på akustikk og impedans. Feil plassering gir faseforskjell mellom lyd fra element og port, og akustisk tilbakekobling som påvirker impedans. Du risikerer å få noen artige resonanser om det er helt feil, spesielt på små kabinetter som er tunet for dyp bass.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Nå har jeg kjøpt B&W CM5 og satt de på stativ. Sinnsykt mye bedre lyd enn på B&W 602 S3. Etter jeg skrev i denne tråden ha jeg byttet ut surroundrecieveren jeg hadde i stuen med en NAD C165BEE forforsterker og en NAD C272 effektforsterker. En NAD C515BEE cd-spiller er koblet til for nostalgien sin skyld. De nye høyttalerne er det såpass bra trøkk i at jeg vurderer å koble ut subwooferen min (B&W ASW 675).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer med fint oppsett! Da høres det ut som du har kommet en lang vei fra det gamle. Lite som slår et rent stereo-oppsett til musikk - selv om ekstra bass kan være gøy er det nesten umulig å ha med sub uten at det på en eller annen måte skaper litt rot i lydbildet.

Lenke til kommentar

CM5 er jo også såpass stramme i bassen at en rimelig sub (har ikke hørt ASW675 dessverre) vil bare rote det til. Pløsen bass ødelegger veldig for cm5 som har bra stramhet ned til 50-60hz. Mulig den kunne gjort en nytte under 50hz, men integreringen blir uansett en stor utfordring.

Grattis med bra anlegg og gode valg. At forskjellen ble stor tviler jeg ikke på.  :)

Lenke til kommentar

Det er faktisk anbefalt å ha alle høyttalere godt ut fra veggen. Bakre kant på mine B&W 803 D2 står ca 60 cm fra veggen bak. Et videre godt tips er ikke sitte for nær veggen bak deg; har selv trekt ut sofaen 50cm fra bakveggen. Så i tillegg har jeg identisk avstand fra sitteposisjon til hver enkelt høytaler; den samme avstanden er også brukt mellom høyttalerne (fra midten av venstre høyttaler til midten av venstre høyttaler) - alt validert med lasermåler selvsagt :D

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I går flyttet jeg høyttalerne (B&W 601 S3) jeg brukte som bakhøyttalere i surround-anlegget til databordet og plukket opp en NAD C326BEE på vei hjem fra jobb og plutselig hadde man ganske alright lyd på datamaskinen. Jeg oppfattet lyden som bedre enn når høyttalerne var brukt som bakhøyttalere. Kan dette skyndes at jeg nå sitter nærmere eller at rommet er mindre?

Dette fikk meg egentlig til å tenke det å skaffe gulvstående høyttalere fremfor små, slik som CM5 og heller gå for de litt større, gulvstående høyttalerne i CM-serien. 

Jeg helle rforresten mot å bare skaffe skjenk hjemme slik at det blir plass til å ha høyttalerne på stativ hvis jeg går for små.

Om det er Liatorp Sideboard, skjenk du vurderer så kan jeg absolutt anbefale den, Vi har den og uten tvil beste hifi og tvvennlige solide benk vi har hatt.

Forsterkerne har god luft, og alt passer. Bare vær obs på om du skal ha spillere eller dekodere osv på sidene så er disse hyllene smalere. Går fint med Sony Uhp-H1 og Sony X700, men tror ikke det går med Sony X800.

Lenke til kommentar

Om det er Liatorp Sideboard, skjenk du vurderer så kan jeg absolutt anbefale den, Vi har den og uten tvil beste hifi og tvvennlige solide benk vi har hatt.

Jeg anskaffet en Liatorp skjenk. Det er litt dårlig med plass så har laget en løsning som starter noen vifter når temperaturen har nådd et viss antall grader.

Lenke til kommentar

Bortsett fra en Denon bluray som jeg brukte midlertidig mens jeg ventet på Sony Uhp-H1 så er det kun Cd spiller som ikke passer, den har jeg på høyre side på toppen. En Nad C516BEE...

Jeg anbefaler spiller på toppen om du sliter med plass, jeg har veldig god lufting til forsterkere og Center på hyllen under skuffen.

For alt jeg vet kan det hende du har en svær forsterker også da, Selvom jeg synes min XTZ Ap100 er stor nok i størrelse...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Jeg er litt set ute men jeg prøver meg. Du kan plassere høyttaleren der du sitter å lytter å gå rundt å der det låter best setter du bass høyttaleren. På den måten får du best bass i ditt romm. Mange hig end folk liker ikke bass port for den altid lager støy i form av blåse lyder. Uten bassrør må kassa verre større.

Jeg anbefaler alle til å gå inn her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...