AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hei Har fått et forelegg for forbikjøring på høyre side. Men hva defineres som en forbikjøring? Kjørte på E18, og der var noen biler i venstre felt, mens høyre felt var helt tomt. Jeg la meg da i høyre felt, og kjørte rolig, men farten i høyre felt var likevel høyere enn i venstre felt. Jeg suste ikke forbi, og skviste meg ikke inn og vil ikke kalle det en direkte forbikjøring. En skal jo legge seg i høyre felt når det er tomt. Kjørte rolig frem og der de andre kjørte forbi lastebilen bremset jeg ned igjen, og når det da oppstod en luke la jeg meg ut i venstre felt igjen. Ikke en forbikjøring altså. Anonymous poster hash: eb761...a64 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hadde du høyere hastighet enn fartsgrensen, mens bilene i venstre felt lå ca. på fartsgrensen? Eller holdt du deg på fartsgrensen? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Det var ikke så lite trafikk at det var mulig å holde vesentlig høyere fart enn resten av trafikken nei. Nøyaktig fart husker jeg ikke, men situasjonen var ikke slik at jeg kjørte sikk-sakk mellom høyre og venstre felt ihvertfall. Legger meg pent inn i høyre felt når det er tomt, kjører der er stykke og bilene i venstre felt holder fart under fartsgrensen. Anonymous poster hash: 7d6b7...688 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Forskriften sier vel at det er lov å kjøre forbi på høyre side når hastigheten i venstre felt er begrenset av forankjørende trafikk. - Altså i praksis kø, men også i teorien dersom det ligger to biler i venstre felt som kjører saktere enn fartsgrensen. §12 c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. jeg ville nok ikke uten videre godtatt forelegget dersom din beskrivelse er riktig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg kaller det selv ikke en forbikjøring ihvertfall. Vi var en rekke som kjørte forbi en lastebil. De foran meg holdt seg i venstre felt etter lastebil 1. Lenger fram, et godt stykke var en lastebil til. Jeg legger meg i høyre felt når det er tomt. Kjører mye nedover Europa og der er dette helt vanlig. Farten min var høyere enn de i venstre felt, så jeg passerte/skled forbi disse. Ved neste lastebil stoppet jeg opp, og det var en luke som jeg blinket meg inn i. Ikke noe grisekjøring inn og ut av feltene altså. Det står på forelegget, som jeg forøvrig ikke har godtatt, alt jeg har 'foretok forbikjøring av en bilrekke bestående av 4 biler som lå i venstre kjørefelt'. Med mindre jeg kjører en rask sportsbil er det jo umulig å ta en direkte 'forbikjøring' av fire biler på høyre side. Anonymous poster hash: 7d6b7...688 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Så lenge du kjører forbi de så er det jo en forbikjøring, poenget er vel at dette er tillatt dersom det er kø. - Forelegget beskriver jo dette sånn at det nesten bør være åpenbart at det var tillatt i ditt tilfelle....-hvis du får med at det var trafikk i begge felter og at du gled sakte forbi så bør jo saken være grei. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Forbikjøring vil si at du kjører forbi, det vil si at du går fra å være bak en bil til å være ved siden av den (påbegynt forbikjøring) til å være foran den (fullendt forbikjøring). §12c gjelder ikke her, forbikjørende kjøretøys hastighet ble ikke bestemt av kjøretøyet foran. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Rart en aldri hører om dette på omkjøringsveien i Trondheim da, for der er venstre feltet pakket, mens det er fullt mulig å kjøre forbi til høyre Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Rart en aldri hører om dette på omkjøringsveien i Trondheim da, for der er venstre feltet pakket, mens det er fullt mulig å kjøre forbi til høyre Om feltet er pakket kommer vel man seg ikke inn igjen? Om du legger deg til høyre og fortsetter i høyrefeltet er det ingen forbikjøring; da det er en passering. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Forbikjøring vil si at du kjører forbi, det vil si at du går fra å være bak en bil til å være ved siden av den (påbegynt forbikjøring) til å være foran den (fullendt forbikjøring). §12c gjelder ikke her, forbikjørende kjøretøys hastighet ble ikke bestemt av kjøretøyet foran. §12 c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. Det er da ingen henvisning her til forbikjørende bil? "kjøretøyene" i første delsetning er jo subjekt, og det man skal kjøre forbi, mens andre delsetning beskriver det man kan gjøre - nemlig kjøre forbi på høyre side hvis betingelsene i delsetning 1 er oppfylt. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 (endret) Det er da ingen henvisning her til forbikjørende bil? "kjøretøyene" i første delsetning er jo subjekt, og det man skal kjøre forbi, mens andre delsetning beskriver det man kan gjøre - nemlig kjøre forbi på høyre side hvis betingelsene i delsetning 1 er oppfylt. Du misforstår hva som står. Dessuten er ikke setningen om at alle kjørefelt i kjøreretning opptatt oppfylt, ei eller at farten er bestemt av bilen foran. Det §12c sikter er typisk når det dannes kø i alle felt, og man bare følger etter bilen foran. Det OP beskriver er jo langt i fra noe sånt, her skiftet man felt kun for å kjøre forbi ne bil, og så skiftet tilbake igjen. EDIT: Det er forøvrig greit å bruke hodet litt når man tolker en lovtekst. Lovene er som regel fornuftige, og det er lett å skjønne hva hensikten er, selv om de kan være krøkkete skrevet. For det første er det forbudt med forbikjøring på høyre side. For det andre, dersom hensikten med §12c var å gjøre et unntak for veier med flere felt i samme retning ville nok teksten sett annerledes ut, og det ville vært lettere å skjønne at det var tilfellet. Hvis man må vri og bøye på alle ordene i en setning for å få den meningen man vil. da har man som regel gjort noe feil. Endret 10. juli 2017 av Buddy Dakota 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Så dersom en bil kjører forbi meg på motor veien i venstre felt, og etterpå bremser ned slik at jeg tar den igjen mens jeg forsatt ligger i høyre, så er det også en ulovlig forbikjøring? Jeg mener at ligger man i hver sitt felt på motorveien kjører man ikke forbi noen inntil man legger seg i feltet igjen på bilen(e) man har passert? Regelen er jo at man skal ligge i høyre felt. Om jeg da allerede ligger i høyre felt, i 100km/t, og nærmer meg 20 biler i venstre felt som kjører i 85km/t forbi en lastebil i 80km/t, så må jeg altså slutte meg bakerst i køen, og på den måten vil det være flere kilometer med kø i venstre felt, fordi høyre felt ikke blir utnyttet? Istedenfor alt jeg holder meg i høyre felt, og uten å suse forbi holder min fart, og ved en eventuell luke/mulighet bytter felt - som er normen i hele Europa Anonymous poster hash: 7d6b7...688 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Så dersom en bil kjører forbi meg på motor veien i venstre felt, og etterpå bremser ned slik at jeg tar den igjen mens jeg forsatt ligger i høyre, så er det også en ulovlig forbikjøring? Jeg mener at ligger man i hver sitt felt på motorveien kjører man ikke forbi noen inntil man legger seg i feltet igjen på bilen(e) man har passert? Regelen er jo at man skal ligge i høyre felt. Om jeg da allerede ligger i høyre felt, i 100km/t, og nærmer meg 20 biler i venstre felt som kjører i 85km/t forbi en lastebil i 80km/t, så må jeg altså slutte meg bakerst i køen, og på den måten vil det være flere kilometer med kø i venstre felt, fordi høyre felt ikke blir utnyttet? Istedenfor alt jeg holder meg i høyre felt, og uten å suse forbi holder min fart, og ved en eventuell luke/mulighet bytter felt - som er normen i hele EuropaAnonymous poster hash: 7d6b7...688 Holder du deg i høyre felt i samme hastighet smeller du rett inn i lastebilen!! Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Så dersom en bil kjører forbi meg på motor veien i venstre felt, og etterpå bremser ned slik at jeg tar den igjen mens jeg forsatt ligger i høyre, så er det også en ulovlig forbikjøring? Anonymous poster hash: 7d6b7...688 Ja, etter loven så er det det. Men det vil jo sikkert utvises skjønn i slike tilfeller. Bilen som bremser ned gjør jo også feil. Regelen er at man skal ligge til høyre sålenge det er mulig. Folk som ligger å sinker i venstre felt bryter også loven, men det gir dessverre ikke deg rett til å bryte den tilbake. Selv om det kan utvises skjønn på dette, så har du i utgangspunktet brutt loven ved å kjøre forbi til høyre. Et lovlig alternativ kan være å legge seg bak i venstre felt, tute og håpe at sjåføren skjønner tegninga. 2 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Så dersom en bil kjører forbi meg på motorveien i venstre felt, og etterpå bremser ned slik at jeg tar den igjen mens jeg forsatt ligger i høyre, så er det også en ulovlig forbikjøring? Nei, da er det en passering, fordi du aldri skifter felt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Oslo tingrett hadde spørsmålet oppe i TOSLO-2007-73763: II. Vegtrafikkloven § 31 første ledd jf. § 4 jf. trafikkreglenes § 12 nr. 1 for å ha kjørt forbi annet kjøretøy, uten at dette skjedde på venstre side Grunnlag: Lørdag 10. februar 2007 ca kl 22.10 på E6 ved Ulvensplitten i Oslo førte han motorvogn som nevnt i post I og kjørte forbi to kjøretøyer i høyre kjørefelt. Når det gjelder tiltalens post II har aktor særlig vist til bestemmelsen i trafikkreglenes § 12 nr. 1 bokstav c som omhandler et unntak fra hovedregelen om at forbikjøring skal skje til venstre. Retten bemerker at de aktuelle unntakene i trafikkreglenes § 12 er svært kasuistiske og at det i det hele ikke er enkelt å forstå hva som menes med forbikjøring når man kjører på flerfeltsveier. Det kan ikke være tvil om at det i sin alminnelighet må være tillatt å skifte felt og på den måten kjøre forbi en annen. En «forbikjøring» må i denne sammenheng trolig bety at man går over i et annet felt, kjører der en stund og så kjører inn lenger foran i rekken av biler i det feltet man var. Retten antar at det er dette bestemmelsen i bokstav c spesielt regulerer og legger til grunn at bestemmelsen skal fortolkes restriktivt, jf. Engstrøm: Vegtrafikkloven (4 utg 2004) s 718. Etter det som er opplyst fra politibetjent Lier om hastigheten til de bilene som tiltalte kjørte forbi, en opplysning retten på ingen måte finner grunn til å betvile, kan retten ikke se det annerledes enn at tiltalte her har foretatt en ulovlig forbikjøring. §12 c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. Det er da ingen henvisning her til forbikjørende bil? "kjøretøyene" i første delsetning er jo subjekt, og det man skal kjøre forbi, mens andre delsetning beskriver det man kan gjøre - nemlig kjøre forbi på høyre side hvis betingelsene i delsetning 1 er oppfylt. Du må lese vilkårsdelen igjen. Det er nemlig to vilkår som må være oppfylt: Vilkår 1) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle felt i kjøreretningen, og Vilkår 2) [kjøretøyene] kjøres med en fart som bestemmes av kjøretøyet foran, Tillatelse 3) kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. Det er for øvrig tydelig at forbikjørende kjøretøy omfattes. Første delsetning snakker om at "kjøretøyene" opptar alle felt i kjøreretningen, det inkluderer naturlig nok det forbikjørende kjøretøy. Situasjonen må altså være slik at kjøretøyene på veien opptar alle felt i kjøreretningen, og hvert kjøretøy (altså i alle felter) må kjøres med en fart som bestemmes av kjøretøyet foran. Dette inkluderer det forbikjørende kjøretøyet. 2 Lenke til kommentar
Tomahawk Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Husker dette ble tatt opp av kjørelæreren min. Hvis man f.eks. kjører på E18 hvor fartsgrensen er 110, og det ligger noen og "camper" i venstrefeltet med en hastighet på 80, så må faktisk alle bilene bak pent ligge i 80 og vente på at "camperen" legger seg over til høyre. Det er heller ikke lov å legge seg i venstre felt bak camperen for å presse ham til å slippe folk forbi, for man skal alltid bruke høyre felt så lenge dette er fritt. I virkeligheten vil nok de fleste likevel velge å kjøre forbi camperen. Opplever denne situasjonen fra tid til annen. Regelen i § 12 c gjelder f.eks. i rushtrafikken inn mot Oslo når det er kø, da har bilrekken i høyre felt lov til å kjøre fortere enn bilrekken i venstre felt. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Du må lese vilkårsdelen igjen. Det er nemlig to vilkår som må være oppfylt: Vilkår 1) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle felt i kjøreretningen, og Vilkår 2) [kjøretøyene] kjøres med en fart som bestemmes av kjøretøyet foran, Tillatelse 3) kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. Det er for øvrig tydelig at forbikjørende kjøretøy omfattes. Første delsetning snakker om at "kjøretøyene" opptar alle felt i kjøreretningen, det inkluderer naturlig nok det forbikjørende kjøretøy. Situasjonen må altså være slik at kjøretøyene på veien opptar alle felt i kjøreretningen, og hvert kjøretøy (altså i alle felter) må kjøres med en fart som bestemmes av kjøretøyet foran. Dette inkluderer det forbikjørende kjøretøyet. jo, men det oppfylles jo i prinsippet så lenge det også er forankjørende trafikk i høyre felt. - Jeg synes jo egentlig det sitatet fra Oslo tingrett avklarer det ganske bra - at det kun er en forbikjøring dersom man legger seg tilbake i venstre felt, og at de i akkurat den saken har vurdert det utifra hastigheten til bilene i venstre felt og at han som kjørte forbi la seg over i venstre etter bilene igjen. Så i praksis så er det en vurderingssak og kommer an på hvor lenge man ligger i høyre felt før man bytter felt igjen (?) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Men her er det snakk om en forbikjøring ut fra trådstarters egen beskrivelse av hva som skjedde. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Er TOSLO-2007-73763 å betrakte som en prinsipiell avgjørelse? Kan jeg, med henvisning til denne avgjørelsen, holde lovlig hastighet i høyre felt og passere alle som kjører saktere i venstre felt uten å kunne risikere å bli bøtelagt for ulovlig forbikjøring? Dvs så lenge jeg fortsetter å kjøre i høyre felt etter at passeringen har skjedd. Ser at TS ikke holdt høyre felt før og etter passering, og det høres mer ut som sikksakkkjøring. Men her kommer det vel litt an på hvor hyppig disse feltskiftene er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå