Gå til innhold

Hvordan unngå at staten spiser opp verdiene dine?

Anbefalte innlegg

Du må nok rett og slett flytte fra Norge.

Det hjelper visstnok ikke lenger, Staten forfølger deg visstnok i utlandet i årevis etter du har flyttet. ;)

Bare i tre år om du oppfyller kriteriene. Om man har såpass med penger bør man høre med en rådgiver som vet hvilke land et kan være aktuelt å flytte formuen til osv.

Vet du hva kriteriene er? Og hvor det eventuelt finnes slike rådgivere. De tar seg sikkert grådig betalt, men kanskje det er verdt det hvis de kan tipse om et bra land. 

Anonymous poster hash: 11338...09a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville investert i livet mitt. 

Du mener å bruke dem opp før staten gjør det?

Nei, bruke dem for å kose meg mens jeg lever istedenfor å ha alt sammen låst til en "verdiløs" investering. Man kan dø nårsomhelst selv om man er frisk som en fisk og etter min mening så er det viktig å kose seg litt her i livet. Mange som har spart hele livet og tenker på å bruke pengene i pensjonstiden, men før de får kost seg så er livet slutt....

Godt poeng, en reise kanskje. Å bruke pengene på luksusbiler og dyre moteklær bare for å flotte seg virker bortkastet. 

Det er jeg veldig enig i. Jeg hadde nok reist til forskjellige avsidesliggende fiskesteder :) Hadde vært artig å kjøpt litt skog også, med en elv så jeg fikk fiskerettighetene. Kan tjene ganske gode penger på å selge fiskekort og jaktrettigheter hvis man har en del skog så det er faktisk en grei investering også. Det går selvfølgelig an å hogge litt tømmer også, er det en del bjørk der så kan man selge hele trestokker for en ok penge så slipper man å klyve selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper visstnok ikke lenger, Staten forfølger deg visstnok i utlandet i årevis etter du har flyttet. ;)

Bare i tre år om du oppfyller kriteriene. Om man har såpass med penger bør man høre med en rådgiver som vet hvilke land et kan være aktuelt å flytte formuen til osv.

Såpass mye penger? Med boliginflasjonen i Norge får man knapt en liten leilighet for den summer lenger.

I andre land kan man kjøpe seg en stor villa (slott til og med) og hundrevis av hektar med land for mindre.

Men ja, altså, det som er viktig er jo å flytte pengene til et land som er finansielt stabilt, med sterk lov og orden og ordnede formål. Å flytte pengene til Cayman Island, Luxembourg eller liknende kan du riskiere at alt forsvinner på en dårlig uke. Fytter du til Panama er ikke pengene trygge. Flytter du til NY eller London er ikke pengene noe verdt.

Man må finne en slags balanse.

Lenke til kommentar

Det er jeg veldig enig i. Jeg hadde nok reist til forskjellige avsidesliggende fiskesteder :) Hadde vært artig å kjøpt litt skog også, med en elv så jeg fikk fiskerettighetene. Kan tjene ganske gode penger på å selge fiskekort og jaktrettigheter hvis man har en del skog så det er faktisk en grei investering også. Det går selvfølgelig an å hogge litt tømmer også, er det en del bjørk der så kan man selge hele trestokker for en ok penge så slipper man å klyve selv.

Kvalmt system. Man skal betale en formue for å kunne bruke Norsk natur? Er du klar over hva slike fiskekort koster?

Det koster deg ikke bare friheten, det koster enorme mengder penger også.

Lenke til kommentar

Vet du hva kriteriene er? Og hvor det eventuelt finnes slike rådgivere. De tar seg sikkert grådig betalt, men kanskje det er verdt det hvis de kan tipse om et bra land.

Rådgivere er en dårlig idè. Det er folk som vil ha pengene dine. Lærere, mentorer osv er en bedre idè, slik at du selv kan lære hva du bør gjøre.

Hva er det man lærer gjennom film og bøker? Jo, regnskapsførereren og økonomen stikker av med pengene dine. Dette går også igjen i fotballverden. Folk som har tjent enormt med penger men ender opp som blakke alkoholikere få år etter endt karriere fordi de lot andre styre pengene sine eller gi dem dårlige råd.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

USA forfølger der visstnok hele livet og hele verden om du er Amerikansk, altså med mindre du frasier deg det amerikanske statsborgerskapet. Så ille er det vel ikke i Norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men ja, altså, det som er viktig er jo å flytte pengene til et land som er finansielt stabilt, med sterk lov og orden og ordnede formål. Å flytte pengene til Cayman Island, Luxembourg eller liknende kan du riskiere at alt forsvinner på en dårlig uke. Fytter du til Panama er ikke pengene trygge. Flytter du til NY eller London er ikke pengene noe verdt.

Kanskje Norge er den balansen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kvalmt system. Man skal betale en formue for å kunne bruke Norsk natur? Er du klar over hva slike fiskekort koster?

Det koster deg ikke bare friheten, det koster enorme mengder penger også.

Fullt klar over hva fiskekort koster og det skal ikke mange fisk til før det er vesentlig billigere enn kiloprisen i butikken + at fisken er mye bedre. Man betaler forresten ikke en formue for å bruke norsk natur, vi har noen av de beste reglene i verden når det kommer til bruken av naturen. Fri ferdsel er en ting ;)

Jeg betaler gladelig for fiskekort når alternativet er å ikke få lov til å fiske i det hele tatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men du forteller jo ingenting om hvilke planer du har for fremtiden - det er avgjørende.

Skal du bli værende i Norge og arbeide?

Vil du ut å reise og ikke arbeide mer?

Alder/har du arvinger er dette av stor betydning?

Lenke til kommentar

Kanskje Norge er den balansen?

Det er vel muligens kommuner som ikke har eiendomsskatt. Men i Norge kan man ikke sitte på penger. De vil svinne til staten. Du blir med andre ord tvunget til å miste pengene dine og/eller jobbe.

Er man Norsk, er det naturlig å se til Norge først. Men f.eks får man bare halvparten for 10 million i Norge som man får i f.eks Sverige. Bare for å sette ting på spissen.

Mange vurderinger som må gjøres i en slik situasjon som er beskrevet. Det kommer helt an på hvem man er, hva man vil osv.

Lenke til kommentar

Hvis du regner med rente på en grei sparekonto så taper man ikke 4 millioner over 50 år. Det er inflasjon som spiser mesteparten av formuen.

Det er riktig som du sier at det er inflasjonen som er verstingen her. Inflasjonen er vel i dag på ca 4%? I så fall er det bare igjen 1,3 millioner etter 50 år. Man må derfor investere pengene i noe som stiger minst 4% i verdi (etter skatt)?

Den var nylig ett kvartal oppe i 3,6%, men fem års gjennomsnitt er mer sånn 1,6%.

Anonymous poster hash: 5d151...c20

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-329093

Rådgivere er en dårlig idè. Det er folk som vil ha pengene dine. Lærere, mentorer osv er en bedre idè, slik at du selv kan lære hva du bør gjøre.

Hva er det man lærer gjennom film og bøker? Jo, regnskapsførereren og økonomen stikker av med pengene dine. Dette går også igjen i fotballverden. Folk som har tjent enormt med penger men ender opp som blakke alkoholikere få år etter endt karriere fordi de lot andre styre pengene sine eller gi dem dårlige råd.

Du har skjønt det... en dyrkjøpt erfaring for noen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...