AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hva gjør du for å unngå at staten tar pengene om du sparer deg til en formue på 10 millioner? Eller vinner i Lotto for den saks skyld. Prinsippet blir det samme. Vi har jo formueskatt i Norge, og selv om 1% høres lite ut blir det mye over tid. Etter 50 år er det bare 6 millioner igjen. Er det noen sikker måte å beskytte seg mot at staten spiser opp verdiene dine på denne måten? Anonymous poster hash: 11338...09a Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Invester formuen i noe som gir avkastning. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hvis du regner med rente på en grei sparekonto så taper man ikke 4 millioner over 50 år. Det er inflasjon som spiser mesteparten av formuen. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Invester formuen i noe som gir avkastning. Utleiebolig er vel da et naturlig valg? Eller finnes det andre alternativer? Anonymous poster hash: 11338...09a Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg ville investert i livet mitt. Vet aldri når man dør og jeg vil heller kose meg for 10 millioner enn å sitte med en investering som ikke har gitt meg noe hvis jeg dør. Hadde vel investert litt av pengene, men tatt ut noen hundretusen hvert år. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Hvis du regner med rente på en grei sparekonto så taper man ikke 4 millioner over 50 år. Det er inflasjon som spiser mesteparten av formuen. Det er riktig som du sier at det er inflasjonen som er verstingen her. Inflasjonen er vel i dag på ca 4%? I så fall er det bare igjen 1,3 millioner etter 50 år. Man må derfor investere pengene i noe som stiger minst 4% i verdi (etter skatt)? Anonymous poster hash: 11338...09a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg ville investert i livet mitt. Du mener å bruke dem opp før staten gjør det? Anonymous poster hash: 11338...09a 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Lær deg kunsten med å leie ut. Du trenger ikke å vente til du vinner i lotto med å gjøre det. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Satsen er 0,85%. Og bare på formue over 1.480.000. Du får rabatt på formuesverdi for aksjer og bolig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Lær deg kunsten med å leie ut. Du trenger ikke å vente til du vinner i lotto med å gjøre det. Akkurat nå, med priser i skyene, er det kanskje litt risikabelt å kjøpe? Men ser poenget ditt. Er det egentlig noen kunst å leie ut? Er det ikke bare å kjøpe og legge ut en annonse på Finn? Eller er det mye å tenke på? Man betaler vel skatt på leieinntekter? Toppskatt? Anonymous poster hash: 11338...09a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Satsen er 0,85%. Og bare på formue over 1.480.000. Du får rabatt på formuesverdi for aksjer og bolig. 20 prosent rabatt på utleiebolig, aksjer og indeksfond, stemmer ikke det? Anonymous poster hash: 11338...09a Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Lær deg kunsten med å leie ut. Du trenger ikke å vente til du vinner i lotto med å gjøre det. Akkurat nå, med priser i skyene, er det kanskje litt risikabelt å kjøpe? Men ser poenget ditt. Er det egentlig noen kunst å leie ut? Er det ikke bare å kjøpe og legge ut en annonse på Finn? Eller er det mye å tenke på? Man betaler vel skatt på leieinntekter? Toppskatt? Anonymous poster hash: 11338...09a Det er jo en haug med faktorer, som med alle andre investéringer. Endringer i boområdet, følge med på reguléringsplaner og byutvikling, finne ærlige leieboere, vedlikehold, lederskap, hvordan få det til å bli selvbærende så du slipper å gjøre noe. Så har man, som du nevner, skatt og den delen av det, dét bør man jo selv sette seg inn i. Dét er jo kunsten å investére, du får igjen penger uten å gjøre noe for dem. Passiv inntekt. Det finnes blant annet firmaer som tar seg av hele utleiedelen for en prosent av utleiesummen. Mange måter å gjøre det på. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hva gjør du for å unngå at staten tar pengene om du sparer deg til en formue på 10 millioner? Eller vinner i Lotto for den saks skyld. Prinsippet blir det samme. Vi har jo formueskatt i Norge, og selv om 1% høres lite ut blir det mye over tid. Etter 50 år er det bare 6 millioner igjen. Er det noen sikker måte å beskytte seg mot at staten spiser opp verdiene dine på denne måten? Anonymous poster hash: 11338...09a Ikke glem eiendomsskatten. Du må nok rett og slett flytte fra Norge. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg ville investert i livet mitt. Du mener å bruke dem opp før staten gjør det? Anonymous poster hash: 11338...09a Nei, bruke dem for å kose meg mens jeg lever istedenfor å ha alt sammen låst til en "verdiløs" investering. Man kan dø nårsomhelst selv om man er frisk som en fisk og etter min mening så er det viktig å kose seg litt her i livet. Mange som har spart hele livet og tenker på å bruke pengene i pensjonstiden, men før de får kost seg så er livet slutt.... Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Du må nok rett og slett flytte fra Norge. Det hjelper visstnok ikke lenger, Staten forfølger deg visstnok i utlandet i årevis etter du har flyttet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Du må nok rett og slett flytte fra Norge. Det hjelper visstnok ikke lenger, Staten forfølger deg visstnok i utlandet i årevis etter du har flyttet. Bare i tre år om du oppfyller kriteriene. Om man har såpass med penger bør man høre med en rådgiver som vet hvilke land et kan være aktuelt å flytte formuen til osv. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Det finnes blant annet firmaer som tar seg av hele utleiedelen for en prosent av utleiesummen. Interessant! Finnes det en liste over slike firmaer. Anonymous poster hash: 11338...09a Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg bare husket å ha lest det i en artikkel. Alt jeg klarte å google frem var denne artikkelen: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/tor-du-bruke-utleiemegler 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Ikke glem eiendomsskatten. Ja, den er kjip. Tenkte jeg ikke på. Den blir jo fort mangfoldige titusener i året per bolig. Kanskje flytting er eneste muligheten, ja. Virker ikke som Norge er interessert i å ha folk med formue i landet. Anonymous poster hash: 11338...09a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg ville investert i livet mitt. Du mener å bruke dem opp før staten gjør det? Anonymous poster hash: 11338...09a Nei, bruke dem for å kose meg mens jeg lever istedenfor å ha alt sammen låst til en "verdiløs" investering. Man kan dø nårsomhelst selv om man er frisk som en fisk og etter min mening så er det viktig å kose seg litt her i livet. Mange som har spart hele livet og tenker på å bruke pengene i pensjonstiden, men før de får kost seg så er livet slutt.... Godt poeng, en reise kanskje. Å bruke pengene på luksusbiler og dyre moteklær bare for å flotte seg virker bortkastet. Anonymous poster hash: 11338...09a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå