Hedonism Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Onecall var ikke integrert da jeg var kunde der i mars og april i år, de er fortsatt på eget utstyr uten tilgang på for eksempel 4G Tale eller WiFi Tale. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Kan du utdype? Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 (endret) De bruker fortsatt samme system for administrasjon av sim-kort som før oppkjøpet fra Tele2 og ifølge en ansatt hos dem benytter OneCall sin egen IMS for styring av trafikken og kundene. De bruker Telia sitt mobilnett for dekning og sitt eget utstyr for resten av det bakenforliggende. Med forbehold om at dette har endret seg sist to måneder. Edit; Bakgrunnen for at jeg fikk dette svaret var at jeg etterlyste manglende 4G Tale og Wifi Tale for iPhone og jeg ble da oppringt av en tekniker som la ut om dette som årsaken til at de ikke bare kunne aktivere disse tjenestene i nettet sitt selv om Telia støtter dem. Endret 10. juli 2017 av Hedonism Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Jøss! Du skulle jo tro at Telia hadde integrert dem, etter så lang tid? Hvordan er ståa for Chess og MyCall, da? Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Chess er integrert ihvertfall, de har 4G Tale og Wifi Tale og kan enkelt "arve" funksjonalitet fra Telia siden de har en virtuell IMS i Telia sitt nett. Da Chess i sin tid byttet fra Telenor til Telia (Netcom den gangen) etter oppkjøpet måtte alle bytte simkort siden Chess ikke har hatt sine egen sentral (IMS), og dermed ikke bare kunne flyttes mellom nettene uten simbytte slik man kunne gjøre med OneCall. MyCall vet jeg ikke om har sitt eget utstyr eller om de benytter en virtuell IMS i Telia sitt nett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Dette har vi vært innom før: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1760342&do=findComment&comment=23725643 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Stemmer men informasjonen angående OneCall er ihvertfall bekreftet av en som jobber hos dem når det gjelder at de bruker sin egen IMS fortsatt. Lenke til kommentar
Loppa75 Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Vi var ICE kunder i nesten 2 år, og de har definitivt HD-VOICE til egne og Telia kunder. (på 3G da) Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Kan også bekrefte at ICE har HD-Voice. De kjører hele taledelen på Telia sin IMS og har full HD-Voice samtrafikk med alle Telia sine kunder/operatører som bruker Telia sin IMS. Når det gjelder operatører med forskjellig IMS så krever HD-Voice (AMR-WB) IP-basert samtrafikk og ikke PCM. Det skal være IP-basert samtrafikk mellom OneCalls IMS og Telia, og derfor også HD-Voice mellom OneCall og Telia men har bedt en kontakt av meg om å verifisere dette. Telenor og Telia har, per dags dato, ikke IP basert samtrafikk og lyden blir derfor endret fra HD-Voice til standard "telefonlyd" via transkoding. Det benyttes vanlig PCM basert samtrafikk. 1 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Chess kunne iallfall bekrefte at de leverte HD Voice over 2G/3G. Jeg har to Huawei-telefoner av den rimeligere sorten. Jeg merker en tydelig forskjell på mobilen med Hello/Telenor - den har klarere lyd enn "Chess-telefonen" som koster litt mere. Det kan selvsagt være mobilen det går på, det lar seg jo teste om jeg gidder. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Det skal være IP-basert samtrafikk mellom OneCalls IMS og Telia, og derfor også HD-Voice mellom OneCall og Telia men har bedt en kontakt av meg om å verifisere dette. . Har fått verifisert at det er HD-Voice samtrafikk mellom OneCall og Telia sine sentraler. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 (endret) Chess kunne iallfall bekrefte at de leverte HD Voice over 2G/3G. Jeg har to Huawei-telefoner av den rimeligere sorten. Jeg merker en tydelig forskjell på mobilen med Hello/Telenor - den har klarere lyd enn "Chess-telefonen" som koster litt mere. Det kan selvsagt være mobilen det går på, det lar seg jo teste om jeg gidder. Det er jeg skeptisk til, Telia (og dermed Chess) har så vidt jeg vet, og som tidligere nevnt i tråden, ikke HD Voice i 2G. Hva angår støtte, så kjenner jeg Samsung best og vet at HD voice i 2G er slått på i alle nordiske modeller fra og med Note 4 eller noe sånt. Blir interessant å se når EVS kommer om "IP basert samtrafikk", som Øystein H nevner, blir en realitet: https://www.digi.no/artikler/dette-overtar-for-hd-voice/320593 (2 år gammel lenke) Hedonism: Litt usikker på om OneCall faktisk har egen "IMS" eller om det er deres 242 05 billing / supplementary services / legacy systemer som er årsaken til forsinkelsen. Endret 15. juli 2017 av mandela Lenke til kommentar
Loppa75 Skrevet 3. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2018 Litt gammel tråd dette. Jeg har en Samsung S5 Active, som ikke har hatt HD-Voice på GSM. Men det fikk jeg aktivert via servicemenyen. Jeg bruker Telenor, og oppholder meg ofte på steder med kun gsm-dekning. Deilig på ha HD-Voice her og, så jeg kan bekrefte at det fungerer! Men om denne telefonen noen gang må byttes ut, hva skal jeg velge da? HD-Voice på gsm er viktig for meg. Finner ikke noe oversikt over hvilke telefoner som støtter dette... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Før sto dette ofte i spesifikasjonene. Nå om dagen tror jeg dette er mer eller mindre standard, uten at jeg er helt sikker. Selv er jeg svært glad i tale over 4G og Wifi, så jeg ville sjekket om telefonene støtter dette om jeg skulle kjøpt ny. Feks. så støtter Samsung J7 begge deler (og dette er en lavprismodell). Lenke til kommentar
mandela Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Alle Samsung telefoner som er lansert siden slutten av 2015 har hd-voice i 2G, 3G og 4G (via volte hos Telenor og Telia) i alle fall (kjenner Samsung best, kan ikke uttale meg om andre merker). Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Samme gjelder for iPhone fra og med høsten 2014 (Modell 6). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå