torest Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Vil redusere sine utslipp med 15-20 prosent med landstrøm og batteri.Seatrans vil bygge om fire skip til plug-in hybrid Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hvis norsk vannkraft skal prises høyere pr kWh enn kraft produsert av dieselgeneratorer er det noe hakkende galt et sted. Registrerer også at rederiet er villig til å imot det som finnes av strøm på kaia, og krever ikke dyre landstrømanlegg med alskens omformere og trafoer, kun en kabel med plugg. Forøvrig er utkoblbar tariff noe som alle med mulighet til en viss lagring og egenproduksjon av strøm kan benytte seg av, ikke bare skip. 1 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hvor mye strøm er det som er typisk tilgjengelig på en slik standaradplugg i en norsk havn? Snakker vi relativt små kabler med f.eks 32A/400V (omtrent det samme som kommer inn i eneboliger)? Eller er det snakk om større strømstyrker på 100A eller mer? Hvordan er effekten på den nylig standardiserte kontakten som nå skal bygges ut i flere havner? 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hvor mye strøm er det som er typisk tilgjengelig på en slik standaradplugg i en norsk havn? Snakker vi relativt små kabler med f.eks 32A/400V (omtrent det samme som kommer inn i eneboliger)? Eller er det snakk om større strømstyrker på 100A eller mer? Hvordan er effekten på den nylig standardiserte kontakten som nå skal bygges ut i flere havner? 32A @ 400V er "ingenting" i sammenhengen. For et skip av en viss størrelse snakker man fort et par hundre kilowatt last. For cruiseskip snakker man 4-5MW. For supplyskip er det fort 4-500kW. Typisk spenning på skip er 690V på lavspent. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Så får vi håpe at skipene kan bli helelektriske etterhvert. Med Hydrogen-elektrisk, uten fossil, og batteri-elektrisk. Hydrogen burde kunne produseres ved hjelp av utrangerte oljeinstalasjoner langt til havs, ved hjelp av vind og bølge. Klar til å fylles på skip, uten avgifter. 1000 kg. (Tesla-)Batteri : 140 kWh 1000 kg. Diesel : 4000 kWh 1000 kg. Hydrogen: 16500 kWh Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Superbra tiltak. Men dersom de klarer å produsere kraft fra diesel til 0.50-0.90nok har de stjålet dieselen. Jeg har enda ikke sett beregninger under 2nok/kwh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå