Gå til innhold

Beste mobil på budsjett

Anbefalte innlegg

Hei

Har lyst på en ny mobil da den jeg har nå (S4) har fått slag (diverse fall) og dekningen sliter pga det (har ikke dekning litt på fjellet eller inne i butikken der jeg har hatt dekning før) pluss den suser noe under telefon samtaler. 

Budsjettet har en øvre grense på 4000 kroner selv om jeg ser helst at prisen er nærmere 3000. Har sett på prisjakt og prøvd å huske tidligere tester jeg har lest når jeg satt opp denne listen. Hvis det er noen mobiler som burde ha vært med i vurderingen så det bare å skrike ut.

Mine prioriteringer er at skjermen må være på bra og minst 1080p, høyest mulig batteri tid og ifra 2016/2017. Det siste er fordi jeg mest sannsynligvis kommer til å ha telefonen lenge og vil ha flest mulige oppdateringer til den. Vil helst ha så nærme stock android som mulig også.

post-193753-0-36671800-1499651434.png

Det er disse modellene jeg har sett på så langt.

Moto G5 Plus

+ Under 3000

+ Utgitt 2017

- Ikke USB-C

Moto Z Play

+ Størst batteri (510mAh mer enn de andre)

- Utgitt 2016

Har vært på tilbud til under 3000 tidligere

Honor 8

+ Hørt mye bra om den

+ 4gb ram (1 mer enn de andre)

- Utgitt 2016

Har vært på tilbud til under 3000 tidligere

P10 Lite

+ Koster 2500

+ Utgitt 2017

- Micro USB

P9

- Utgitt 2016

Noe bedre enn Honor 8?

LG G5

- Minst batteri (2800mAh vs 3000 på de andre)

- Utgitt i 2016

Hørt diverse negative ting om LG som at telefonene deres blir tregere med bruk (fortere enn normalt)

Må ikke ha en ny telefon imorgen så jeg kan jo vente litt før jeg kjøper for å se om Honor 8 og Z Play kommer på tilbud igjen. Så hva føler forumets ekspertise om denne listen? Er det noen mobiler som er mye bedre enn andre og er det noen av de jeg burde holde meg langt unna? Er det noen åpenbare modeller jeg har glemt å ta med? Skriv det nedenfor!

post-193753-0-36671800-1499651434_thumb.png

Endret av Jod-R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

H8 har jeg liggende i hanskerommet i bilen i tilfelle noe. Grei telefon, ok interface, greit rask og usb c kobling.

Kan greit anbefales sånn sett, men er ikke vanntett.

Er man mye på tur så kjøp en vanntett telefon.

Kjøp en Samsung A3.

Det er disse jeg nå kjøper inn til teknisk etat, de som driver vannverk og jobber rundt omkring i komlokkene.

Er "vanntett", god GUI, greit batteri, pen og godt kamera.

Ser komplett har den til 2700kr nå.

Den støtter også WIFI tale, som er greit å ha.

https://www.komplett.no/product/909665/mobil/mobiltelefon/mobiltelefon/samsung-galaxy-a3-2017-16gb-gull#

Dette er 2017 modellen, den har dette.

2016 har ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har moto z play med ekstra batteri mod, kjempefornøyd med telefonen, satt brukstid ved browsing som høyeste prioritet når jeg kikket på ny telefon.

Kamera er veldig bra i godt lys og helt gjennomsnittlig i dårlig lys.

Hastigheten ved bruk merker jeg ikke noe forskjell ifht toppmodellene jeg pleide å kjøpe tidligere, men nå spiller jeg aldri noen tunge spill.

Har også dual sim og minnekort hvor alt kan brukes samtidig, noe som ikke er helt vanlig, ofte mister man minnekort plass ved å bruke 2 sim kort (finnes som enkel sim modell også)

Har foreløpig siste Android oppdatering fra April, så ikke de aller raskeste til å kjøre oppdateringer, men langt fra de verste

Endret av Actibus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så på Samsung A3, men den har ikke 1920x1080 skjerm pluss at jeg er ganske lei av Samsung nå og vil prøve noe annet. Blir nok å sette Moto G5+ og Z Play, Huawei Honor 8 og P9 på ei watchliste sånn jeg kan få en av de på tilbud. Dropper P10lite da P9 virker som en bedre telefon. Siden ingen sa noe positivt om LG G5 så antar jeg at det ikke er noe å satse på. 

Noen som vet om det er stor forskjell på Huawei H8 og P9? På specsa så virket det som at det nesten var helt like bortsett ifra at H8 hadde 1gig mer RAM.

Uansett, takker for alle svar så langt og gjerne sleng inn flere kommentarer da det er interessant å lese de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Pass på hva du egentlig ser på når du gir pluss og minus for utgivelsesår. F.eks kjører både G5 Plus og Z Play på en Snapdragon 625, så at G5 Plus er nyere har ikke resultert i 626 der. Samtidig soak testes 7.1.1 på Z Play mens ingenting utover 7.0 er nevnt på G5 Plus ennå såvidt jeg ser (ta det med en klype salt).

Z-serien har også Lenovo lovet at skal være kompatibel med moto mods i tre år. Tviler på at det påvirker hvor lenge de gir ut OS updates, men skader iallefall ikke.

Har selv en Z Play jeg kjøpte i vår, før jeg denne uka bytta til en ren Z på CDON sitt tilbud (3400 for den + høyttalermod). Veldig fornøyd med Z Play på mange måter, masse telefon for pengene. Moto Mod systemet er også noe jeg har fallt for, og med de modulene som er annonsert kommer jeg til å holde meg til Z telefoner en stund.

Batteritiden på Z Play er også helt syk. Rene Z (ikke Play) har Snapdragon 820 og bare 2600mAh batteri, noe som er helt tragisk, men jeg hadde batterimod (og prosjektor) liggende fra Z Play, så kan kompensere litt der. Har brukt både Z og Z Play ute til Pokemon Go, samtidig, og Z Play alene bruker ca like mye batteri som Z og moto mod batteri tilsammen. Er Z Play på 60% er sannsynligvis både Z og batteriet på 60% begge to.

Poenget her er at du ikke nødvendigvis bare kan se på mAh. Nå er vel alle disse 1080p-telefoner, ikke 1440p, men de har litt forskjellige indre spesifikasjoner. Uansett, Z Play er batterikongen.

Men når det er sagt, er det real world uses for en ekstra GB med RAM og raskere brikke. Jeg hadde ikke byttet til Z om jeg ikke hadde hatt merkbare performance issues på Z Play, både ved at den side-om-side med andre telefoner er tregere, men også ved at den lukker ting i bakgrunnen med 3GB RAM. Det er selvfølgelig noe som kommmer VELDIG an på hva du bruker den til.

Sist men ikke minst, så er det nesten ren Android på Moto-telefoner. Det som er lagt til er utelukkende nyttig, ting som kan skrus helt av men som de som har brukt Moto heller savner andre steder. Huawei kjører vel miUI på sine telefoner, noe som automatisk gjør dem uaktuelle for min del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Huawei kjører vel miUI på sine telefoner, noe som automatisk gjør dem uaktuelle for min del.

Hva er problemet med det?

Det som gjør Android brukbart er alt du kan gjøre med tredjeparts apps. OSet, for min del, er der for å legge til rette for tredjepartsutviklere, og gi et stabilt og universalt grunnlag for det. Så kommer alle disse jævla mobilprodusentene og dytter og drar i alle ender av det til hverken designspråket eller underliggende systemer kan sammenliknes med stock android. I Miui sitt tilfelle prøver de å få den til å se ut som en iPhone. 

Det verste med dette er at det ikke kan fjernes (uten custom ROM) og at de har brukt masse penger på å legge til noe jeg ikke vil ha. Motargumentet er da at andre kanskje vil ha det, og greit nok, men reaksjonen min er som sagt bare å stemple det som uaktuelt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Nå holder jeg meg unna Androidversjoner som er tuklet med på generell basis, jeg oppdaterer meg ikke på hver enkelt. Blir som STDer - trenger ikke intim kunnskap om hver enkelt for å vite at en på generell basis vil slippe å få dem. 

Erfaringsmessig så er det mye som kan gå galt. Jeg bruker mye software med dyp integrasjon i OSet, så jeg kommer stadig over rapporter om problemer på tuklamed-Android til tross for at jeg ikke bruker det selv. 

Kan ta et nylig eksempel jeg husket å ha sett: 

https://play.google.com/store/apps/details?id=xyz.paphonb.systemuituner

Genial app, men følgende i beskrivelsen: 

Compatibility:
- Not working on ResurrectionRemix, Beanstalk, AospExtended or anything that uses DirtyUnicorns smartbar
- Not working on EMUI, LG UX
- Partially working on Galaxy S8/S8+ **
- Working on Android 7, 7.1, O preview
- Working on LinageOS
- Working on Nexus devices
- Working on Sony Xperia devices

Problemet med disse tuklamed-Androidene er at endringer er dypt i systemet, og du kan fint leve med en telefon uten å noensinne ha problemer med det, men desto dypere funksjonalitet du bruker desto større er sjansen for at ting går til H.

Det er så enormt lite som skal til. Husker et eksempel fra noen år tilbake som det var veldig mye ståhei rundt, da de første headphone jack knappen kom: https://www.kickstarter.com/projects/556341540/pressy-the-almighty-android-button

Nettsiden deres er siden den gang fjernet og peker nå til kickstarteren (produktet ble lansert og funka greit, men er rett og slett utgått på dato). Problemet med Pressy var at så mange produsenter prøvde å gjøre headphone jacken smartere ved å autodetecte offisielt tilbehør og liknende funksjoner, og det fucka med Pressy, så til slutt satt de der med en lang liste over telefoner som rett og slett ikke funka med produktet. 

Dette er som sagt bare et par tilfeller som satte seg ekstra godt i hodet. Vanligvis ler jeg inni meg og går videre når jeg ser info som går på spesielle produserters tuklamed-Android. Samtidig er det ikke vanskelig å finne on demand:

http://en.miui.com/thread-260489-1-1.html

https://www.reddit.com/r/Xiaomi/comments/5s0tqe/alarm_not_working_on_miui/

http://en.miui.com/thread-456821-1-1.html

http://c.mi.com/thread-47323-1-1.html

Gidder ikke paste fra google i all evighet. Google "not working on miui" så finner du mer enn nok. Bytt ut med touchwiz etc så har du noe å lese på en stund. 

I korte trekk er det enkelt: Bpde app- og tilbehørsutviklere forholder seg til standarder i Android. Når telefonprodusenter så begynner å tukle vilt med Android, går ting fort i stykker. Har du en populær telefon som en S8 så vil de kanskje prøve å legge til ekstra kompatibilitet kun for den, men det er ikke sikkert det i det hele tatt er mulig. Desto nærmere stock Android du har, desto større er sjansen for at noe laget for Android generelt faktisk funker. Det gjelder faktisk også hardware: jeg tar en Snapdragon prosessor over noe custom shit any day of the week rett og slett fordi ytelsestester ignorerer kompatibilitet, som ofte kan vise seg å være det avgjørende. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Takk for langt svar. Jeg har aldri testa MIUI før sjøl, men tviler på at det blir noe problem for hun som skulle ha P10'en. Når jeg har hatt telefoner selv der produsenten har lagt inn mye drit (Samsung, Sony), så har jeg lagt inn uoriginal ROM fra dag 1. Det pleier jo å være en enkel oppgave for en nerd (som meg), så synes ikke alle telefoner med rotete originalrom må forkastes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Enig der, men SafetyNet har introdusert mye analsmerte der i gården. På et punkt går du lei av back and forth mellom den og root hider apps. Magisk og hemoroider er ganske nært beslekta. Sjelden jeg savner root nå til dags, selv om det var alfa og omega for noen år siden. 

Lenke til kommentar

Har hatt Nexus terminaler de siste to åra, så har ikke hatt behov for root nå selv. Når 5X'en tar kvelden blir det å velge noe annet, dog. Pixel blir for dyrt for meg. Er det mange "must have" apps som ikke funker med root nå? (f.eks Vipps, BankID osv)? For to år siden var det stort sett bare "Get TV"-appen som ikke ville kjøre med root.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...